Vinterföräldrar -17/18 del 2

Positron

Trådstartare
Dags för ny tråd!

Tror jag hittade senaste listan:


December
2 - Evenstar, andra barnet
25 - Emrox, första barnet, flicka
20 - Rugge, Första barnet

Januari
2 - Venus_in_furs, första barnet
6 - Positron, andra barnet
15 - jordgubbsdoft, första barnet
18 - Feathercloud, första barnet
23 - astilbe, första barnet
25 - Cattaflajna, första barnet, flicka
30 - leoparden, första barnet, flicka

Februari
3 - Monifa, första barnet, pojke
8 - YaHilweh, andra barnet, flicka
10 - JeayL, första barnet, pojke
11 - Sofie_B, första barnet
15 - cili, första barnet
19 - pollex, tredje barnet
20 - soom, första barnet
23 - Heulwen, första barnet, flicka
 
Jag hade väl för mig att det var 2000 inlägg som var max.
I den här tråden kommer bebisarna :love:
Även om vi fick en fantastisk bebis i gamla tråden @cili

Nu ska jag se om jag kan göra sista rycket och hitta julgardinerna. Annars ska Havanna och jag köpa nya efter vilan :p (jag kommer nog inte hitta dom)
 
Kanske skulle ändrat mitt BF till 11 då snittet är planerat?


Fler som har svårt med maten nu?
Jag får knappt ner något. Blir mätt så snabbt.
Tänkte börja gå över till mer flytande föda nu så att jag kan få i mig lite näring.
Ska göra egna soppor nu i veckan.
Havregryn, filmjölk osv
 
Kanske skulle ändrat mitt BF till 11 då snittet är planerat?


Fler som har svårt med maten nu?
Jag får knappt ner något. Blir mätt så snabbt.
Tänkte börja gå över till mer flytande föda nu så att jag kan få i mig lite näring.
Ska göra egna soppor nu i veckan.
Havregryn, filmjölk osv

Jag låter mitt bf stå kvar i december, jag kommer ju hamna i november. Men utvecklingssprång osv utgår från bf.
 
Angående bäddning @FeatherCloud har vi tänkt lika till vagnen med fårskinn och åkpåse :down:

Till sängen, tänkt skippa både täcke och kudde till en början. Dels för att vi kommer ha bedside crib (mindre storlek är till spjälsäng) så känns dumt att köpa två gånger. Sen pga kvävningsrisken och att vi ändå kommer använda babynest också.. sen vet man ju inte vad den lilla kommer gilla ännu :) men tänker ha pyjamas och filt om det inte blir för varmt.

Rekommendationen för täcke/filt läste jag nånstans att man inte skulle lägga högre upp än midjan. Angående platthuvud har jag läst att man bara bör se till att skifta så de inte alltid ligger likadant med huvudet.
 
@FeatherCloud vi körde på pyjamas, strumpor och filt till sonen. Då sov han i nestet och var varm av sig. Kudde har han börjat använda på riktigt efter 18 månaders ålder, nu vill han alltid ha det.
Jag tänker att man utgår från att det inte blir några problem med platt huvud och ser till att bebis ligger på mage, varierar vilken sida den ligger med huvudet på och bär mycket så kan man alltid komplettera med specialkudde om behovet uppstår istället för att köpa på sig saker som inte blir använda.
Vi köpte täcke och kudde till spjälsängen och täcket är aldrig använt... när han väl började sova med täcke var det bättre med ett fullstort för då blev det kvar.
 
@FeatherCloud vi körde på pyjamas, strumpor och filt till sonen. Då sov han i nestet och var varm av sig. Kudde har han börjat använda på riktigt efter 18 månaders ålder, nu vill han alltid ha det.
Jag tänker att man utgår från att det inte blir några problem med platt huvud och ser till att bebis ligger på mage, varierar vilken sida den ligger med huvudet på och bär mycket så kan man alltid komplettera med specialkudde om behovet uppstår istället för att köpa på sig saker som inte blir använda.
Vi köpte täcke och kudde till spjälsängen och täcket är aldrig använt... när han väl började sova med täcke var det bättre med ett fullstort för då blev det kvar.

Instämmer!
 
@cili , hoppas att hon får ha grimman kvar! För oss tog det till tredje försöket innan det fungerade, men för er låter det ju som att hon klarar syresättningen fint i alla fall?

Hoppas att din sambo kom tillbaka med förnyade krafter efter sin kompisträff. Se nu till att du får göra något motsvarande/efterlängtat för dig medan han har jour och bebisvak! :heart

Förstår att livet känns extra skört när du haft så många dödsfall omkring dig, och att det blir en påfrestning att behöva börja om med varje person som finns som erbjudet stöd. Jag tycker det lät som en väldigt hos idé att försöka få till en tid, om så än på telefon, med din mvc-psykolog om det är en bra person som du har förtroende för!

Och vilken ljuvlig bild på den lilla foten! :love: Fullgångna bebisar ser verkligen groteska ut i jämförelse, tills man hunnit vänja om sig! :)
 
Hade för övrigt tur idag! Kom på här om dagen att vi ju behöver någon typ av sködbädd till bebisen, idag fanns det plötsligt ett sådant i en lokal fb-grupp - som skänktes bort av en person som sambon är idrottsledare ihop med. Så det löste sig gratis och jag behöver inte ens hämta det :up:
 
Jag och mannen har haft ett sällsynt dygn med barnvakt=hotellövernattning, långfrukost och ligga och dra sig i sängen!
Vi var tveksamma på om vi skulle åka iväg eftersom jag är sådär dunder och brak-förkyld men det var såååå skönt att bara få vara. Vi gick knappt ett kvarter från hotellet:o och åt massor av god mat. Och saknade sonen från typ första stund:p men det är så bra att få sakna lite:) enda minuset var att det var ett centralt hotell och jag glömt att folk är ute och slirar om nätterna på helgerna:banghead:

Nu känner jag att det är dags att börja hålla utkik efter vissa saker vi vet att vi behöver. Typ skötbord, en till skötbädd och... kanske inte så mycket mer:p eller jo! Syskonvagn, men vi skulle gärna få kika på en kronan men det fanns inte några i närheten när vi kollade blocket senast jag kikade.
 
Vi hade ett "barnkalas" igår för att fira dotterns ganska snara ankomst. En vän till mig fixade med en fin bok där våra vänner fick skriva lyckönskningar och råd i till oss. Vi hade även frågesport om oss och lekar där vi skulle svara på vem av oss som skulle göra vad i vissa situationer som kan uppstå med barn framöver.

Tanken var inte att ha kalas för att få presenter men folk kom med jättefina grejer ändå. Supersöta/fräcka bodies, strumpor, hästböcker för små barn etc. Kändes lyckat och som att vårt barn har gott om andra bra vuxna människor omkring sig i framtiden. En vän till oss lovade att lära dottern kampsport när hon blir äldre, kan alltid vara bra att kunna. :p
 
Gjorde en lista för ett tag sedan med hjälp av några vänner som fick barn för snart 1 år sedan. Känns skönt att mycket är fixat! Vi har fått låna väldigt mycket av min svåger+svägerska så sluppit belasta miljön med nya grejer och plånboken så klart. Fetmarkerat är det vi fått/lånat.

Skötbord med hjul.
Skötbädd

Troll bedside crib alternativt spjälsäng
Babynest
Badbalja+ryggstöd
Tvättlappar
Amningskudde.
Bärsele
Bodies
Små sockor
Babygym (men det är så fult så skaffar nog något annat. :o)

Ett par små mjuka filtar
Babyskydd bil.
Blöjor
Barnvagn
Bedset, lakan, plastad frotte etc
Salva
Mössa
Åkpåse

Amningsbehå, amningskuddar, amningslinne.
Örontermometer
Startbox baby
Väggdekoration

Sänghimmel, babysäkrad
Mobil med leksaker
 
@cili , hoppas att hon får ha grimman kvar! För oss tog det till tredje försöket innan det fungerade, men för er låter det ju som att hon klarar syresättningen fint i alla fall?

Hoppas att din sambo kom tillbaka med förnyade krafter efter sin kompisträff. Se nu till att du får göra något motsvarande/efterlängtat för dig medan han har jour och bebisvak! :heart

Förstår att livet känns extra skört när du haft så många dödsfall omkring dig, och att det blir en påfrestning att behöva börja om med varje person som finns som erbjudet stöd. Jag tycker det lät som en väldigt hos idé att försöka få till en tid, om så än på telefon, med din mvc-psykolog om det är en bra person som du har förtroende för!

Och vilken ljuvlig bild på den lilla foten! :love: Fullgångna bebisar ser verkligen groteska ut i jämförelse, tills man hunnit vänja om sig! :)
Hon är helt utan andningsstöd sen igår. Personalen kallar henne för underbarn, som klarar det så tidigt (hon har fixat andningen redan från start, men dom har velat vara på den säkra sidan).

Vet inte riktigt vad jag skulle ge mig iväg på. Mest vill jag åka till stallet och klappa hästen, men eftersom jag inte kan köra bil så långt med mitt bäcken (det krånglar fortfarande) så går det inte att lösa innan vi blivit flyttade.
Hade också önskat mig en hel natts sömn, utan att vakna flera gånger pga oro eller svettningar (det är ta mej fan galet hur mycket en människa kan svettas pga hormoner). Måste dessutom pumpa ur i ca 30 minuter minst en gång per natt för att hålla igång produktionen, har god lust att kasta grejerna i väggen varje gång.
Men inflammationen är borta, så det gör inte i närheten av lika ont i magen längre. Det är ju ett himla trevligt framsteg!
 
Hon är helt utan andningsstöd sen igår. Personalen kallar henne för underbarn, som klarar det så tidigt (hon har fixat andningen redan från start, men dom har velat vara på den säkra sidan).

Vet inte riktigt vad jag skulle ge mig iväg på. Mest vill jag åka till stallet och klappa hästen, men eftersom jag inte kan köra bil så långt med mitt bäcken (det krånglar fortfarande) så går det inte att lösa innan vi blivit flyttade.
Hade också önskat mig en hel natts sömn, utan att vakna flera gånger pga oro eller svettningar (det är ta mej fan galet hur mycket en människa kan svettas pga hormoner). Måste dessutom pumpa ur i ca 30 minuter minst en gång per natt för att hålla igång produktionen, har god lust att kasta grejerna i väggen varje gång.
Men inflammationen är borta, så det gör inte i närheten av lika ont i magen längre. Det är ju ett himla trevligt framsteg!

Jag håller med personalen, vilken liten stål-tös! :up: Jag blir så glad när jag hör det :) Likaså över att din eländiga inflammation har gett sig! Nu hoppas jag att njurvärdena rättar till sig snart också!

Lite hästgos låter ju underbart. Om du inte har släkt eller vänner som kan skjutsa kanske det finns någon hågad bukafalist?

Oro och svettningar är ju inte så lätt att göra något åt, men är du säker på att du behöver pumpa på natten? Nu vet jag ju inte alls vilken pumpningsstart du har haft, och har det varit kämpigt så ska du förstås skita i det jag skriver - men om man har turen att ha lätt och pumpa och mycket mjölk så är min erfarenhet att man kan strunta i det. Allt mitt medkännande för de nattliga uppvaken i alla fall - jag mådde fysiskt illa av att höra mitt mobilalarm i många månader efter att jag fått sluta ställa det för att sonda på natten (amma på natten är en baggis i jämförelse!). Förmodligen skulle jag må illa av den eländes signalen än om jag hörde den, men som tur är så är telefoneländet förpassat till elektronikhimlen (eller elektronikhelvetet, om jag får önska! :devil:)
 
Jag håller med personalen, vilken liten stål-tös! :up: Jag blir så glad när jag hör det :) Likaså över att din eländiga inflammation har gett sig! Nu hoppas jag att njurvärdena rättar till sig snart också!

Lite hästgos låter ju underbart. Om du inte har släkt eller vänner som kan skjutsa kanske det finns någon hågad bukafalist?

Oro och svettningar är ju inte så lätt att göra något åt, men är du säker på att du behöver pumpa på natten? Nu vet jag ju inte alls vilken pumpningsstart du har haft, och har det varit kämpigt så ska du förstås skita i det jag skriver - men om man har turen att ha lätt och pumpa och mycket mjölk så är min erfarenhet att man kan strunta i det. Allt mitt medkännande för de nattliga uppvaken i alla fall - jag mådde fysiskt illa av att höra mitt mobilalarm i många månader efter att jag fått sluta ställa det för att sonda på natten (amma på natten är en baggis i jämförelse!). Förmodligen skulle jag må illa av den eländes signalen än om jag hörde den, men som tur är så är telefoneländet förpassat till elektronikhimlen (eller elektronikhelvetet, om jag får önska! :devil:)
Njurvärdet går också nedåt :)

Är rekommenderad att pumpa var tredje timme för att det ska hållas igång. Det gör jag ju dock inte riktigt, men försöker hålla på att det aldrig går mer än fem timmar. Har märkt att det blivit lite svårare att få ur samma mängd när det blir mer sällan tyvärr, och vill inte riskera att det stannar av mer. Det är ju tydligen svårare med pump, speciellt när man inte ens har barnet närvarande vid pumpningen (är inte så sugen på att sitta i kuvösrummet där det springer massa personal och andra föräldrar har fri insyn
 
Vi hade ett "barnkalas" igår för att fira dotterns ganska snara ankomst. En vän till mig fixade med en fin bok där våra vänner fick skriva lyckönskningar och råd i till oss. Vi hade även frågesport om oss och lekar där vi skulle svara på vem av oss som skulle göra vad i vissa situationer som kan uppstå med barn framöver.

Tanken var inte att ha kalas för att få presenter men folk kom med jättefina grejer ändå. Supersöta/fräcka bodies, strumpor, hästböcker för små barn etc. Kändes lyckat och som att vårt barn har gott om andra bra vuxna människor omkring sig i framtiden. En vän till oss lovade att lära dottern kampsport när hon blir äldre, kan alltid vara bra att kunna. :p

Det låter som att ni hade det toppen, så roligt! :) Vad kom ni fram till i lekarna? :D
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 163
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
110 184
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
25 645
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
42 252
Senast: BusBarro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad äter ni för sill i påsk`?
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp