Vilket bettlöst för skolridning?

Hedwigh

Trådstartare
I slutet på maj köpte jag ett 11-årigt arabsto, hon var sutten/åkt på men annars helt grön.

Första gångerna red jag i grimma, sedan provade jag ett vanligt tvådelat bett en gång - vilket inte var uppskattat från hennes sida, så det fick bli grimma igen tills jag köpte in ett så kallat indian hackamore.

De senaste månaderna har jag bara ridit på indian hackamore och det har funkat bra (endast ridit i skogen). Det kan ta lite tid att få reaktion när man ska svänga o stanna särskilt när hon trilskas, men i det stora hela har det gått problemfritt.

Nu har vi äntligen fått tillgång till ridplan och jag ska börja med den efterlängtade skolningen, jag vill ha henne westernriden men har inte superhöga krav eftersom jag bara hobbyrider, och de mestadels i skogen.

Så, vilket bettlöst träns ska jag välja? Så man kan jobba med ställning, form mm?

Det finns ju så många; crossunder, sidepull, bosal, hackamore, indian hackamore, ridgrimma.. Jag har ingen aning, så om någon som provat och har kunskap/erfarenhet kan vägleda mig lite i djungeln..


Har upplevt att alternativet jag har nu blir lite "trubbigt" (ger tryck över nosrygg och på sidorna vid ledande tygeltag - http://naturhunden.se/visa_produkt.asp?t=Indianhackamore+med+dubbla+knutar&id=123&lang=sv). Dock kanske det kommer fungera bättre när jag NH-tränat henne mer så hon blir följsammare för tryck.
 
Jaa, tryck över nosrygg är ju oundvikligt när man har bettlöst.
Prova tredelat bett? Rakt? Det kan ju vara så enkelt som att hon inte förstår bettet.

Ärligt talat låter det mer som att hästen behöver utbildas och lära sig vad saker och ting betyder än att hitta ett nytt styrsystem. Låter som att du skulle ha nytta av en tränare.
 
Jaa, tryck över nosrygg är ju oundvikligt när man har bettlöst.
Prova tredelat bett? Rakt? Det kan ju vara så enkelt som att hon inte förstår bettet.

Ärligt talat låter det mer som att hästen behöver utbildas och lära sig vad saker och ting betyder än att hitta ett nytt styrsystem. Låter som att du skulle ha nytta av en tränare.

Varför rida på bett om det går bättre utan? Förstår inte grejen att hoppa direkt på skarpare saker om andra alternativ finns? Och så vill jag att hon ska gå undan för tryck och alltså ha ett styrsystem som verkar för det.

Hon har blivit riden på bett med förra ägaren (så ovan är hon inte) men jag ser inte ens en anledning att försöka när det ända hon gör är att kasta med huvudet, tugga och försöka få bort tränset genom att klia sig mot benen när hon sedan går helt stilla och koncentrerar sig på uppgiften med bettlöst. Sedan har hon varit/kan fortfarande vara ibland, väldigt bockig i trav och galopp, och då skulle jag aldrig vilja ha ett bett som jag med drar upp huvudet med.
 
Jag vill nu prova ett nytt bettlöst alternativ, och frågar enkelt hur de olika sorterna fungerar och vad som kan vara mest lämpligt för skolning. Någon som har kunskap, råd, tips där?
 
Jag vet inte hur mycket kunskap jag har men min nittonåring gillar inte att bli riden med bett så jag rider honom alltid på hackamore. Det blir inte samma finlir utan bettet i "dressyren" men å andra sidan har jag inte extremt höga krav heller. Jag tömkör på tredelat och plockar in finliret där istället.
Däremot så är det inga problem med sidvärtes i olika former, ej heller med samling (han har kissing spines, rids lång och låg).
 
Jag har erfarenhet av tre varianter bosal, sidepull och grimma. Bosalen guidar ju hela huvudet eller hur jag ska beskriva det och jag behövde tränarhjälp för att få till det. Sidepull har jag haft i många år på en häst som inte förstår bettet och jag har inte haft energi till att lära om (det är en gammal travare). Funkar bra att ställa med tycker jag. Samma gäller grimman.

Välj det du tycker verkar funka bäst. Funderar du på sidepull så kan du ju prova med grimma hemma eftersom det är väldigt likt.
 
Tack för svar :)

Har tittat en del på sidepull, och även på crossunder (eller det de bara kallar bettlöst på hööks o börjes).

Är det någon ide att prova något med hävstångseffekt (hon är ju inte stark utan bara typiskt märr som gärna vill bestämma), mekaniskt hackamore och bosal är väl de som ger den effekten?

Någon som provat crossunder?
Har jag förstått det rätt; att det trycker på sidorna, nosrygg och nacke?
 
Jag tycker inte att du ska ge upp bett så pass snabbt. Det finns många fördelar med att använda bett, som du säger kan en häst bli svårstyrd på bettlöst. Att hon slänger med huvudet kan ha att göra med att hon inte orkar gå i form, eller inte förstår vad bettets inverkan betyder, men det tränar man ju bort ganska lätt! Att styra en häst med vikthjälper och skänklar har absolut ingenting med bett/inte bett att göra... min häst rids på stång och jag kan helt släppa tyglarna, knyta dom i hornet och rida och svänga och stanna och backa osv helt utan tyglar.
 
Det låter onekligen som att du skulle behöva hjälp från någon i din närhet.

Varför är du så anti-bett? Det ena utesluter inte det andra. Jag själv rider med allt från correction till Lg (bettlöst/sidepull), det funkar alldeles utmärkt. Men så har jag lagt tid på att utbilda mina hästar, både från marken och från ryggen.
 
Är det någon ide att prova något med hävstångseffekt (hon är ju inte stark utan bara typiskt märr som gärna vill bestämma), mekaniskt hackamore och bosal är väl de som ger den effekten?

har ingen erfarenhet av bettlöst mer än grimma, som jag gärna rider med det funkar för mig så det ahr jag fortsatt med.


Men till frågan ovan, du har ingen hävstång i en bosal.

såhär ser en bosal ut
640px-BosalHorse.jpg


Så det är som att rida i grimma med tygeln knuten under hakan. Enligt tradition går utbildningsstegen från bosal till tränsbett till bosal+stångbett till stångbett. Så vill du så kan du ju introducera bett utan att behöva använda det förränn du vill.
 
LG bridle är min favorit för det blir ganska 'bettlikt' i ridningen, man kan utan problem ställa, böja etc som med vilket bett som helst. Om man sen har en häst som är känslig/störd av bett är det ju en god ide att rida med sitsen så mycket som möjligt och låta handen vara still. Med det menar jag inte att man inte ska använda tygeln när det behövs, men det är bra att sluta 'småfibbla'. Jag har en häst som blivit rätt hårdhänt riden men nu när jag haft henne ett tag har jag börjat använda bett. Hon älskar det inte men det är ingen katastrof heller. För mig känns det som en begränsning att hästen inte kan gå på bett. Därför lägger jag vikt vid att hitta ett bett som är ok och jag är övertygad om att det kommer att gå bra. Men sånt får man ju avgöra själv hur man vill göra med.

Dock tror jag inte man rakt av kan säga att bettlöst är 'snällare' än bett. Det beror på den som håller i tygeln och en del bettlösa alternativ är riktigt skarpa.
 
Det låter onekligen som att du skulle behöva hjälp från någon i din närhet.

Varför är du så anti-bett? Det ena utesluter inte det andra. Jag själv rider med allt från correction till Lg (bettlöst/sidepull), det funkar alldeles utmärkt. Men så har jag lagt tid på att utbilda mina hästar, både från marken och från ryggen.

