Vilken sadel till rund arabhäst?

kolan

Trådstartare
Jag letar sadel till min väldigt runda arab och jag har kört fast. Sadelutprovaren har gett upp och nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra så jag frågar här och ser om ni har några tips på sadlar jag kan testa.

Hon är som sagt rund. Ryggen är platt och kort, ingen manke och väldigt överbyggd. Allt glider fram och är för trångt.

Så ni som har erfarenhet av detta, dela gärna med er :)
 
Hej!

Vad har du testat?

Min tjej har en Jensen Classic, tidigare har hon haft Morris & Nolan som funkade ett tag. Det finns ju speciella arabsadlar också (arabian). Många brukar säga att engelska märken är bättre för araber, men de flesta jag testat har varit för smala för min.

/Lavinia
 
Jag hade jättesvårt att hitta sadel till min arab, rund, ingen manke och kort i ryggen.
Var till mustang, han provade 7 sadlar ingen passade. JAg fick panik ett tag där!:crazy:
Ville ha en dressyrsadel men provade tillslut en hopp och den passa.
Har en ideal gimli.
 
Jag letar sadel till min väldigt runda arab och jag har kört fast. Sadelutprovaren har gett upp och nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra så jag frågar här och ser om ni har några tips på sadlar jag kan testa.

Hon är som sagt rund. Ryggen är platt och kort, ingen manke och väldigt överbyggd. Allt glider fram och är för trångt.

Så ni som har erfarenhet av detta, dela gärna med er :)

Låter som min - hon är inte så överbyggd men kort rygg ingen manke rund revbensbåge ja.....

Jag har Knights sadlar till henne, mycket rak bom och ligger bra. Knights har dom tydligen slutat tillverka men det finns en del på beg. marknaden och när jag hörde av mig till tillverkaren av Knights skrev dom tillbaka att man kan betrakta Lippo som ersättaren, dom har också rak bom.
 
Hej!

Vad har du testat?

Min tjej har en Jensen Classic, tidigare har hon haft Morris & Nolan som funkade ett tag. Det finns ju speciella arabsadlar också (arabian). Många brukar säga att engelska märken är bättre för araber, men de flesta jag testat har varit för smala för min.

/Lavinia


Jag har iof bara testat en prestige som var för smal och en santa cruz men sadelprovaren sa att det var kört typ.
Ja men dom är ju så jäkla dyra :(
 
Låter som min - hon är inte så överbyggd men kort rygg ingen manke rund revbensbåge ja.....

Jag har Knights sadlar till henne, mycket rak bom och ligger bra. Knights har dom tydligen slutat tillverka men det finns en del på beg. marknaden och när jag hörde av mig till tillverkaren av Knights skrev dom tillbaka att man kan betrakta Lippo som ersättaren, dom har också rak bom.




Okej, men jag tror min behöver ha svängd bom.
 
Jag hade jättesvårt att hitta sadel till min arab, rund, ingen manke och kort i ryggen.
Var till mustang, han provade 7 sadlar ingen passade. JAg fick panik ett tag där!:crazy:
Ville ha en dressyrsadel men provade tillslut en hopp och den passa.
Har en ideal gimli.


Ja fy, inge vidare kul att inte hitta någon sadel :(
Jag vill också ha dressyr men jag får nog ta det som finns känns det som..
 
Hej!

Du har ju inte testat särskilt mycket. Jag testade diverse sadlar som alla var för smala, finns gamla trådar du kan söka på så kan du se vad som inte funkade.

När vi ändå är igång (jag letar sadel igen, behöver en hoppsadel nu men vill helst inte måtta en sadel till just nu, vore skönt att hitta nåt annat); nån som har koll på sadlar som är riktigt breda i kanalen. Min tjej behöver minst 5 fingrars mellanrum hela vägen...

/Lavinia
 
Hej!

Du har ju inte testat särskilt mycket. Jag testade diverse sadlar som alla var för smala, finns gamla trådar du kan söka på så kan du se vad som inte funkade.

När vi ändå är igång (jag letar sadel igen, behöver en hoppsadel nu men vill helst inte måtta en sadel till just nu, vore skönt att hitta nåt annat); nån som har koll på sadlar som är riktigt breda i kanalen. Min tjej behöver minst 5 fingrars mellanrum hela vägen...

/Lavinia[/QUO


Nej jag har ju inte det. Lite besviken när jag tog ut sadelprovaren och allt...
Jag får försöka läsa gamla trådar då :)
Skriv gärna om du hittar någon sadel!
 
Tittade på Erreplus på gbg hs. Shit vad bred kanal!

Låter som en kopia av stallkompisens arab, hon rider barbacka än... =/
 
Erreplus, priset lite i överkant för en sadel man inte kommer använda "seriöst".

När kommer såna sadlar komma i billigare format?

/L
 
Jag letar sadel till min väldigt runda arab och jag har kört fast. Sadelutprovaren har gett upp och nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra så jag frågar här och ser om ni har några tips på sadlar jag kan testa.

Hon är som sagt rund. Ryggen är platt och kort, ingen manke och väldigt överbyggd. Allt glider fram och är för trångt.

Så ni som har erfarenhet av detta, dela gärna med er :)

Jag har haft min Amerigo Vega på ett par såna hästar.
Dominus kan vara värt att kolla på med ev.

Vad har ni testat för sadlar?
 
Är den överbyggd ska du INTE ha en rak sadel, den kommer brygga och trycka ner i ländryggen. De flesta extra breda sadlar är tyvärr väldigt raka. Vilket är konstigt med tanke på att de raser som är väldigt breda och runda oftare har en svängd än rak rygg! Dessutom är de i regel korta och behöver en sadel med rundbossor.

Min arab hade en Prestige Top Dressage 37 som var specialstoppad för honom med extra mjuk stoppning. Den låg perfekt. Vad var det för bomvidd på Prestigen du provade?

Childeric låg också bra på honom (det gör de på de flesta) men de är dyra. Amerigo kan du få upp till +4. Jaguar kan du ha turen att hitta i xw eller så går det att bredda dem. Nya Jaguar CC monoflap är väldigt bra för hästar där allt glider fram.

Låna hem sadlar från de stora begagnat åf och prova dig fram om du inte vill/kan köpa en ny sadel i rätt vidd och form.
 
En sak till. Är hästen tjock? En tjock arab är i princip hopplös att sadla, då får man rida barbacka tills hästen är i normalhull igen. :)
 

Liknande trådar

Utrustning Har en hoppsadel som glider fram på hästen, märks främst just när vi hoppar. Sadeln är utprovad av sadelprovare med bra rykte. Har ni...
Svar
6
· Visningar
546
Senast: Silje
·
Utrustning Fast i träsket med att hitta sadel till vår nyinköpta häst. Han har svängd och kort rygg och hög manke. Sadlarna som följde med honom...
Svar
3
· Visningar
704
Senast: Fiorano
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
834
Utrustning Jag har haft enorma problem med att hitta en sadel till min Welsh Mountain. Hon är 115 cm hög med väldigt platt, bred och något svängd...
Svar
11
· Visningar
1 305
Senast: Thera
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp