Vilken sele?

Ginne

Trådstartare
Har köpt en ny (beg.) tvåhjulig vagn, typ rockard/gigg och behöver hjälp att välja vilken sele jag ska köpa. Kör lite för hobbybruk då och då med en D-ponny.
Dessa selar funderar jag på: Standard lädersele från selar.se, Ädelssons Standard (är de samma?), nedsatt i pris just nu, Ädelssons Standard Plus, Drive Out Star, Drive Out Syntet eller Drive Out Duo. Behöver argument för och emot varför jag ska/inte välja någon av dem.

http://www.adelssons.se/selar
http://www.driveout.se/till-hasten/selar/enbetsselar/36
http://www.selar.se/sv/selar/enbetsselar/standard-ladersele.html
 
Argumentet för att inte köpa en sele, är väl om du redan har en sele?

Är selen avsedd för endast en enda vagn?
 
Argumentet för att inte köpa en sele, är väl om du redan har en sele?

Är selen avsedd för endast en enda vagn?
Det skulle ju kunna vara så att ingen av dem anses vara ok...

Har loksele och en enklare bröstsele som troligen inte funkar till denna vagn (har inte fått hem vagnen än)
 
Det skulle ju kunna vara så att ingen av dem anses vara ok...

Har loksele och en enklare bröstsele som troligen inte funkar till denna vagn (har inte fått hem vagnen än)
Jag har lokselar till mina hästar, renoverade armeselar med nyare delar från Tärnsjö eller nysydda av gamla lokor av en lokal selmakare. Någon har från Floby-Börje som ursprung tror jag, andra är köpta som mer eller mindre skräp på Blocket eller lantbruksauktion.
Jag har rockard (saab-axel) med lågt fäste, som jag fäster i seltungan på lokselen, men jag har också moderna vagnar avsedda för högt skakelfäste.
Jag kör naturligtvis mina vagnar med svängel och draglinor, samt använder baksele, utom där det finns rekade skaklar (skogsvagn som jag lånar ibland).

De moderna/nyare vagnarna är en maratonträningsvagn, och en Tidaholmsrockard typ 201. Bägge kör jag med mina lokselar med bågdäckel, men dessa är anpassade för andra typer av skaklar med hjälp av fäste för högt skakelfäste (Tänsjös), samt att jag låtit göra extra stroppar till bakselen med en liten snabbkoppling till bakseleöglan på skakeln. Utan snabbkopplingen till bakselen, så får man linda och fästa, vilket tar tid, och känns dumt om skulle behöva spänna loss snabbt.

Här är Ädelssons variant för högt skakelfäste till lokselen:
http://www.adelssons.se/seldelar/skackelfaste

Jag antar att du redan har baksele till lokselen? Och att lokselen har en rimligt bra däckel?
I så fall är en anpassning av lokselen billigare än en ny sele och platsbesparande i sadelkammaren.

Vilken av selarna du länkar till som är lämplig att köpa, beror antagligen på vilken sorts däckel som passar den nya rockarden.
 
Nu bad jag i och för sig inte om synpunkter på om jag skulle använda lokselen eller inte utan om ifall någon av de selar jag föreslog, och i så fall vilken, som kunde vara värd att köpa och varför. Vilka typer av däcklar har de selar jag föreslog och till vilka typer av vagnar passar de?
 
Nu bad jag i och för sig inte om synpunkter på om jag skulle använda lokselen eller inte utan om ifall någon av de selar jag föreslog, och i så fall vilken, som kunde vara värd att köpa och varför. Vilka typer av däcklar har de selar jag föreslog och till vilka typer av vagnar passar de?
Men så länge vi inte vet hur vagnen du köpt är utformad och balanserad, så blir det svårt att svara på vilken sele som är "bäst".

Det bästa, hos mig, vore att ha flera selar till hästarna, beroende på vilka vagn jag kör med. Men som kompromiss har jag valt att anpassa lokselarna, eftersom jag satsat på att dessa ska vara i toppskick.

Till mina vagnar/hästar skulle jag antagligen prova med t.ex. Drive-out Biothane eller Ädelssons motsvarande.
 
Jag var egentligen inte ute efter vilken som är bäst utan jag är tacksam för synpunkter/argument för och emot de olika selar jag föreslog i mitt inledande inlägg. Finns det fler som har synpunkter eller erfarenheter att delge?
 
Det är frågan om en nyare tvåhjulig vagn, med ett säte som kan justeras framåt och bakåt för att få bästa balans och där man fäster skaklarna högt. Vilka för- och nackdelar kan det finnas med de selar jag nämnde i mitt inledande inlägg?
 
Det är frågan om en nyare tvåhjulig vagn, med ett säte som kan justeras framåt och bakåt för att få bästa balans och där man fäster skaklarna högt. Vilka för- och nackdelar kan det finnas med de selar jag nämnde i mitt inledande inlägg?
Tvåhjulig vagn brukar innebära att man vill ha en stadig däckel med bra anläggningsyta. Eftersom jag inte provat någon av selarna vet jag inte vilken som är mest lämplig.
Jag har "klämt på" Ädelssons Biothane sele, och tycker den verkar bra för vagnskörning. Jag är lite förtjust i det materialet, ett lättskött syntet material.
 
En tvåhjulig vagn behöver en giggdäckel. Jag har själv en DO Duo och en DO biothane och båda är riktigt bra och prisvärda. Giggfunktionen på DO biothane är super då uppehållsremmen är utanpåliggande. Har ingen koll på Ädelssons selar men kommer ändå aldrig rekommendera någon att köpa där pga mycket dålig erfarenhet av kundbemötande.
 

Liknande trådar

Körning Ska börja köra en shettis och behöver köpa sele. Jag har kollat runt och fastnat för drive out men de är ju restade sen ett bra...
2
Svar
23
· Visningar
4 604
Senast: svea
·
Körning Jag behöver hjälp. Köpte en shetlandsponny i julklapp till mig och sonen. Ett jättefint sto som är både riden och körd. Nu vill jag...
2
Svar
26
· Visningar
5 458
Senast: Maléne
·
R
Körning Hejsan! Jag skall ta upp körningen med min häst igen och helt enkelt börja om från början då hon ej är korrekt inkörd samt har dåliga...
2
Svar
23
· Visningar
9 423
Körning Ja, jag vet! Det finns hundratals trådar, men jag behöver ändå ytterliggare input! Jag har bestämt mig för att bli med Russ igen...
Svar
11
· Visningar
1 480
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp