Bukefalos 28 år!

cuppe99

Trådstartare
Vi ska precis bygga ett vind/regnskydd ute i hagen. Men jag är lite osäker på ifall väggarna ska gå hela vägen ner mot marken eller om det är bra med lite mellanrum. Tänkte att man vill ju att det fläktar på sommaren men inte på vintern.
Hur ser era vindskydd ut?
 
Sv: Vindskydd

Vi har ett mellanrum så vattnet kan rinna igenom då det ligger lite i en backe. Men det är alltid torrt inne i vårat "hus" så det är nog ingen nackdel att ha ett mellanrum! :)
 
Sv: Vindskydd

Jag hade inte gjort det öppet nertill, risken att fastna känns stor.
I stallar får nederdelen inte vara öppen av den anledningen, rullar de så åker lätt ett ben ut.

Jag har tex mer öppet upptill samt har springor mellan plankorna i väggarna.
(det blir inte dragit eller regnar in)
 
Sv: Vindskydd

Det ska inte vara öppet mellan mark och vägg på grund av fastningsrisken (du kan tänka dig vad som händer om en häst petar in en hov eller ett ben under ligghallsväggen och sedan försöker resa sig:crazy:). Behöver man ha öppet för avrinning får man snällt se till dräneringen runt om och i ligghallen istället. Det ska inte rinna något i en ligghall. Om man vill undvika att markfukt kommer upp i väggarna kan man lämna en glipa mellan golv och vägg och skydda glipan genom att lägga stockar längsmed insidan i ligghallen.
 
Sv: Vindskydd

Hej,
vi tjärade de nedersta plankorna för att minska risk för rötskador i trät.
Funkar jätte bra, inget hitintills och den byggdes för 3 år sedan.:sneaky:
*alla lösningar är bra, utom de dåliga*:D
 
Sv: Vindskydd

Man kan ju ha galler längst ner också.
Det finns många lösningar.
Bara det inte går att peta in några fötter där, inte ens en liten fölhov.
 
Sv: Vindskydd

Vi har Ölandsplattor (5 kr st på Blocket) stående på kant runt vårt vindskydd. De är nedgrävda till hälften och tar även stöd av nedersta väggregeln. Inne i vindskyddet har vi fyllt med grus så att hästarna kliver upp ca 1,5 dm när de ska in. Det är alltid snustorrt där inne!

Om du har öppet mellan tak och vägg bak i vindskyddet så ska det räcka för luftbyte!
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 335
Senast: Freazer
·
Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 636
Senast: Solis
·
Hästmänniskan Jag har ett ”litet” problem som jag behöver få hjälp att tänka kring. Min häst måste flytta ganska omgående, av olika skäl. Jag har...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
8 436
Senast: Masse
·
Anläggning Hej! Vi har en relativt jämn yta på vår gård där vi tänkte göra en budget versions ridbana. Ytan är ca 15x40 och är vanlig jord blandat...
Svar
8
· Visningar
1 727
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp