Vilken ras...

Cattledog
Kelpie
Chodsky pes

Kelpie är nog lättast att hitta en bra individ i? Jag kollade mycket på chodskyn innan jag skaffade schäfern och jag tyckte det kändes väldigt osäkert med deras ledproblem i en sådan liten ras. Kommer dock säkert skaffa en i framtiden :)

Cattledogen var jag också inne på lite för några år sedan men fick för mig att många hade problem med det sociala samtidigt som de var lite "reagera först och tänker sen". Men det kanske blivit mycket bättre i rasen?

Cattledog är rasen jag är inne på, så det var ju bra träffat! Chodskyn har jag träffat ett par roliga exemplar av men ledproblemen ser ju inte jättekul ut, lite svaj i mentaliteten också tror jag? Annars är de ju otroligt söta! Som långhåriga små minischäfrar! Roliga att jobba med också.

Långhårig collie är inte heller uppdelad i show/arbete, iallafall inte utseendemässigt.

För övrigt tror jag att ett bra korthår hade passat dig fint, tikarna kan vara ganska nätta.

Jag skrev inte långhår då den går bort pga pälsen. :) Korthår har jag kikat på i ett par år nu tack vare @Dentaku!

En bra malletik eller holländartik väger bara lite mer än din gräns, och uppfyller de andra kraven med råge. Så mycket som du aktiverar din hund nu, kommer det att bli en lycklig hund.

Malle har jag inget sug för, det är nog något med deras look. Holländare verkar trevliga!

Jag tycker också att det låter som en korthårig collie. Fast vi får väl se vad jag säger om några månader när jag sliter mitt hår i frustration... (Nervös, jag? Naeee)

Ser fram emot dina och @Dentaku s rapporter! Ska bli jättekul att få följa era små!

Och jag säger KH collie,malle eller otippat Mudi.

Mudi = apor :angel:
 
Lagotto. Min är fantastisk i alla grenar.
Några bruksrävar har nämnt att han lätt skulle kunna tävla i lydnad, sök, spår och rapport. Men mina nerver har satt stopp.
 
Lagotto. Min är fantastisk i alla grenar.
Några bruksrävar har nämnt att han lätt skulle kunna tävla i lydnad, sök, spår och rapport. Men mina nerver har satt stopp.

Ja det finns en del bra lagottos därute, men det är nog inte riktigt vad jag är ute efter. Behöver lite mer allvar och lite mer uthållighet. Inte jättemycket vakt i heller, kanske? Och den där pälsen är inte min melodi... :angel:
 
Cattledog är rasen jag är inne på, så det var ju bra träffat! Chodskyn har jag träffat ett par roliga exemplar av men ledproblemen ser ju inte jättekul ut, lite svaj i mentaliteten också tror jag? Annars är de ju otroligt söta! Som långhåriga små minischäfrar! Roliga att jobba med också.

Ja det finns nog lite olika typer av chodsky, men jag vet inte om det är svårt att hitta någon bra faktiskt. Dock tror jag man får importera.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag har en bruksschäfertik på precis ett år. Jag har otroligt svårt att avgöra vad som är "lagom" aktivering för henne. Stamtavlan...
Svar
9
· Visningar
1 568
Senast: a1agnlju
·
Hundavel & Ras Hej! Tänkte att det skulle vara kul och höra vad ni tyckte vilka raser som skulle passa mig. Jag är 21år och haft hund sen jag var...
Svar
5
· Visningar
1 322
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
9 512
Senast: machafuko
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 236
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp