Bukefalos 28 år!

Vill inte trava...

T

thekid

Jag håller på och rida in min 03:a nu (vissa omständigheter har gjort att det inte har gjorts tidigare), och han sköter sig rätt bra, förutom att han inte travar ordentligt. Han börjar snällt trava när man ber honom, men han travar inte riktigt utan stapplar fram och ser halt ut på alla fyra:crazy:. Driver jag på slår han över i galopp, och där är det inga problem alls (Eng. fullblod ska tilläggas att han är). Han är inte mycket riden alls, så förmodligen är han spänd och obalanserad, eller?:confused:
Dessutom knäpper det i benen på honom när han rör sig, är verkligen det normalt, eller är det ngt fel på benen på honom (bakbenen är det som knäpper)? Han haltar inte och verkar inte ha ont någonstans. När han springer i hagen så är han inte halt och han är väldigt rörlig i alla riktningar om man säger så, hoppar hit och dit, upp och ner, ja ni fattar..:cool:
Vad ska man göra? Finns det något att göra?
Just nu rider vi ju tyvärr bara på ridbanan eftersom jag inte har någon att rida ut med, och jag vill inte rida ut på honom själv... Annars hade jag tänkt att lite draghjälp skulle hjälpa, vad tror ni?
Tacksam för alla svar...
 
Sv: Vill inte trava...

hm..det verkar ju konstigt..han har ju inte ont eller så..kanske vore bra att ta ut någon iaf? som kan kolla bra? (:
 
Sv: Vill inte trava...

Hur är det om du longerar honom? Skulle han röra sig underligt där med så hade jag gjort en koll på en klinik.

Kneppande i bakbenen kan bero på mkt, det kan vara att något är fel, men kan även vara fullt normalt.
 
Sv: Vill inte trava...

Stärkande jobb vid handen från marken, kanske? Inte mycket riden, sent inriden...det säger mig att hästen inte har styrka för att bära än. Hästen är rörlig och pigg i hagen så nåt uppenbart problem verkar inte föreligga, men en koll av vet.bör vara på sin plats. Sen är det bara att jobba på bärigheten från marken...är mitt råd...;)
 
Sv: Vill inte trava...

*svarar alla*

Han travar utan problem när man longerar, när man väl får honom att fatta vad han ska göra *hrm*:angel:
Så jag tror inte han har ont, utan det sitter nog i att han helt enkelt inte orkar.. Han har framåtbjudning, när han vill och är på bra humör.. Jag och hon som hjälper mig ibland har pratat om det här och som hon sa, att hade han haft ont någonstans (rygg,ben) så hade han inte varit så samarbetsvillig som han är. Vi har klämt och kännt överallt och han tycker det är jätte skönt:D Jag är inte så jätte bra på att tömköra och han har lite nerv, men jag får se om jag hittar någon som kan och som kan hjälpa mig lite i början. Annars får jag stänga in mig i paddocken med honom och hoppas på det bästa!:p Jag pratade om det här med en annan tjej igår och hon tyckte också att jag skulle tömköra och jobba från marken lite oftare, så jag får göra det och se vad som händer:)
Tack för allas tips och råd:)
 
Sv: Vill inte trava...

En häst som är fem och inte får in tvåans växel, den skulle jag absolut åka och kolla, på klinik. Oriden eller inte.

Att den är samarbetsvillig behöver tyvärr inte innebära att allt är rätt. Hästar är dumsnälla djur.
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 234
Senast: AbCdE
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 926
Senast: SkorpSmulan
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 751
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 408
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp