Vill veta allt om irish cob

V

vill veta mer

Hej!
Ja jag vill veta vad ni vet el tycker om rasen. Ni som har erfarenhet av den berätta...Jag är nybörjare på hästar o jag trodde att "cob" i namnet var lika i cob i storlek på tex grimmor mm men den ic jag har sett är ca 170 cm i mankhöjd så han kan väl inte ha cob strl då på grimman?. Hur är den i sinnet, lättlärd, envis, lugn? Ja jag vill veta allt . Snälla dela med er
/ Ic:confused::d
 
Sv: Vill veta allt om irish cob

Har väl egentligen bara ridit en tinker/irish cob, men han är:
1. den coolaste häst jag någonsin träffat. lugn och tar det mesta med ro.
2. bekväm av sig när det kommer till ridning, men har en extra växel när han vaknat på den sidan.
3. envis as hell när han får för sig något (ofta mat- eller hemrelaterat) :devil:

Så att lugn? ja, men inte helt enkel ändå.
Men lättlärd? Mja. Lite svårt är det att motivera honom att jobba för mig s.a.s.

Lycka till, vad du nu ska hitta på med dessa underbara kossor till hästar ;)
 
Sv: Vill veta allt om irish cob

Tack för snabbt svar. Roligt att höra vad andra tycker som "kan" det här med hästar. Tanken är att jag ska lära mig rida på dotterns nya häst
 
Sv: Vill veta allt om irish cob

Jag var skøtare på en irish cob en gång i tiden och hon var mycket envis.
Framåt och sprallig att rida och mycket snæll med "stora" gångarter.

Fick mig ett litet gott skratt øver det dær med cob= cob i storlek på utrustningen:D
Det kan ju vara en lite vilseledande benæmnging på storlek..
Inte bara cob men också ponny och shetland kan vara vilseledande.
Jag køpte en grimma i storlek shetland till en shettis men inte gick den att få på shettisens huvud:grin:
 
Sv: Vill veta allt om irish cob

Det kommer nog att gå alldeles utmärkt! Om du aldrig har ridit förut är det nog klokt att börja på en lugn och förlåtande häst.
 
Sv: Vill veta allt om irish cob

En häst som är "cobbig" i modellen är fyrkantig(lika hög som lång) och muskulös. Sedan finns det olika skalor på den modellen.

Irish Cob och Tinker har lite samma ursprung, även om det idag finns två föreningar som registrerar dem i sverige och de har lite olika rasvisa krav på utseendet. Lynnet är dock detsamma, tycker du fått ganska bra beskrivning redan. Kolla in på de respektiva rasklubbarnas sidor och forum så får du läsa mer :idea:
www.sfic.se
www.svensktinker.se

Storleken Cob på utrustning har säkert en äldre "historisk" förklaring, hoppas någon här vet mer om det, skulle vara kul att höra :idea:
 
Sv: Vill veta allt om irish cob

IC/Tinker som är runt 170 cm i mkh är kanske inte det mest rastypiska även om det förekommer,dock lite ovanligt med så stora.
De flesta håller sig mellan 145-155 cm i mkh.

Att man upplever de som envisa och 'bekväma' är ofta en brist på uppfostran,framförallt när det kommer till den envisa delen.
De är inte mer envisa än någon annan häst och har en fantastisk arbetsvilja och motor,lättlärda och otroligt lyhörda på ens egna 'humör'.

Det som är och skall vara genomgående på dessa hästar är att de är snälla,de är från början avlade på temprament och det är mkt rastypiskt att de är lugna i sinnet.
 
Sv: Vill veta allt om irish cob

De tinkrar/IC jag sett har varit från rätt små, från dryga 135 cm typ (som en isis med andra ord) till 170 cm (som min shire nästan) och av lite olika typ. En del har den mer "sportiga" kroppsbyggnaden medan andra har den tyngre mer traditionella kroppsbyggnaden för draghästar etc.

Många är skäckar (fläckiga :D) men det finns också hästar med till exempel helt svart kropp - oftast då med någon eller några vita fötter och ofta med vita tecken i ansiktet. Bruna och fuxar (tror jag) finns också.

Storleken på grimman eller övrig utrustning hänger inte ihop med detta alls. En häst med 135 cm i mankhöjd har vanligen mycket mindre huvud än en häst med 170 cm i mankhöjd. Min shirepojke drar xx-full och han är 173 cm ungefär.

De är väldigt vackra tinkrarna. Fast inte lika fina som shiren förstås :angel:
 
Sv: Vill veta allt om irish cob

Jag har en unghäst IC valack som älskar att lära sig nya saker o prövar gärna allt. Han är ganska bekväm i skritt men ändå inte "seg" sen när trav o galopp kommer in i bilden tar ha till 2:a växeln o då går de fort för han älskar att få skojjigga saker.
Dock är de tråkigt tycker han att stå still o "göra inget" men vilken unghäst tycker inte de e tråkigt :rofl: . ska dock tränas bort ;) .

Man brukar ju dela in Irish i tre storlekar; Vanner(stor, tung graciös draghäst) 150-170 cm ca, Grai(lätt alround häst) 135-150 cm samt Cob( liten variant av Vanner mer kraftig satt än grai) 130-150 cm

Men som sagt var alla e ju olika, men underbara är dom :love:
 
Sv: Vill veta allt om irish cob

jag har en hingst irish cob...han är som unga hingstar i allmänhet...
fast jag tycker han är extremt orädd och trygg. kanske beror på all miljöträning och hantering=)! för mig är det superviktigt att hästen är hanterbar av "alla" och kan gå fram vartsomhelst.
han kan stå vid vägkanten och ett gäng motorcyklar brummar förbi bakom honom o han blinkar lite bara...helt underbar!!
 
Sv: Vill veta allt om irish cob

jag har en irish cob-hingst o jag måste nog säga att han är den coolaste häst jag träffat på.. Aldrig blivit rädd för nånting, kliver på o är framåt o glad :)
kanske lite hingstig, men helt o hållet hanterbar och går i hagen bredvid ston året om utan krångel.
Han går med på allting, när jag tvättar hovskägget under höst vinter och vår ställer jag honom helt enkelt i en hink med såpa och vatten o kör med tvättsvamp i vattnet :) efteråt torkar jag med hårtork (om det är lerigt o dant ute) o det bekommer honom inte. står snällt den timme det tar att få det relativt torrt..... Mycket hår har dom :)
 
Sv: Vill veta allt om irish cob

Jag har ridit ett irish cob- sto sen cirka 10 år tillbaka, hon är idag 25år =) och det är verkligen världens snällaste häst! :) lugn och trygg i alla lägen och verkligen en häst att lita på :D sen vet jag inte om hon kanske är ett undantag ;)
 
Sv: Vill veta allt om irish cob

Ägaren till min medryttarhäst är även delägare till en Irish Cob. Han är hur mysig som helst och jättesnäll. När man ska göra iordning han för ridning så står han i princip bara där. Och när man rider så går han mest bara på. Man kan vara helt avslappand (utan att åka häst). Blir han rädd för nåt hoppar han till och sen är det bra. Han tar det mesta med ro. Min medryttarhäst kan tycka det är läskigt med tex grävmaskiner medan den där hästen tycker att "jaha, det är nåt där" och går vidare. Samma sak när vi en gång red i kanten på en plöjd åker. Medryttarhästen tyckte det var jätteläskigt medan Irish Coben inte brydde sig det minsta.
 
Sv: Vill veta allt om irish cob

Har en Tinker hemma på foder. Världens snällaste. Dock är han lite speciell och kan fjanta sig emellanåt, men alla hästar är ju individer. De brukar vara snälla, lugna hästar. Har även varit på Mörka Skog på ridläger två gånger och deras hästar är fantastiska. Har aldrig varit missnöjd med någon Tinker/IC jag har ridit.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 129
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
5 996
Senast: sorbifolia
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 258
Ridning Hej allesammans! Vet inte om tråden ligger rätt, hittade inget som passade klockrent... Till att börja med så är det inte aktuellt med...
Svar
17
· Visningar
2 144
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp