Vilken ras...

F

Fruentimber

...hade ni föreslagit för följande?

Det är ju ingen hemlighet att jag letar valp och även om jag är inne på att det blir ännu en corgi som hund nummer 2 så ligger också brukshundplaner lite längre fram (alternativt ganska snart om jag inte hittar det jag söker inom corgi). Jag är i princip klar över vilken ras jag kikar i, men det är ju kul att se vad andra skulle föreslå!

Vad jag erbjuder:
- Lydnad 1-3 gånger i veckan
- Spår 1 gång i veckan
- Sök 1-2 gånger i veckan
- Uppletande 2-4 gånger i veckan
- "Visningshund" när jag är hjälpinstruktör

Har stadig plats i olika sök-, spår- och lydnadsgrupper.
Höst och vår spenderar vi flera kvällar i veckan på klubben.
Mål: tävling, men inte sikte på elit.

Vad jag söker:
- Ras som ej är uppdelad mellan show/arbete
- Inte alltför stor, max 20 kilo
- En gnutta allvar, inte så mycket flams
- Vakttendenser är välkommet
- Helst ej långhår

Shoot. :D
 
...hade ni föreslagit för följande?

Det är ju ingen hemlighet att jag letar valp och även om jag är inne på att det blir ännu en corgi som hund nummer 2 så ligger också brukshundplaner lite längre fram (alternativt ganska snart om jag inte hittar det jag söker inom corgi). Jag är i princip klar över vilken ras jag kikar i, men det är ju kul att se vad andra skulle föreslå!

Vad jag erbjuder:
- Lydnad 1-3 gånger i veckan
- Spår 1 gång i veckan
- Sök 1-2 gånger i veckan
- Uppletande 2-4 gånger i veckan
- "Visningshund" när jag är hjälpinstruktör

Har stadig plats i olika sök-, spår- och lydnadsgrupper.
Höst och vår spenderar vi flera kvällar i veckan på klubben.
Mål: tävling, men inte sikte på elit.

Vad jag söker:
- Ras som ej är uppdelad mellan show/arbete
- Inte alltför stor, max 20 kilo
- En gnutta allvar, inte så mycket flams
- Vakttendenser är välkommet
- Helst ej långhår

Shoot. :D

Det låter som en vettig kelpie i mina öron/ögon :) ?
 
...hade ni föreslagit för följande?

Det är ju ingen hemlighet att jag letar valp och även om jag är inne på att det blir ännu en corgi som hund nummer 2 så ligger också brukshundplaner lite längre fram (alternativt ganska snart om jag inte hittar det jag söker inom corgi). Jag är i princip klar över vilken ras jag kikar i, men det är ju kul att se vad andra skulle föreslå!

Vad jag erbjuder:
- Lydnad 1-3 gånger i veckan
- Spår 1 gång i veckan
- Sök 1-2 gånger i veckan
- Uppletande 2-4 gånger i veckan
- "Visningshund" när jag är hjälpinstruktör

Har stadig plats i olika sök-, spår- och lydnadsgrupper.
Höst och vår spenderar vi flera kvällar i veckan på klubben.
Mål: tävling, men inte sikte på elit.

Vad jag söker:
- Ras som ej är uppdelad mellan show/arbete
- Inte alltför stor, max 20 kilo
- En gnutta allvar, inte så mycket flams
- Vakttendenser är välkommet
- Helst ej långhår

Shoot. :D

Pinscher?
 
Uppfattade det som att du inte ville ha en brukshund ännu, men något som gick att träna och tävla lydnad och spår med på lite lägre nivå. Sorry om jag missförstod. :)

"Brukshundplaner", står det ju. ;) Behöver inte nödvändigtvis vara just av bruksras, men jag kör alltså redan lydnad och bruks med corgin. Vårt veckoschema ser ut som jag beskrivit ovan.
 
"Brukshundplaner", står det ju. ;) Behöver inte nödvändigtvis vara just av bruksras, men jag kör alltså redan lydnad och bruks med corgin. Vårt veckoschema ser ut som jag beskrivit ovan.

Ok, då tar jag tillbaka mitt förslag. Eller så kan du bli den första som tar upp en Pinscher i Bruksklasserna. ;):D
 
Cattledog
Kelpie
Chodsky pes

Kelpie är nog lättast att hitta en bra individ i? Jag kollade mycket på chodskyn innan jag skaffade schäfern och jag tyckte det kändes väldigt osäkert med deras ledproblem i en sådan liten ras. Kommer dock säkert skaffa en i framtiden :)

Cattledogen var jag också inne på lite för några år sedan men fick för mig att många hade problem med det sociala samtidigt som de var lite "reagera först och tänker sen". Men det kanske blivit mycket bättre i rasen?
 
Jag tycker också att det låter som en korthårig collie. Fast vi får väl se vad jag säger om några månader när jag sliter mitt hår i frustration... (Nervös, jag? Naeee)
 

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag har en bruksschäfertik på precis ett år. Jag har otroligt svårt att avgöra vad som är "lagom" aktivering för henne. Stamtavlan...
Svar
9
· Visningar
1 568
Senast: a1agnlju
·
Hundavel & Ras Hej! Tänkte att det skulle vara kul och höra vad ni tyckte vilka raser som skulle passa mig. Jag är 21år och haft hund sen jag var...
Svar
5
· Visningar
1 322
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
9 512
Senast: machafuko
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 236
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp