Vilken typ av stigbygel använder du och gärna motivering till varför

Rialavargen

Trådstartare
Jag har kört med komposit-stigbyglar i många år för jag gillar att de inte leder kyla som stigbyglar i metall gör. En överraskning var att mina knän tyckte om dem, och jag får inte ont som jag fick när jag red med mina Sprenger...
Nu behöver jag köpa nya. Vill gärna ha ett par till varje sadel så jag slipper byta mellan sadlarna. Vill gärna höra om era val och varför ni föredrar en viss typ av bygel.
 
Jag använder bara Bow Balance nu för tiden, men det kanske var den Sprengermodellen du körde med?

För mina oflexibla anklar funkar inget annat än ledade.
 
Bow Balance till hoppsadeln - gillar den fjädrande effekten
Australiska säkerhetsstigbyglar till dressyrsadeln - tycker de är snygga och relativt säkra

Jag har metallstigbyglar för att jag är tung, och litar inte på andra material.
 
Bow Balance från Sprenger sen de kom ut. Har haft problem med knäna när jag löptränade mkt och red många hästar per dag.
Med BB är det inga problem att rida en hel hög hästar oavsett.

Tycker också de har bra balans och hänger bra. Om man rider någon spännande häst som far runt mkt och man tappar trampet tycker jag de hänger kvar i rätt position och man riskerar inte åka av på samma vis som med de som har fel balans och glider iväg då.
 
Jag har kört med komposit-stigbyglar i många år för jag gillar att de inte leder kyla som stigbyglar i metall gör. En överraskning var att mina knän tyckte om dem, och jag får inte ont som jag fick när jag red med mina Sprenger...
Nu behöver jag köpa nya. Vill gärna ha ett par till varje sadel så jag slipper byta mellan sadlarna. Vill gärna höra om era val och varför ni föredrar en viss typ av bygel.
Jag har vanliga ”gammaldags” säkerhetsstigbyglar med gummiband på allroundsadeln, tycker det känns säkrast OM man skulle trilla av och fastna med foten. På dressyrsadeln har jag australiensiska säkerhetsstigbyglar, bara för att jag råkade få tag i ett par billigt.. Så att jag har något att börja med, bara för att slippa flytta stigläder och stigbyglar mellan sadlarna.

Jag har bara en häst och rider inte ens varje dag, så det funkar för mej. Hade jag haft fler hästar och mer timmar i sadeln kan jag tro att både knän och vrister skulle säga emot.
 
Jag har ett par vanliga ledade (kan det vara intec kanske) som är mina favoriter. Sen har jag också ett par Bow Balance men tycker de är lite för stora och klumpiga. Ogillar generellt plaststigbyglar eftersom de är för lätta istället.
 
Bow Balance är värda pengarna alltså?

Bröt fotleden för 2 år sen och sen har jag även känningar i knäna efter jag ridit länge.
Man kanske skulle unna sig själv sånna :)
 
Jag har Bow balance och freejumps till Hoppsadeln för jag kan inte bestämma vilka jag gillar bäst. Freejump är riktigt stadiga under foten men jag älskar svikten i BB och det har också blivit dem som sitter på nu sedan hästen skadade sig och inte får hoppträna.

på dressyrsadeln har jag sprenger system 4 med vridet öga så de hänger "rätt".

Just vridningen som är i olika grad på alla tre är fantastisk för mig, bygeln sitter stadigare på foten och jag får lättare att slappna av i insida lår.
 
Compsiti - blir inte kalla och håller mina knän glada. Ser ingen orsak att ha nåt annat när dom funkar så himla bra (köpte första paret för 50 kr bara för att testa, kan inte sluta använda dom nu :-) )

/L
Jag har kört med komposit-stigbyglar i många år för jag gillar att de inte leder kyla som stigbyglar i metall gör. En överraskning var att mina knän tyckte om dem, och jag får inte ont som jag fick när jag red med mina Sprenger...
Nu behöver jag köpa nya. Vill gärna ha ett par till varje sadel så jag slipper byta mellan sadlarna. Vill gärna höra om era val och varför ni föredrar en viss typ av bygel.
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Jag har vanliga fast dom har sned fotplatta (i sidled, yttersidan är kortare)

Och ett par som är som ovan men har även sned fotplatta(så man ska lättare kunna trampa ner hälen)

Får ont i ffa knäna av andra stigbyglar.
 
Jag är gammal och konservativ och gillar när det är egen tyngd i stigbyglarna ;).
Men jag vill ha säkerhetsstigbyglar nuförtiden så Kwik Out och Mountain Horse Quick Release är det som gäller här hemma (fast jag har bytt plattan på SCS3 till en vanlig gummiplatta, jag vill verkligen inte sitta fast) :p
 
Använder bara ledade stigbyglar sedan många års tid för att undvika värk i knäna - men det är stor skillnad på vanliga ledade och Sprenger Bow Balance! Vilken balans och perfekt svikt, alldeles lagom bred fotplatta också.
 
Compsiti - blir inte kalla och håller mina knän glada. Ser ingen orsak att ha nåt annat när dom funkar så himla bra (köpte första paret för 50 kr bara för att testa, kan inte sluta använda dom nu :-) )

/L
Jag blir så förbryllad. Mina knän mår bättre av komposit-stigbyglarna än Sprenger BB. Det är något med svikten i compositstigbygeln som passar mig.
Jag gillar också att de är lätta.

Men jag ska sjutton leta fram min BB och prova att rida i den när det blir varmare...
 
Sprenger bow balance, till både hopp och dressyrsadeln! De bästa för mina överrörliga knä och onda ben. :love: Kommer inte byta i första taget.
 
Ska investera i ett par nya sprenger bow balande, just nu har jag sprengers ledande och det har sparat mina knän rejält.

Väninnan har dock problem med anklarna och hon föredrar de i plast (kommer inte ihåg vad de heter nu men går att fås i alla möjliga färger) :)
 
Jag har ett par Prestige silk, går att byta mellan metallplatta med supergrepp eller en gummiplatta. Kör på grepplattan nu. Själva bygeln är i plast, super på vintern när det är kallt.

Sedan kan jag varmt rekommendera ett par flex-on! :love: De har jag på min montésadel, supergrepp och "luftkuddar" under plattan som dämpar. Plattan är lite i lutning, hjälper till att få ett bra tramp och man får ingen hård kant i fotsulan.
Går att få i vilken design man vill, finns i både plast och metall (jag har i metall) och kuddarna finns i olika mjukhetsgrad.
 
Jag använder enbart Sprenger Bow Balance. Dom gör stor skillnad för mina knän.

Har ledade i mässingfärg från något annat märke också, som köptes när fåfängan slog till och jag inte tyckte att det gick att ha mina silverfärgade Sprenger när dåvarande hästen hade mässingbett och mässingspännen på tränset. Men dom ligger i en låda sedan länge, för dom ger inte alls samma känsla.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har problem med knän och fotleder, får en malande smärta runt knäskålen, och i bland även fotknölen. Har relativt långa stigläder...
Svar
15
· Visningar
1 698
Senast: WBanna
·
Utrustning Jag ska ta ut sadelutprovare när Nelly är igångsatt, i första hand dressyrsadel men kanske även byta hoppsadeln som inte passar. Skulle...
Svar
10
· Visningar
2 621
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
12 102
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Hej, allvetande buke! Har börjat fundera på att byta preventivmedel från p-piller till antingen koppar- eller hormonspiral. Dels för...
2
Svar
26
· Visningar
4 261
Senast: Sara75
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp