Bukefalos 28 år!

Vill lära mig

L

Limen

Läser massor här inne med stort intresse! Tack för att alla delar med sig så frikostigt med sina kunskaper.

Jag vill få bättre ridkänsla och kroppskontroll eftersom ridningen inte sker naturligt för mig. Var börjar man? Har ingen häst att bli longerad på, har en dålig grundsits och ingen taktkänsla.

Finns det några tränare som är duktiga på att fömedla om man vill lära sig rätt ridning från grunden?

Läser förundrat om hur man väljer att plocka in det bakben som är lyft, jag känner inte ens om jag rider rätt galopp.

Kan man börja om? Hur ska det kännas?
 
Sv: Vill lära mig

Hinner inte skriva så mycket nu, men du kan få ett litet tips på vägen.

När man skrittar så är det många som "följer med" hästen med sitsen genom att föra magen/bäckenet fram och tillbaka. Så rör sig inte hästen. Följ istället med med bäckenet lite som om du cycklar baklänges och gunga med en smula i sidled med bäckenet istället för fram och tillbaka. Då kommer ditt bäcken att sjunka ner lite växelvis. När ditt högra sittben och bäcken sjunker ner och hästens mage gungar ut mot vänster är höger bakben i luften och tvärtom. Det är då skänkeln ska inverka. Egentligen blir skänkelhjälpen bara en förstärkning av skänkelns gungande in mot hästen. Skänkeln betyder inom AR att den sidans bakben som skänkeln invekar på ska föras in mot tyngdpunkten. På en välskolad häst betydet inverkan av båda skänklarna samtidigt att hästen ska ta ett jämfotahopp framåt...

Ha gärna med dig en medhjälpare på marken som säger till när inner bakben är i luften så kan du försöka känna det, och sedan samma sak med ytter bakben.

Det blev lite luddigt,:angel: men hoppas att du får ut något av det och har en liten övning att börja med:)
 
Sv: Vill lära mig

Tack så mycket:bow: Jag ska träna och be om hjälp från marken. Det måste ju gå att lära sig:)
 
Sv: Vill lära mig

Det låter som att du borde uppsöka något instruktör inom Centrerad Ridning!:idea:

Börja med att gå till biblioteket och låna Sally Swifts böcker ("Ett med hästen" och "Centrerad ridning") och se om det kan vara vad du söker.

Jag fick en otrolig massa aha-upplevelser när jag började snegla åt CR, och det är inte så himla krångligt som det låter när man väl börjar med det och får hjälp.;)
 
Sv: Vill lära mig

Gaias svar va ganska bra men jag ger skänkelhjälp när bakbenet är längst bak o precis precis lyfter, då e mitt sittben fortfarande högst upp..med Gaias sätt så kommer man lite efter.. Tänk va jobbigt det är att gå och öka ett bens rörelse när det redan har klivit en bit..man måste planera det precis innan det klivit fram.
 
Sv: Vill lära mig

Jag blir nästan ledsen när jag läser det du skriver.

Om du har tid och tålamod, och kan ta att de som ser på antagligen inte kommer se någon särskild förändring, så skulle jag tipsa om att först och främst jobba med att jorda dej både innan uppsittning men också till häst.

Blunda, andas medvetet och väck upp känsloförnimmelserna från rumpestumpen. Börja med att enbart fokusera på andningen, undvik andra tankar. Hitta här och nu.
Sedan -Hur känns hästens rörelse under dej, hur känns din rörelse mot hästen? Känn in. (tänk inte, analysera inte - om någon tanke dyker upp, registrera den men låt den "flyga vidare") Gå igenom din kropp från tå till topp, för ditt inre (fortsätt blunda). Använd andningen för att påverka avslappning och tonus i varje del av kroppen, när du andas in prova att spänna delen du har fokus i, när du andas ut så släpper du på spänningen. Hur känns det? Ta det så långsamt, närvarande, att du inte glömmer någon del av kroppen.

Förhoppningsvis inser du att du visst känner mycket mer än du tror, bara du låter din kropp och ditt sinne vara i balans och är närvarande, inte har bråttom.

:bump:

Det bästa är ju att ha någon som kan longera en snäll häst som kan röra sej låååååångsamt och "jordat" :love:
 
Sv: Vill lära mig

Hejsan.
Jag föreslår att du tar kontakt men nån instruktör och beställer en lektion. Du kan läsa boken ett med hästen och centrerad ridning och diskutera detta med instruktören som kan ge dig råd hur just du ska träna. En bra instruktör kan se dina starka och svaga sidor i din ridning och kan ge dig råd hur du kan förbättra din ridning. Där jag rider får vi ibland rida på lina (longering) och då koncentrera sig extra mycket på sitsen utan att tänka på tyglarna. Detta har hjälpt mig mycket i min ridning. Vad jag förstår så bor du i en storstad och bor då långt från där jag bor och rider. Annars hade jag kunnat tipsa dig om bra instruktörer.
 
Sv: Vill lära mig

Tack, men jag har redan provat på och vet om en instruktör som kommer regelbundet till mina trakter.:)
 
Sv: Vill lära mig

Mitt tips är att öva upp din kroppskontroll utan häst.

Det finns en massa bra saker man kan göra för att hjälpa kroppen att bli liksidig och smidig, och just få bra kontroll.

Jag håller på med yoga, salsa, pilates, har varit hos osteopat, massör och naprapat.
Tänker ständigt på min hållning och på vilket sittben jag sitter på, tex nu framför datorn eller när jag kör bil.
Öva på att tippas bäckenet fram/bak, känn hur det känns osv

Och inte minst, tankens kraft, visualisera det du vill åstadkomma och hur det känns i din kropp då. Vilka muskler spänner du? Vilka är avslappnade?

Lär känna din kropp helt enkelt, och förvissa dig om att du inte är sned eller har onödiga spänningar.

En enkel övning är att stå rakt upp och ned, blunda och fundera på vilket ben du har mest tyngd på. Känns det lika? Be någon titta på dig, ser du rak ut i hela ryggen och kroppen? Är axlarna på samma höjd? Svankar du? Spänner du käkarna/tungan?

Ja, det finns massor man kan göra, helt utan häst eller instruktör.

Rekommenderar också Sallys böcker!
 
Sv: Vill lära mig

Tack för många bra svar! Det var efter stor vånda som jag postade denna fråga, men jag är glad över att jag vågade fråga.
 
Sv: Vill lära mig

Jag har andats och funderat och du har ju rätt. Man känner mer om man bara vågar försöka lyssna lite. Ska träna vidare och se om det går att få lite mer känsla för vad som händer! Tack för en massa bra tankar och förslag!
 
Sv: Vill lära mig

Jag testar lite när jag sitter på stolen! Det var klart spännande att prova och börja känna mer!
 
Sv: Vill lära mig

Jag har Sallys böcker och ur dem hämtar jag ständigt inspiration. Man kan förvisso inte lära sig rida genom att läsa böcker men man kan bli bättre! Och hitta sin egen väg!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 487
Senast: Mabuse
·
Träning Hej! Jag känner att jag skulle vilja utöka mina och min hästs kunskaper inom dressyren då vi ska pausa hoppningen ett tag. Min häst...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
10 307
Senast: WildHorse
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 612
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 628
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp