Bukefalos 28 år!

Vilodagar?

MiniLi

Trådstartare
Jag håller på och funderar mycket kring vilodagar, balans i träningen osv.. Skulle vara intressant att höra hur ni ser på saken!

Så jag undrar:
Hur mycket tränar du med din hund? Vad?
Har du något särskilt träningsschema?
Lägger du in vilodagar? Hur ofta? Hur ser de ut?
Hur tänker du kring balansen mellan aktivitet och vila?
 
Sv: Vilodagar?

Jag har skrivit två sådana inlägg på min blogg, har du sett dem?

Ett som heter arbete vs vila och ett som heter fysisk och mental uthållighet , och de sammanfattar rätt bra vad jag tycker och tänker :laugh:! (om någon annan vill/orkar läsa så säg till så can jag copy paste:a dem :D)
 
Sv: Vilodagar?

Hur mycket tränar du med din hund?

Vi tränar mycket. Räknar med att jag lägger ca 30 timmar i veckan på hundarna, promenader ej inräknat.

Vad?
Tränar lydnad, spår, sök, agility och kelpien fysas lite.

Har du något särskilt träningsschema?

Inte direkt, känner jag att de verkar trötta och vi kört lydnad 3 dagar i rad gör vi kanske något annat. Fysträningen försöker jag vara lite mer strukturerad med, så det blir varierat men ändå kontinuerligt.

Lägger du in vilodagar? Hur ofta? Hur ser de ut?

Ibland blir det ju vilodagar av sig själva. Ofta lägger jag in vilodagar när jag själv jobbat mycket, t ex om så att jag inte behöver ge mig iväg med dem direkt efter jobbet utan kan ta en em/kväll i soffan ;) Normalt sett 1/vecka - var 10:e dag.


Hur tänker du kring balansen mellan aktivitet och vila?


Jag försöker läsa av hur mina hundar känns, känns de mätta på lydnad gör jag något annat dagen efter. Känns de trötta i kroppen kör vi kanske mer koncentration osv, försöker som sagt ha struktur i fysningen och ibland byta ut träningen mot en långpromenad istället.
 
Sv: Vilodagar?

OK, here it goes :D! (Tänk på att det är direktkopierat från bloggen så det kan låta lite knepigt här och var ;) )

Arbete Vs Vila

"Under friskvårdsdagen som vi var på i söndags så kom frågan upp vad vi gör med våra hundar och vad vi har för planer med dem. När den frågan kommer upp brukar jag alltid sanningsenligt säga: “Vi tränar lydnad, agility, spår, rapport, viltspår och periodvis vallning, och har sikte på prov/ tävling i de högre klasserna inom alla de diciplinerna”. Detta får ofta folk att titta på mig med ett nästan uppgivet och förskrämt uttryck i ögonen, och ofta kommer då genast följdfrågan: Vilar ni aldrig ?!

Frågan ÄR helt legitim, för man ser väldigt, väldigt ofta människor som är jätteduktiga på att aktivera och motionera sina hundar, men som glömmer den viktiga vilan och återhämtningen.

Är man ett agilityfreak så är det väldigt lätt att varje dag träna på hög fart, svåra svängar och traggla banor. Är man ett spårfreak så kan man lätt varje dag gå ut och lägga milslånga spår till hundarna (ja, kanske inte riktigt SÅ långa, men ni fattar vad jag menar ). Man tycker helt enkelt att det är så KUL, att man väljer/glömmer bort att se på hunden (och på sig själv!) om den (alt.man själv) är mentalt eller fysiskt trött, och eftersom våra hundar oftast tycker att det är så KUL att träna så tar det oftast lång tid innan de visar tröttheten tydligt.

Men en dag kanske det slår över, hunden “går in i väggen”, tröttnar och lägger ner totalt, alternativt blir extremt galen och stressad. Eller så kanske man lyckas trötta och tråka ut sig själv, så man helt plötsligt en dag bara SPYR på allt vad hundträning heter och känner att det är mer ett tvång än en hobby/livsstil. Och har man kommit så långt, så kan det vara jättesvårt att jobba sig tillbaka till den där glädjefyllda känslan igen… Därför är det ju så otroligt viktigt att finna balansen mellan aktivitet och passivitet, mellan träning och vila, mellan på och av.

För att återknyta till mig själv, så kan jag garantera er att vi vilar, minst lika mycket som vi arbetar . Och jag försöker att ha en bra spridning och jämnvikt på vad jag tränar och vilka dagar jag tränat det. I min hundträningskalender skriver jag upp i korta fraser vilken diciplin jag tränat vilka dagar (t.ex agility, bruks, lydnad) och vad vi tränade (t.ex fritt följ, tighta svängar, rapport), för att kunna få en bra översikt över hur ofta jag tränar specifika saker.


Jag har börjat kunnat se ett mönster i hur vi tränat och kunnat dela upp det någorlunda under rubriker. Givetvis kan dessa variera innehållsmässigt, men dessa är de grundläggande dragen för olika dagar:

Vilodag: Vi gör i stort sett ingenting strukturerat, ev något godissök på tomten annars bara mys i soffan.

Vardag: Vi försöker att komma iväg på promenader som är minst 5 km långa varje dag då inget annat sker. Ofta sker det även lite detaljträning på delmoment, uppdelade på små pass under dagen på hemmaplan

Träningsdag: Vi åker hemifrån och lägger 1-2 timmar på fokuserade, ihållande pass med träning i t.ex lydnad, bruks eller agility. Promenader sker också, men ligger på mellan 3-5 km istället för 5 & uppåt.

Arbetsdag: Vi lägger från 3 timmar och uppåt på träningar av allehanda slag, t.ex heldagar i skogen med spår och annat bruksarbete, ordentliga agilitypass och lydnadsträning. Sker till största del på helger, av förklarliga skäl .

Som det känns nu så har vi fått till en väldigt bra balans mellan arbete och vila ! Lyxa känns så gott som alltid på topp när det är träning som gäller, och gottar alltid ner sig brevid en i soffan och vilar när det är lugna dagar."
 
Sv: Vilodagar?

Fysisk & mental uthållighet

"Hundarna har fått träningsfria (mental träning) dagar, däremot så fick Lyxa sig ett ordentligt fyspass igår tack vare Andreas. En rejäl löprunda på 9,34 km på 49 minuter blev det, och när de kom hem så ville hundrackarn ändå spela fotboll !

Hon har fått en grym kondition och återhämtningskapacitet lilla damen, tack vare allsidig fysisk träning med succesivt ökad längd och ansträningsnivå, samt vilodagar för återhämtning. Det känns skönt att veta att hon har den grunden att stå på inför all sorts träning som hon får . Hon är ett vältrimmat muskelpaket (till skillnad från sin förare ) som orkar med allt jag ber henne om och bara får bättre och bättre uthållighet och återhämtningskapacitet.

Detta har fått mig att tänka lite på vikten av att hålla (tävlings)hunden i ett topptrim, både fysiskt och mentalt.

För det är ju så, att det är inte bara snygga detaljer och snabba reaktioner som är det viktiga i träning. Det viktiga(ste) är att hunden orkar med träningen, både mentalt och fysiskt. Gör hunden inte det, då kommer inte resultaten bli det man önskar på något plan, och man kommer att bryta ner hunden (mentalt OCH fysiskt) istället för att bygga upp den.

Som exempel, något av det värsta jag vet är hundägare som tränar ex. agility med sin hund utan att ha gett hunden de fysiska förutsättningarna för det. En hund som väger ett X antal kg för mycket, och/eller saknar ens den grundläggande konditionen, hur kan man kräva att den ska orka ta sig igenom ett träningspass agility, än mindre en hel agilitybana? Och att sen då bli arg på hunden för att den “slarvar” eller inte “tar i”, och ställa sig frågande till varför ens hund inte verkar gilla agilityträningen eller varför den saknar fart på banan… Undra hur kul föraren skulle tycka det var om någon tvingade denne att ställa upp i ett 3000 m hinderlöp utan några som helst förutsättningar, och sen blir förbannad på den om den inte orkar hela vägen…?

Personligen, så ser jag den fysiska träningen som långt viktigare träning (ur hundens och vårt samspels synpunkt, inte nödvändigtvis ur tävlingssynpunkt ) än momentträning. Är jag tvungen att välja mellan dem, så ser jag det som mycket viktigare att mina hundar kommer ut och får din dagliga promenad med lösspringande och runtflamsande, än att vi ska traggla perfekta apportgripanden eller en stadig fotposition. Och om jag skött min hunds fysiska träning så kommer jag att efter promenaden kunna träna detaljer och moment, för hunden har en sund själ i en sund kropp och orkar med bägge delarna .

Jag tror även mycket på att variera sin träning så den inte blir ensidig och enformig, och så den passar just DIN hund! Promenader, joggingturer, backträning, vattentrask, simning, skogspilates, skritträning, hoppteknik, klövjeväska, budföring/rapport, cykling…. möjligheterna är oändliga, och alla dessa kombinerat med återhämtning, massage och vila, kommer ge dig en stark och frisk hund.

Fast det är ju inte heller hela bilden, utan även den mentala uthålligheten måste ju tränas, och den uthållighetsträningen är MINST lika viktig om man vill ha en hund som håller för träning och tävling!

Jag ser rätt ofta hundar som brister i fokus på det man tränar för stunden (ex blicksläpp i fotgåendet, går ner sig när man länkar moment, tappar attityd etc), och en av anledningarna (givetvis kan det finnas andra!) är ofta att hunden inte har den mentala uthålligheten för det man tränar. Hundar vars mentala uthållighet inte har tränats kan ligga på en valps nivå (även om hunden är flera år gammal) vilket kan vara så lågt som endast ett par sekunders koncentrationsspann.

Detta brukar ibland kallas för att hunden “brister i engagemang/intresse för övningen”, och många brukar försöka förbättra detta genom att höja förstärkningsfrekvensen (= sänka tiden det tar mellan belöningar för hunden). Och visst kan det hjälpa i vissa fall på extremt lågmotiverade hundar (min Homer är ett sånt typfall som behöver förstärkning OFTA ;) ) om man är väldigt, väldigt duktig på att inte fastna på samma kriterienivå (=vad min hund måste prestera för att få sin belöning) utan hela tiden höja kriteriet i rätt tid.

Men i många fall så tycker jag att detta istället hämmar hundens utveckling! Man riskerar att belöna bort hundens “jävlar anamma” och dess driv att jobba för sina belöningar eftersom den vet att “snart kommer det en belöning till vad jag än gör, så varför anstränga mig det där lilla extra?”. Och höjer man inte kriterierna på ett korrekt sätt i rätt tid, då får man snart en hund som står kvar på samma utveckligsplatå hela tiden och aldrig tar några kliv framåt.

Vad jag personligen hellre skulle vilja rekommendera, är att man börjar utveckla hundens mentala uthållighet och tänja på dess gränser genom att så tidigt som möjligt börja länka beteenden. Så fort ens hund har några beteenden den kan utföra, så sätt samman dessa i korta, korta nonsenskedjor som hunden måste utföra för att komma åt sin belöning!

En valp som t.ex kan följa dig under baklängesmarch 3 steg och göra en nosdutt i din hand, sätt samman dessa två så har du redan där en 2 länkars kedja! Lär sig valpen sen t.ex sitt, släng in det också så har du en tre länkar lång kedja där hunden måste arbeta sig igenom för att få belöningen.

Korta, korta kedjor, gärna tidigt under hundens liv (men det är aldrig försent att börja!) ger den en grundläggande förståelse för att jobba vidare, hålla igång, driva igenom, för tillslut så kommer den fram till sin älskade belöning! Detta ger hunden grundträning i sin mentala uthållighet som, om den succesivt utvecklas med längre och mer avancerade kedjor, kommer få hunden att klara av att jobba sig igenom långa lydnadsprogram med konstant fokus och stark attityd!

Så känner du att din hund “lägger av”, tappar fokus, tappar attityd eller liknande… testa att lägga in mer länkningsträning i er träning tillsammans. Det kan göra susen !"
 
Sv: Vilodagar?

Jag har säkert läst tidigare men med tanke på mitt bristfälliga minne så är det aldrig fel med upprepning, ska läsa igen :D
 
Sv: Vilodagar?

Nu har jag läst igen och kände igen mycket. Men jag skulle ändå vilja ha lite mer konkret info.. Typ, hur ofta, hur länge, hur började ni, hur har ni ökat..
Är det skillnad om man växlar olika typer av träning mot om man mest tränar liknande saker?

Just i den här frågan känner jag mig väldigt nybörjare :D
Har liksom aldrig behövt tänka på det här sättet innan eftersom Camaro tydligt visar när hon är trött. Med Ila är det små små små detaljer, eller en känsla, där jag märker att hon är lite trött i knoppen men jag vet inte riktigt hur mycket vila som är lagom och hur jag ska göra för att höja henne så hon orkar mer..
Och det svåraste - jag tycker att hon behöver olika mycket aktivering/träning inom olika grenar för att vara på topp. Agilityn kräver mer vila, men det funkar inte lika bra i lydnaden osv..
Eller nåt. Känner att jag är lite svamlig idag :p
 
Sv: Vilodagar?

Tack, intressant att läsa!

Så generellt varvar du mellan olika aktiviteter mer än att vila totalt? Även om ni har rena vilodagar ibland också?
 
Sv: Vilodagar?

Kan tillägga att i vår familj är det mest jag som har problem med vilan. Jag har redan blivit träningsnarkoman och tycker det är pest när vi ska vila. Känner mig också liksom lite stressad för att det är så mycket jag vill göra men så lite tid..
Kombinera det med att jag egentligen inte BORDE lägga så mycket tid på träning eftersom jag borde plugga, vilket ger ännu mer stress..

Nej måste verkligen få till någon slags balans i det här ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Vilodagar?

Tack, intressant att läsa!

Så generellt varvar du mellan olika aktiviteter mer än att vila totalt? Även om ni har rena vilodagar ibland också?

Låter som en bra sammanfattning!

Sedan måste man ju hålla i tanken att om mina hundar jobbar 30h/vecka blir det kanske 4 timmar om dagen (restid inräknat), så då "vilar" de ju iaf 20 timmar per dygn!
 
Sv: Vilodagar?

Låter som en bra sammanfattning!

Sedan måste man ju hålla i tanken att om mina hundar jobbar 30h/vecka blir det kanske 4 timmar om dagen (restid inräknat), så då "vilar" de ju iaf 20 timmar per dygn!

Detta håller jag med om, de allra flesta hundar vilar ju stor del av dygnet (även de som tränas allra mest) så -om jag ska vara helt ärlig :D- så är nog de regelrätta "vilodagarna" mest för min egna del, när man verkligen inte har orken eller viljan att göra NÅTT!

Jag tror att det är få (endast de allra mest fysiskt arbetande, typ släd- och vallhundar) som verkligen behöver dagar utan något som helst inbokat, de allra flesta av våra träningshundar kan säkerligen arbeta med något varje dag, så länge det inte blir samma dag efter dag efter dag.

Men som i allt annat, det finns ingen mall som passar alla, utan man får lära känna sin egna hund :)!
 
Sv: Vilodagar?

Så jag undrar:
Hur mycket tränar du med din hund? Vad?
Har du något särskilt träningsschema?
Lägger du in vilodagar? Hur ofta? Hur ser de ut?
Hur tänker du kring balansen mellan aktivitet och vila?

Vi tränar både fysiskt och mentalt. Fysiskt blir det främst långpromenader i bökig terräng och spring i sandtag. Mentalt växlar vi mellan rallylydnad, tricks och lite tävlingslydnadsmoment.

Som någon annan redan sagt, så vilar ju hundarna redan mycket per dygn, i alla fall de allra flesta hundarna lever ju så. Mina hundar är inget undantag, men för att de ska orka prestera när det gäller så vill jag att de inomhus verkligen vilar och tar det lugnt. Inget flamsa runt och vara "lite igång hela tiden".

För att verkligen hålla motivationen hög när det gäller mentala träningen på topp så försöker jag först och främst att växla mellan aktiviteter. Om jag finslipat rallymoment idag så kanske jag tränar roliga, fåniga tricks imorgon. Nu är ju min hund absolut ingen arbetsnarkoman eller så, så jag har även många dagar då vi inte håller igång med någon mental träning alls. De dagarna brukar jag dock försöka komma ihåg att stoppa lite mat i en aktiveringsboll eller något, så att hon ändå får tänka liiiite och framförallt träna mentala uthålligheten.

Vi tar långpromenader varje dag. Har vi vilodagar där så beror det nästan enbart på att jag är lat, inte på att hunden behöver det. Undantaget är om vi hållit igång otroligt mycket någon dag. Som för någon vecka sedan när vi först gick några timmars långpromenad där hon sprang lös mycket och direkt därefter var på släphareträning i sandtag med lös sand. Efter det var hon otroligt trött och dagen efter tog vi bara längre rastningsrundor i lugnt tempo. Dessutom tar jag det lite lugnare dagen efter en tävlingsdag.

Så länge hunden är frisk så tror jag inte att man behöver ha direkta vilodagar om man inte hårdtränat något. Däremot tror jag det är viktigt att variera aktiveringen, både för att de ska få allsidig fysisk motion och bygga muskler bra och för att det ska bli roligare att träna mentala grejer.
 
Sv: Vilodagar?

Med Ila är det små små små detaljer, eller en känsla, där jag märker att hon är lite trött i knoppen men jag vet inte riktigt hur mycket vila som är lagom och hur jag ska göra för att höja henne så hon orkar mer..
Och det svåraste - jag tycker att hon behöver olika mycket aktivering/träning inom olika grenar för att vara på topp. Agilityn kräver mer vila, men det funkar inte lika bra i lydnaden osv..

Jag tror att just den där känslan är det viktigaste att utveckla, den där känslan i magen och den lilla, lilla nyansen som man får avläsa för att se om ens hund behöver "vila" eller ej. Som du själv säger, det är svårt med hundar som hela tiden är på på på och VILL träna hela tiden. Då får man lära sig läsa när de verkligen behöver ta det lugnt eller när man kan fortsätta köra på.

(Och det kan ju vara så att man inte behöver ta en vilodag (om man är sjuuukt sugn på att träna ;) ) utan bara en micropaus, så är hunden på igen :)! Ex igår så var vi ju ute och tävlade lydnad, sen var det bara att låta hunden vila en timme så kunde vi gå ut och ta ett rätt klurigt spår. )
 
Sv: Vilodagar?

Jag tränar en hel del med min hund. Vi tävlar både i agility och viltspår och tränar i regel varje dag under hela min ledigvecka.
Sen när jag åker iväg på jobb så blir det vilovecka för henne från den mentala aktiveringen då husse saknar intresse. Då blir det istället promenader och kanske springa med när han cyklar eller åker inlines.

På min hund märks det direkt när hon behöver vila, vilket är skönt. Hon blir ofokuserad, flamsig och har inte samma driv att försöka göra rätt. Det är precis som om det går runt i huvudet på henne och det bara är bomull innanför pannbenet. :D
Hon har egentligen bara tränats i ett halvår och ligger en bit efter i den mentala aktiveringen. Hon behöver träna upp sin ork. Därför är viloveckorna ganska bra, då är hon på topp igen och arbetssugen när jag kommer hem. :)
 
Sv: Vilodagar?

KL

Kul med allas tankar! Ni säger ju himla bra (och egentligen rätt självklara) saker. Jag får fortsätta fundera kring vårt eget upplägg, kanske blir det mer balans bara av struktur och en bättre planering.

:)
 
Sv: Vilodagar?

KL

Jag har inga regelrätta vilodagar utan de kommer av sig självt när jag har mindre tid.
Oftast blir det någon form av träning varje dag, lydnad, spår, sök eller rapport. Just nu ligger fokus på skogsarbetet och lydnaden har fått stå tillbaka litegrann.
Jag kör på med det som jag anser att vi behöver träna på mest just nu! Jag vill inte att något ska "släpa efter" utan jag vill att alla delar ska hänga med. Inför tävlingar släpper jag de andra grenarna och fokuserar nästan uteslutande på den grenen.

Jag tycker även att fysisk motion är viktig och försöker lägga in något rent fyspass i veckan. Exempelvis simmning eller konditionsträning. Rena promenader hinns i ärlighetens namn sällan med. Men de springer lösa i trädgåden varje dag utöver all annan träning.
 
Sv: Vilodagar?

Hur mycket tränar du med din hund? Vad? = Jag tränar väldigt mycket lydnad eftersom jag brukar rida ut med min hund och då måste jag vara säker på att hon kan gå lös och inte sticka fast hon ser t.ex en hare. Hon ska hålla sig vid hästens framben, ca ½-1m från när vi möter någon och sen får hon gå i stortsett vart hon vill, rider vi i samhället så ska hon gå ½-1m från hästen sålänge vi rider på t.ex cykelbana osv. Så det tränar vi väldigt mycket på. Jag tränar även lite agility, för skojs skull på hästhinderna, tränar lite med hästarna och hunden så hon ska t.ex hoppa upp på hästen eller typ sitta på den när den går. Även mycket koppelträning då hon hatar koppel och går till 90% lös, alltså 100% lös när vi är hemma (bor på gård) och när vi åker någonstans är hon alltid i koppel, speciellt om det är nära vägar då jag inte vill ha henne lös för nära vägar, man vet aldrig :P När jag rider ut får hon ju också väldigt mycket konditionsträning, 1-2h skritt, trav och galopp (galopperar sällan på rakspår men på t.ex äng eller liknande) kräver att hon har bra kondition! Hon simmar också väldigt mycket i poolen, fast det är svinkallt haha! När skyddet inte är på så brukar hon vara där i tills man tvingar upp henne!
Har du något särskilt träningsschema? = Nej, men vi utgår mycket från hästarnas just för att hon följer med på uteritterna. Det blir ungefär ett paddock/ridhus pass per dag och en uteritt! Färre uteritter när det är som kallast!
Lägger du in vilodagar? Hur ofta? Hur ser de ut? = Nej, men ibland om en häst t.ex är sjuk eller det är så kallt/varmt att jag inte vill rida ute så blir det en vilodag. Men på de varma dagarna brukar hon bada så det blir väll ingen vilodag till 100% men ändå haha :)
Hur tänker du kring balansen mellan aktivitet och vila? = Jag tycker det är viktigt att de får vila så de inte överanstränger sig, vilket är annars väldigt lätt. Jag stretchar både hästen och hunden efter jag ridit (bara hunden om den följde med) så de inte ska sträcka sig. Jag låter inte henne följa med på uteritt 7dagar i veckan utan det blir kanske 6 uteritter på en vecka och sen en lite lugnare dag eller långrunda där jag går, det blir ju inte alls lika ansträngande!
 
Sv: Vilodagar?

Hur mycket tränar du med din hund? Vad?
Både Boss och Fridolf tränas inom vallning och specialsök/spår. Fridolf tränas dessutom för att kunna fungera i ett spann draghundar.
Jag tränar dem 2-3 h/dag. Ibland betydligt längre dagar när vi jobbar.

Har du något särskilt träningsschema?
Har ett schema som är ganska flytande, men det ingår minst en fysträningsaktivitet, minst ett pass kontaktövning/momentinlärning och minst ett nospass(sökbana, minisök eller spår) om dagen, utöver skogspromenader och vanlig motion. Vad vi jobbar med exakt på de olika passen varierar beroende på dagsform, tillgänglig miljö osv.

Lägger du in vilodagar? Hur ofta? Hur ser de ut?
Det brukar bli 3-4 vilodagar per månad oavsett om jag planerar eller inte;) Annars är jag av åsikten att de sover och vilar stora delar av dygnet, så speciella dagar enbart för vila känns onödigt.

Detta betyder inte att mina hundar går 100% varje dag, men de har ytterst få dagar som är 100% passiva.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 748
Övr. Hund Hur har ni har tvåhundsägare vars partner inte delar hundintresset "fått igenom" skaffandet av en andra hund? Jag skulle så gärna ha en...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
6 304
Senast: LaMagia
·
Hundträning Jag vill bli bättre på shejping så tänkte ta tag i det genom att träna trix som inte har med tävling att göra. Bara ha roligt och...
Svar
16
· Visningar
926
Senast: Krumben
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
843
Senast: Nova123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp