Bukefalos 28 år!

Vilsen duva

A

Apollo02

För tre dagar sedan dök det upp en duva i stallet där min häst står uppstallad. Brun åt det ljusare hållet med vit stjärt. Ringmärk med (om jag minns rätt) en turkåsblå ring på båda fötterna, varav den ena med ett nummer som jag skrivit ner. Den har även en lila ring. Går runt i stallet men även utanför och kan flyga såpass att den ger sig upp på taken, och verkar förövrigt pigg och kry. Jag har gett den vatten och lite korn/havrekross som den smaskade i sig med god aptit. Är uppenbart van vid människor och äter nästan ur handen på mig.

Vad gör man med en sådan? Låter jag den vara så den tar sig hem för egen maskin eller ska man ringa någonstans? Hittar ingen duvförening där jag bor. Eller är det så att någon längtar sig fördärvat efter sin duva? ;)
 
Sv: Vilsen duva

Tack!

Ska se om den är kvar imorgon, nu vet jag vart jag ska vända mig om den är kvar :)
 
Sv: Vilsen duva

Brevduvor som är ute på en längre träningstur eller är ute på ett tävlingsflyg
brukar ibland mellanlanda för att vila.
Ibland stannar de några timmar och ibland några dagar.

När jag hade brevduvor var det speciellt en hane som höll på att göra mig gråhårig.
Han var en av favoriterna.:love: Väldigt tam.
Varje gång jag släppte honom på ett längre flypass, som egentligen skulle ta max 1-2 dagar, försvann han i nästan en vecka.

Efter andra försvinnandet fick jag reda på vad den jäkeln höll på med.:mad:

Han hade mellanlandat på en gräsmatta hos en trevlig dam i en radhuslänga. Han var inte längre bort än knappt en timmes flygtid.
När han landat hade han flaxat upp och satt sig på hennes utemöbler.
Hon hade försökt fösa bort honom första gången men det passade inte herrn. Hade han bestämt sig för att sitta där så hade han.
Hon hade då gått in och gjort iordning fika till sig och lite gottgott till honom. Han fick honunsvatten, frön och WIENERBRÖD.
Tro fasen att den gottegrisen gärna mellanlandade där.:grin:
Första gången hade hon bara läst av ringnumret. Andra gången hade hon ringt till duvföreningen.
Andra gången åkte jag upp och hämtade honom. När han fick se mig och transportburen så kom han direkt och klev så snällt in i buren. Transportburen betydde favoritgodis i form av majs.
Hon fick mina telefonnummer så hon lätt kunde få tag på mig om han landade där igen.
Det gjorde han, fyra gånger till. Han stannade alltid där några dagar och festade på gottgott.

Tyvärr så blev han tagen av höken mitt framför näsan på mig.:cry:
Jag ringde damen och berättade vad som hänt med Oscar (hon hade döpt honom). Hon var så fäst vid den lille skruttfågeln. Jag hade lovat att ringa varje gång jag släppte honom i närheten av henne. 'Hon var ju tvungen att fixa gottgott om Oscar skulle hälsa på.':p
Tror nästan att hon blev mer ledsen än vad jag blev.
Hon var här en gång och hälsade på Oscars ena dotter, Kajsa, som var döpt efter henne.
 
Sv: Vilsen duva

Vad gulligt! :) Då får vi hoppas att min lille besökare bestämmer sig för att flyga hemmåt snart med. Försöker att inte skämma bort den så att den vill stanna, men lite vatten och havre får den allt :)
 
Sv: Vilsen duva

Drar upp en jättegammal tråd men har samma problem. Men denna duva verkar må lite dåligt, han ser lite "urken" ut. Kan även detta vara en brevduva, han har en beige och en röd ring på fötterna.
 
Sv: Vilsen duva

Länken några inlägg upp är fortfarande aktuell, de har en hel sida om vad man ska göra om man hittar en brevduva
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Tråden för spår
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp