Bukefalos 28 år!

vilken typ av veckovila?

skorpannorpan

Trådstartare
blev lite intresserad av en tråd om vilodag för hästar. vissa av er sa att er häst vilade fler än en dag i veckan. För tillfället har jag inte så mkt att göra och kan därför rida min medryttarhäst varje dag och så vilar han på fredagar. Dock ska jag börja jobba och vet att tiden inte kommer räcka lika bra. Då undara jag hur ni ser på det, vad är bäst om man låter hästen vila 2-3 dagar. ska de hänga ihop så han står ons,tors- fredag eller ska han få vila dagen innan eller efter träningen (mån) plus fredagen? Ägaren till plutten har även fixat en jätteduktig ryttare osm ska rida honom ngn gång i månaden. hur gör jag det bästa av denna dressyrtimma? Hon rider st georg och är kanonduktig(!) i mina ögon. ska han vila dagen innan? dagen efter? eller gynnar det honom bäst om man kör på som vanligt med fredagen oavsett när denna bootcamptimme äger rum? för även om jag försöker jobba honom så bra jag kan så liknar ju denna timme inte något han får utså i vanligt fall :)
vad tycker/tänker ni? har ni några råd?
 
Sv: vilken typ av veckovila?

Jag skulle fördela vilan så jämnt som möjligt över veckan, så han tränas iaf varannan dag. Jag skulle också försöka få upp kondition och ork lite så inte denna "bootcampträning" några ggr i månaden blir för ansträngande för hästen.

En bra idé är att skritta ut iaf dagen efter så hästen får skritta bort stelhet och ömhet i musklerna, men inte träna hårt varken dagen innan eller efter.
 
Sv: vilken typ av veckovila?

pga det dåliga vädret så rids mina hästar bara på helgerna å ev någon dag i veckan om dte är fint väder alltså dom står mån-tors å de mår dom kanon av sen går dom ju på lösdrift så dom rör sej ju hela tiden ändå.
 
Sv: vilken typ av veckovila?

ok. Han är helt ok i flås och muskulatur men han är stor ganska tung att rida ihop ibland och när vi tränar så räcker inte alltid mina magmuskler till att hålla ihop honom hela timmen utan avbrott. Det är här hon ska hjälpa honom och mig lite, det handlar om att ha lite "kommer du ihåg det här" känsla för honom. Han är ganska pigg i humöret men som sagt, någon st georg är ju inte jag. Tror du att det skulle gynna rörelserna om han fick vila dagen innan? Jag menar, skulle han få ut mer av hennes lite mer krävande "kompakta" ridning om musklerna var utvilade och hade mer att ge?
 
Sv: vilken typ av veckovila?

Jag tror det viktigaste är att de inte är hårt ansträngda sedan dagen innan. Skrittur och lite motion är ju aldrig fel, det tror jag skulle kunna vara bra dagen innan, men går han i stor hage spelar det inte så stor roll utan skulle i ditt fall satsa på att fördela resten av passen jämnt över veckan så man håller hästen smidig och igång hyffsat jämnt.

Står han däremot i box och liten rasthage skulle det optimala vara att han fick röra på sig varje dag.
 
Sv: vilken typ av veckovila?

Min häst vilar 1 - 2 dagar i veckan. Gör det då jag känner att hon behöver få vila musklerna. För 2 år sen gick hon bara varannan dag i 2 månader då hon var trött i musklerna. fast gick dagen efter träning oxå.

Tycker att du ska få ihop ett viloschema så jämt för delat på veckan som möjligt. Och att du ALDRIG låter hästen vila efter en träningsdag.
 
Sv: vilken typ av veckovila?

rider varje dag jag kan.. det brukar ofta bli så att jag inte hinner en dag eller så leker vi bara eller går ut och går nån dag..
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 837
Senast: Sel
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
3 760
Senast: Sirap
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 205
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 633
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tips för att reda ut hår
  • Höstföräldrar 2023
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp