Vilket ben?

Magiana

Trådstartare
Vilket bakben bär mest i galoppen? Det inre eller det yttre? Yttre bak startar ju men sen då?

Hur blir det i förvänd galopp?
 
Det är det inre bakbenet som bär, eller rättare sagt det bakben vars sida är den galoppen är (vänster resp. höger galopp).
Jag misstänkte det och det känns logiskt. Min medryttarhäst har lättare för sig att böja sig åt höger (och skjuta ut vänster bog). Han får inte in höger bakben under kroppen lika bra som vänster (vilket jag försöker jobba med efter bästa förmåga). Det är svårt att böja honom åt vänster. Men han är mycket lättare att galoppera i vänster galopp. Där känns han stark. Höger galopp är svårare, både att fatta och få honom att jobba i.

Jag trodde ju från början att det var tvärtom, att yttre bakbenet bar mest, men nu har jag fått tänka om. Teorin gick ju inte ihop med den praktiska erfarenheten. Teorin var alltså fel.
 
Jag brukar tänka "öppna" på sådana hästar när jag ska fatta. Bryr mig inte så mycket om ytter bog. Utan runt inner skänkel, i rätt form, fatta. Då måste hästen trampa till med sitt högra bakben längre in. Det blir ju lite jobbigare än att räta ut innersidan, slänga upp huvudet och sprutta iväg i galopp.
Så det kräver lite kyla från ryttaren att sitta kvar i båten, inte kränga och fixa utan vänta ut. Men inte släppa ut högersidan. Gäller samma i avsaktningarna, då vill hästen räta ut sin svaga sida, så du får bita dig fast lite där.
 
Jag brukar tänka "öppna" på sådana hästar när jag ska fatta. Bryr mig inte så mycket om ytter bog. Utan runt inner skänkel, i rätt form, fatta. Då måste hästen trampa till med sitt högra bakben längre in. Det blir ju lite jobbigare än att räta ut innersidan, slänga upp huvudet och sprutta iväg i galopp.
Så det kräver lite kyla från ryttaren att sitta kvar i båten, inte kränga och fixa utan vänta ut. Men inte släppa ut högersidan. Gäller samma i avsaktningarna, då vill hästen räta ut sin svaga sida, så du får bita dig fast lite där.
Tack för tipset om att tänka öppna i fattningarna. Förvisso kan han fatta snällt även åt höger och utan att slänga upp huvudet, men det känns ändå inte lika bra som åt vänster och kvaliten på galoppen är lite sämre. Jag har provat att rida öppna i galopp längs långsidorna och det är relativt enkelt åt vänster, men åt höger lyckas jag inget vidare. Det är väl en träningssak antar jag.
 
Enligt Kyra så bär det bakben mest där hästen är som starkast (den stela sidan)och vill gärna skjuta ut det det svaga benet. Det är oxå min upplevelse att man rider lite i öppnatänk i det ena varvet och lite slutatänk i det andra varvet.
 
Enligt Kyra så bär det bakben mest där hästen är som starkast (den stela sidan)och vill gärna skjuta ut det det svaga benet. Det är oxå min upplevelse att man rider lite i öppnatänk i det ena varvet och lite slutatänk i det andra varvet.
Tänkte väl att jag skulle hitta dig här.....:angel:
 

Liknande trådar

Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
1 961
Senast: JohannaB
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
835
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 391
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Halkade i trappen förra veckan och skadade knät. Läkarens utlåtande blev skada på inre menisken. Har en tid för mrt röntgen på måndag...
Svar
6
· Visningar
351
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp