Han arbetas från marken med, men inte regelbundet en dag varje vecka. Det var en bra idé att byta ut en av riddagarna mot promenader och tömkörning! Det är inte aktuellt ännu att ta bort vilodagen, först till våren möjligen då han är lite äldre. Jag frågar för det är intressant att höra olika personers åsikter och tankar kring detta. Jag tycker nog att han kan promeneras för hand så han får röra på sig även på hans vilodag, utan att det "arbetas", då hagen inte är så lätt att springa i. Tycker du att han hellre ska stå en dag, eller skulle du promenera även på den lediga dagen?

Man får ju anpassa efter individet, men generelt tycker jag det kan vara bra för unghästar att vila helt från hantering och inte göra nåt alls de dagar de är lediga. Pga att man vill vila deras huvud lika mycket som kroppen. :)
 
Vad menar du ?
Jag har svarat ang att ”proffshästar” generellt motioneras i terrängen på fm och sen trimmas på em .
Det är väldigt sällan en ”proffshäst” rids så . Lika sällan att andra hästar rids så två gånger/dag.
Jag har aldrig skrivit generellt, jag har skrivit "många". Det kanske inte är lika vanligt i Sverige som utomlands visserligen, men det förekommer.

Många hästar går också i skrittmaskin på förmiddagen och rids på em. Det måste ju också räknas till "motion".
 
Jag har aldrig skrivit generellt, jag har skrivit "många". Det kanske inte är lika vanligt i Sverige som utomlands visserligen, men det förekommer.

Många hästar går också i skrittmaskin på förmiddagen och rids på em. Det måste ju också räknas till "motion".

Oj nä jag svarade konkret mer på att du skrev att många reds ut på fm och sen på em reds i träning ?
Det är ju inte varesig vanligt eller ngt frekvent förekommande att många hästar utifrån trådens ämne rids så .

Sjävklart finns det varianter på det med tex skrittmaskin etc - men som sagt- jag svarade på det du skrev helt enkelt och då var det ju en respons till precis det du skrev dvs ridning i skog på fm och sen Trim på em - inga andra varianter :)
 
Oj nä jag svarade konkret mer på att du skrev att många reds ut på fm och sen på em reds i träning ?
Det är ju inte varesig vanligt eller ngt frekvent förekommande att många hästar utifrån trådens ämne rids så .

Sjävklart finns det varianter på det med tex skrittmaskin etc - men som sagt- jag svarade på det du skrev helt enkelt och då var det ju en respons till precis det du skrev dvs ridning i skog på fm och sen Trim på em - inga andra varianter :)
Det är inte ovanligt heller, jag skrev "många" vilket är en tolkningsfråga. Men det är inte alls ovanligt att hobbyhästar rids två pass om dagen vid till exempel tävling och innan träning, där kan jag nämna många exempel inom min bekantskapskrets.
 
Det är inte ovanligt heller, jag skrev "många" vilket är en tolkningsfråga. Men det är inte alls ovanligt att hobbyhästar rids två pass om dagen vid till exempel tävling och innan träning, där kan jag nämna många exempel inom min bekantskapskrets.

Ok - vi har nog rejält olika referensramar då utfrån hobbyhästar generellt helt enkelt .
 
Min åttaåring hade varit mindre skadad om hon från fem års ålder fått "gå" sju dagar i veckan.

Varför tror du det?
Min är 7 nu och skulle aldrig pallat att gå varje dag. Jag rider aldrig mer än 5 dagar i veckan i genomsnitt eller 3 dagar på raken. Han har även krävt ganska många mindre vilor och det märks enorm skillnad mentalt efter varje vila.
 
Varför tror du det?
Min är 7 nu och skulle aldrig pallat att gå varje dag. Jag rider aldrig mer än 5 dagar i veckan i genomsnitt eller 3 dagar på raken. Han har även krävt ganska många mindre vilor och det märks enorm skillnad mentalt efter varje vila.
För att så fort hon får en vilodag är hon heltokig i hagen och är som en uppskruvad kanin. Alla hennes skador genom åren går att koppla till vilodag.

Det logiska är sättet du rider på, absolut! Men min knäppskalle skulle fungera bättre med att gå sju dagar i veckan. Varav minst två såklart blir kravlösa vändor i skogen. Men, i praktiken fungerar det dåligt att pussla ihop med resten av livet, så hon har en vilodag i veckan.

Såhär kan hon se ut på en vilodag, när hon alltså inser att jag inte tänkt rida, https://www.instagram.com/p/BbmW7wOHjkP/
 
För att så fort hon får en vilodag är hon heltokig i hagen och är som en uppskruvad kanin. Alla hennes skador genom åren går att koppla till vilodag.

Det logiska är sättet du rider på, absolut! Men min knäppskalle skulle fungera bättre med att gå sju dagar i veckan. Varav minst två såklart blir kravlösa vändor i skogen. Men, i praktiken fungerar det dåligt att pussla ihop med resten av livet, så hon har en vilodag i veckan.

Såhär kan hon se ut på en vilodag, när hon alltså inser att jag inte tänkt rida, https://www.instagram.com/p/BbmW7wOHjkP/

Det var väl inget :p Då har du inte sett min :D
Ok jag har aldrig fattat det där att hästar skadar sig så fort dom busar i hagen men jag antar att du har en dressyrhäst :angel:
 
Det var väl inget :p Då har du inte sett min :D
Ok jag har aldrig fattat det där att hästar skadar sig så fort dom busar i hagen men jag antar att du har en dressyrhäst :angel:
Det var bara någon procent av hur hon brukar göra, du fick se ett smakprov. :p
Nej då, det är en hopphäst på lösdrift, hon har tyvärr ingen respekt för underlag och har en sträckning, en muskelskada och vrickat sig två gånger i år. Skadade ett sidoligament åter innan,(5 månader sjukhage) skadade bogen året innan.. jag kan fortsätta. Samtliga har inträffat då hon har vilat typ två dagar på en vecka.

99% av alla hästar kan bete sig i hage, min kan inte. Min veterinär tycker hon ska promeneras för hand och bara stå i box. (Obs, ironi) :p
 
@Unafraid fy sjutton alltså jag beundrar dig att du ens kan orka skratta !
Jag hade fått checka in på psyket ... :( man är ju varesig gjord av pengar eller har häst för att aldrig kunna rida eller bara oroa sig för vad den gör mot sig själv dagligen dags liksom :(

Jag har tack och lov själv varit förskonad med alla hästar att de inte fixar vila. Men känner och har känt flertalet som inte fixar det. Svinjobbigt tycker samtliga ägare - man blir ju så låst ! Behöver helst rida efter intag för att inte tulla på hagtiden osv...

Din som dessutom går på lösdrift måste ju ändå vara rätt extrem tänker jag ?:(
 
@Unafraid fy sjutton alltså jag beundrar dig att du ens kan orka skratta !
Jag hade fått checka in på psyket ... :( man är ju varesig gjord av pengar eller har häst för att aldrig kunna rida eller bara oroa sig för vad den gör mot sig själv dagligen dags liksom :(

Jag har tack och lov själv varit förskonad med alla hästar att de inte fixar vila. Men känner och har känt flertalet som inte fixar det. Svinjobbigt tycker samtliga ägare - man blir ju så låst ! Behöver helst rida efter intag för att inte tulla på hagtiden osv...

Din som dessutom går på lösdrift måste ju ändå vara rätt extrem tänker jag ?:(
Vad ska man göra, det är bara att skratta åt eländet! :p nä, men om hon går sex dagar i veckan så funkar det. Om det är bra underlag så kan jag släppa henne på ridbanan en halvtimme så kan hon roa sig själv, det är dock värre nu när det är vinter. Och tro det eller ej, hon har inte provat bocka med ryttare en enda gång.

Ja, hon är nog den busigaste häst jag träffat, och gladaste!

Kan bjuda på en filmsnutt till, som till och med får förbipasserande att stanna. :p och nej, det här är inget jag har lärt henne! https://www.instagram.com/p/BaRM8OWnTEM/
 
Kan bjuda på en filmsnutt till, som till och med får förbipasserande att stanna. :p och nej, det här är inget jag har lärt henne! https://www.instagram.com/p/BaRM8OWnTEM/

Min mes vågar inte ens gå i närheten av sin boll :laugh:

22366656_10155742037251797_8504506100569243272_n.jpg
 
@Unafraid Jag förstår dig med tänket kring vilodagar kontra att hästen blir helt galen av det, och att man kan behöva individanpassa. Min är som sagt åtta nu efter nyår, jag har haft hästen sen december -11, och nu har vi äntligen hittat en nivå på ridning/aktivering, vilodagar, stall, rutiner, hagtid och kompis som gör att hästen är harmonisk. Som unghäst var hon rent ut sagt för j-vlig. Och då har vi provat både stall (med både stora och små grupper i hagen) med lång utevistelse och ren lösdrift för att på så sätt "aktivera" henne.

Min gjorde väl inga såna repor som din, men hon var pest att hantera och ännu mer pest att rida på efter viloperioder. Särskilt när hon var riktigt ung och jag fick låta henne stå längre perioder. Det kunde ta så lång tid att komma tillbaka igen efter en sån vila att det nästan var dags att ställa av henne igen innan hon blev trevlig. Det har blivit bättre och bättre ju äldre hon har blivit (och ju fler dagar vi har kunnat träna på). Nu rids hon idealt fem pass i veckan, promenerar en dag och vilar helt en dag (vilodagen varierar från vecka till vecka för att passa med mitt jobbschema), men det är ingen katastrof om det blir två eller till och med tre dagar någon vecka som hon står (går i hagen) för att livet knackade på och ville något annat. Förut gick hennes värld under.

Hon har därför alltid gått lite mer än vad som kanske har varit normen. Från fyra års ålder i alla fall, för jag försökte följa skolboken det året hon var tre och det blev hon helt fucked up av (i kombination med att vi då stod i det stallet = lösdriften som hon trivts utan tvekan sämst på). Men för henne har det räckt med en promenad, hon har inte krävt ridning för att bli stimulerad, och det har så klart varit skönt med en växande häst som behöver landa även mentalt.
 
Vilodagar, behövs det? Vilka hästar (som rids) i ålder, kondition mm behöver det i så fall och hur ofta?

Jag tycker att det finns lika många varianter på resonemang om detta som det finns hästar och hästägare.

Jag har haft en häst som i många år inte klarade av att ha en enda vilodag, den blev riktigt jobbig av det. Det blev bättre när den fick bo på lösdrift och allra bäst när jag insåg att det inte hängde på antalet träningspass utan på hur de såg ut. Den hästen behövde få springa av sig i maxhastighet för att vara nöjd. Efter det reds den två dagar i veckan i några år och funkade klockrent. Nu har jag en som jag gärna jobbar med två gånger om dagen, tur att jag har ferietjänst och en del längre sammanhängande lov :p Ofta blir det då ett pass avsuttet lös i rundkorall och ett uppsuttet pass eller två pass där vi gör båda sakerna.

Båda dessa exempel är avlade för kapplöpning och har börjat sin karriär på travet (varm- respektive kallblodstravare) vilket jag tror påverkar arbetsviljan och springet i benen.

Den andra ridhästen jag har är av annan mer ridinriktad ras och funkar med få pass eller många pass. Humöret blir inte påverkat av vila, konditionen däremot ;) Den rids två pass om dagen på ex. träningshelger och tävlingar. Hemma blir det två pass om jag är extremt motiverad till det men inte annars. Jag är rätt säker på att den inte skulle uppskatta dubbla pass någon längre sammanhängande tid utan ledsna efter ett tag. Jag har även haft en som tyckte att ett pass varannan dag var det ultimata, då var den arbetsvillig och glad.

Nu blev det lite väl långt men jag tror på individanpassning och lösdrift, skador har jag hittills varit väldigt förskonad från.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska ta över en häst som är 12 år. Hon gick som travhäst från att hon var 4-8 år sedan tog en familj över henne som tänkte ha...
Svar
1
· Visningar
657
Senast: Anna-KarinO
·
Ridning Vi får dotterns D-ponny på söndag, arabiskt fullblod, 17 år gammal. Han är fd tävlingsponny men är just nu inte i kondition...
2
Svar
20
· Visningar
1 957
  • Artikel
Hästnyheter Beroende på hästens ras, ålder, kondition och päls har de olika förutsättningar för att klara vinterns kallaste dagar olika bra. Här ger...
Svar
0
· Visningar
118
Senast: Gunnar
·
Ridning Min häst är livrädd för att rida in i vår skog, är rätt säker på att det är pga älgflugor som vi blev attackerade utav i början av...
Svar
0
· Visningar
437
Senast: Cs218
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp