Vilket jobb?

Sporthorse

Trådstartare
Låt säga att du har två val, du kan välja ett jobb du trivs riktigt bra med, men där tjänar du dåligt, eller så kan du jobba på en arbetsplats du inte trivs med, men där du tjänar riktigt bra.
Du klarar dig med skitlönen men du blir absolut inte rik på den.
Du överlever på skitjobbet, men vantrivs, men du kan lägga undan mycket i sparande.

Vad skulle du välja, och varför?
 
Senast ändrad:
Låt säga att du har två val, du ka välja ett jobb du trivs riktigt bra med, men där tjänar du dåligt, eller så kan du jobba på en arbetsplats du inte trivs med, men där du tjänar riktigt bra.
Du klarar dig med skitlönen men du blir absolut inte rik på den.

Vad skulle du välja, och varför?
Har redan valt ett dåligt betalt arbete som jag trivs med.
Just nu fritidspedagog, annars lärare.
Skulle inte vilja byta
 
Jag har haft förhållandevis välbetalda jobb jag inte trivts med och lärt mig att jag faktiskt inte står ut mentalt. Det går inte, jag blir en person jag inte vill vara och mår psykiskt dåligt av det. Så för mig är det lite av en icke-fråga.

Med det sagt, så har jag så långt haft lyxen att kunna säga upp mig och välja ett tredje alternativ med vettig lön för roligt arbete.
 
Jag hade lätt valt jobbet jag trivs med framför bra lön. 100 procent säker. Har svårt att motivera mig med något som händer i framtiden (bra lön i slutet av månaden) utan måste trivas varje dag. Annars funkar det inte alls.
 
Ingen här som är redo att vantrivas 8 timmar om dagen för en bra lön att lägga på hobby, fritid och semester?
 
Låt säga att du har två val, du kan välja ett jobb du trivs riktigt bra med, men där tjänar du dåligt, eller så kan du jobba på en arbetsplats du inte trivs med, men där du tjänar riktigt bra.
Du klarar dig med skitlönen men du blir absolut inte rik på den.
Du överlever på skitjobbet, men vantrivs, men du kan lägga undan mycket i sparande.

Vad skulle du välja, och varför?

Kan ju börja med att jag aldrig skulle klara av att vantrivas på jobbet, då skulle jag hellre gå hemma med ingen lön alls. Jag är en oerhört social person så det är givet att ha en god arbetsmiljö!

Men mitt drivna jag/tänkande jag väljer givetvis en riktigt bra lön istället för trevliga fikapauser, min och min sambos livsstil kräver två bra löner.

Just nu jobbar jag på ett underbart jobb med en helt okej lön men när jag pluggat färdigt lär jag mer eller mindre dubbla den och ändå trivas :)
 
Ingen här som är redo att vantrivas 8 timmar om dagen för en bra lön att lägga på hobby, fritid och semester?
Inte jag iaf. Jag har vantrivts på ett deltidsjobb för att det passade bra med annat - i teorin. Det faktum att jag vantrivdes på jobbet gjorde att jag aldrig riktigt kunde njuta av fritiden heller, det blev mer en flykt från jobbet än riktig ledig tid. Nu har jag ett heltidsjobb där jag trivs, lönen är inte den bästa men just att jag trivs gör att jag inte har några planer på att byta jobb närmsta tiden.
 
Kan ju börja med att jag aldrig skulle klara av att vantrivas på jobbet, då skulle jag hellre gå hemma med ingen lön alls. Jag är en oerhört social person så det är givet att ha en god arbetsmiljö!

Men mitt drivna jag/tänkande jag

väljer givetvis en riktigt bra lön istället för trevliga fikapauser, min och min sambos livsstil kräver två bra löner.

Just nu jobbar jag på ett underbart jobb med en helt okej lön men när jag pluggat färdigt lär jag mer eller mindre dubbla den och ändå trivas :)
Du skriver att ditt drivna jag säger att du hellre väljer en bra lön istället för trevliga fikapauser och att du är väldigt social, så låt säga då att du absolut inte kan vara social, i ditt arbete har du varken stöd av någon högre chef eller kollegor utan arbetsplatsen är mer eller mindre en dalig pina utan några som helst höjdpunkter, höjdpunkten är att gå hem från jobbet. Hade det varit värt den höga lönen? Hur länge hade du stått ut?

Nä inte 8 tim om dagen. Men alltså varför inte fixa ett jobb med bra betalt som du trivs med? :)
Det är inte lika intressant då.
 
Allt är väl relativt, men jag skulle nog kunna stå ut med ett jobb om jag fick riktigt bra betalt! Men för mig är frihet och utrymme att bestämma själv mer värt än att jobbet är kul och lönen är hög. Jag skulle aldrig byta bort den stora frihet jag har i mitt jobb.
Nu har jag som tur är stor frihet och bra betalt, men är trött på det jag gör ibland ...
Om jag skulle byta jobb skulle friheten ryka med största sannolikhet och det vill jag inte!
 
Skulle välja de roliga jobbet med int lika bra betalt.
Har jobbat på ett ställe jag inte trivdes på men med ganska bra lön, men pallade två månader = anställningen tog slut. Men skulle inte ha pallat att jobba kvar där ändå.

Värde sätter min egen hälsa och välmående mer än pengar.

Det ultimata skulle väl ändå vara ett roligt jobb med bra betalt :P
 
Jag har haft förhållandevis välbetalda jobb jag inte trivts med och lärt mig att jag faktiskt inte står ut mentalt. Det går inte, jag blir en person jag inte vill vara och mår psykiskt dåligt av det.
Samma här! Helt värdelöst när man inte orkar umgås med sig själv till slut.
 
Jag har väldigt lätt att gå in o en jobbroll och är en väldigt obekymrad person så jag hade absolut kunnat ta ett snarkjobb och det ger massa kosing.
 
Låt säga att du har två val, du kan välja ett jobb du trivs riktigt bra med, men där tjänar du dåligt, eller så kan du jobba på en arbetsplats du inte trivs med, men där du tjänar riktigt bra.
Du klarar dig med skitlönen men du blir absolut inte rik på den.
Du överlever på skitjobbet, men vantrivs, men du kan lägga undan mycket i sparande.

Vad skulle du välja, och varför?

Det hade berott på varför det välbetalda jobbet var sämst. Alltså beror det på tråkiga uppgifter så hade jag kunnat stå ut. Ensamarbete hade jag också stått ut med. Hade kunnat tänka på allt positivt en hög lön ger mig då när det blir tradigt. Hade jag däremot vantrivts av tex inte klickar med kollegor så hade jag inte velat jobba där.
 
Ett trist och monotont jobb hade varit lättare att ta för en hög lön, i vart fall under en period.
Ett där jag direkt vantrivs t.ex. socialt eller pga. mina åsikter om det som ska göras hade jag inte pallat oavsett lön.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej kära bukefalister, Jag har varit på samma jobb sen jag tog min kandidatexamen för sju år sen. Trivs väldigt bra, därför har jag...
2 3
Svar
54
· Visningar
4 307
Senast: Ingela_S
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 610
Skola & Jobb Hej! Jag har en liten fundering, då det råkade bli lite tokigt för mig här om veckan med jobb. Har nämligen två jobb. Måndag: Sjuk (...
Svar
4
· Visningar
1 000
Senast: MissFideli
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 338
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp