Vill veta allt om irish cob

V

vill veta mer

Hej!
Ja jag vill veta vad ni vet el tycker om rasen. Ni som har erfarenhet av den berätta...Jag är nybörjare på hästar o jag trodde att "cob" i namnet var lika i cob i storlek på tex grimmor mm men den ic jag har sett är ca 170 cm i mankhöjd så han kan väl inte ha cob strl då på grimman?. Hur är den i sinnet, lättlärd, envis, lugn? Ja jag vill veta allt . Snälla dela med er
/ Ic:confused::d
 
Sv: Vill veta allt om irish cob

Har väl egentligen bara ridit en tinker/irish cob, men han är:
1. den coolaste häst jag någonsin träffat. lugn och tar det mesta med ro.
2. bekväm av sig när det kommer till ridning, men har en extra växel när han vaknat på den sidan.
3. envis as hell när han får för sig något (ofta mat- eller hemrelaterat) :devil:

Så att lugn? ja, men inte helt enkel ändå.
Men lättlärd? Mja. Lite svårt är det att motivera honom att jobba för mig s.a.s.

Lycka till, vad du nu ska hitta på med dessa underbara kossor till hästar ;)
 
Sv: Vill veta allt om irish cob

Tack för snabbt svar. Roligt att höra vad andra tycker som "kan" det här med hästar. Tanken är att jag ska lära mig rida på dotterns nya häst
 
Sv: Vill veta allt om irish cob

Jag var skøtare på en irish cob en gång i tiden och hon var mycket envis.
Framåt och sprallig att rida och mycket snæll med "stora" gångarter.

Fick mig ett litet gott skratt øver det dær med cob= cob i storlek på utrustningen:D
Det kan ju vara en lite vilseledande benæmnging på storlek..
Inte bara cob men också ponny och shetland kan vara vilseledande.
Jag køpte en grimma i storlek shetland till en shettis men inte gick den att få på shettisens huvud:grin:
 
Sv: Vill veta allt om irish cob

Det kommer nog att gå alldeles utmärkt! Om du aldrig har ridit förut är det nog klokt att börja på en lugn och förlåtande häst.
 
Sv: Vill veta allt om irish cob

En häst som är "cobbig" i modellen är fyrkantig(lika hög som lång) och muskulös. Sedan finns det olika skalor på den modellen.