Haha, det är väl därför jag frågar här, eftersom jag inte har så stor erfarenhet av bettlösa alternativ. I övrigt klarar jag mig bra själv, så här i början, sen ska jag börja rida för tränare när hon fattar grejen med att gå på en ridplan.

Jag är inte emot bett om det funkar för hästen, man får ju anpassa utifrån individen, men jag ser ingen anledning till att försöka vänja hästen vid det om den visar tydligt misstycke och det funkar bättre utan.
 
@MagicaDeHex Exakt! Och att då sätta det i händerna på en ryttare som inte vet hur det funkar och en häst som inte förstår..

Det är i precis såna lägen man ska hitta en tränare! Tränarens jobb är att just träna och utbilda, varför inte åka till en sån när man faktiskt behöver hjälp?
 
Ni kan ju ändå inte mena att rida i grimma är skarpare en bett? Jag vet mycket väl hur skarpt ett bettlöst alternativ kan vara, särskilt de med hävstång. Man kan nog göra illa en häst med det mesta, använt på fel sätt. I den filosofin som jag tycker är mest logisk gäller; ju lägre utbildad häst desto mildare utrustning eftersom man ofta måste "ta" mer i hästen. Finns många (kanske inte bland oss svenska traditionella muppar) som i början bara rider på bettlöst för att sedan byta till bett när hästen har nått längre i utbildningen, dels för att behålla känslig mun.

Till de som nu inte kan hålla sig till topic och är allmänt negativa till mitt beslut att rida på bettlöst så undrar jag hur ni tänker. Hur illa skulle det inte bli och hur mycket skulle jag inte skada henne om jag med ett bett i munnen korrigerar när hon bockar och bråkar?

Och om någon läst vad jag skrivit så vill jag att hon ska lära sig tryck och eftergift, och då måste ett bettlöst som jobbar just med tryck vara det som passar mig och henne.

Om ni inte har någon erfarenhet av bettlöst eller bara inte vill ge tips om de olika alternativen, så kan ni väl hitta nått annat ställe för vad ni nu vill diskutera.
 
Ni kan ju ändå inte mena att rida i grimma är skarpare en bett?
En vanlig grimma är inte skarp men en repgrimma är säker jämförbar med många bett och kanske värr med tanke på hur många som anser att det

Det enda jag har erfarenhet av är halsrem, remmen i sig ger ingen precision alls, men det bästa är att rida med sätet.
 
Fast @Hedwigh om du läser igen ser du att många av oss faktiskt rider på bettlöst själva. Det vi säger är att det onekligen låter som om du skulle behöva hjälp med annat än att hitta ett bettlöst alternativ. Hästen måste lära sig! Du säger att du har ridit hästen i några månader, men fortfarande sitter inte styrningen. Då måste du börja fundera över hur du gör. Det spelar ingen roll om du har ett indianhackamore, en pingisboll eller ett stångbett, kan man inte få hästen att förstå så förstår den inte.
Jag menar inte att klanka ner på dig på något sätt, jag rekommenderar bara att ta en titt på dig själv och be om hjälp.

Om du bara vill ha en liten lista på vilka bettlösa alternativ jag använder/har använt på mina hästar
LG bridle (eller snarare en nock off som min sambo gjort). Använder det emellanåt som variation till båda hästarna. Går att variera hur det verkar men jag föredrar att använda det som ett vanligt sidepull. Använder det ofta när jag tömkör. Ledande tygeltag fungerar inte speciellt bra, men det går.

Vanligt sidepull. En bred läderrem över nosen och en lite tunnare under, två lösa ringar på sidorna. Använde det mycket när min häst hade tandproblem. Sammanfattande åsikt: Meh. Det funkar men är ingen wow-upplevelse. Inget finlir direkt, vare sig i ridningen eller körningen, men det fyller sin funktion. Har inte kvar det idag. Om jag ska rekommendera ett vanligt sidepull blir det en sån modell, det går att ta ledande tygeltag och det kan inte hända så mycket annat. Vanligt slätt läder runt nosen gör att det blir som en grimma, fast med rörliga ringar på sidorna.

Vanlig grimma och ett grimskaft. Perfekt när man inte orkar gå från hagen till stallet. Kräver dock en häst som är styrbar ;)

Bosal. Kalasbra! Godkänt för tävling. Bytte snabbt ut sidepulls och hackamores mot det. Red även in min unghäst med bosal, efter att jag hade kört in henne och lärt henne kommandon från marken. Tog inte många gånger för att få henne att förstå. Hon blev en riktigt trevlig liten tävlingshäst, trots att hon var inkörd ;) Sen hamnade hon visserligen snett här i livet efter något år, men det är en annan historia.. Min egna (kör)ponny tävlades med goda resultat på just bosal i ett par år.

Hackamore, både med korta och långa skänklar. Vette fan hur det ens kom in i stallet och hamnade på min häst. No way, José. Hatar det, hemskt att rida med. Min ena ponny, fd hopphäst, reds mycket på sk ponnyhack. Det enda det dög till var nödbroms, om ens det. Nej, det är inget alternativ.

Och sist en sammanfattande åsikt om alla dessa crossunder, rep, krusiduller och mackapärer som säljs som bättre alternativ än ett vanligt konservativt tränsbett som vi traditionella svenska muppar använder: Vad i helvete vill man uppnå med att sätta femtielva remmar som trycker hit och dit?
 
Tycker att @sthu gjort en prydlig sammanställning som faller väl samman med mina egna tankar.

Sidepull fyller sin funktion. Använde det på en vbl-travare där vi kom i slagsmål om bettet när hon blev het. Jättebra, trevligt, hästen blev lugn och nöjd och kunde koncentrera sig på annat än att diskutera bettet (fungerade utmärkt att rida henne på vanligt tränsbett i paddocken eller ensam, men hon blev väldigt taggad när jag red i sällskap och ville dra - och jag behövde en effektiv broms utan att vi för den skull skulle bråka).

Hackamore ser ut att bli ganska okänsligt - men en effektiv nödbroms eftersom man får stor kraft via hävstängerna. Kan knappast fungera om man ska jobba med ställning i nacken, lagom böjning eftersom skänklarna är stela. Kan knappast fungera att få signaler från en sida i taget.

"crossunder" - om jag begriper rätt - leder ju till att ju mer man tar i tyglarna, destå hårdare drar man ihop hästens mun. Kan inte vara bra.

Bosal har jag inte själv provat, men sett folk som rider på det och det verkar väldigt trevligt. Funderar på att - i samråd med tränare - rida in min fyraåriga arab på bosal.
 
Fast @Hedwigh om du läser igen ser du att många av oss faktiskt rider på bettlöst själva. Det vi säger är att det onekligen låter som om du skulle behöva hjälp med annat än att hitta ett bettlöst alternativ. Hästen måste lära sig! Du säger att du har ridit hästen i några månader, men fortfarande sitter inte styrningen. Då måste du börja fundera över hur du gör. Det spelar ingen roll om du har ett indianhackamore, en pingisboll eller ett stångbett, kan man inte få hästen att förstå så förstår den inte.
Jag menar inte att klanka ner på dig på något sätt, jag rekommenderar bara att ta en titt på dig själv och be om hjälp.

Om du bara vill ha en liten lista på vilka bettlösa alternativ jag använder/har använt på mina hästar
LG bridle (eller snarare en nock off som min sambo gjort). Använder det emellanåt som variation till båda hästarna. Går att variera hur det verkar men jag föredrar att använda det som ett vanligt sidepull. Använder det ofta när jag tömkör. Ledande tygeltag fungerar inte speciellt bra, men det går.

Vanligt sidepull. En bred läderrem över nosen och en lite tunnare under, två lösa ringar på sidorna. Använde det mycket när min häst hade tandproblem. Sammanfattande åsikt: Meh. Det funkar men är ingen wow-upplevelse. Inget finlir direkt, vare sig i ridningen eller körningen, men det fyller sin funktion. Har inte kvar det idag. Om jag ska rekommendera ett vanligt sidepull blir det en sån modell, det går att ta ledande tygeltag och det kan inte hända så mycket annat. Vanligt slätt läder runt nosen gör att det blir som en grimma, fast med rörliga ringar på sidorna.

Vanlig grimma och ett grimskaft. Perfekt när man inte orkar gå från hagen till stallet. Kräver dock en häst som är styrbar ;)

Bosal. Kalasbra! Godkänt för tävling. Bytte snabbt ut sidepulls och hackamores mot det. Red även in min unghäst med bosal, efter att jag hade kört in henne och lärt henne kommandon från marken. Tog inte många gånger för att få henne att förstå. Hon blev en riktigt trevlig liten tävlingshäst, trots att hon var inkörd ;) Sen hamnade hon visserligen snett här i livet efter något år, men det är en annan historia.. Min egna (kör)ponny tävlades med goda resultat på just bosal i ett par år.

Hackamore, både med korta och långa skänklar. Vette fan hur det ens kom in i stallet och hamnade på min häst. No way, José. Hatar det, hemskt att rida med. Min ena ponny, fd hopphäst, reds mycket på sk ponnyhack. Det enda det dög till var nödbroms, om ens det. Nej, det är inget alternativ.

Och sist en sammanfattande åsikt om alla dessa crossunder, rep, krusiduller och mackapärer som säljs som bättre alternativ än ett vanligt konservativt tränsbett som vi traditionella svenska muppar använder: Vad i helvete vill man uppnå med att sätta femtielva remmar som trycker hit och dit?

Du har ingen aning om vad jag kan, vilka mål jag har eller vad jag åstadkommit med hästar innan och nu, uppenbarligen, annars skulle nog konversationen se annorlunda ut ^^

Och fortfarande tar du inte in information som ögonen ser??

Som jag skrev så har jag bara ridit i skogen (eftersom jag inte har haft tillgång till annat), den styrning som krävs där är inte direkt komplicerad och det har gått utan problem. Därför skrev jag att ridning på indian hackamore har funkat bra.

Start, stopp, svänga, övergångar, alla gångarter har hon lärt sig under skogsturer, från början kunde hon inte ens gå rakt fram i skritt, och hon är väldigt ifrågasättande och testar mycket så vissa saker har tagit sin tid medans andra har gått på en dag. Vissa kommandon kan hon bra på röst och vikt, andra måste vi jobba lite mer på. Handen har jag bara använt vid styrning, ett fåtal gånger som broms samt när hon bockat som en dåre.

Frågan åter ingen, var hur de olika bettlösa alternativen fungerar, eftersom jag nu ska förflytta mig från skog till bana, och funderat på att prova något annat alternativ. Jag ska finlira mer på det hon lärt sig grunderna i, och få henne mjuk och rörlig. Jag vill hitta det som fungerar bäst på min pålle, kanske är det grimma, kanske vanligt bett, eller något annat, det vet jag ju först efter att ha provat lite olika saker, och såklart skiljer det mycket beroende på utbildningsnivå.

"Crossunder, rep, krusiduller och mackapärer"? Det var väl lite väl trångsynt? Jag tror då på att prova sig fram hitta det som hästen trivs bäst med, några "krusiduller" runt huvudet är väl inte konstigare än en metallbit i munnen? Det viktigaste för min del är att hästen trivs, att man inte döljer problem med remmar, skarpt bett osv.

Tack för delning av dina erfarenheter av olika bettlösa varianter. Dock får jag nog köpa in lite olika, prova och skaffa mig erfarenhet själv, bukefalos levererade inte denna gång.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp