Plantan

Trådstartare
Vilodagar, behövs det? Vilka hästar (som rids) i ålder, kondition mm behöver det i så fall och hur ofta?
 
Ingen atlet mår väl utan vilodagar. Det är på vilodagar hästens kropp återhämtar sig och under längre vilor som småskador som te x små muskelbristningar läks och nya kunskaper bearbetas och faller på plats. En frisk vuxen ridhästs schema kan vara ridning sex dagar och vila den sjunde och en sammanhängande vila på två veckor på vintern. Allt beror på hur hästen fungerar som individ men vila behöver alla.
En vilodag i veckan är minimum men en vilodag kan bestå i att hästen promeneras istället.

En unghäst arbetas vanligtvis samma antal dagar som hen är år. Treåring, tre dagar i veckan arbete och resten vila, fyraåring, fyra dagars arbete och resten vila osv. Arbetet bör då läggas varannan dag, inte arbete tre dagar och sedan vila i fyra. Detta kan man såklart behöva frångå i vissa fall men man utgår från det och anpassar efter individen men mer arbete är inget positivt. Unghästen växer och utvecklas både kroppsligt och mentalt, ligament, muskler och skelett ska hänga med i den ökade belastningen och hållas starkt och att forcera utbildningen ger inget gott.
 
Som @TinyWiny skriver är vilan viktig för vilken atlet som helst.

Det man i allmänhet nog kan anta är att våra hästar som rids som hobbyhästar inte ofta är uppe i de muskelnedbrytande träningar som kräver speciell vila.
Som motexempel kan väl nämnas travhästar som någon gång i veckan går ordentliga hårdjobb där vilan är extremt viktig. Gärna två dygns vila efter ett sådant pass vad jag förstår. Vad som är vila beror på häst och sammanhang.

Vi hade varsin typ av häst, jag och syskon, som behövde olika sorters vila på olika sätt.
Den ena behövde två dagar total vila per vecka genom att bara gå i hagen och gå som hon ville. Då anpassades de dagarna så de hamnade efter lite hårdare arbete. Den andra ville gärna gå 7 dagar i veckan för att fortsätta må bra i huvudet. Då blev det istället kortare tur eller mjukare träning.
 
Jag har vilodagar för att hästen ska få återhämta sig i kroppen och knoppen. Känner att dom behöver det för dom känns mycket mer motiverade när det är dags att rida. Dessutom behöver jag vilodagar. Jag vill göra annat än rida och eftersom jag har svårt med motivationen och orken så behöver jag göra annat ibland.
 
Jag har två hästar. En fyraåring och en femtonåring. Unghästen gör något 3-4 dagar i veckan och då varannan dag. Femtonåringen går 5-6 dagar i veckan. Varierande arbete för båda. Något pass i veckan i ridhus med lite mer krav, något/några korta joggingpass på banan, den vuxna två uteritter i veckan med ett som innefattar mycket galoppjobb och ett pass som sällskapsdam till unghästen. Rids då i alla tre gångarter. I vår när det blir ljusare på kvällarna kommer det bli fler pass i skogen. Under den ljusare årstiden rider jag ut 3-4 dagar i veckan. Båda är dressyrhästar. Den äldsta msvb-msvA nivå. Unghästen inriden i år och förhoppningsvis på LC-LB nivå till våren.
 
Personligen resonerar jag som så att inga hobbyhästar direkt är ”atleter” även om de tränas och tävlas. Dvs många överskattar gravt arbetet deras hobbyhästar utför med argumentet att ”de tävlar” osv.

Med det sagt så hur mycket vila en vuxen häst i bra kondition osv behöver är högst individuellt . Det krävs att ryttaren ffa varierar hästens arbete - inte för monotont ensidigt på samma underlag hela tiden, och inte samma typ av belastning . Även om just hobbyhästarna som tränas och tävlas lite inte egentligen är atleter och inte egentligen i sak ansträngs så mycket så ansträngs de ju inte sällan pga att ryttarna inte är helt klockrena i hur de belastar sina hästar/vilken form de rids i osv . Då går många sönder/får problem.

Så summa summarum: hur mycket vilodagar en vuxen häst behöver går inte att ge något facit på exakt utan måste anpassas utifrån hur den rids .
Likaså bör det anpassas utifrån hur de hålls .
Om man som många numera har - att hästen står uppstallad på anläggning där de vintertid går i någon mindre grusad hage och är ute i den 6-7 timmar som max, så helt klart behöver de flesta av dessa hästar då dagligen komma ut och ”motioneras” snarare än att ha 2 vilodagar i veckan . Som exempel.

Mina vuxna hobbyhästar som tränats och tävlats på hobbynivå har som regel ”jobbats” ca 5-6 dagar /vecka beroende på individ och förutsättningar att kunna variera arbetet.

Unghästar är en annan sak de behöver mycket vila från ridningen inte bara fysiskt utan även mentalt .
 
Jag tycker att det beror på vad man menar med "vila" plus att det förstås är väldigt individuellt vad olika hästar mår bra av. Unghästar behöver förstås ren vila, medan t ex vissa äldre hästar mår rent utav dåligt av det, både i kropp och knopp. Har förstås mycket att göra med hur mycket utevistelse de har på dagarna, hur stora hagar etc. Självklart behöver många ta det lugnare emellanåt, men det kan ju t ex betyda att man skrittar ut en dag - det behöver inte betyda att de bara får stå i sin box. Men, som sagt självklart är det individuellt.
 
Efter snart två år med mitt sto har jag kommit fram till att hon trivs bäst med att ridas/markarbetas 4-5 dgr/vecka. Hon och sällskapshästen går på lösdrift så de rör sig mycket över hela dygnet.

Sällskapshästen har varit skadad så han rids en, max två, dagar/vecka och får hänga med ut som handhäst 1-2 dagar/vecka. Jag vill ta det lugnt med honom så att han verkligen får tid att stärka sig och bli frisk så det upplägget kommer jag att fortsätta med året ut.
 
Tack för alla utförliga och bra svar!
Jag funderar lite kring en 5 åring, snart 6 år, som hopptränar max en gång i veckan/varannan vecka, rids dressyr för tränare en gång i veckan, rids två, tre gånger i veckan i ridhus/utomhus i alla gångarter med mycket "tänkande" och en eller två dagar skrittas i skog och mark.
Hästen hoppar någon enstaka pay n jump på ganska låga höjder. Han går i hage med en kompis ca 12 timmar per dag. Hagen är kuperad och inte direkt springvänlig.
Vilar en dag i veckan. Äter hösilage, och ca 3 dl lågenergi pellets, (krubbskrammel morgon och kväll då alla hästar i stallet får mat) plus mineraler och vitaminer per dag. Behöver han den vilodagen, kan han skrittas en dag till ca 45 minuter, alltså ridas 7 dagar i veckan, eller bör han vila mer? Hur skulle du göra om det var din häst?
 
Senast ändrad:
Tack för alla utförliga och bra svar!
Jag funderar lite kring en 5 åring, snart 6 år, som hopptränar max en gång i veckan/varannan vecka, rids dressyr för tränare en gång i veckan, rids två, tre gånger i veckan i ridhus/utomhus i alla gångarter med mycket "tänkande" och en eller två dagar skrittas i skog och mark.
Hästen hoppar någon enstaka pay n jump på ganska låga höjder. Han går i hage med en kompis ca 12 timmar per dag. Hagen är kuperad och inte direkt springvänlig.
Vilar en dag i veckan. Äter hösilage, och ca 3 dl lågenergi pellets, (krubbskrammel morgon och kväll då alla hästar i stallet får mat) plus mineraler och vitaminer per dag. Behöver han den vilodagen, kan han skrittas en dag till ca 45 minuter, alltså ridas 7 dagar i veckan, eller bör han vila mer? Hur skulle du göra om det var din häst?

En femåring skulle jag låta vila helt minst en dag i veckan. Skulle även om det var min häst byta ut en av de övriga dagarna med arbete utan ryttare, t.ex. tömköra eller promenera vid hand istället för skritta ut.

De behöver restitution i den åldern både fysiskt och mentalt.
 
En femåring skulle jag låta vila helt minst en dag i veckan. Skulle även om det var min häst byta ut en av de övriga dagarna med arbete utan ryttare, t.ex. tömköra eller promenera vid hand istället för skritta ut.

De behöver restitution i den åldern både fysiskt och mentalt.
Han arbetas från marken med, men inte regelbundet en dag varje vecka. Det var en bra idé att byta ut en av riddagarna mot promenader och tömkörning! Det är inte aktuellt ännu att ta bort vilodagen, först till våren möjligen då han är lite äldre. Jag frågar för det är intressant att höra olika personers åsikter och tankar kring detta. Jag tycker nog att han kan promeneras för hand så han får röra på sig även på hans vilodag, utan att det "arbetas", då hagen inte är så lätt att springa i. Tycker du att han hellre ska stå en dag, eller skulle du promenera även på den lediga dagen?
 
Min Fröken är en typisk häst som inte 'mår bra' av vilodagar som bara består av att stå i hagen. Speciellt nu på vintern med mindre hagar och inget sällskap.

Dock betyder detta inte att hon inte får dagar med lägre intensitet. Lösgalopper i paddocken, promenader, uteritter i skritt räknar jag som 'vila' för Fröken, dvs, rörelse men med mindre påfrestning och utan den mentala pressen (typ. Uteritter är en helt annan sorts mental påfrestning för Fröken).

Tant kunde gott 'stå' en-två dagar i veckan utan att det påverkade henne negativt särskilt mycket. Sen blev hon SKETAPIGG, fysiskt, men inte mentalt.
 
Min åttaåring hade varit mindre skadad om hon från fem års ålder fått "gå" sju dagar i veckan. Ut i skogen och jogga lite lång och låg, istället för rena vilodagar till exempel. Lösgalopp eller lätt longering på ridbanan. Många hopphästar går två pass om dagen. Uteritt på morgonen, trimma på eftermiddagen.
 
Min Fröken är en typisk häst som inte 'mår bra' av vilodagar som bara består av att stå i hagen. Speciellt nu på vintern med mindre hagar och inget sällskap.
Dock betyder detta inte att hon inte får dagar med lägre intensitet. Lösgalopper i paddocken, promenader, uteritter i skritt räknar jag som 'vila' för Fröken, dvs, rörelse men med mindre påfrestning och utan den mentala pressen (typ. Uteritter är en helt annan sorts mental påfrestning för Fröken).

Tant kunde gott 'stå' en-två dagar i veckan utan att det påverkade henne negativt särskilt mycket. Sen blev hon SKETAPIGG, fysiskt, men inte mentalt.
Hur gammal är "Tanten", :D din häst?
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska ta över en häst som är 12 år. Hon gick som travhäst från att hon var 4-8 år sedan tog en familj över henne som tänkte ha...
Svar
1
· Visningar
602
Senast: Anna-KarinO
·
Ridning Vi får dotterns D-ponny på söndag, arabiskt fullblod, 17 år gammal. Han är fd tävlingsponny men är just nu inte i kondition...
2
Svar
20
· Visningar
1 911
  • Artikel
Hästnyheter Beroende på hästens ras, ålder, kondition och päls har de olika förutsättningar för att klara vinterns kallaste dagar olika bra. Här ger...
Svar
0
· Visningar
109
Senast: Gunnar
·
Ridning Min häst är livrädd för att rida in i vår skog, är rätt säker på att det är pga älgflugor som vi blev attackerade utav i början av...
Svar
0
· Visningar
371
Senast: Cs218
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp