Vilket hunddagis skall jag välja?

Libra

Trådstartare
Förutsättningar; Jag kan bli inringd på jobb med kort varsel, såsom dagen innan eller samma morgon.
Mellan dessa två dagis skiljer det 700 kr/mån där dagis 2 är billigare -och med tanke på arbetssituationen känns den summan rätt bra i plånboken även om hunden förtjänar det bästa!

Dagis 1.
Ligger "på väg" till jobb etc.
Lite generösare öppettider (stänger dock 15 före röd dag).
Löptikar ok!
Behöver ej meddela när vi kommer utan det är bara att lämna in hunden.
Halvtid = 12 dagar/mån.
Hunden går i flock och rastas i deras egen rastgård (=går ej promenader).

Dagis 2
En lite större omväg än ovanstående.
Löptikar är _inte_ välkomna.
Behöver "boka dagar" i slutet på varje månad.
Halvtid = 10 dagar/mån.
Hunden får vara ute på promenad ca 1,5 h/dag i smågrupper,
övrig tid i box i mindre grupper.

Vad skulle ni ha valt och varför?
 
Jag skulle välja nr 2, min hund blir väldigt påverkad av löptikar och äter inte om det finns nån i närheten. Jag föredrar också promenader framför att rastas i rastgård. Men något som jag också tycker är relevant är hur många dagisplatser det är, hur stora är boxarna och hur lång omvägen blir för dig?
 
Kanske ska tillägga att min hund är en tik, dock en liten dam på 6 kg så jag är lite konfunderad även angående skaderisken...

Båda har plats för 25 hundar. Dagis nummer 2 har jag inte hälsat på ännu så kan inte svara på angående boxarna.
Omvägen borde bli 20-30 min istället för 10-15 min på första stället. Men på morgonen 6.30 är man inte särskilt pigg på den tiden :angel:
men tror den omvägen känns mer mentalt värre än vad den faktiskt är.

Mitt största problem med dagisen är promenad vs behöva boka dagar i förväg (jag vet ju aldrig när jag kommer arbeta).
 
Om jag var tvungen att välja mellan dessa två skulle jag ha valt nr 1. För mig är det viktigt att de tar emot löptikar (var ska jag annars göra av hunden när jag jobbar) och att det är jag som aktiverar min hund. För mig är ett dagis en förvaringsplats där man rastar hundarna så de får göra sina behov, eller/ och vara i en rasthage. Men all övrig aktivering ska skötas av mig och ingen annan.
 
Måste du betala en klumpsumma i månaden för att behålla din plats?
Om inte hade jag övervägt att skriva in henne på båda.
 
Är osäker men troligast nr 2 pga, min hund är lite efter i det sociala, han har dessutom dåliga upplevelser med en viss hundtyp när han var valp så mot såna hundar morrar han och andra så går han upp i stress om det blir för långa stunder så har svårt att se han gå ihop med en flock med flertalet hundar.
 
Alla dagis funkar olika, där jag lämnar mina högst oregelbundet vet jag att de inte parar ihop dem med andra. Jag kan boka nån dag innan och hittills har de fått vara i samma box varje gång.
De går en promenad under dagen, sen släpps de i stora rastgårdar, inte heller då med andra. Jag går en runda innan vi kommer dit och en när jag hämtat, då är hundarna nöjda med livet:)

Dessutom får jag lämna 06.00 utan problem.

Hade det inte varit så hade jag inte lämnat där.
 
Måste du betala en klumpsumma i månaden för att behålla din plats?
Om inte hade jag övervägt att skriva in henne på båda.
Dessvärre måste jag ju det.
Tycker dessutom att kontraktet på det dyrare dagiset är märkligt.
De första tre månaderna är "provmånader" och då kan båda parter säga upp avtalet med en veckas varsel -utan rätt till återbetalning. Därefter gäller tre månaders uppsägningstid.
 
Jag skulle inte ha valt någon av dem, utan försökt hitta dagmatte istället. Om jag verkligen behövt välja något så skulle det bli dagis 2, enbart för att jag pga skaderisk inte tillåter någon annan att släppa min hund lös oavsett rastgård/inte rastgård.
 
Förutsättningar; Jag kan bli inringd på jobb med kort varsel, såsom dagen innan eller samma morgon.

Dagis 2
Behöver "boka dagar" i slutet på varje månad.

Mitt största problem med dagisen är promenad vs behöva boka dagar i förväg (jag vet ju aldrig när jag kommer arbeta).

Är ens dagis två ett alternativ då? Även om det skulle vara ett toppendagis på alla sätt och vis, skulle du alls få ihop din vardag med ett sådant system?
 
Är ens dagis två ett alternativ då? Även om det skulle vara ett toppendagis på alla sätt och vis, skulle du alls få ihop din vardag med ett sådant system?
Min hund klarar av att hålla blåsan under en arbetsdag jag är borta (sambon kommer dessutom alltid hem relativt tidigt) så framför allt vill jag ha sällskapet och aktiveringen. Så min tanke ha varit att boka de dagarna som verkar vara de jag har störst möjlighet till att få jobb och annars lämna ändå eftersom hela miljön gör att hunden kommer sova gott även dagen efter.
Men ja, optimalt är det väl inte.
 
Förutsättningar; Jag kan bli inringd på jobb med kort varsel, såsom dagen innan eller samma morgon.
Mellan dessa två dagis skiljer det 700 kr/mån där dagis 2 är billigare -och med tanke på arbetssituationen känns den summan rätt bra i plånboken även om hunden förtjänar det bästa!

Dagis 1.
Ligger "på väg" till jobb etc.
Lite generösare öppettider (stänger dock 15 före röd dag).
Löptikar ok!
Behöver ej meddela när vi kommer utan det är bara att lämna in hunden.
Halvtid = 12 dagar/mån.
Hunden går i flock och rastas i deras egen rastgård (=går ej promenader).

Dagis 2
En lite större omväg än ovanstående.
Löptikar är _inte_ välkomna.
Behöver "boka dagar" i slutet på varje månad.
Halvtid = 10 dagar/mån.
Hunden får vara ute på promenad ca 1,5 h/dag i smågrupper,
övrig tid i box i mindre grupper.

Vad skulle ni ha valt och varför?

Om förutsättningarna var att jag hade haft en tik + inte vet hur jag kommer att jobba, så hade jag valt dagis 1.
Det lägre priset på dagis 2 äts förmodligen till viss del upp av ökad bränslekostnad, så det känns inte som någon direkt jättebesparing.

Men jag vill inte heller ha mina hundar ihopsläppta med andra ens i mindre grupper, så utifrån det perspektivet hade jag försökt hitta en annan lösning.
 
Om förutsättningarna var att jag hade haft en tik + inte vet hur jag kommer att jobba, så hade jag valt dagis 1.
Det lägre priset på dagis 2 äts förmodligen till viss del upp av ökad bränslekostnad, så det känns inte som någon direkt jättebesparing.

Men jag vill inte heller ha mina hundar ihopsläppta med andra ens i mindre grupper, så utifrån det perspektivet hade jag försökt hitta en annan lösning.
Det blir ingen bränseförbrukning alls faktiskt då både jag och sambo åker kollektivt och inte har någon tillgång till bil.
Var och hälsade på dagis 2 idag och det kändes faktiskt riktigt bra. Låg stressnivå i de stora boxarna de hade etc. Stressnivån lär vara större hos dagis 1. Dessutom räknade jag mer på det, Dagis 2´s heltid kostar lika mycket som Dagis 1´s deltid. Vilket i så fall innebär att jag slipper planera in mina 10 dagar. Fortfarande problem med löptikarna, men jag får åtminstone avdrag på kostnaden då och kan anställa någon annan.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 402
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
3 592
Senast: Hyacinth
·
Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 182
Hundhälsa Jag har fått ett nytt jobb som jag börjar på i mitten av januari, och lilla Bruce kommer troligtvis behöva dagpassning på heltid för...
2
Svar
29
· Visningar
2 118
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp