Vilket bottenmaterial i hönshus?

Milene

Trådstartare
Nya hönshuset blir förhoppningsvis klart i helgen :)

Funderar därför nu på vilket bottenmaterial jag ska använda. Förut har jag haft spån, men tycker att det är svårt att hålla rent, jag skulle önska att plocka ut bajsarna emellanåt men det är svårt att få tag på dom i spånet.

Vad använder ni andra, och varför?
 
Sv: Vilket bottenmaterial i hönshus?

Jag har haft spån och har nu hampaströ. Använder även halm litegrann. Tycker att spån funkar bra men hampaströet är lättare att mocka i. Det följer inte med på samma sätt som spånet så det blir mindre svinn. Halm är svårast tycker jag. Jag använder en spade och plockar upp varje bajs för sig från golvströet. På gödselplattan har jag provat olika saker men lättast är även där att ha hampaströ eller ingenting alls utan bara skrapa gödslet från vaxduken.

Så tycker jag. :) Men hampaströ kostar ju lite mer så det kanske inte är nåt att ha om man har mycket ströåtgång. Jag har bara 5 höns än sålänge.

Jag bytte till hampaströ för att jag var tvungen att sanera och då ville prova ett annat strö för att jämföra dom båda, dessutom ville jag gärna ha hampa eftersom att det är lättare att kompostera. Jag trodde att hampan skulle bli mörk men den har alla fördelar som spånet men är lättare att mocka i och dammar mindre. Så jag kommer att fortsätta med det.
 
Sv: Vilket bottenmaterial i hönshus?

Vi använde torv först. Det va fruktansvärt :crazy:
Nu provar vi hampellets, vi har vattnat våra och sen låtit det torka, himla lättanvänt, dammar inte och det luktar ju gott :D

Men det va en del jobb med att vattna och torka. Vet att man kan använda det torrt men det känns som att det blir väldigt obekvämt för små hönsfötter
 
Sv: Vilket bottenmaterial i hönshus?

har Inga höns nu men vi har alltid haft halm. har haft djup bädd och inte mockat mer än typ en gång om året. måste vara jobbigt att ta plupparna en och en..

fast vi har haft en 10-30 st och stort hönshus, så har varit enklast att ha bädd.
halmen är lagom lätt att ha som bädd och sen dammar det inte som spår och torv gör. om det är bra halm dvs.
trevligt för dem att ha i redena också.
 
Sv: Vilket bottenmaterial i hönshus?

har Inga höns nu men vi har alltid haft halm. har haft djup bädd och inte mockat mer än typ en gång om året. måste vara jobbigt att ta plupparna en och en..

fast vi har haft en 10-30 st och stort hönshus, så har varit enklast att ha bädd.
halmen är lagom lätt att ha som bädd och sen dammar det inte som spår och torv gör. om det är bra halm dvs.
trevligt för dem att ha i redena också.
Ja mängden höns påverkar helt klart, samt mängden utevistelse och hönshusets storlek. Innan jag köpte mina 2 nya fanns det ibland inte en enda bajs på golvströet på en hel vecka. Nu vill mina nya inte gå ut så mycket och då sitter resten också inne och häckar, så nu städar jag golvströet dagligen. Att gå in och plocka pluttarna med en spade nu tar för mig kanske 30 sekunder, så det är inget stort jobb. :) I redena har jag halm, samt på ett hörn nere på golvet.
 
Sv: Vilket bottenmaterial i hönshus?

Nu provar vi hampellets, vi har vattnat våra och sen låtit det torka, himla lättanvänt, dammar inte och det luktar ju gott :D

Men det va en del jobb med att vattna och torka. Vet att man kan använda det torrt men det känns som att det blir väldigt obekvämt för små hönsfötter

Är hampaströ samma sak?
 
Senast ändrad:
Sv: Vilket bottenmaterial i hönshus?

Nej. Hampaströ/lättströ är som spån fast av hampa.
Såhär ser det ut:
2013-08-23+20.10.10.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Vilket bottenmaterial i hönshus?

menar inte hazel halm pellets ? har aldrig hört att det finns hampa pellets..
 
Sv: Vilket bottenmaterial i hönshus?

Jag vet ingen återförsäljare till hampapellets, men jag vet att det finns. Det har varit mycket snack om det i pressen också. Jag läste en artikel för inte alls så länge sedan att både hampa och raps hade gjort mycket bra ifrån sig som pellets. Normalt sett är det ju till för att bränna upp, precis som halmpelletsen var från början, så det kanske finns på sådana firmor.
 
Sv: Vilket bottenmaterial i hönshus?

menar inte hazel halm pellets ? har aldrig hört att det finns hampa pellets..

jo det är halm pellets jag menar :) vi köper samma som används till stallar, blir väldigt mycket av det när man blötar det men som sagt det tar tid att torka.
 
Sv: Vilket bottenmaterial i hönshus?

Jag har också haft spån, men gillar det inte alls.
Efter att ha läst den här tråden blev jag sugen på att testa hampaströ, så jag googlade och upptäckte att det kan vara svårt att hitta. Dock finns en tillverkare i Grästorp som råkar vara min grannkommun. Ibland ska man ha tur.:)
 
Sv: Vilket bottenmaterial i hönshus?

Jag köpte lättströ av hampa, får se nu hur det funkar.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
2 367
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 549
Senast: Exile
·
Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
15 007
Senast: Migo
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
961
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Det här med klädsel
  • Psykisk (o)hälsa
  • Eurovision Song Contest 2024

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Sojasås + katter

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp