Vilken ras ska jag välja?

Dobermann är den snabbaste draghunden, men jagar gärna vilt. Riesen kommer i klassen efter dragmässigt, och jag anser ju då att riesen är ett säkrare kort som brukshund. Det är lättare och vanligare att ha sin riesen lös, än att ha sin dobbis lös. Jag skulle utan att tveka ha min med lös på en ridtur i områden utan trafik.

Belgarna är jättesnabba och mallen är ofta första valet som arbetshund, men kanske lite små och lätta när det gäller att dra. Men det spelar inte så stor roll om du helst kör barmarksdrag.

En rottweiler är nog för tung och långsam för draget, och även här är riesen ett säkrare kort i brukset. Den beauceron jag känner jagar, men inte i timmar som dobermann kan göra. Korthårig collie och vit herdehund kan jag inte uttala mig om, men herdehunden lär inte vara snabbare än en schäfer, som statistiskt sett presterar bättre på brukstävlingar.

I draget gäller att hunden gillar att dra, alltså att den går igång på fysiskt motstånd och älskar att ta i och att springa fort. Herdehundar och schäfrar är mer av travare.
Tack för ett sånt utförligt svar! Verkar ju som det faller mellan en dobbis, riesen eller kanske en malle :)
 
Eller dalmatiner, dom tog rätt många medaljer förra SM. Perfekt stallhund också, men ingen ras man köper om man satsar på dom högre klasserna i bruks :)
Ja, har sett massa bilder på dalmatiner från den här solvallastafetten! Men gällande den rasen... blir det inte jättwkrångligt med foder? I och med deras speciella njurfunktion
 
Angående korthårig collie så finns det en som tävlar barmarksdrag, åtminstone tidigare har det också funnit någon/några som kört nordisk stil. Det är dock ingen ras jag skulle rekommendera om man vill satsa på mer än hobbynivå. Det är inte heller en ras man ska köpa om man vet med sig att man vill satsa på bruks på elitnivå, däremot är det en trevlig allroundhund som går utmärkt att träna och tävla bruks med mer än bara appellklass, även om man måste vara noga med mentaliteten när man köper valp.

Så det handlar helt om vilka ambitioner man har.
Måste ju fråga efter era diskussioner om bruks och efter jag har tittat på sm-listor från bruks... varför är så "få" av bruksraserna presenterade? Är det för att man satsar på ett säkert kort? Är det för att aveln är större inom bruks, på t.ex. malle eller schäfer? Är det så att vissa raser, som collien, är mycket svårare att få upp i klasserna pga mentaliteten eller andra aspekter..?
 
Ja! Hur är det med polarhundarna och bruks? Förstår att de inte är bruksinriktade... Men tar man sig vatten över huvudet totalt med affären försöka? :)

Jag hittar totalt tre malamutes i modern tid(alla på typ 90-talet) som ens startat bruks, två blev uppflyttade från appell, that's it. Så försöka kan man förstås alltid men jag skulle vilja påstå att det tillhör en av de sämsta typerna av hund att välja om man vill tävla bruks.
 
Måste ju fråga efter era diskussioner om bruks och efter jag har tittat på sm-listor från bruks... varför är så "få" av bruksraserna presenterade? Är det för att man satsar på ett säkert kort? Är det för att aveln är större inom bruks, på t.ex. malle eller schäfer? Är det så att vissa raser, som collien, är mycket svårare att få upp i klasserna pga mentaliteten eller andra aspekter..?

Alldeles för många bruksraser har avlats på utseende i stället för arbetsegenskaper under lång tid. Tyvärr.
 
Det kan jag säga på en gång att jag inte är intresserad av! Även om det såklart är viktigt för aveln osv, men min hund lär inte behöva varva i vänster varv iaf ;)
Jag anser inte att utställningsmeriter är viktiga för aveln av arbetande hundar. BCs kan t ex inte ställas ut på nationella utställningar, bara internationella. WK kan inte ställas ut öht, ändå får man fram bra arbetshundar. Bruksraserna kan exteriörbeskrivas när de koras, det borde räcka, tyvärr krävs utställningsmeriter för ett antal championat.
 
Måste ju fråga efter era diskussioner om bruks och efter jag har tittat på sm-listor från bruks... varför är så "få" av bruksraserna presenterade? Är det för att man satsar på ett säkert kort? Är det för att aveln är större inom bruks, på t.ex. malle eller schäfer? Är det så att vissa raser, som collien, är mycket svårare att få upp i klasserna pga mentaliteten eller andra aspekter..?
Inom hästaveln så är ju raserna i tävlingssammanhang inte lika viktiga, man avlar på presterade linjer. Missförstå mig rätt! Förstår ju att en fjording eller ett kallblld inte tävlar sm. Då satsar man ju på ett halvblod eller fullblod t.ex. Är det liknande inom hundaveln? Sorry för världens krångligaste fråga haha. Det jag menar är att rasen (pratar om bruksraser) borde vara sekundärt i jämförelse med linjerna bakom den enskilda hunden? En vänstervarvare (nytt ord ;) ) till schäfer som aldrig har utsatts för hård fysisk träning måste ju vara ett osäkrare kort än en t.ex. en korthårig collie som har linjer inom bruks med bra resultat..? Om jag då t.ex. står mellan malle, doberman och riesen, och raserna för mig är hyfsat lika i motion, psyke och päls, borde jag inte kolla på den enskilda valpens stamtavla då..? Istället för att stirra mig blind på en ras. Förlåt på förhand om jag är helt ute och cyklar ;)
 
Inom hästaveln så är ju raserna i tävlingssammanhang inte lika viktiga, man avlar på presterade linjer. Missförstå mig rätt! Förstår ju att en fjording eller ett kallblld inte tävlar sm. Då satsar man ju på ett halvblod eller fullblod t.ex. Är det liknande inom hundaveln? Sorry för världens krångligaste fråga haha. Det jag menar är att rasen (pratar om bruksraser) borde vara sekundärt i jämförelse med linjerna bakom den enskilda hunden? En vänstervarvare (nytt ord ;) ) till schäfer som aldrig har utsatts för hård fysisk träning måste ju vara ett osäkrare kort än en t.ex. en korthårig collie som har linjer inom bruks med bra resultat..? Om jag då t.ex. står mellan malle, doberman och riesen, och raserna för mig är hyfsat lika i motion, psyke och päls, borde jag inte kolla på den enskilda valpens stamtavla då..? Istället för att stirra mig blind på en ras. Förlåt på förhand om jag är helt ute och cyklar ;)
Självklart är den enskilda valpens stamtavla viktig, men lika viktigt eller viktigare är linjerna bakom individen. Hela tjocka släkten, hel o halvsyskon samt kusiner osv.
 
Jag hittar totalt tre malamutes i modern tid(alla på typ 90-talet) som ens startat bruks, två blev uppflyttade från appell, that's it. Så försöka kan man förstås alltid men jag skulle vilja påstå att det tillhör en av de sämsta typerna av hund att välja om man vill tävla bruks.
Och varför är de sämre än genomsnittshunden? Har faktiskt inte kommit i kontakt med polarhundar, så har ingen uppfattning!
 
Jag anser inte att utställningsmeriter är viktiga för aveln av arbetande hundar. BCs kan t ex inte ställas ut på nationella utställningar, bara internationella. WK kan inte ställas ut öht, ändå får man fram bra arbetshundar. Bruksraserna kan exteriörbeskrivas när de koras, det borde räcka, tyvärr krävs utställningsmeriter för ett antal championat.
Vad underligt att det krävs utställningsmeriter! Om man nu kan exteriörbedömas och så finns det ju MH. Aldrig förstått mig på det där riktigt. ;)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Behöver hjälp i att välja. Söker en liten hund, har en jaktlabbe idag på fem år och letar hund nr 2 som ska bli ”dottern” på 7 års hund...
Svar
15
· Visningar
1 283
Senast: Sofie.S
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 232
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 190
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 666
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp