vindrutetorkare Peugeot

tanten

Trådstartare
Jag har ju en "ny" bil sedan några månader. Igår var första gången jag körde den i mer ihållande regn. Jag satte vindrutetorkarna på max och det hände...ingenting?

Högsta hastigheten skiljer sig knappt märkbart från intervallet under.
Ska det vara så? Är Peugeots vindrutetorkare så långsamma? Eller är det något jag ska reklamera?
 
Reklamera
Jag har haft två Peugeot, en -07 och nu en -12 och hastigheterna skiljer sig markant mellan max, halvfart och lååångsamt på bägge två
 
Det kanske finns fler lägen än fyra - "av, intervall, långsam och snabb"? Pröva lite försiktigt om det också finns ett femte läge.
Jag har en 'auto', som själv bestämmer om och hur den vill torka, vilket är en rätt värdelös funktion - eftersom jag oftast brukar veta bättre än all automatik hur just jag vill ha det.
Det blir då "av, intervall, auto, långsam och snabb" - och auto blir under regn detsamma som långsam.

Har dock en annan skapelse än Peugeot.
 
Reklamera
Jag har haft två Peugeot, en -07 och nu en -12 och hastigheterna skiljer sig markant mellan max, halvfart och lååångsamt på bägge två
OK - bra info. Tack!
Då kan jag be dem titta på det när de ändå servar.
Jag har en -10 modell 308.

Irriterande mycket nya saker att lära sig. t.ex. att blinkersen gör tre blink om man bara nuddar. Om man stänger av den pga svag sväng så blinkar den andra hållet :banghead:

(jag är på det stora hela rätt irriterad på bilen. Den går bra, dra väldig lite bränsle men har en massa underligheter för sig och är dessutom väldigt väldigt liten....)
 
OK - bra info. Tack!
Då kan jag be dem titta på det när de ändå servar.
Jag har en -10 modell 308.

Irriterande mycket nya saker att lära sig. t.ex. att blinkersen gör tre blink om man bara nuddar. Om man stänger av den pga svag sväng så blinkar den andra hållet :banghead:

(jag är på det stora hela rätt irriterad på bilen. Den går bra, dra väldig lite bränsle men har en massa underligheter för sig och är dessutom väldigt väldigt liten....)

Jag blev "alergisk" mot franska bilar då jag körde några franska och fransk licensbyggda Geländewagen under min tid som FN-soldat i Libanon. Allt av reglage satt tvärtom och otillgängligt mot normala bilar, så aldrig en franskman på min parkering.
 
Fransmän och elsystem,,,,,,,,,SUCK! När jag sanerade min förra lastbil som var en Renault master blev det en hel hink relän, kabelhärvor och konstiga svarta lådor över när jag var klar. Tydligt var att dom inte fyllde nån som helst funktion alls utom att få elsystemet att få ett totalt sammanbrott. :banghead:
 
OK - bra info. Tack!
Då kan jag be dem titta på det när de ändå servar.
Jag har en -10 modell 308.

Irriterande mycket nya saker att lära sig. t.ex. att blinkersen gör tre blink om man bara nuddar. Om man stänger av den pga svag sväng så blinkar den andra hållet :banghead:

(jag är på det stora hela rätt irriterad på bilen. Den går bra, dra väldig lite bränsle men har en massa underligheter för sig och är dessutom väldigt väldigt liten....)
Om den har krympt i tvätten tycker jag absolut att du ska reklamera, eller provade du den inte innan du köpte den? Storleken på en bil märker man ju när man köper den, jag köper inte en liten bil och förväntar mig en stor kombi.

Att blinkersen slår tre slag om man duttar till den finns på väldigt många nyare bilar, min hatade VW Passat -10 hade den funktionen och det var en av få saker som var bra med den. Finns även på BMW, Mercedes m fl.
 
Tycker snabbaste läget för vindrutetorkarna på vår Passat -12 är alldeles för långsamt så tror inte det är begränsat till franska.. de har däremot andra egenskaper som man kan älska och hata.
Med tanke på det stora icke-användandet av blinkers tycker jag tre-blinkers-systemet är bra, är tyvärr kvar en bit till att alla använder den men de som gör det syns bättre!

Och måste försvara de tyska lådorna ; ). Vi har en lång 5-dörrars samt en cabriolet Geländewagen och de är nog de bästa bilarna. Rejäla, pålitliga och praktiska. Bränsleförbrukning är dock för modellen höljt i dunkel.

Mvh Thomas
 
jag är på det stora hela rätt irriterad på bilen. Den går bra, dra väldig lite bränsle men har en massa underligheter för sig
Sambons bil gör likadant:
blinkersen gör tre blink om man bara nuddar. Om man stänger av den pga svag sväng så blinkar den andra hållet

Jag blev också ruskigt irriterad när jag köpte den bil jag har nu. Och är fortfarande till viss del, andra delar har jag resignerat inför. Går bra, men jisses vilka åsikter den har - om det mesta.


Rie
-09 530
 
Om den har krympt i tvätten tycker jag absolut att du ska reklamera, eller provade du den inte innan du köpte den? Storleken på en bil märker man ju när man köper den, jag köper inte en liten bil och förväntar mig en stor kombi.

Att blinkersen slår tre slag om man duttar till den finns på väldigt många nyare bilar, min hatade VW Passat -10 hade den funktionen och det var en av få saker som var bra med den. Finns även på BMW, Mercedes m fl.
självklart provade jag den. Hur menar du nu?

Men jag trodde att jag skulle förlika mig med storleken men det gör jag inte. Du kan inte ens stoppa i en normal spade i bakluckan utan att fälla sätena. Bagageutrymmet är minimalt.
Sitter jag normalt i förarsätet får det inte plats en vuxen bakom mig. Detaljer som irriterar.

Jag hade en - som jag trodde - mellanklassbil och köpte en mellanklassbil. Men fasiken vet om jag själv klassar den nuvarande som mellanklass. Jag tycker den är pyttig jag.

Och kombi har jag ägt en gång i livet och aldrig mer. Aldrig. Sedan är idealet.
 
OK - bra info. Tack!
Då kan jag be dem titta på det när de ändå servar.
Jag har en -10 modell 308.

Irriterande mycket nya saker att lära sig. t.ex. att blinkersen gör tre blink om man bara nuddar. Om man stänger av den pga svag sväng så blinkar den andra hållet :banghead:

(jag är på det stora hela rätt irriterad på bilen. Den går bra, dra väldig lite bränsle men har en massa underligheter för sig och är dessutom väldigt väldigt liten....)

Jag har också en 308:a men kombi, älskar utrymmet, köregenskaperna och att den drar så lite som den gör. Men precis som du säger så är det några små saker jag har lite svårt för - ex just det här m blinkersen som fungerade helt annorlunda på min 307a (men ser nu när jag läser igenom tråden att fler märken har samma funktion på nya bilar). Sedan saknar jag faktiskt min regnsensor jag hade på den gamla bilen, tog något år innan jag fattade att jag hade den men nu när jag inte har den så saknar jag den.

Sedan förstår jag inte varför alla jäkla biltillverkare envisas med att göra så grunda avställningsplatser för flaskor/burkar - kör man långt så är det jäkligt irriterande att varje gång man har en ½l flaska så välter den konstant - de borde gå att göra djupare :meh:
 
Mamma säger att de finns tre lägen.
1. Intervall/automatik. I detta läget så känner den av hur mycket den behöver vifta och då kan de gå snabbare än läge 3.
2. Mellan snabbt
3. Snabbt fast de är knappt märkbart snabbare än 2. Mamma har sällan de på utan kör på läge 1
 
Tacka vet jag min Volvo-Audi 855 TDI-Super heavy duty-Special edition, den bästa bil jag hittills haft och den kommer jag inte att byta ut innan den faller isär. :love:
 
Tacka vet jag min Volvo-Audi 855 TDI-Super heavy duty-Special edition, den bästa bil jag hittills haft och den kommer jag inte att byta ut innan den faller isär. :love:
Okej... är där Super heavy duty torkare på den? :confused:Hmm, då får väl TS leta efter en sådan om TS inte tycker att torkarna går snabbt nog på sin nya Peugeot.:)
 
@tanten Jag kör också en 308 från -10 och det snabbaste läget på vindrutetorkarna är pinsamt långsamt. Regnar det lite mer än vanligt ser man ingenting. Fransmän alltså.
 

Liknande trådar

Fordon Jag lämnade in bilen på verkstaden i måndags för byte av stötdämpare samt hjullager fram. De hade varit kassa ett bra tag men i övrigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
4 501
Senast: Snurrfian
·
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
27 847
Senast: Inte_Ung
·
Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 190
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 444
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp