Bukefalos 28 år!

Vinglig hund?

S

Storma

Var just med om en fruktansvärt obehaglig upplevelse;
Min grandishane på 3,5 år "tappade" just hela bakdelen, han ramlade rakt in i soffbordet med baken och flyttade matta och allting omkring honom. Fick upp honom sittandes med baken i soffan (frambenen på golvet) och där satt han ett bra tag och ville inte röra på sig. Reste all sin ragg och verkade himla vilsen liksom.
Nu mår han mycket bättre, är pigg och så, men fortfarande något vinglig tycker jag.
Är detta något som någon av er känner igen?
Ska ringa djursjukhuset igen, men det var sån kö så jag valde att vänta lite...
Häls.
Sara
 
Sv: Vinglig hund?

Se till att du får konsultera en veterinär. Kan vara en hjärnblödning eller stroke till inget allvarligt alls. Lycka till!
 
Sv: Vinglig hund?

Vilsenheten får mig att tänka kring epilepsi eller liknande. Skulle absolut ringa djursjukhuset, även om man får vänta länge i kö (även nästa gång du ringer alltså)

Jag har dock varit med om något liknande, fast det var en äldre hund. Han kom gående mot mig, och plötsligt är det som om bakdelen tappar alla styrsel och muskeltonus. Den slängde hit och dit, han hade ingen som helst kontroll över det. Jag sprang fram och höll i honom, och efter ett tag var det bättre, och han kunde gå igen, fast med kraftig 'snedstyrning'. Kunde inte räta ut kroppen, så gick som i cirklar. Han verkade helt obekymrad av det hela tiden, och inom en timme hade exakt alla symptom klingat av och han var normal.

KLiniken hittade inget konstigt, och det kom aldrig igen.

Men det där med rest ragg och vilsen skulle göra mig lite bekymrad, glöm inte berätta det när du ringer.
 
Sv: Vinglig hund?

Det kan vara sviterna efter epilepsi eller en TIA (en mindre stroke). Du bör nog kontakta din veterinär, även om hunden är bättre nu. Det finns ju ett flertal sjukdomar som kan drabba hundens balansorgan.

Min hund drabbades strax efter årsskiftet troligen av något som kallas "Old dog vestibularis" eller "geriatriskt vestibularissyndrom".
(Jag hade en tråd om det om du vill läsa: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=939607). Men som namnet antyder är det något som framförallt drabbar äldre hundar.
 
Sv: Vinglig hund?

Var med om liknande med min rottis hane. Han blev också väldigt vinglig och ramlade omkull och kunde inte resa sig. Det började på kvällspromenaden och han var väldigt konstig. Åkte in akut till veterinären som röntgade. Det visade sig att han stått och tryckt i sig sand på dagen (kusinen hade varit i ett sand tag med hundarna) Sanden hade blivit som cement i magen och han var extremt uttorkad. Han fick ligga inne i 2 dygn med dropp och laxerande medel.
Han hade alltså väldigt ont i magen och var uttorkad så det sjöng om det.
 
Sv: Vinglig hund?

Familjens gamle hund har haft ett liknande anfall 2 grr i sitt liv. Vi tog honom till veterinären, dom trodde klart att det var epilepsi. Eftersom det kom med ett års mellanrum så tyckte dom inte att det behövde rotas i. Hunden var 8 år första gången det hände.

Det har bara hänt dom två gångerna och i övrigt mår han super. Men jag tycker självklart att ni ska ta honom till en veterinär. Man vet aldrig.

Lycka till
 
Sv: Vinglig hund?

Va läskigt, min rottishane hade precis samma symptom för en timme sen, nu e han dock som vanligt igen! Ska ringa vet och eventuellt åka in med honom snart!
 
Sv: Vinglig hund?

Tack alla ni som svarat!
Det var ett par timmar efter frukort detta hände, jag jag inte ändrat någonting i hans kost på typ... tja, evigheter...

Jag har pratat med vet akut och efetrsom han mår bra nu, så väljer de att avvakta till i veckan om ingenting annat händer. Jag kommer att ta kontakt med min egen vetrinär på måndag och boka in honom så snart det bara går.
Ja, jag vet inte riktigt vad jag ska säga. Han dricker och pinkar, äter och bajsar (för det har jag sett, haha) och verkar i övrigt vara precis som vanligt, men det skrämmer mig, det som hände tidigare.

Tack än en gång för alla svar, jag kommer att uppdatera tråden så snart jag varit iväg med honom och skriv gärna om ni kommer på något annat som kan hjälpa mig i detta...
Häls.
Sara
 
Sv: Vinglig hund?

Hur har det gått med hunden??? Han hade inte ätit något som han inte borde? Tänkte på förgiftning...
 
Sv: Vinglig hund?

Vi var inne på vet.kliniken och de kollade av honom med röntgen, men han är lika pigg och glad som vanligt och så är han fortfarande.
Inga liknande händelser och han är verkligen precis som vanligt.
Kanske har han bara trampat på någon av sonens leksaker och fått ont i tassen- hoppas kan man ju...
Skulle det hända igen så är det ju bara till att köra in med honom, men eftersom de inte hittade något alls på honom när vi var inne så får man ju utgå från att det är bra...

Tack alla som brytt er!
 
Sv: Vinglig hund?

Hoppas det håller i sig.
När jag åker in till vet och dom inte hittar något så blir jag både frustrerad, orolig och glad. Frustrerad för att jag vet ju att det finns något, annars hade väl inte hunden reagerat konstigt. Orolig för att man inte vet vad det var och glad för att veterinären trotts allt vet bäst och därmed får man ju utgå från att det inte var något.

Lite luddigt kanske, men dom är bra på att skrämmas våra djur ;)
 

Liknande trådar

Hästvård Någon med samma/liknande erfarenhet? Kvalificerade gissningar mottages... Igår fick min häst vad jag uppfattade som en kraftig...
Svar
17
· Visningar
1 649
Senast: Snubbelfot
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 402
Hundhälsa Hejsan, Jag har en snart 7 års gammal blandras tik som jag har haft olika problem med nästan hela hennes liv. Det började med att...
Svar
17
· Visningar
2 731
Senast: em-pirre
·
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 475

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ny valp med katt
  • Senast tagna bilden XV
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp