Vinglig unghäst!

Novalisa

Trådstartare
Min åring har blivit vinglig när hon rör sig.
Veterinär har varit ute och tagit prov för borrelia och får nog svar nästa vecka.
Hon går väldigt sakta, ibland ser det ut som hon är halt fram och ibland bak. Ibland verkar det som baken svänger till lite.
Hon har varit förkyld tidigare, hostig och snorig men ingen feber, veterinären var ute även då och lyssnade på lungor. Visade inget konstigt. Nu när förkylningen var borta började detta istället!:crazy:
Hon är pigg och glad och vill ha uppmärksamhet, gnäggar när hon ser en och kommer gärna fram. Äter och dricker som hon ska.
Fick tips i en annan tråd om slinger, vet inte så mycket om det. Någon som vet något om det, som har häst med det, om det går att bota eller hur man kan behandla?
Eller om någon har tips och ideer vad det kan vara?
Veterinären ville först utesluta borrelia innan vi går vidare!
 
En kompis hade en unghäst med slinger. Veterinären ville ge det någon månad för att se om det blev bättre, men tyvärr inte. Dom fick ta bort den. Den betedde sig även lite märkligt, inte riktigt som en häst ska, det hörde nog ihop med att nerverna kom ikläm, om jag kommer ihåg rätt.
 
Även unga hästar kan få fång. Men jag förmodar att både du och vet har kollat efter värme i hovar och förstärkt puls? Annars kan det ju yttra sig så också.
 
Testa hur hon ryggar/backar. Hästar med nervkläm/slinger har oftast svårt för just det, även vända, typ bakdelsvändning för hand.
 
Min häst blev diagnostercerad slinger men backade perfekt så jag köpte inte det. Slinger annars är tyvärr oftast svårt att bota och avlivning rekomenderad. Jag bytte veterinär och hon hade en fraktur på ett tornutskott, boxvila i två månader så var hon frisk. Egentligen skulle det vara en månad men hon rymde och brallade så det blev en extra månadsvila :cool:
 
Tack för svar!
Har kollat så hon inte har puls, värme i hovarna. Även kollat med tång så hon inte reagerar för hovböld.
Hon kan backa utan problem och även vända runt på stallgången.
Hon rör sig något bättre nu men fortfarande lite vinglig och går väldigt sakta, lite seg i rörelsen. Fortfarande pigg och glad och med bra aptit.
 
När vi skulle kolla min gamla häst för slinger så ledde vi hästen rakt fram i skritt, samtidigt som en drog hästen i svansen i sidled, bara så att man fick hästen att flytta bakdelen under rörelse. Har för mig att har dom slinger så flyttade dom inte tillbaks bakdelen ordentligt, men kan komma ihåg fel (detta var en 20 år sedan). Kommer dock ihåg att vi testa på våra andra hästar och då såg man stor skillnad i hur dom flyttade benen/bakdelen.
Min häst var så pass gammal (17-18år) så hon blev utdömd direkt.

Har för mig att vi nu har en veterinär här i Skåne som har behandlat för slinger, men osäker på hur bra resultaten har blivit.
 
Borde finnas en del filmer på YT, så man kan få lite råd om hur man ska testa eller hur man ska kolla.

Inte som diagnos utan bara för att få bättre kunskap.
 
@Efwa sökte på YT på olika sätt med slinger men fick bara upp problemhästar av olika slag. Vet du hur jag söker för att hitta just om slinger?
 
Proverna visade negativt för botulism. :(
Pratade med veterinären om slinger men hon tyckte inte Noella hade de symtomen som de brukar få då.
Eftersom vi inte fick Noella att trava när veterinären var ute sist och hon vill se henne mer i rörelse så kommer vi åka med henne till ridhus och låta henne springa lös där och se om det är lättare att få fram henne då!
Jag har ju inte tränat så mycket med henne så hon fattar ju inte riktigt vad jag vill när jag försöker springa!;)
Har inte sett några giftiga växter i hagen men man vet ju inte säkert. Noella gick ju även på unghästbete med andra i somras så de hagarna har jag ju inte koll på!
Hur snabbt efter de har ätit något giftigt kan symptom komma?
Tyvärr kan jag inte komma iväg och kolla henne förrän nästa vecka pga få ihop tid med veterinären, en tid när ridhuset är tomt och lasthjälp, men eftersom hon inte är påverkad i övrigt så tyckte vet att det var ok.
Självklar åker jag iväg om hon blir sämre i veckan.
 
Proverna visade negativt för botulism. :(
Pratade med veterinären om slinger men hon tyckte inte Noella hade de symtomen som de brukar få då.
Eftersom vi inte fick Noella att trava när veterinären var ute sist och hon vill se henne mer i rörelse så kommer vi åka med henne till ridhus och låta henne springa lös där och se om det är lättare att få fram henne då!
Jag har ju inte tränat så mycket med henne så hon fattar ju inte riktigt vad jag vill när jag försöker springa!;)
Har inte sett några giftiga växter i hagen men man vet ju inte säkert. Noella gick ju även på unghästbete med andra i somras så de hagarna har jag ju inte koll på!
Hur snabbt efter de har ätit något giftigt kan symptom komma?
Tyvärr kan jag inte komma iväg och kolla henne förrän nästa vecka pga få ihop tid med veterinären, en tid när ridhuset är tomt och lasthjälp, men eftersom hon inte är påverkad i övrigt så tyckte vet att det var ok.
Självklar åker jag iväg om hon blir sämre i veckan.
När Z hade någon sorts anaplasma visade han negativt på det också men vi påbörjade behandling ändå. Och den tog vad det nu var för något han hade... men det är klart han hade ju feber också, och hade slutat äta.
 
@Amanda_F Noella har ju inte haft feber och äter och dricker som hon ska. Är inte något påverkad överhuvudtaget förutom att hon rör sig stelt.
Veterinären kommer ta ytterligare några prover när vi åker in med henne, kommer dock inte ihåg vilka prover det var.
Var lite rörigt när hon ringde mig igår och jag ligger sjuk så mitt huvud är nog inte riktigt med!;)
 
Proverna visade negativt för botulism. :(
Pratade med veterinären om slinger men hon tyckte inte Noella hade de symtomen som de brukar få då.
Eftersom vi inte fick Noella att trava när veterinären var ute sist och hon vill se henne mer i rörelse så kommer vi åka med henne till ridhus och låta henne springa lös där och se om det är lättare att få fram henne då!
Jag har ju inte tränat så mycket med henne så hon fattar ju inte riktigt vad jag vill när jag försöker springa!;)
Har inte sett några giftiga växter i hagen men man vet ju inte säkert. Noella gick ju även på unghästbete med andra i somras så de hagarna har jag ju inte koll på!
Hur snabbt efter de har ätit något giftigt kan symptom komma?
Tyvärr kan jag inte komma iväg och kolla henne förrän nästa vecka pga få ihop tid med veterinären, en tid när ridhuset är tomt och lasthjälp, men eftersom hon inte är påverkad i övrigt så tyckte vet att det var ok.
Självklar åker jag iväg om hon blir sämre i veckan.
Är leverprover tagna?
Johannesört i hö/hösilage är lika giftigt nämligen.
 
I vintras hade jag en unghäst (då 1,5 år) som var väldigt seg och stel, liksom loj. Han är hingst och hade aldrig visat några tecken på hingstighet så vi reagerade inte så mycket först utan var bara glada över hur lugn och trevlig hingst vi hade. Men efter ett tag tyckte jag att det inte var normalt att vara såå där jätte loj. Så vi åkte in och det togs en massa prover - bland annat ett arbetsprov. Först togs ett blodprov och sedan fick han springa (lös i ridhuset) i 20 min och sedan togs blod igen. Det visade sig att han antingen hade fått en rejäl spark (som inte gav någon blodvite) eller själv gått omkull/fläkt sig (som inte heller syntes). Nu kommer inte jag ihåg exakt veterinärens ord men det blev som ett trauma i hela kroppen. Det tog några månader och sedan var han som vanligt igen. Inga men än så länge. Rör sig jättefint och är pigg och glad, varit så hela våren/sommaren.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 326
Hästvård Vill inleda med att säga att jag såklart har kontakt med veterinär men vi väntar på provsvar. Undrar mest om någon varit med om något...
2
Svar
26
· Visningar
3 410
Senast: Capybara
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 015
Senast: Josofinito
·
Kropp & Själ I söndags var jag med om något mycket läskigt och har försökt googla på det men det verkar vara så ovanligt att jag väljer att göra en...
Svar
12
· Visningar
4 953
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp