Vill lära min kanin gå i koppel

H

Happyrabbit

Ja, jag vill lära min kanin gå i sele/koppel eller vad det nu heter, för jag vill prova på Kaninhoppning! Vet någon hur jag ska lära han det? Han springer ju bara runt till ställen som jag inte vill att han ska gå till. :(
 
Sv: Vill lära min kanin gå i koppel

Selträna är något som tar tid, och det måste man låta det göra.

först sätter man på kaninen selen och släper den lös i en hage, inomhus eller liknande (se till så den sitter som den ska, hellre ett hål "för tajt" än för löst.).

Gör det en två-tre gånger innan du sätter på kopplet.
När väl kopplet kommer fram och man provar första gången, se till att vara lugn och följ bara med kaninen dit den vill gå.

Sedan är det bara att träna, ett stopp i kopplet betyder stopp, spänt koppel åt höger betyder höger osv (hjälp till att visa med handen de första gångerna).

Om du sedan vill prova på kaninhoppning behöver du lära kaninen att gå framåt när du säger till också.

Enklast är att smacka till nån gång och själv öka lite på stegen, en pigg och framåt kanin brukar förstå på en gång och knata på lite fortare.
En putt i rumpan betyder också framåt. Se till att verkligen befästa detta, det är många som tränar på att styra och stoppa för att kaninen är pigg och framåt hemma, men på tävling är kaninen mer laid-back och tar det mer försiktigt, sitter inte gasen då så kommer det inte gå så bra på banan.

mina egna kaniner finns putten med handen endast i bagaget, det är inlärt och rejält förfinat (räcker med en touch på yttersta pälsen så vet dom med en gång vad matte menar), men används rätt sällan, en smackning och ett ökat steg räcker. :)

Vad har du för sele och koppel? utrustningen måste anpassas till kaninen, precis som sadel till en häst.

Kaninhoppningsguide-selar
Läs denna om selar :)
 

Liknande trådar

Katthälsa Imorgon ska Mrs norris bli vaccinerad och förhoppningsvis få klorna klippta. Superdum fråga - är det bäst att ha sele och koppel på på...
Svar
5
· Visningar
390
Senast: Sel
·
Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 116
Senast: Stinaelin
·
Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 541
Senast: KesoNeso
·
Hundträning Jag vill bli bättre på shejping så tänkte ta tag i det genom att träna trix som inte har med tävling att göra. Bara ha roligt och...
Svar
16
· Visningar
783
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp