Vinterföräldrar 2014/2015, tråd III

Igår fyllde vår lilla prinsessa år :love:
Tänk att alla våra små är 2 år. Känns som A blev jättestor på en gång.
Dagen firade hon med utflykt till Blackpool för att gå på akvariet

20170228_121932.jpg


20170228_121721.jpg


Dagen avslutades med feber, mys i soffan och en sen kväll innan febern gått ner och hon fick ro att sova. Idag har jag en tjej som inte vill äta eller sova och med ett humör som hör till :down:

:arghh:
Åh vilket häftigt ställe för en liten 2åring! Grattis A :love:

Hoppas hon kryar på sig fort!

Mvh Miks
 
Va kul att läsa era uppdateringar! :)

Antar att era nyblivna tvååringar också fått ett helsikes humör och får raseriutbrott emellanåt? :p Hur hanterar ni det?

Jag tycker det är skiitsvårt, Jack kan vara så galet arg och långsint ibland! Han kan typ ligga på golvet och vrida sig och gnälla/gråta/skrika i typ 30-40 minuter :meh: brukar växla mellan att låta honom hållas, vara i fred och lugna sig, ta upp och hålla om och försöka lugna om han är okej med det eller avleda när han rasat av sig det värsta och liksom verkar fastna i det. Men vad är egentligen rätt? Känns fel vad jag än gör :(
 
Va kul att läsa era uppdateringar! :)

Antar att era nyblivna tvååringar också fått ett helsikes humör och får raseriutbrott emellanåt? :p Hur hanterar ni det?

Jag tycker det är skiitsvårt, Jack kan vara så galet arg och långsint ibland! Han kan typ ligga på golvet och vrida sig och gnälla/gråta/skrika i typ 30-40 minuter :meh: brukar växla mellan att låta honom hållas, vara i fred och lugna sig, ta upp och hålla om och försöka lugna om han är okej med det eller avleda när han rasat av sig det värsta och liksom verkar fastna i det. Men vad är egentligen rätt? Känns fel vad jag än gör :(

A har haft sina utbrott sen i höstas tror jag, hon har ärvt mammas humör :cautious::nailbiting: det är en väldigt envis och bestämd tjej som vet vad hon vill och hur saker ska vara, jag får inte ens kasta blöjor för det är hennes jobb och om jag glömmer det blir är det katastrof.
Jag försöker bekräfta att jag hon är arg för att hon inte får som hon vill och det är ok, ibland sitter jag bredvid ibland får hon vara själv. Ofta behöver hon sin egen space ett tag sen behöver hon vara nära och kramas när raseriutbrott gått över till att vara ledsen.

Just nu är det extra krävande då pappa är hemma nyopererad och får inte lyfta (så fort jag blev bättre så var det hans tur) A har pappa lindad runt lillfingret och får nästan alltid som hon vill, så det är krävande för mej och nyttigt för henne och pappa.
Ska jag vara ärlig så gruvar jag mej lite inför onsdag när vi ska ut och flyga igen, resa hela dagen, tveksam om hon kommer sova så jag laddar med mutor i form av en platta full med filmer och onyttigheter :up:

Livet är tufft just nu, men denna unge är så rolig, vilka idéer dom kan ha.
Hur man dammsuger enligt A (hon fick en upprätt leksaksdammsugare när hon fyllde år)
20170305_144801.jpg
 
Va kul att läsa era uppdateringar! :)

Antar att era nyblivna tvååringar också fått ett helsikes humör och får raseriutbrott emellanåt? :p Hur hanterar ni det?

Jag tycker det är skiitsvårt, Jack kan vara så galet arg och långsint ibland! Han kan typ ligga på golvet och vrida sig och gnälla/gråta/skrika i typ 30-40 minuter :meh: brukar växla mellan att låta honom hållas, vara i fred och lugna sig, ta upp och hålla om och försöka lugna om han är okej med det eller avleda när han rasat av sig det värsta och liksom verkar fastna i det. Men vad är egentligen rätt? Känns fel vad jag än gör :(

Jajamen, det är många känslor.
John är inte arg länge - men ganska ofta.

Min taktik är att hålla mig lugn, hålla mig nära och säga att "Jag förstår att du blir arg/frustrerad/upprörd när __________, och det är okej att bli det." Dock ofta med tillägget att "Däremot får du inte kasta/slåss/vad han nu gör." Sedan brukar vi kramas lite och så frågar jag om han behöver vara arg en stund till eller om vi ska prova att fortsätta leka. Hittills är det vinst varje gång :up:

Jag vill att han ska kunna sätta ord på känslor, och att han inte känner sig lämnad ensam när han får utbrott eftersom jag tror att det svårt att hantera starka känslor på egen hand.

Mest av allt jobbar vi med konfliktminimering, konfliktminimering, konfliktminimering...
 
Ehm, och en grej till:

John får ett syskon i september. :D
Jag är snart i vecka 14 och har fullt upp med att ta revanch på förra graviditeten - nu är det nämligen helt annorlunda. Jag kan nog inte påstå att jag njuter av den, för jag märker knappt av den bortsett från milt illamående och att jag lätt blir flåsig. (Och den allt för uppenbara kulan då, här går det inte att dölja något hur mycket jag än vill. Har fått kapitulera till gravidbyxor sedan vecka 12. O_o)
 
Ehm, och en grej till:

John får ett syskon i september. :D
Jag är snart i vecka 14 och har fullt upp med att ta revanch på förra graviditeten - nu är det nämligen helt annorlunda. Jag kan nog inte påstå att jag njuter av den, för jag märker knappt av den bortsett från milt illamående och att jag lätt blir flåsig. (Och den allt för uppenbara kulan då, här går det inte att dölja något hur mycket jag än vill. Har fått kapitulera till gravidbyxor sedan vecka 12. O_o)
Grattis! Hoppas graviditeten fortsätter på samma sätt. Har läst om hur jobbig den förra var så hoppas denna inte blir likadan :). Då ska vi ha barn nästan samtidigt :D. Är i v 16 och har också fått använda gravidbyxor sedan v 12. Sååå hiiiimla sköööönt!
 
Grattis @Blueberry och @Rhinos :banana:
Jag vill också baka småsyskon :o:D Men det får jag vänta med....

Har ett litet problem med blöjfriheten.
Hemma är V helt torr sedan ca 2v tillbaka (även nattetid) men på förskolan har det låst sig.
Han vill inte gå på potta, toa eller ha blöja. Han har berättat att det är "läskigt". Nu har han kissat lite i blöja, men han håller sig!
Och är jättekissnödig när vi kommer hem.

Personalen säger att de frågar, påminner och erbjuder potta innan utelek, sov och efter fika/mat.
Hittills har jag försökt vara väldigt avslappnad kring det hela, men jag är orolig att han är generellt otrygg på förskolan?
Tycker han verkar hålla sig för sig själv och att han är mer utptagerande där än hemma ( och jämfört med förra förskolan).

Någon med några bra tankar?
Har såklart pratat med personalen..men jag tror inte vi oroas över samma sak.
 
Idag har vi ansökt om svenskat pass till A och hon blev mätt för första gången på 2 år tror jag, och inte mätt som mätt i magen då :p:D 84cm lång är hon :love: jag hade fullt upp att fylla i blanketter så jag missade kortet så hoppas det blir klart innan vi åker hem annars måste jag vänta ända till Juli för att få se.
Vi flög till Sverige i onsdags och A har fått uppleva snö på riktigt för första gången med snögubbe, pulka och kasta snöboll så jag har en väldigt glad tjej just nu :love:
 
Idag har vi ansökt om svenskat pass till A och hon blev mätt för första gången på 2 år tror jag, och inte mätt som mätt i magen då :p:D 84cm lång är hon :love: jag hade fullt upp att fylla i blanketter så jag missade kortet så hoppas det blir klart innan vi åker hem annars måste jag vänta ända till Juli för att få se.
Vi flög till Sverige i onsdags och A har fått uppleva snö på riktigt för första gången med snögubbe, pulka och kasta snöboll så jag har en väldigt glad tjej just nu :love:

Vi har också fixat pass till vår lilla kille, vi ska till London i april och allt som kunde gå fel gick fel och stackarn gråter på passbilden :o :( överväger starkt att byta ut passet senare :(
86cm är han enligt polisens mätsticka.
 
Vi har också fixat pass till vår lilla kille, vi ska till London i april och allt som kunde gå fel gick fel och stackarn gråter på passbilden :o :( överväger starkt att byta ut passet senare :(
86cm är han enligt polisens mätsticka.

Mormor sa att det blev en jättefin bild så jag är så nyfiken. Jag fick fylla i en medborgarskaputredning för att bevisa att hon är svensk typ, sen kan dom ju inte neka henne iom att hon är min unge men behövde fylla i alla resor hit, tror det blev 8 resor på knappt 2 år så hon har ju anknytning hit dessutom. Jag lär få göra samma när jag måste skaffa nytt :wtf:


London är fint i april, vi har ju vår i norr nu så London kommer nog va full i blomm
 
Grattis @Blueberry :) vad roligt!!

Och tack allihop för svaren om raseriutbrott! Känns skönt att läsa att man inte är ensam :) vi har haft en ganska tuff vinter/vår med mycket sjukdomar (storasyster blev bland annat inlagd på sjukhus en vända) och med Jack har vi dessutom problem med att han svimmar ofta, oftast i samband med att han blir arg eller ledsen (men svårt att säga eftersom han inte skriker eller gråter utan bara tuppar av). Vi har utgått från att det är affektanfall (efter lite googlande :angel: ) men efter att han svimmade och slog i huvudet med hjärnskakning som följd och var väldigt svår att få kontakt med efteråt tyckte de på akuten att det behövdes kollas upp. Så nu har det varit mååånga läkarbesök, EEG och EKG för att kolla så det inte är hjärtfel eller epilepsi eller något annat allvarligt. Men jag känner mig lite lugnad efter senaste läkarbesöket igår eftersom doktorn inte trodde att det var något allvarligt, men behövde få alla provsvar innan hon är heeelt säker :)

Åå jag hoppas det blir vår nu fort så alla sjukdomar försvinner och att vi får alla provsvar och att allt ser bra ut så man bara kan släppa det här nu!! :bump:
 
Grattis @Blueberry :) vad roligt!!

Och tack allihop för svaren om raseriutbrott! Känns skönt att läsa att man inte är ensam :) vi har haft en ganska tuff vinter/vår med mycket sjukdomar (storasyster blev bland annat inlagd på sjukhus en vända) och med Jack har vi dessutom problem med att han svimmar ofta, oftast i samband med att han blir arg eller ledsen (men svårt att säga eftersom han inte skriker eller gråter utan bara tuppar av). Vi har utgått från att det är affektanfall (efter lite googlande :angel: ) men efter att han svimmade och slog i huvudet med hjärnskakning som följd och var väldigt svår att få kontakt med efteråt tyckte de på akuten att det behövdes kollas upp. Så nu har det varit mååånga läkarbesök, EEG och EKG för att kolla så det inte är hjärtfel eller epilepsi eller något annat allvarligt. Men jag känner mig lite lugnad efter senaste läkarbesöket igår eftersom doktorn inte trodde att det var något allvarligt, men behövde få alla provsvar innan hon är heeelt säker :)

Åå jag hoppas det blir vår nu fort så alla sjukdomar försvinner och att vi får alla provsvar och att allt ser bra ut så man bara kan släppa det här nu!! :bump:

Usch, vad läskigt!

Just nu sitter vi på akuten IGEN, med ett barn som hostar jättemycket. Medicinerna vi har hemma hjälper inte. Än så länge är det inte krupp - men säkert snart. Senast vi gjorde det här var för tre veckor sedan. Krångliga luftvägar, förkylningsastma och krupp.
 
Usch, vad läskigt!

Just nu sitter vi på akuten IGEN, med ett barn som hostar jättemycket. Medicinerna vi har hemma hjälper inte. Än så länge är det inte krupp - men säkert snart. Senast vi gjorde det här var för tre veckor sedan. Krångliga luftvägar, förkylningsastma och krupp.

Nä vad jobbigt! :( Stackars er!! Jack får också krupp typ varje gång han blir förkyld, asjobbigt! Tycker så himla synd om de små liven. Hade själv krupp när jag va liten och även om jag inte kommer ihåg så mycket kan jag verkligen känna igen den där panikkänslan av att inte få luft :(
 
Usch, vad läskigt!

Just nu sitter vi på akuten IGEN, med ett barn som hostar jättemycket. Medicinerna vi har hemma hjälper inte. Än så länge är det inte krupp - men säkert snart. Senast vi gjorde det här var för tre veckor sedan. Krångliga luftvägar, förkylningsastma och krupp.
Hoppas han fått hjälp nu, stackars liten :-(

@westernsuzie vilken vinter, hoppas ni får bra provsvar.

A verkar ha en ny förkylning på G, snorig och ikväll har hon varit lite ledsen efter läggning ett tecken på att hon inte är 100. Själv kämpar jag på med mitt, blev nästan frisk innan det drog igång igen :arghh:
 
A pratar nu norrländsk svengelska :D
Efter nästan 2 veckor i Sverige så har svenskan lossnat mer både att förstå och prata så nu måste jag bli bättre på att underhålla det, det är så lätt att trilla in på engelska hela tiden.
 
Hur sover era små om dagarna nu?
Sover A så är det oftast 2h+ men vissa dagar vilar hon bara, de dagarna blir hon extra speedad :crazy: (inte rolig alls vissa dagar då allt ska testat, hon blir sällan gnällig som trött utan tar en extra växel och far runt i 110 typ) Väcker jag henne så är det världens undergång och det tar minst en timme innan hon slutar tycka allt är en pest.
Hon somnar ungefär samma tid på kvällen, just nu tar det tid att somna på kvällen men hon verkar ändå behöva få sova på dagarna än.

Annars är hon en väldigt rolig unge, som vanligt ;):D det är inte tråkigt att va As mamma med allt hon säger och gör hela tiden, ungen har humor :love:
 
Hur sover era små om dagarna nu?
Sover A så är det oftast 2h+ men vissa dagar vilar hon bara, de dagarna blir hon extra speedad :crazy: (inte rolig alls vissa dagar då allt ska testat, hon blir sällan gnällig som trött utan tar en extra växel och far runt i 110 typ) Väcker jag henne så är det världens undergång och det tar minst en timme innan hon slutar tycka allt är en pest.
Hon somnar ungefär samma tid på kvällen, just nu tar det tid att somna på kvällen men hon verkar ändå behöva få sova på dagarna än.

Annars är hon en väldigt rolig unge, som vanligt ;):D det är inte tråkigt att va As mamma med allt hon säger och gör hela tiden, ungen har humor :love:

45-60 minuter. Han har nog ganska lågt blodsocker när han vaknar, så vi väcker snällt och erbjuder något att äta DIREKT för att undvika att han blir Sir Crankalot. :angel:

Min mamma lät honom sova i TRE TIMMAR i dag när jag var borta. Jag = vansinnig.
Han somnade 22:22 efter drygt en timmes nattning. Fy fan...

Och ja, vi har fortfarande bekymmer med nattningarna. Han somnar aldrig före 20.30, men oftast före 21. Han sover oftast i ganska exakt 11 timmar - men han är också VÄLDIGT aktiv när han är vaken, den lille orkanen.
 
Hur sover era små om dagarna nu?
Sover A så är det oftast 2h+ men vissa dagar vilar hon bara, de dagarna blir hon extra speedad :crazy: (inte rolig alls vissa dagar då allt ska testat, hon blir sällan gnällig som trött utan tar en extra växel och far runt i 110 typ) Väcker jag henne så är det världens undergång och det tar minst en timme innan hon slutar tycka allt är en pest.
Hon somnar ungefär samma tid på kvällen, just nu tar det tid att somna på kvällen men hon verkar ändå behöva få sova på dagarna än.

Annars är hon en väldigt rolig unge, som vanligt ;):D det är inte tråkigt att va As mamma med allt hon säger och gör hela tiden, ungen har humor :love:

Om hon får sova fritt blir det ca 2,5 timme men då blir nattningen jättesen och hela dygnet skevt, så vi har börjat väcka efter ca 1-1,5 timme. På förskolan sover hon ibland, då ca 1 timme. De har vilan väldigt tidigt ca 11:30, så det är oftast hon bara vilar lite då och somnar i bilen efter hämtning kl 14 istället.
 
Ligger här bredvid en kille som har ägnat nattningen åt att prata om "höcke" (alltså spöke) för första gången någonsin. Ängslig och rädd. Pekar mot garderoben. Den var jag INTE beredd på...

Har kramat och förklarat att spöken är snälla, men att de är ganska rädda för hundar och att våra hundar alldeles säkert har skrämt bort dem.

Har ni andra stött på något liknande?
 
Ligger här bredvid en kille som har ägnat nattningen åt att prata om "höcke" (alltså spöke) för första gången någonsin. Ängslig och rädd. Pekar mot garderoben. Den var jag INTE beredd på...

Har kramat och förklarat att spöken är snälla, men att de är ganska rädda för hundar och att våra hundar alldeles säkert har skrämt bort dem.

Har ni andra stött på något liknande?

Hehe ja för några månader sen, "de ää pööökeeeee" och så gömma sig. Det gick över. Hon var inte rädd på riktigt, mest utforskande av känslan rädd. Jag tror att hon lärt sig om spöken på fsk.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 554
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
42 592
Senast: BusBarro
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
25 850
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
110 596
Senast: lillebill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp