Viltspår i Norge

Blueberry

Trådstartare
Hur skiljer sig norska viltspår från svenska?
Jag har förstått att de bara använder blod i spåret, inte någon klöv. Är det någon annat som skiljer, spår- eller regelmässigt?

Under 2015 skulle jag vilka åka över till Norge och tävla med Billy, han är svensk viltspårschampinjon (:D) och det skulle ju sitta fint med ett norskt championat också...
 
Jag tror att de bara har ett prov i Norge, dvs ingen anlagsklass utan bara ett prov som motsvarar vårt öppen klass.
Spåren verkar vara 600m långa med 3 dl blod, 4 vinklar och med 2 bloduppehåll om ca 10 m, ett av dem i samband med vinkel samt en sårlega, vilket ju vi inte har i öppen klassen. Det verkar som att de bara använder klöven i spårslutet, men min norska är inte så bra, så det kan vara fel... :D

Hittade detta på http://www.retrieverklubben.no/index.cfm?id=293487:
Blodsporprøven

Et hjortevilt (elg, hjort eller rådyr) antas å være skadet. Skadestedet og fluktretningen er kjent og skal angis. På skadestedet skal det kunne anvises blod. Hundefører kan selv undersøke sporstart. Sporet skal være ca, 600 meter langt og legges med ca.0,3 liter blod jevnt fordelt over hele sporet.

Sporstart, sårleie og sporslutt markeres med oppspark og ekstra blod. Sporet legges med naturlig forløp i terrenget, slik at det danner fire vinkler (brudd i fluktretningen). To steder i sporet opphører blodingen over ca. 10 meter. Minst ett av disse skal være i tilknytning til en vinkel, der blodoppholdet skjer i brutt fluktretning. Et sted i sporet sparkes marken opp for å markere et sårleie.

Dette må ikke være i forbindelse med en vinkel. I sporslutt skal det plasseres en del av et hjortevilt som merkes med samme blod som ble brukt i sporet. Utlagt blodspor skal være minst 12 timer gammelt og være lagt ut dagen/kvelden før. Ingen merking av sporet til støtte for fører må forekomme. Fra sporstart skal det være tydelig merking i fluktretningen så langt som man antok man kunne se dyret, men ikke lenger enn 25 meter. Sporet skal ikke legges på allerede snødekket mark.

Du har säkert redan koll på detta, men för att ta det norska viltspårschampionatet behöver du, utöver svenskt championat, ha ett förstapris i Norge samt två good på utställning :)
Tror dock du kan ta utställningsmeriterna i Sverige.

Saxat från http://web2.nkk.no/filestore/Ofte_nedlastede_filer/NKKsChampionatregler.pdf
Alternativ for utenlandsk viltsporchampion:
En 1. premie på ordinær blodspor prøve i Norge.To ganger minst Good på utstilling under to forskjellige dommere, hvor av en Good må være oppnådd ved fylte 24 måneder.
 
Enligt deras kennelklubb finns anlagsklass och TVÅ andra klasser, så redan där är jag förvirrad. :D

De använder alltså mer blod men ingen klöv. Och varken sårlegan eller klöven i slutet ska markeras på något sätt?
 
En norska jag pratade med på ett apporteringsläger jag var på i somras sa att dom inte hade något som liknade vårt anlagsprov iaf, och hennes tik var norsk viltspårchampion :)
Däremot har dom ju blodspår och "ferskspor", vid det senaste tror jag att man spårar levande vilt.
Nej, jag tror inte att sårlegan ska markeras, men rent logiskt känns det ju som att hunden borde markera klöven såpass att hunden gör tydligt för domaren att den funnit klöven och inte spårar förbi den :)

Här är reglerna:
http://web2.nkk.no/filestore/Jakt_o...og_bruks/Blod-og-fersksporregler-1.8.2010.pdf

Tillägg: Alltså, även i Sverige finns det ju fler viltspårprov att gå än anlagsklass och öppen klass, även om dessa räcker för championatet :) Du kan ju starta hunden i t ex elitspårprov (för SvSHKs raser) eller gå eftersöksprov på vildsvin utöver de vanliga viltspårsklasserna.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Skola & Jobb Är det någon här som gjort detta som kan dela med sig lite av sina erfarenheter. Eller bara allmänt erfarenhet från Norge. Jag funderar...
Svar
7
· Visningar
891
Senast: EZMK
·
Trädgård & Växter Jag har i två år (!) försökt köpa en viss sorts lite gammaldags frö till ett torktåligt vallgräs som heter Foderlosta (Bromus Inermis)...
2
Svar
34
· Visningar
2 269
Senast: skogaliten
·
Hundträning Då min hund börjat visa intresse för viltdoft och att följa spår (så pass att hon nu inte kan gå lös) har jag fått tipset att börja...
Svar
2
· Visningar
825
Senast: Eurydome
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 461
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp