Vill prova distans...Tips?

A

anki83

Hej allihop!!
Jag vill gärna prova på distans, jag har aldrig ridit det så
vad ska jag tänka på? Finns det någon bra hemsida eller
förening jag kan vända mej till?
Skulle bli super glad för alla tips jag kan få:D

Tack på förhand.
 
Sv: Vill prova distans...Tips?

Du har Skånska Distanssällskapet som klubb att få hjälp av.
Om du vill titta på en tävling eller är redo för att starta så går Ekelundsritten den 7 Juni. Den finns i Halland och arrangeras av Simlångsdalens ryttarförening.
Sen får du komma med frågor här också, vad är det du undrar om?
// Linda
 
Sv: Vill prova distans...Tips?

Jag har hittat lite bra info på www.aprilaprilaraber.se, men det finns många fler hemsidor med distansinfo. Även www.billingensdistans.com har lite info under fliken "distansridning" och fler hemsidor för distansklubbar har ju också mycket information.

Sen kan jag även tipsa om boken "Naturen som ridhus" av Elisabeth Hjortvid - den är jättebra och fungerar även om man är intresserad av "vanliga" långritter (typ semesterritter). :laugh:

Själv har jag förmånen att bo i Skaraborgs län där BDRK arrangerar två distanstävlingar per år och då åkte jag helt enkelt till den ena (Hökensåsritten) och tittade samt pratade med arrangören för att få lite info! Den andra, Billingeritten, som går i augusti har jag tänkt att rida :banana:

Distans verkar KANONKUL! Hoppas du hittar mycket information.
 
Sv: Vill prova distans...Tips?

Distans är väl egentligen ganska jobbigt ?
 
Sv: Vill prova distans...Tips?

Allting är väl jobbigt utan rätt träning för det.
 
Sv: Vill prova distans...Tips?

Distans är väl egentligen ganska jobbigt ?

Det är en HÄRLIG känsla att ha kämpat med sin häst mot banan. Så då märker man inte hur jobbigt det är.
Efter ett par ritter så är det inte jobbigt längre. Man tränar upp både kropp och knopp.
// Linda
 
Sv: Vill prova distans...Tips?

Jag tycker inte det är särskilt jobbigt när man är tränad för sin uppgift. Det är som med allt annat, är man tränad och har intresse för det är det mycket enklare än om man är otränad utan intresse...
 
Sv: Vill prova distans...Tips?

Distans är väl egentligen ganska jobbigt ?

Det verkar finnas en stor missuppfattning kring distansritt. Ovanstående kommentar fick mig att minnas en kommentar jag fick i min blogg, vad säger ni andra om denna?

Har du ridit distans själv? Det är hästens kondition och uthållighet som bedöms där, INTE någon sorts miljöträning som du tycks tro!!!!! För att gå en distansritt ska hästen OCH ryttaren ha bra grundkondition och det kanske inte är det första man tar ut en unghäst på!!!
Tänk, INNAN, du "öppnar munnen"!!!
 
Sv: Vill prova distans...Tips?

jag tycker att distans är BÅDE miljöträning & en tävling/test (eller vad man vill kalla det) i kondition (både häst & ryttare). de flesta tävlingar är ju miljöträning på NÅGOT sätt, oavsett vad man tävlar i..
däremot är ju inte distans något man ger sig på utan att vara tränad för det, skulle du själv t.ex. kunna springa 2-3mil utan att ha kondis för det?? det är ju liksom inget man "bara gör".
DESSUTOM är det UNDERBART :D ! :love: . har inte tävlat ännu, jag & Honey debuterar i augusti på Billingen, men vi älskar båda att rida långa ritter o.s.v, träningen är så gott som alltid rolig, ovh vi ser fram emot augusti! :p

som andra tidigare sagt; 'allt är jobbigt om man inte har ork/är tränad för att klara det!' . det är så sant som det är sagt!

VILL man, så KAN man!
 
Sv: Vill prova distans...Tips?

Jag undrar bl.a vilken sorts träning som är den bästa för distans, är det intervall, eller är det lång turer i skogen som gäller?
 
Sv: Vill prova distans...Tips?

Först bygger du upp hästen med långa turer som ökas efter hand. Farten kommer senare i träningen.
Intervaller i distans handlar om att trava 10 min, skritta 5 min, trava 10 min osv. Du behöver inte ha hög hastighet i traven. Sen länger man travtiden efterhand.
Kortare bitar ökar man tempot men då rider man inte lika långt o länge.
Beroende på hur gammal och hur pass tränad hästen är så kan man börja på lite olika träningsschema.
En vanlig runda ligger på 6-12km. Långturerna mellan 20-35km. Men det tar lite tid att ta sig upp dit om man har en ung eller otränad häst.
// Linda
 
Sv: Vill prova distans...Tips?

Stort tack för all hjälp, måste dock lägga mina distans planer på hyllan pga hovbensfraktur....
 
Sv: Vill prova distans...Tips?

Nej!
Men du skulle kunna passa på att åka o titta på distanstävling. Så ser du lite mer av det inför framtiden.
// Linda
 
Sv: Vill prova distans...Tips?

Nej!
Men du skulle kunna passa på att åka o titta på distanstävling. Så ser du lite mer av det inför framtiden.
// Linda

ja åk iväg på lite tävlingar om du kan i sommar!! ;) och kanske du har lust att hinka åt nån eller vara funkis?? det är aldrig fel att ha lite "insider-erfarenheter" :D

men jättetråkigt med frakturen :( hoppas det läker bra..
 
Sv: Vill prova distans...Tips?

Men du skulle kunna passa på att åka o titta på distanstävling. Så ser du lite mer av det inför framtiden.

Till ts:
Själv har jag tränat distansritt och varit hinknisse sedan 2001, men aldrig kommit till start. Om jag inte får möjlighet att låna någons häst de närmaste åren, så kommer jag att debutera på banorna 2012. :angel: Men jag försöker tänka att jag lär mig massor under tiden också, även om jag inte rider själv.
 
Sv: Vill prova distans...Tips?

ja åk iväg på lite tävlingar om du kan i sommar!! ;) och kanske du har lust att hinka åt nån eller vara funkis?? det är aldrig fel att ha lite "insider-erfarenheter" :D

men jättetråkigt med frakturen :( hoppas det läker bra..


Prognosen verkar lovande, grabben min är fortfarande ung och frakturen är på ett bakben, så nu är det bara att vänta...
Förargligt är att det hände precis innan sommarbetet...
 

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 684
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
684
Senast: valy
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 345
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej allihopa! Jag har precis startat ett litet företag där jag tillverkar pannband, främst till travhästar. Jag vill så gärna skicka med...
Svar
11
· Visningar
1 342
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp