Vilket jobb?

Låt säga att du har två val, du kan välja ett jobb du trivs riktigt bra med, men där tjänar du dåligt, eller så kan du jobba på en arbetsplats du inte trivs med, men där du tjänar riktigt bra.
Du klarar dig med skitlönen men du blir absolut inte rik på den.
Du överlever på skitjobbet, men vantrivs, men du kan lägga undan mycket i sparande.

Vad skulle du välja, och varför?
Jag har redan första valet, en arbetsplats med sämre lön men med underbara kollegor :love:. Klarar mig på lönen och kan lägga undan lite grann emellanåt så det duger mer än väl, men visst vore det trevligt med mer pengar.
Att trivas på jobbet är verkligen superviktigt för mig.
 
Hur lite får man på det trivsmma jobbet? Har man råd att hyra boende och äga häst och hund?
Annars skulle det lätt bli det hemska jobbet.
Ja, du har råd med boende, hund och häst, men har inte råd att lägga undan en massa pengar.
Det andra jobbet är så psykiskt påfrestande att du mentalt är helt slut efter en arbetsdag nästan varje dag.
 
Ja, du har råd med boende, hund och häst, men har inte råd att lägga undan en massa pengar.
Det andra jobbet är så psykiskt påfrestande att du mentalt är helt slut efter en arbetsdag nästan varje dag.

Men då funkar det ju inte att orka med fritid. Det skulle ju bara funka att ha det jobbet under en period där tanken är att hamstra pengar och typ jobba-äta-sova.
 
Alltså håller delvis med, men hade inte pallat i längden! 35 ut är inte speciellt mycket heller. Hade du pallat år ut och år in heltid på ett jobb du misstrivdes med? Det är ju ändå en stor del av livet som går åt om du jobbar heltid och är på plats på jobbet 8-17. Låt säga 60 lax ut i månaden, då hade jag nog stått ut iaf ett par månader längre ;) men inte i flera år!
Låt säga såhär, på det välbetalda arbetet så har du: efter att du har betalat ditt boende, din ev häst, dina eventuella lån, mat (viss mat ute inräknat), bensin och försäkringar mellan 15 -20 att lägga på sparande varje månad. Men du är så nere och trött mentalt att det påverkar hela ditt humör och ork. Lite så tänkte jag. Hade du gjort det bästa av situationen eller tagit det roligare jobbet?
 
Men då funkar det ju inte att orka med fritid. Det skulle ju bara funka att ha det jobbet under en period där tanken är att hamstra pengar och typ jobba-äta-sova.
Nja, du har ju fortfarande en massa tid att göra precis vad du vill, då blir det tråkigt att bara ligga hemma och äta och sova. Låt säga att du är hemma klockan 15 - 16 en vardag.

Menade inte att man är helt slut fysiskt utan mer psykiskt.
 
Nja, du har ju fortfarande en massa tid att göra precis vad du vill, då blir det tråkigt att bara ligga hemma och äta och sova. Låt säga att du är hemma klockan 15 - 16 en vardag.

Men om man inte orkar så spelar det ju ingen roll. Eller är det att man inte "orkar" dvs behöver bara ta sig lite i kragen?
 
Det beror på varför jag "vantrivs" på det välbetalda jobbet. Skulle det bara vara för att det var ett hjärndött, monotont fabriksjobb så skulle jag kunna ta det. Skulle väl kunna roa mig med schysta kollegor förhoppningsvis.
Vore det ett jobb där jag skulle utsättas för situationer jag mår rent dåligt av, eller en arbetsmiljö med mobbing så skulle jag inte klara det.

Men hade jag ett jobb som jag älskade, där jag tjänade så jag klarade mig utan att leva från löning till löning så skulle ju det vara mer attraktivt.

Å andra sidan har ju jag valt ett jäkligt tungt yrke med kass lön så jag är väl rätt korkad i jobbdjungeln redan.
 
Ar det trakiga men valbetalda jobbet anda ett sadant sa att man ar hemma klockan 15-16 (!! Vilken tid pa morgonen borjar jag?) tar jag latt det.
For mig ar det sa mycket vart att ha spelrummet att kunna spara undan en rejal buffert och pension samt trygga ett trevligt boende.

Har i princip redan det jobbet, men med langre timmar.. Behover byta industri! haha
 
Ja, du har råd med boende, hund och häst, men har inte råd att lägga undan en massa pengar.
Det andra jobbet är så psykiskt påfrestande att du mentalt är helt slut efter en arbetsdag nästan varje dag.

Definititvt det dåligt betalda jobbet då. Inte värt att slita och må dåligt de flesta dagarna bara för att ha en trevlig veckas semester :)
Hellre ha ett jobb som jag kan tycka det är ok när det blir måndag att att gå runt och stressa bara för att veckan börjar om.
 
Jag har ett dåligt betalt arbete som jag älskar och skulle inte byta mot det andra då det är så mycket tid av ens liv som ska spenderas på jobbet.
 
Låt säga att du har två val, du kan välja ett jobb du trivs riktigt bra med, men där tjänar du dåligt, eller så kan du jobba på en arbetsplats du inte trivs med, men där du tjänar riktigt bra.
Du klarar dig med skitlönen men du blir absolut inte rik på den.
Du överlever på skitjobbet, men vantrivs, men du kan lägga undan mycket i sparande.

Vad skulle du välja, och varför?
Jag hade tagit det välbetalda. Jag är bra på att koppla bort jobbet när jag går för dagen och har en dyr och meningsfull fritid. :)
 
Jag hade (och har) valt det jobbet jag trivs med även om det är sämre betalt. Har redan jobbat på jobb med högre lön (inte bra men ja betydligt högre än nuvarande) som inte fungerade vilket tvingade fram först sjukskrivning och sen beslutet att byta bransch. Aldrig mer säger jag bara.
 
Jag skulle aldrig ta ett dåligt betalt jobb så länge jag har någon möjlighet att välja. Men jag har just släppt en tjänst med väldigt bra villkor, bra lön och ganska goda möjligheter för löneutveckling och i förlängningen karriärsutveckling för en tjänst som är sämre på alla dessa punkter.

Jag har gått tillbaka till ett företag jag jobbat på tidigare men med en annan tjänst. Lönen är sämre - JA. Jag har tappat ca 15 %. Jag har diskat mig från att avancera inom statliga tjänster - JA. Men allt annat är fantastiskt. Arbetsuppgifterna är roligare, chefen passar mig bättre, jag slipper pendla utan cyklar till jobbet på fem minuter och framför allt har jag fått tillbaka världens bästa kollegor. Den värme som mött mig denna vecka är helt underbar.

Jag har gjort resan och jag kunde säkert ha sökt mig till mer välbetalda tjänster istället för att gå tillbaka. Men jag är så extremt nöjd med mitt val!
 
Jobb där man får ut 60' i månaden tror jag generellt är intressanta jobb. Jobb som man har studerat och/eller arbetat länge för att få. Därmed inte sagt att de inte är slitsamma, arbetstiden är nog inte begränsad till 8-17.
Frågan är svår när man inte vet nivåerna. 10' i skillnad betyder mycket mer i lägre lönenivåer än i högre.
Nja... Kanske chefsjobb och jag hade varit tvungen att säga nej. Jag skulle ha ständigt ont i magen som chef. Då hade jag valt det lägre betalda jobbet.

Men jag hade lätt städat hotell eller trappor för den högre lönen!
 
Jag får ut ungefär 12'500:- i månaden på en tjänst som ska täcka ungefär 270%, ni kan ju gissa vilket alternativ jag valt ;)
 
Nja... Kanske chefsjobb och jag hade varit tvungen att säga nej. Jag skulle ha ständigt ont i magen som chef. Då hade jag valt det lägre betalda jobbet.
Valt bort chefsjobb som gett mer betalt vet jag flera som har gjort (inklusive jag själv). Men alternativet har då ändå varit ett jobb med bra lön.
 
Ja, lite mer så.

Okej då förstår jag. Jag hade valt det bättre betalda jobbet. Pengar betyder frihet. Och jag tänker aldrig på jobbet när jag inte är där. Sen kanske det är en vanesak att man ska orka med fritiden efter jobbet, dvs efter några veckor är det inga problem.
 

Liknande trådar

L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 058
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Hej kära bukefalister, Jag har varit på samma jobb sen jag tog min kandidatexamen för sju år sen. Trivs väldigt bra, därför har jag...
2 3
Svar
54
· Visningar
4 313
Senast: Ingela_S
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 632
Skola & Jobb Hej! Jag har en liten fundering, då det råkade bli lite tokigt för mig här om veckan med jobb. Har nämligen två jobb. Måndag: Sjuk (...
Svar
4
· Visningar
1 001
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp