Vilken sele ska man satsa på?

France

Trådstartare
Jag har investerat i ett kallblod, som mest är tänkt för körning. Det kommer att handla om att dra rockard, dra hem små lass ved, harva potatislandet, åka släde osv.
Först var jag helt inne på att ha en loksele, men det kanske är väl klumpigt för att finköra med?
Är det bättre att satsa på en stabil maratonsele?
Och vad är största skillnaden mellan bröstsele och maratonsele?
 
Jag har investerat i ett kallblod, som mest är tänkt för körning. Det kommer att handla om att dra rockard, dra hem små lass ved, harva potatislandet, åka släde osv.
Först var jag helt inne på att ha en loksele, men det kanske är väl klumpigt för att finköra med?
Är det bättre att satsa på en stabil maratonsele?
Och vad är största skillnaden mellan bröstsele och maratonsele?
maratonselen är en bröstsele som vad jag förstått bara är mer rejäl/ stryktålig och med snabbfästen.

men för det du beskriver så är nog en loksele lagom :). beroende på hur din häst ser ut iofs men de brukar passa kallblod bättre än raka bröstor (i alla fall de jag mött).
och man måste ju inte välja en superdupertung armesele ;) en finloka med silettdäckel borde fungera finfint för att harva en gång om året med och sen lulla runt på vägarna med :).
går ju också att pyssla ihop en vanlig loksele med brösta från parsele om man vill ha variation :) blir fast brösta då iofs men det är aningens smidigare än att ha en vanlig bröstsele och lösa lokor tänker jag..
 
Kallblod har normalt mer stående bogblad och liten plats för brösta nedanför halsen, och varmblodigare hästar har mer liggande bog samt gott om plats för brösta.

Så en loksele (med lokor) passar i regel bättre (=enklare att passa in utan att göra intressanta modifieringar) på ett kallblod än vad maratonsele eller bröstsele gör.

Ska du dessutom dra lite tyngre, alltså ved i skogen och harva ridbanan, så är lokselen nästan ett måste.
Visst kan en häst dra ved någon enstaka gång med en maraton sele t.ex. med bra däckel, men risken är att det är obehagligt för hästen samt att grejerna helt enkelt inte håller ens för ett lass.

Men ska du huvudsakligen dra vagn/rockard, så finns det inget problem med att använda loksele. Egentligen är lokselen väldigt bekväm för hästen, det är möjligen så att vissa lokselar (=gamla arméselar) är tunga för människan.
Välj att skaffa en modern, lättare loksele istället för en gammal tung.

En ny Tärnsjösele väger en bråkdel av vad de gamla arméselarna gjorde, men kostar tyvärr ungefär som en ny fin sadel.
Det finns andra billigare nytillverkade alternativ, och ibland hittar man nyare och mindre tunga begagnat. Men skaffa en med dubbla gjordar och bågdäckel. Sådana där mjuka läderdäcklar på lokselar är ett otyg.

Ska du köra med en rockard/vagn med högt skakelfäste, så finns det en speciell skakelhållare avsedd för detta som man monterar på lokselen.
 
De mjuka läderdäcklarna, har de en tendens att snurra, eller vad är problemet?
Nej, snurra är inget problem, de skapar tryck, skav och obalans.

Vill man skaffa loksele, men har liten budget för köpet, så kan man köpa två billigare begagnade selar, t.ex. en med "bra" däckel (bågdäckel) och en med bra framända, och så flytta runt delar dem emellan, samt låta någon kunnig i lädersömnad byta ut eventuella dåliga läderdelar.
Så kan man sprida ut kostnaden lite. Men att renovera flera halvdåliga selar till en bra, kräver lite kunskap om selens uppbyggnad, eller kunnig hjälp.

Om du inte är så kunnig själv i selar och ska köpa begagnat, ta hjälp av någon i närheten som brukar köra häst med loksele (inklusive ta hem lite ved eller annan brukskörning), för att få hjälp med att utvärdera eventuella objekt du hittar till salu.

Begagnat till lågt pris är ofta lite halvdana på alla sätt, eller t.o.m. dåliga i lädret, samt tunga.

Räkna med att en bra begagnad kostar från 4-6.000 kronor och uppåt.

En ny kostar minst det dubbla. En riktigt bra kostar 15.000-25.000, alltså som en sadel av bra kvalitet, och håller, med underhåll och smörjning, för många hästar, i kanske ett halvt sekel.
 
Loksele till harv, skog och släde, sedan går den utmärkt till rockarden också. Jag har en Tranemosele (borde inte vara äldre än 10 år) som är avsevärt lättare än stallkompisarnas åtta år gamla Tärnsjö. Tranemon är inte alls så robust som Tärnsjön, men den räcker gott och väl för mig.

Jag har även en maratonsele, den använder jag endast när jag kör rockard.
 
Jag hade också i detta läge satsat på en loksele.

Den går bäst att dra tungt med men kan ju givetvis användas till "vardagsvagn" också.

Det är värre tvärtom. Man drar inte ved och potatisharven med en maratonsele.
 

Liknande trådar

Körning Jag ska köpa mig en inkörd häst (vill ha en bruksnordsvensk) och håller på och funderar på vilken utrustning som ska inhandlas. Den...
Svar
4
· Visningar
1 343
Senast: trassel
·
Körning Just nu står mitt sto på boxvila, men opm hon blir friskförklarad funderar jag på att ta upp körningen med henne. Körde henne i Finland...
Svar
19
· Visningar
3 439
Senast: Egonson_
·
Körning Jag tänker då och då att jag borde "hänga något bakom" mitt halvblodssto. Hon är en tämligen cool häst och jag känner när jag tömkör...
Svar
6
· Visningar
2 378
Senast: Lydia
·
R
Körning Hejsan! Jag skall ta upp körningen med min häst igen och helt enkelt börja om från början då hon ej är korrekt inkörd samt har dåliga...
2
Svar
23
· Visningar
9 406

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp