Bukefalos 28 år!

Vilket straff får man?

fryckan

Trådstartare
Jag har en nära familjemedlem som tidigare jobbat 100% men detta år bara 80, dock har hen lyft en heltidslön då gamla chefen glömde meddela nya om ändrade tjänstgöringsgraden. Nu har rikspuckot inte sagt till arbetsgivaren att hen fått för mycket i lön men jag vet inte hur länge det kan pågå utan att det märks. Min fråga är, hur kan man straffas om man får för hög lön utan att berätta?
 
Huvudregeln är att man blir återbetalningsskyldig, men det finns vissa undantag till den regeln. Din familjemedlem är dock medveten om att hen får för mycket i lön så redan där blir det väldigt svårt att argumentera emot återbetalningsskyldigheten. Att mottagaren är i god tro är en av de viktigaste grunderna för att inte behöva betala tillbaka (men en helhetsbedömning bör göras).
 
Återbetalningsskyldig är han. Om sedan överlönen är så stor att det kan anses som att han måste ha varit medveten om det och bara låtit det rulla en längre tid kan det hela bli straffbart. Och 20% är väl att betrakta som rätt mycket...
 
Men är inte det den gamla chefens skyldighet att meddela den nya?

En sommar fick jag dubbel lön, från två olika arbetsplatser, när jag bara jobbade heltid på ett. Där var det en ny anställd från mitt gamla jobb som klöddat till det. Jag tog tag i det på hösten och fick betala tillbaka.

Det här är kanske ett bra tillfälle att spela dum och betala tillbaka?
 
Har man vetat om det och bara cashat in kan det ju bli tal om straff. Förutsatt att arbetsgivaren drar det vidare och anmäler.

Första hand är det återbetalningsskyldighet som gäller, det går inte att försöka få till god tro i det här fallet.
 
Jag har en nära familjemedlem som tidigare jobbat 100% men detta år bara 80, dock har hen lyft en heltidslön då gamla chefen glömde meddela nya om ändrade tjänstgöringsgraden. Nu har rikspuckot inte sagt till arbetsgivaren att hen fått för mycket i lön men jag vet inte hur länge det kan pågå utan att det märks. Min fråga är, hur kan man straffas om man får för hög lön utan att berätta?
Som sagt, hävdar hen god tro så blir det svårt att göra något. Praxis ligger på 3 månader där arbetsgivaren måste meddela den anställde att de kommer kvitta på lönen om det blivit fel, har det gått längre tid tror jag det blir svårt för AG att få tillbaka några pengar om man ser till tidigare rättsfall. Att få kvitta på lön är inte så himla lätt att få göra och lagen är ganska tydlig på det.
Sen kan man moraliskt tycka att hen borde gå med på att betala tillbaka!
 
Har precis läst arbetsrätt och gått igenom många AD domar gällande kvittning och det är inte så lätt för AG att få igenom det som många tror. Tidigare domar har som sagt visat att 3 månader är en praxis för att få igenom en kvittning.
God tro är lättare att hävda än vad många tror även om vi tycker det är uppenbart att man borde märka att man fått för mycke lön.
 
Om man går ner och jobbar 80 % och har kvar samma lön som när man jobbade 100 % tror jag faktiskt att det är arbetstagaren som får svårt att hävda god tro.

"Jamen jag trodde de VILLE ge mig samma lön som för heltidsjobb".
 
Dessutom ger det knappast något vidare intryck hos AG om man har så dålig koll på sin ekonomi att man inte märker att man får för mycket pengar.
 
Jo, det är klart att det kanske funkar om man har fast jobb och noll intresse av avancemang. Har tyvärr aldrig varit i den situationen, utan mest haft timmar, säsong och projekt. Och då måste man jämt vara på tå för att få mer timmar och projekt.

(Men jo, det var rätt frestande att behålla stålarna den gången jag fick betalt för 115 i stället för 15 timmar...)
 
Som sagt, hävdar hen god tro så blir det svårt att göra något. Praxis ligger på 3 månader där arbetsgivaren måste meddela den anställde att de kommer kvitta på lönen om det blivit fel, har det gått längre tid tror jag det blir svårt för AG att få tillbaka några pengar om man ser till tidigare rättsfall. Att få kvitta på lön är inte så himla lätt att få göra och lagen är ganska tydlig på det.
Sen kan man moraliskt tycka att hen borde gå med på att betala tillbaka!

Kvittning på kommande löner är en sak, där finns det regler att följa enligt kvittningslagen. Att kräva beloppet åter genom tex en avbetalningsplan finns det däremot inget som hindrar om det inte föreligger omständigheter som ger anledning att frångå principen om condictio indebiti. Eftersom det i det här fallet nog blir svårt för TS släkting att hävda god tro tror jag arbetsgivaren har ett rätt bra läge.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag kommer inom ett år att flytta ca 40 mil hem till den stad som jag vuxit upp i. Jag har de senaste 7 åren bott på annan ort och har...
Svar
0
· Visningar
161
Senast: seahawk
·
Skola & Jobb Vad är er största besvikelse i en facklig fråga? Jag känner mig nu som jag fått en sista käftsmäll av min föregående arbetsgivare MTR...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 960
Senast: Manji
·
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 160
Senast: Habina
·
Skola & Jobb 1. Min chef verkar inte kunna skriva ett arbetsgivarintyg, tim-antalet ser inte ut att stämma. På två av månaderna ser det ut att vara...
Svar
0
· Visningar
641
Senast: emma74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp