Vilket insektsmedel funkade bäst för er förra säsongen

D

diny

En del görs om hela tiden och det som var bra för några år sedan kanske inte är bra nu. Så vill höra vilka som funkde bra i sommrast och mot villka flygfän funkade det bäst.
 
Sv: Vilket insektsmedel funkade bäst för er förra säsongen

Flystar. Men de har bytt namn och kommer inte ihåg vad de heter nu. Men de tycker jag är mycket bra, ända negativa för min häst är att han är rädd för spreysaken.
 
Sv: Vilket insektsmedel funkade bäst för er förra säsongen

Vi använder i princip bara MD Myggdeo, ibland Switch mot fästingar. MD är super!
Finns något som funkar mot broms vore det väldigt intressant.
 
Sv: Vilket insektsmedel funkade bäst för er förra säsongen

Veredus flugmedel... minns inte vad det heter.
 
Sv: Vilket insektsmedel funkade bäst för er förra säsongen

Switch i kombination med Föllinge Myggdeo.
 
Sv: Vilket insektsmedel funkade bäst för er förra säsongen

Näckens myggolja (för människor) använder jag på min. Sen Switch mot fästingar.
 
Sv: Vilket insektsmedel funkade bäst för er förra säsongen

Här är det fästingar som är den stora plågan...så Flusa alt. Switch har varit givet. Är det mycket småsve, knott och sånt har jag använt Renons. Jag bor på en liten höjd (Smålands enda???:angel: ) och det blåser, är öppet med hagarna runt huset så vi har inte lidit så hårt av flygfän. Inte ens älglusen har varit så plågsam så länge hästarna har gått högst upp...;)
 
Sv: Vilket insektsmedel funkade bäst för er förra säsongen

Equimin den turkosa med en hopphäst på, duderbra!
 
Sv: Vilket insektsmedel funkade bäst för er förra säsongen

Jag har Ultra Shield på min ena häst, funkar riktigt bra mot alla insekter!
Vi har ganska fuktig mark på sommaren så det finns en massor knott,
i somras hade jag knappt några besvär efter att ha haft det här medlet.

Min andra är ganska känslig mot båda Switch och Ultra Shield så jag har kört flyggelen Renons.
Dock skyddar den inte lika bra.
 
Sv: Vilket insektsmedel funkade bäst för er förra säsongen

Det bästa jag har testat är ett som heter Bronco. Säljs av en western affär. Brukar köpa ett par flaskor varje vår då det är westerntävlingar i Skövde. Kan kolla vad de heter om du är intresserad.
 
Sv: Vilket insektsmedel funkade bäst för er förra säsongen

Jag har använt Ultra Shield i sommar och är helt fantastikt nöjd!

Var lite tveksam i början, men det var verkligen helt otroligt. Att skyddet skulle räcka i två veckor stämde ju inte, men i två dagar, vilket i min värld iallafall är helt otroligt. Har ett sto som är superirriterad av alla slags insekter, brukar spruta på henne tre-fyra gånger om dagen (med alla tusen andra medel jag provat...). Så varannan dag kändes ju som en "befrielse" :)
 
Sv: Vilket insektsmedel funkade bäst för er förra säsongen

*KL*

Ultrashield och Equimins sommarspray, heltäckande flugtäcken med huva samt Switch är det jag körde med i somras.

Ultrashielden använde jag på fbldamen som inte tålde switch, för att komma åt permetrinet (stavn?). Tycker dock inte det gav annan effekt än switch, dvs inga fästingar, men insektsmässigt ingen skillnad.

Sommarsprayen fungerade hyfsat, vid frekvent appliceringen riktigt bra faktiskt!

Mot bromsarna hjälpte dock inget. Vi hade dock ett LINDRIGT insektsår 2007, så..
 
Sv: Vilket insektsmedel funkade bäst för er förra säsongen

Switch har jag nästan använt alla sommrar till hästarna,har också något flugspray men kommer inte redigt ihåg vad det heter (:
 
Sv: Vilket insektsmedel funkade bäst för er förra säsongen

Renons och mitt häxkok.:banana:
Min herre tål inget annat...
 
Sv: Vilket insektsmedel funkade bäst för er förra säsongen

För mig är Equimin Sommarspray helt outstanding. Har inte hittat något annat som funkar lika bra.

Nu är ju den gamla versionen av den sprayen förbjuden i och med innehållet av citronella men tillverkaren håller väl på att göra om den. Vet dock inte hur långt de kommit med det - godkännande och sånt. Hoppas den nya blir lika bra.

Vårt största problem här är bromsarna och det är mot dem jag använt Equimin. Några sprayningar med den och bromsarna landar inte ens på hästen.

Nu var inte sommaren -07 alls farlig med insekter. Vi hade bara lite bromsar ett tag som sedan försvann nästan helt. Så jag har 6-7 flaskor kvar av Equimin till kommande sommar :D :banana:

Ultrashield var helt ok också men bara mot fästingarna och de mindre insekterna. Bromsarna brydde sig inte alls! :crazy:
 
Sv: Vilket insektsmedel funkade bäst för er förra säsongen

*kl* Det var inte ngr av er som märkte ngt konstigt med switchen iår? Flera hästar i stallet som tidigare år har använt medlet reagerade detta år med att svullna upp + att det kliade. Har inte hänt tidigare år!

Själv körde jag med heltäckande flugttäcke och RB86
 
Sv: Vilket insektsmedel funkade bäst för er förra säsongen

Skillingaryd hästsalva håller dem j*vlarna borta :devil::devil:
 
Sv: Vilket insektsmedel funkade bäst för er förra säsongen

Jag gjorde själv! det funkade ganska bra men inte super! det blir ju jätte dyrt om man ska köpa flugmedel hela sommarn:)
 
Sv: Vilket insektsmedel funkade bäst för er förra säsongen

Switch, renons och beckoljeblandning.
 
Sv: Vilket insektsmedel funkade bäst för er förra säsongen

Jag gjorde själv! det funkade ganska bra men inte super! det blir ju jätte dyrt om man ska köpa flugmedel hela sommarn:)


Jo tack, det håller jag verkligen med om! :eek:

Jag har lagt ner en stor förmögenhet på insektsmedel :crazy:

Men tyvärr funkar inget av mina hemgjorda medel på bromsarna och det är de som är det stora problemet hos oss :(
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 322
Senast: Shixle
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 281
Hundavel & Ras Om allt går som jag vill kommer jag skaffa valp nästa år och planerar för fullt för vilken ras jag ska välja. Har idag en jaktgolden...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 867
Senast: hastflicka
·
Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
583
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lös i magen
  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp