Vill ha rätt formulering i kontrakt, hjälp!

FreSus

Trådstartare
Hej!
Skall skriva kontrakt med inackordering och hade tagit fram ett via nätet som jag endast ändrade några punkter på som gäller specifikt oss, såsom in/utsläpp osv.
Hyresgästen reagerade på denna punkt och jag kände att jag behövde kolla upp:

Hyra betalas I förskott den 25e varje månad.
Detta avtal löper tillsvidare med en månads ömsesidig uppsägning. Uppsägning räknas från den 1:a i månaden. Under uppsägningstid skall full hyra betalas.

Som JAG tolkar det betyder det att uppsägningstiden är per kalendermånad, dvs inte bruten månad. Hyresgästen reagerar på att om hon ex betalar hyra den 25/3, säger upp platsen den 1/4 och flyttar 1/5, ändå blir tvungen att betala hyran den 25/4?

Borde man förtydliga, ex skriva att det gäller kalendermånad? Skriva in I kontraktet att efter uppsägning betalar man endast de dagar hästen faktiskt står där, dvs under uppsägningstiden??

@Lovisaleonora , du brukar kunna sånt här :)
 
Varför kan du inte ha betalningsdag den siste i varje månad så blir det tydligare? I mitt stall har vi sådant upplägg. Man betalar för kommande månad senast den siste i månaden innan. Så jag betar hyran 31/3 för april. 1 april säger jag upp min plats och betalar således inte någon hyra siste april.

En parentes är ju att jag är glad att vi har betalning den siste, med tanke på att jag inte får min lön den 25:e utan den 26:e (förr fick jag 27:e). Hade varit väldigt irriterande att behöva betala hyran dagen innan lönen.
 
Men ja, att hyran betalas för kalendermånad kanske ändå ska förtydligas lite. "En månad" är så vagt.
 
Tycker inte att det är luddigt. Jag får dock lön 27e (landstingsanställda) så jag hade velat ha den 28:e som sista betalda, eller den siste som ovanstående föreslog.
 
Hyran betalas i förskott. Om man inte ska hyra nästkommande månad, ska man ju heller inte betala för den månaden. Problemet finns inte.

Säger jag upp avtalet den 15/4, är jag betalningsskyldig t o m 31/5. Det vet jag redan när jag säger upp platsen. Alltså betalar jag för maj, den 25/4. Och den 25/5 ska jag inte betala något.

Eller har jag missförstått frågan?
 
Håller med @Lovisaleonora, vet inte om jag missförstår problemet?

Du har en månads uppsägning och uppsägningen räknas från den 1:a varje månad. Enligt det så stämmer det att hyran skall betalas den 25/4, som var i ditt exempel.

I våra avtal står det "från och med kommande månadsskifte en månads uppsägningstid". Innebär samma som i ditt exempel, säger man upp sig den 1:a i månaden så är det alltså i princip ytterliagare två månader som man är skyldig att betala samt utföra eventuellt överenskomna stalluppgifter som t.ex. fodringar/in- och utsläpp om detta är avtalat.
 
Tack för alla svar.
Jag har inte heller problem med formuleringen eller betydelsen, det är hyresgästen som har det :)
Att vi har satt den 25e som betalningsdag är för att de VI hyr stallet från skall ha sin hyra då.
 
Säg att du har en ny hyresgäst till boxen, så ska ju denne hyresgäst betala boxhyra senast den 25/4 för att flytta in 1/5.
 
Hyra betalas I förskott den 25e varje månad.
Detta avtal löper tillsvidare med en månads ömsesidig uppsägning. Uppsägning räknas från den 1:a i månaden. Under uppsägningstid skall full hyra betalas.

Som JAG tolkar det betyder det att uppsägningstiden är per kalendermånad, dvs inte bruten månad. Hyresgästen reagerar på att om hon ex betalar hyra den 25/3, säger upp platsen den 1/4 och flyttar 1/5, ändå blir tvungen att betala hyran den 25/4?

"Stallplatsen hyrs ut och betalas per kalendermånad. Hyran inbetalas i förskott den 25. Uppsägningstiden är en kalendermånad. Uppsägning räknas från den 1 i närmast följande månad. Under uppsägningstid skall full hyra betalas. Vid avflytt tidigare än sista kontraktsdag återbetalas återstående hyresbelopp ej."

Så skulle jag formulera det, jag har gjort kontrakt på både bilplatser, garage och förråd och man bör följa språkbruksstandard i kontrakt för att det inte ska bli oseriöst.

Din hyresgäst har nog bara inte förstått, hen verkar tro att betalningen som erläggs 25/3 är betalning för 25/3-25/4 och inte för april månad. Hen behöver nog bara en förklaring till detta :)
 
"Stallplatsen hyrs ut och betalas per kalendermånad. Hyran inbetalas i förskott den 25. Uppsägningstiden är en kalendermånad. Uppsägning räknas från den 1 i närmast följande månad. Under uppsägningstid skall full hyra betalas. Vid avflytt tidigare än sista kontraktsdag återbetalas återstående hyresbelopp ej."

Så skulle jag formulera det, jag har gjort kontrakt på både bilplatser, garage och förråd och man bör följa språkbruksstandard i kontrakt för att det inte ska bli oseriöst.

Din hyresgäst har nog bara inte förstått, hen verkar tro att betalningen som erläggs 25/3 är betalning för 25/3-25/4 och inte för april månad. Hen behöver nog bara en förklaring till detta :)

Precis! Igår hade vi möte I stallet och jag gav ovanstående förklaring, då var det Inga problem längre :) Tack för all input!
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 138
Senast: Cattis_E
·
Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 822
Senast: Piaff
·
  • Låst
Kropp & Själ Hej Tog ju bort min förra tråd men problemet kvarstår. Tror inte en tråd är en universallösning men skulle behöva lite stöd ändå...
61 62 63
Svar
1 245
· Visningar
73 410
Senast: Mineur
·
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
3 782
Senast: Gumman123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp