Bukefalos 28 år!

Vilken sadelvikt är bäst?

I

Isthar

Här i Niger spelar det ingen roll vilka vikter man har så länge jockeyn inte väger under 50kg. Min jockey vill att jag köper en västerländsk galoppsadel till min häst Arwen, vilket jag gärna gör eftersom de som prouceras här inte är så mycket att hurra för... Undrar bara vilken vikt jag ska köpa - spelar det någon roll? Har jockeyna någon favorit? Sadeln kommer bara att användas vid tävling (inte till träning). Jag ser att det finns sadlar som väger så lite som 150gr - är de en fördel att rida i förutom att de inte väger så mycket? Tänker på grepp osv. Tacksam för hjälp!
 
Sv: Vilken sadelvikt är bäst?

Jag tror en 750gr sadel blir lagom att börja med, De är både bekväma att sadla med och rida i, visst finns det 150gr men de är så extremt små, har själv ridit i sådana utan några större problem (man står ju upp för det mesta!) men om hästarna kanske inte har de ultimata sadlingsläget så känns det säkrare med en lite större.

Tänk även på att om du sadlar med löpsadel så använd både över och undergjord, samt glidpadd för sadeln och gjorden!
Zilco är ett mkt populärt och erkänt bra märke, finns i de flesta affärer som säljer galopputrustning!
 
Sv: Vilken sadelvikt är bäst?

Jag har kollat in Zilco på nätet och de verkade bra, skönt att höra att andra tycker det med! Känns olustigt att bara köpa ett (för en själv) okänt märke utan att veta någonting om det; när jag väl har dragit ner den hit gäller det att den håller ett tag! :) Angående undergjord och övergjord (det kör det med här med), finns det bara en storlek att köpa? Hästarna här är som sagt små och slanka, tror inte Arwen väger mer än 330kg även om hon är 1,50cm i mankhöjd.
 
Sv: Vilken sadelvikt är bäst?

Okej, det finns en massa olika sorters löpgjordar! helelastiska, halvelastiska, tunna och lätta och lite tyngre. De flesta tränare jag brukar rida för föredrar helelastiska. Om du tänkte köpa från Sverige rekomenderar jag www.feednrace.se eller www.galoppshop.com då kan du maila och fråga dom vilket utbud av storlekar dom har, dessa båda sidor har väldigt bra service och svarar snabbt på dina frågor!
Men tyvärr är utrustningen dyrare i Sverige än om du skulle köpa från tex USA lr England.
 
Sv: Vilken sadelvikt är bäst?

Några utländska siter att rekommendera? Det är svårt att avgöra om en utländsk site är seriös men vet man om folk som beställt så... Den första siten jag hittade innan Annika tipsade mig om att söka på racing tack var http://www.vrtack.com och när jag frågade dem om storlekar på gjordarna, svarade de att de bara hade en storlek... Vilket kändes helt fel, för mina hästar skulle ju simma även i en helelastisk gjort ämnad för engelska fullblod!

En annan fråga, vilket är att föredra, läder eller syntet? Tänker på grepp och hållbarhet...
 
Sv: Vilken sadelvikt är bäst?

Hej!

Har inte hunnit maila dig på ett tag! Du borde nog leta efter ponnystorlekar till dina hästar. Jennies förslag på siter har även ponnygrejor!

Syntetsadlarna är överlägsna i hållbarhet och enkla att göra rent men det blir nog inte lika skitigt i Niger som här på vintern :angel: så för din del spelar det nog ingen roll.

/Annika
 
Sv: Vilken sadelvikt är bäst?

Hej Annika!

Nej, här blir inte skitigt (när det väl regnar under den intensiva regnsäsongen har hästarna semester - ingen kotte som vill stå på banan och bli genomblöt...) men här är varmt (+45 grader under våren), torrt och dammigt. Ska prova med en Zilco syntetsadel men jag får ingen respons från siterna ang ponnystorlekar, så jag får ligga i. Åker till Sverige i slutet av månaden och där är det lite lättare att sköta kontakten!

/Esther
 
Sv: Vilken sadelvikt är bäst?

Vad gäller själva sadeln är det samma, det är gjordarna du behöver i ponnystorlek! Kom och hälsa på om du får tid över!
 
Sv: Vilken sadelvikt är bäst?

Vad gäller själva sadeln är det samma, det är gjordarna du behöver i ponnystorlek! Kom och hälsa på om du får tid över!

Jag förstod det, men jag ser inte att jag kan välja ponnystorlekar på gjordarna. Men jag ska höra mig för!
Kommer gärna och hälsar på om jag har vägarna förbi! Det vore jättekul!!

Kram, Esther
 

Liknande trådar

Utrustning Jag ska hjälpa en kompis att få hens c-ponny inriden, så den kan säljas. Har insett att jag inte har någon sadel som passar ponnyn...
Svar
8
· Visningar
1 894
Senast: Görel
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har verkligen ett underbart jobb, trivs jättebra! Och det är så fantastiskt SKÖNT att ha ett jobb där man trivs! Jag har provat...
Svar
0
· Visningar
981
Senast: cassiopeja
·
Utrustning För ett par månader sedan köpte ägaren till min medryttarhäst en ny dressyrsadel till hästen som jag var med och valde (bara jag som...
Svar
11
· Visningar
3 486
Senast: Magica
·
M
Utrustning Jag har en 2 eller 3 åring på ingång. Behöver lite hjälp med tips på utrustning. Vill ha kvalitée så det får gärna kosta lite mer. Har...
Svar
6
· Visningar
1 171
Senast: EmelieR
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp