Vinna på lotto

Man kan ju inte hålla det hemligt om man skulle vinna så mycket att man slutar jobba, köper en massa nya avelsston eller vad man nu skulle göra med en stor summa. Jag skulle säga något avväpnande som att jag smugglat knark ifall någon skulle få för sig att fråga, och så skulle jag le stort.
 
Skulle berätta för familjen och bästa vännen. Annars skulle jag inte berätta. Min ekonomi är min ensak. Skulle inte ge ett rött öre till någon som vill låna. Misstänker dock att jag skulle lägga till med fula vanor, champagne varje eller liknande
 
Jag skulle inte vilja berätta, dock tror jag familjen skulle anmäla mig till polisen som knarklangare om jag plötsligt köpte hus och en 10 hästar ;)

Helst skulle jag vilja ha det hemligt, iallfall summan.
 
Jag hade helt klart berättat för närmsta familjen. Om inte annat skulle de märka ändå och jag får redan hjälp av pappa med fonder och sånt.

Övrig släkt däremot, gud nej. Jag har en del släkt som skulle vara på en som iglar om man så vunnit 20 spänn typ. No thanks! :wtf: Enda sättet för de att få veta är väl typ om jag vunnit ett antal miljoner och bjudit med närmsta familjen på en utlandsresa och finansieringen på något vis läckt ut - men då är pengarna givetvis "slut" vid hemkomst också och köper de inte det så har jag inte ärvt morsans behov av att vara trevlig :angel:
 
Upp till någon miljon skulle jag förmodligen vara öppen med. En brutalstor vinst (läs: >100 mkr) skulle jag försöka hålla hemlig och diskret utom för de absolut närmaste, möjligen ljuga publikt om att vinsten var mycket mindre än den var. Jag skulle inte oroa mig så mycket för tiggeri och avundsjuka, utan för risken för utpressning och/eller kidnappning.
Men blir det inte intill omöjligt att hålla en så stor vinst hemlig.... skulle du vinna 100 mille så kommer varenda kvällstidning att skriva om det... Även om de inte nämner dig så kommer de att nämna i vilket samhälle, ofta vilket jobb man har etc....
Och klarar man verkligen av att INTE ändra sin livsstil så att det inte märks..... Ny bil, nytt hus, massor med resor....
Klart dina vänner, kolleger och andra i din omgivning kommer att märka att något hänt och sedan via tidningsartiklar räkna ihop 1+1
 
Och klarar man verkligen av att INTE ändra sin livsstil så att det inte märks..... Ny bil, nytt hus, massor med resor....
Klart dina vänner, kolleger och andra i din omgivning kommer att märka att något hänt och sedan via tidningsartiklar räkna ihop 1+1
Nej visst, jag skulle sannolikt ändra en hel del i min livsstil och det skulle vara uppenbart att jag hade fått gott om pengar. Men inte hur gott om pengar. Det skulle t ex gå att sprida att man vunnit 20 mkr fastän det var 500 mkr, och det skulle vara svårt för utomstående att avgöra om det verkligen handlade om 20 mkr eller 500 mkr. Jag skulle dessutom kunna ha is i magen och vänta kanske ett år med att sätta sprätt på pengarna i större omfattning. Skillnaden mellan de två summorna tror jag är att den högre summan skapar ett större intresse hos kriminella.
 
Jag hade berättat för närmaste familjen (mamma och pappa, alltså) och kanske för mina närmaste vänner, två-tre stycken sådär - för att jag, om summan var stor nog, gärna skulle vilja bjuda dem på något fint, en resa eller operaabonnemang eller liknande. Svårt att förklara stort inflöde av pengar annars liksom.

Men i övrigt så basunerar jag inte ut information om min privatekonomi hejvilt och skulle inte göra det om en vinst heller.
 
Skulle ni berätta för släkt/vänner?
Någon som vunnit och blivit bemött på ett negativt sätt?

Det känns lite svårt iom "fattiga " vänner. Klart man vill ge och hjälpa men det går ju inte hur mycket som helst.

Nej, det skulle jag inte berätta om det var en större summa.
Har vunnit småsummor och då t.ex berättat för familjemedlemmar som genast förväntade sig att jag skulle bjuda på resor, massvis med saker osv hela tiden och det uppskattar jag inte. Jag bjuder när jag vill inte när någon trycker på och tycker att jag ska göra det.
 
Jag skulle nog inte berätta, men om någon ifrågasatte köp av tex ny bil eller bättre bostad så hade jag lugnt förklarat att det var pga lottovinst.
Jag hade vägrat låna ut pengar och förhoppningsvis bara uppdaterat mig lite när det gäller just bil och bostad (samt kamerautrustning).

Jag hade sedan köpt en hel hög nya kläder till mig och morsan, och ett litet lämpligt hus till hundarnas fysioterapeut som skulle behöva något bättre. Resten av pengarna hade åkt in på ett sparkonto så att det fanns något att ta av när hundar, bilar och hus behöver lagas :p
 
Jag hade inte berättat och definitivt inte avslöjat någon summa om nån nyfiken ifrågasätter ev större inköp, såsom ny bil osv. Men å andra sidan så hade jag troligtvis inte förändrat så mycket med livet heller, bara tidigarelagt en del saker.
 

Liknande trådar

L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 936
Senast: LiviaFilippa
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 891
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 652
Senast: Badger
·
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 453
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp