Bukefalos 28 år!

Vill inte lyfta eller röra på svansen

iNHALE

Trådstartare
Vill börja med att klargöra att detta inte är ett "istället för att kontakta veterinär"-tråd!

Idag helt plötsligt märkte jag att vår pudel som är lite över ett år inte vill lyfta eller vifta på svansen.

Det kom helt plötsligt efter att han varit ute och jag vette tusan vad det beror på. Tänkte att han kanske sträckt sig i bäckenet eller liknande då han inte rör sig så aktivt som han brukar (rusar ofta som ett jehu utomhus) och var inte heller sugen på att gå ut med husse och göra toalett i eftermiddags (normalt far han ut genom dörren som ett skott).

Någon som har någon idé om vad som skulle kunna ha hänt med honom? Tror som sagt på en sträckning av något i bakpartiet men är ju ingen expert så..

Vi har inte hört att han skulle ha skadat sig på något sätt, och då är han ändå den typen som har lätt för att gny och skrika om något gör minsta ont.

Ska nog göra så att om han inte visar täcken på att vara bättre imorgon ska vi ringa till vet och höra.

Några idéer?
 
Sv: Vill inte lyfta eller röra på svansen

*svarar alla*

Det har regnat i skurar hela dagen och det har duggat lite de gånger han varit ute. Har dock inte varit ute i hällregn.
 
Sv: Vill inte lyfta eller röra på svansen

Tycker också det låter som vattensvans, en av mina hundar har drabbats av det två gånger och båda gångerna har det inte regnat ute men det har varit kallt/blåsigt så troligtvis blev han nerkyld.
 
Sv: Vill inte lyfta eller röra på svansen

Det låter precis som vattensvans. De behöver inte ha blivit blöta eller egentligen särskilt nedkylda, med lite otur kan man få det ändå. Det gör ONT med vattensvans, så håll i stillhet, sätt gärna på ett värmande täcke och ge smärtstillande om det gör så ont att han inte vill bajja.
 
Sv: Vill inte lyfta eller röra på svansen

När min hund hade samma problem så sa vet att det lät antingen som vattensvans som de andra skrivit, eller inflammation i violkörteln?? (så länge sedan så jag kommer inte riktigt ihåg, men en körtel som sitter ganska högt upp i svansen).

Och det visade sig vara det sistnämnda när vi kom in med honom. Kommer dock inte ihåg åtgärden men antagligen fick han antibiotika eller något.

Mvh
 
Sv: Vill inte lyfta eller röra på svansen

Okej.

Kan nämna att han är piggare idag. Han lyfter inte så mycket på svansen, men han viftar lite på den vilket han inte gjorde igår, han tom gnällde varje gång han försökte vifta på svansen, så han verkar vara på bättreingsvägen.
 
Sv: Vill inte lyfta eller röra på svansen

Jamen då är det kanske vattensvans, det har jag ingen erfarenhet av.

Symptomen (som kom helt plötsligt) på vår hund var att han inte kunde lyfta svansen, men däremot kunde han svänga den något sakta i sidled där den hängde. Också att han hade ont förstås.

Hoppas det löser sig för er.
 
Sv: Vill inte lyfta eller röra på svansen

Han är i princip helt bra nu, svansen är nästan där den brukar vara och han viftar mer med den hela tiden :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min "gamling" är inte helt 100... I Vintras så fick han någon slags upphakning i ett bakben,jag var inte hemma då,men mannen var...
Svar
8
· Visningar
9 380
Senast: dpmatte
·
Övr. Katt Eftersom jag vet att det finns mycket erfarenhet av katter här på forumet gör jag ett försök med en tråd för att försöka förstå vad som...
Svar
8
· Visningar
1 743
Senast: alice
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp