Vilken typ av stigbygel använder du och gärna motivering till varför

Jag använder enbart sprenger bow balance. När mina sadlar blev stulna var första inköpet ett par nya bow balance, jag kan inte tänka mig att rida i något annat. De är dyra men faktiskt värda sitt pris.
 
Vill gärna höra om era val och varför ni föredrar en viss typ av bygel.
På ena sadeln har jag helt vanliga metall, old school med gummiplattor. De funkar, men jag rider sällan i den sadeln så jag har inte så höga krav där. I den sadeln jag rider mest har jag breda komposit med cheese graters.

cso-bred-justerbar-stigbygel.jpg
 
Jag använder bara stigbyglar med tåhätta. Jag har ett par där tåhättan och stigbygeln är gjutna i ett stycke, från Röper. Sen har jag ett par vanliga stigbyglar med såna tåhättor som Hööks säljer.

Många som har problem med leder gillar distansstigbyglar.
 
På hoppsadeln har jag ett par breda från Hööks. Dom fanns i blå, röd eller silver. Har letat efter ett par sköna stigbyglar då jag har fått ont i knäna ibland. Dessa med bred platta är dom som funkat bäst. Tanken är att byta ut dom mot ett par Jin så småningom när jag hittat några till rätt pris.

På dressyrsadeln har jag ett par leddade Mark Todd. Köpta innan jag skaffade dressyrsadel men fick göra plats för dom blå då dom var bättre. När det blev en sadel extra så fick dom rycka in igen. Ska så småningom även här mär jag hittat till rätt pris byta mot ett par springer bow balance
 
På dressyrsadeln har jag breda stigbyglar i plast, och på hoppsadeln Soft up Pro. Nöjd med båda :). Föredrar helt klart stigbyglar med bredare fotplatta. Till skillnad från många andra funkar Sprenger BB inte alls för mig, har ganska rörliga fotleder och BB tillät mig tycka ner hälen alldeles för mycket, vilket ledde till världens stolsits och ont i fötterna..
 
På dressyrsadeln, som är den jag rider i nio gånger av tio, har jag Compositi. Älskar dem. De sitter bra på min fot, och jag har så små/smala fötter att mycket av det jag provat innan har varit alldeles för stort och klumpigt, även om jag testat juniorstorlek.

På hoppsadeln sitter de där gamla säkerhetsstigbyglarna kvar med gummiband på ena sidan. Nu används den ytterst sällan, men det känns tryggast så. Shettisen har också den typen av stigbyglar på sin sadel.

Har dock funderat på Sprenger. Men priset är så högt, och det finns bara vuxenstorlekar i de fysiska butikerna här i närområdet, och det vet jag är för stort för mig.
 
Jag använder numera bara Sprenger Bow Balance. Mitt ena knä är kasst sedan många år tillbaka men med dessa funkar det ganska bra. Red kompisens häst i höstas som hade andra stigbyglar och MY GOD vad ont jag fick :crazy: Först då förstod jag hur bra mina Bow Balance är :love:
 
Jag har Sprenger till alla mina sadlar. Lite dyrt, men värt varenda krona! Har ett knä som inte alltid är medgörligt och jag känner av det när jag ridit någon annans häst -ffa andra stigbyglar- att Sprenger är skonsamma iom att de är ledade och stadiga med egen tyngd.
 
jag har intec till dressyrsadeln och freejump till hoppsadeln. Intec för att jag ville ha ledade och de dök upp billigt, köpte två par och hade till båda sadlarna först men sen hittade jag ett par fina beg freejump billigt så då köpte jag dem. Mest för att det var lite tufft och jag ville prova, haha. Får ofta ont i leder av att rida i "vanliga" stigbyglar, oavsett om de är vanliga, australiensiska eller de med gummisnodd. Snoddvarianten är ofta värst för de brukar ha töjt sig en aning så plattorna inte riktigt är i rätt vinkel. Ledade och freejump funkar bra, vet inte om de är jättemycket bättre eller om jag bara är van vid dem och kroppen därför tål dem bättre.
 
Älskar compositstigbyglar! Freejump är oxå sköna.
Det viktiga för mig är bred platta med bra fäste och att de inte kyler på vintern.
 
jag har intec till dressyrsadeln och freejump till hoppsadeln. Intec för att jag ville ha ledade och de dök upp billigt, köpte två par och hade till båda sadlarna först men sen hittade jag ett par fina beg freejump billigt så då köpte jag dem. Mest för att det var lite tufft och jag ville prova, haha. Får ofta ont i leder av att rida i "vanliga" stigbyglar, oavsett om de är vanliga, australiensiska eller de med gummisnodd. Snoddvarianten är ofta värst för de brukar ha töjt sig en aning så plattorna inte riktigt är i rätt vinkel. Ledade och freejump funkar bra, vet inte om de är jättemycket bättre eller om jag bara är van vid dem och kroppen därför tål dem bättre.
Mest för att det var lite tufft :D:D:D
Det låter som mig
 
Älskar compositstigbyglar! Freejump är oxå sköna.
Det viktiga för mig är bred platta med bra fäste och att de inte kyler på vintern.
Jag trivs jättebra med mina kompositbyglar, jag gillar svikten i plattan.
Men! Jag ramlade av för tre veckor sedan och jag kände att foten fastnat lite i bygeln, så i fallet så rycker jag till med benet så att bygeln släpper från foten. Jag fattar inte att jag hann med men jag gjorde det.
 
Jag har Bow Balance på dressyrsadeln och ett par australiensiska från Dackefejdens gryning (typ 30 år gamla) på uterittsadeln.
 
Jag trivs jättebra med mina kompositbyglar, jag gillar svikten i plattan.
Men! Jag ramlade av för tre veckor sedan och jag kände att foten fastnat lite i bygeln, så i fallet så rycker jag till med benet så att bygeln släpper från foten. Jag fattar inte att jag hann med men jag gjorde det.
Freejump är väl bättre i det avseendet absolut!
 
Jag har bytt mina sprenger till ett par composit nu för nåra veckor sen och mitt knä har börjar värka igen efter några år som smärtfritt :cry:
 
Jag har ett par Horseware Amigo. Bred platta och lite flex. Gillar de bättre än Sprenger, det är den breda plattan ffa för min del som funkar bra. Har veka fotleder och har alltid varit ovän med alla stigbyglar och tyckt de varit i vägen. Nu tänker jag inte ens på dem utan kan fokusera mer på att faktiskt rida. Jag tror att man får prova sig fram till vad som passar bäst tyvärr. Bra om man kanske kan låna av vänner, många stigbyglar kostar ju en slant, i alla fall de lite mer avancerade versionerna...
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har problem med knän och fotleder, får en malande smärta runt knäskålen, och i bland även fotknölen. Har relativt långa stigläder...
Svar
15
· Visningar
1 699
Senast: WBanna
·
Utrustning Jag ska ta ut sadelutprovare när Nelly är igångsatt, i första hand dressyrsadel men kanske även byta hoppsadeln som inte passar. Skulle...
Svar
10
· Visningar
2 621
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
12 114
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Hej, allvetande buke! Har börjat fundera på att byta preventivmedel från p-piller till antingen koppar- eller hormonspiral. Dels för...
2
Svar
26
· Visningar
4 261
Senast: Sara75
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp