Bukefalos 28 år!

Vilken roman?

MikaTela

Trådstartare
Vilken av följande romaner rekommenderar ni att jag ska läsa och varför?

•1984 - George Orwell

•Kallocain - Karin Boye

•Du sköna nya värld - Aldous Huxley

•Fahrenheit 451 - Ray Bradbury

•Aniara - Harry Martinsson

•Vägen - Cormax McCarthy

•Metro 2033 - Dmitrij Gluchovskij
 
Sv: Vilken roman?

Vägen av McCarthy! Jag har precis läst den och gillade den verkligen. Jag kom på mig själv med att gå och tänka på den hela tiden och verkligen längta efter att fortsätta läsa.

Jag läste den på engelska dock, vet inte alls hur den svenska översättningen är.
 
Sv: Vilken roman?

Jag tycker två, de översta, 1984 och Kallocain. Riktigt bra böcker båda två, ska jag välja nån av dem så 1984.
 
Sv: Vilken roman?

Jag har bara läst Kallocain och 1984 och av dem rekommenderar jag Kallocain främst men båda är läsvärda. Vägen har jag inte läst, men jag har sett filmen och det var det mest deprimerande jag någonsin upplevt. Boken kanske inte är fullt så illa.
 
Sv: Vilken roman?

Säger detsamma, har inte läst alla på listan, men de två vet jag är bra!

Samma här. Jag vill dock gärna läsa Aniara!

Vad gäller 1984 kan jag se dess storhet rent objektivt, men jag tyckte inte att den var särskilt rolig att läsa.
 
Sv: Vilken roman?

Nej, 1984 var jättetråkig! Tror inte jag lyckades ta mig igenom den, då var Djurfarmen betydligt mer läsvänlig.
 
Sv: Vilken roman?

Jag tror att jag hade börjat läsa den uppemot tjugo gånger innan jag faktiskt tog mig igenom den, och det var under tvång på universitetet ;)

Både Fahrenheit 451 och Brave new world är böcker som jag heller inte hade valt att läsa om det inte vore för att jag var tvungen, men de två gillade jag skarpt. Det är väl inte den genren jag generellt söker mig till, men ibland är det bra att bli tillsagd vad man ska läsa :D Jag dissade t.ex Harry Potter på ett allmänt arrogant vis innan jag ens hade läst en sida då det absolut inte var min grej, men när jag blev övertalad att åtminstone ge första en chans var jag såld.
 
Sv: Vilken roman?

Jag har läst Callocain och Aniara med stor behållning och rekommenderar dem varmt.

1984 har jag aldrig lyckats kämpa mig igenom, trots upprepade försök.

Fahrenheit 451 har jag kämpat mig igenom, men utan att riktigt fatta vad som var så bra med den.

De övriga har jag inte läst alls.
 
Sv: Vilken roman?

Jag har läst Callocain och Aniara med stor behållning och rekommenderar dem varmt.

1984 har jag aldrig lyckats kämpa mig igenom, trots upprepade försök.

Fahrenheit 451 har jag kämpat mig igenom, men utan att riktigt fatta vad som var så bra med den.

De övriga har jag inte läst alls.

Vad gäller Fahrenheit 451 gav jag just mig själv en liten tankestund för att utröna vad det var som jag tyckte var så bra och kom till en slutsats att jag nog inte skulle tycka om den lika mycket idag som när jag läste den i litteraturdelen av CPE-kursen på gymnasiet. Det var nog den första dystopiska romanen jag någonsin kom över så det kanske var nyhetens behag?

Kallocain står här i bokhyllan och väntar, jag fick den i födelsedagspresent för tretton år sedan men har inte lyckats plocka upp den än. Men jag ska, särskilt nu när du säger att den är varmt rekommenderad.
 
Senast ändrad:
Sv: Vilken roman?

Allihop bör du väl läsa om du tänker på din litterära allmänbildning. Annars handlar det väl lite om varför du tycker du måste läsa en av just dessa böcker. Är det för någon studieuppgift? Om du tänker vilken som är "bäst" så är ju sånt väldigt subjektivt. Aniara skiljer sig radikalt från de andra eftersom det är poesi, vacker sådan, fast ganska dyster, eftersom det handlar om ett rymdskepp som kommer bort och vad som händer med människorna där. Det är den enda av böckerna på din lista som jag frivilligt har läst om.
 
Sv: Vilken roman?

Jag läser Svenska 2 och har fått i uppgift att välja en av dessa böcker för att senare få en uppgift kring detta.
Jag var en läsare förut men numer läser ytterst sällan och då endast böcker jag verkligen fastnat för, därför får det gärna vara en lättläst bok! :)
 
Sv: Vilken roman?

Ja, då kanske inte Aniaria platsar, men man blir fångad av den. Den är skriven på hexameter, så den blir musikalisk på något sätt. Man får nästan tänka att man läser den högt. Kallocain tyckte jag var ganska lättläst men det är många år sedan jag läste den. Fahrenheit 451 är en viktig bok om yttrandefrihet och den var inte heller så svårläst vad jag minns.
 
Sv: Vilken roman?

Aniara är inte svårläst!

Den är på vers, förvisso, men absolut inte svårläst. Tvärtom får man extremt god hjälp med rytmen och betoningarna så att den blir mer lättbegriplig än om den varit skriven på prosa.

Avsnittet med dialekten/språket från Dorisburg har jag läst högt för förskolebarn med full begriplighet.
 
Sv: Vilken roman?

Jag hade huggit Gluchovskij med glädje. Sällan har en bok hängt sig kvar hos mig som Metro 2033 gjorde. Och fortfarande gör för den delen.
 
Sv: Vilken roman?

Vilken av följande romaner rekommenderar ni att jag ska läsa och varför?

•1984 - George Orwell

•Kallocain - Karin Boye

•Du sköna nya värld - Aldous Huxley

•Fahrenheit 451 - Ray Bradbury

•Aniara - Harry Martinsson

•Vägen - Cormax McCarthy

•Metro 2033 - Dmitrij Gluchovskij

Alla förstås och Efter floden av PC Gersild.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kastrera ja eller nej
  • Hur valde ni uppfödare?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp