Vilken typ av stigbygel använder du och gärna motivering till varför

I dressyrarbete eller om vi hoppar lite så har jag antingen mina Sprenger 4 eller ett par Compositi, ute i skogen har jag EZ ride distansstigbyglar, de är gudomliga om man har problem med knä och fotleder och gillar att rida långt, ingen ömhet whatsoever även efter tre timmar med mest trav :D
 
I dressyrarbete eller om vi hoppar lite så har jag antingen mina Sprenger 4 eller ett par Compositi, ute i skogen har jag EZ ride distansstigbyglar, de är gudomliga om man har problem med knä och fotleder och gillar att rida långt, ingen ömhet whatsoever även efter tre timmar med mest trav :D
Vad är det som gör att EZ byglarna är skonsamma mot knän? Är det pga att de är breda?
 
Har Jin-stigbyglar. Älskar den breda plattan med räfflad botten, jätteskönt för foten. Innan hade jag Bow Balance men tror inte jag skulle kunna rida med dom mer, de är för smala nu när man har vant sig vid bredare platta
 
Jag rider just nu med ett par vanliga plaststigbyglar men har beställt ett par Smartrider Escape då säkerheten är väldigt viktig för mig och mina plaststigbyglar inte känns särskilt säkra.
 
Jag använder enbart Sprenger Bow Balance. Dom gör stor skillnad för mina knän.

Har ledade i mässingfärg från något annat märke också, som köptes när fåfängan slog till och jag inte tyckte att det gick att ha mina silverfärgade Sprenger när dåvarande hästen hade mässingbett och mässingspännen på tränset. Men dom ligger i en låda sedan länge, för dom ger inte alls samma känsla.

Nuförtiden finns BB i mässing också :D:d
 
Jag har Jin på ena sadeln och Acavallos på andra. Båda pga den breda fotplattan, så otroligt skönt. Jag felbelastar gärna och lägger all min tyngd på fotens utsida, är inte riktigt säker på hur men jag upplever att stigbyglarna hjälper mot problemet. Saknar dock säkerhetsfunktion. Är sugen på ett par Tech någon gång när jag har råd :up:
 
BB är den enda som fungerar. Har brutit bägge fotlederna och vill dö om jag använder något annat.
 
Jag hittade mina BB. Det var ju bra. Nu har börjat rida i dem.
Jag köpte mig ett par Soft up till andra sadeln. Det tog ett tag innan fötterna vänt sig vid Soft up men nu känns de väldigt stadiga.
Jag behöver undvika allt med metall på vintern då det leder kyla till mina iskalla fötter, så jag tror att Soft up är det jag kör på under vintermånaderna.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har problem med knän och fotleder, får en malande smärta runt knäskålen, och i bland även fotknölen. Har relativt långa stigläder...
Svar
15
· Visningar
1 686
Senast: WBanna
·
Utrustning Jag ska ta ut sadelutprovare när Nelly är igångsatt, i första hand dressyrsadel men kanske även byta hoppsadeln som inte passar. Skulle...
Svar
10
· Visningar
2 586
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
11 978
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Hej, allvetande buke! Har börjat fundera på att byta preventivmedel från p-piller till antingen koppar- eller hormonspiral. Dels för...
2
Svar
26
· Visningar
4 219
Senast: Sara75
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp