Vinterföräldrar 2014/2015, tråd III

Inte spöken, men J kommer varje kväll med frågor som "Kommer inte ormar, va?" och kikar ängsligt mot dörren så får man försäkra att det inte kommer några ormar hem till oss under natten. Sen fortsätter det med typ "Inte dinosaurier heller?" och "vargar, då?" tills vi har gått igenom allt läskigt! Stackarna, det är nog mycket tankar och rädslor i de små liven :nailbiting::(:love:
 
Idag var det 2års koll, eller vi hade fyllt i en blankett och pratade mest om de va nått vi vår oroliga över. Vägning och mätning ville dom inte göra för lilla fröken sov sej genom allt, men det fanns inget att anmärka på utan vi har en pigg och glad och smått vild tvååring precis som det ska vara :D:love:

Efter veckans händelser funderar på hur man ska förklara dessa saker när hon blir större, den ondskan som finns och som ibland kommer väldigt nära.

@Blueberry hur går det för er, har dom hittat nån lösning för besvären?
 
I

@Blueberry hur går det för er, har dom hittat nån lösning för besvären?

Om du tänker på de 30 timmarna vi spenderade på centralsjukhuset med ett barn som andades dåligt, så nej, ingen långsiktig lösning. :( Vi ska prata med barnläkarmottagningen nästa vecka och boka en uppföljning. Nu funkar det ganska bra med luftfuktare och öppet fönster på natten (mot kruppen), samt att ha inhalator på en armlängds avstånd i sängen (mot astman). Det bästa vore om vi kunde undvika förkylningar. :cautious:
 
Om du tänker på de 30 timmarna vi spenderade på centralsjukhuset med ett barn som andades dåligt, så nej, ingen långsiktig lösning. :( Vi ska prata med barnläkarmottagningen nästa vecka och boka en uppföljning. Nu funkar det ganska bra med luftfuktare och öppet fönster på natten (mot kruppen), samt att ha inhalator på en armlängds avstånd i sängen (mot astman). Det bästa vore om vi kunde undvika förkylningar. :cautious:

Fy va jobbigt, hoppas det händer snart för han :heart
 
Min vilda unge som ska vara över allt lyckades hitta en tops här om dagen och körde in den i örat vilket resulterade i ett besök hos doktorn. Tur i oturen så var trumhinnan hel men hon hade ett sår i hörselgången.
Nu ska vi undvika vatten i örat, känns inte så lätt med en fisk till unge. Vi har precis kommit över en period då hon inte vill tvätta håret eller bli blöt i ansiktet och har nu en som går runt i badet och tjatar om att få båda. Tajming :meh:
Jag känner mej skyldig som råkat lämna en framme, var hon nu lyckades hitta den.
 
Min vilda unge som ska vara över allt lyckades hitta en tops här om dagen och körde in den i örat vilket resulterade i ett besök hos doktorn. Tur i oturen så var trumhinnan hel men hon hade ett sår i hörselgången.
Nu ska vi undvika vatten i örat, känns inte så lätt med en fisk till unge. Vi har precis kommit över en period då hon inte vill tvätta håret eller bli blöt i ansiktet och har nu en som går runt i badet och tjatar om att få båda. Tajming :meh:
Jag känner mej skyldig som råkat lämna en framme, var hon nu lyckades hitta den.
Åh vad hemskt! Tur det inte var värre! Borde det inte funka med fetvadd i örat ett tag när ni ska bada?

Och jag vet precis hur det är med en vild unge :eek:
Igår sprang lilla C det fortaste hon kunde nedför vår lilla altantrappa (4 steg) på tredje trappsteget trampade hon fel och faller med huvudet före ner i gräset. Det visade sigart när hon trampade fel har hon spräckt trampdynan vid lilltån. Ungefär som när man spräcker ögonbrynet. Det blödde som sjuttsingen! :nailbiting: Typ 5mm djupt och 15mm långt. På gränsen till att behöva sys. Vi har dragit ihop det med steristrips och tejpat över. Hon har också badförbud ett par dagar.

Vilda barn! De ger oss gråa hår :cautious: :love:

Mvh Miks
 
Åh vad hemskt! Tur det inte var värre! Borde det inte funka med fetvadd i örat ett tag när ni ska bada?

Och jag vet precis hur det är med en vild unge :eek:
Igår sprang lilla C det fortaste hon kunde nedför vår lilla altantrappa (4 steg) på tredje trappsteget trampade hon fel och faller med huvudet före ner i gräset. Det visade sigart när hon trampade fel har hon spräckt trampdynan vid lilltån. Ungefär som när man spräcker ögonbrynet. Det blödde som sjuttsingen! :nailbiting: Typ 5mm djupt och 15mm långt. På gränsen till att behöva sys. Vi har dragit ihop det med steristrips och tejpat över. Hon har också badförbud ett par dagar.

Vilda barn! De ger oss gråa hår :cautious: :love:

Mvh Miks

Ajajaj stackars lilla C.
Jag lyckades färga håret i torsdags så inga synliga grå hår här ;):D:p annars skulle jag nog va helt grå som A håller på. Längtar till Juli när vi ska till Sverige och barnpassning 24/7 :D jag tänkte rymma några dagar och vila upp mej antingen på stadsfest eller bara vara :up:
 
Ajajaj stackars lilla C.
Jag lyckades färga håret i torsdags så inga synliga grå hår här ;):D:p annars skulle jag nog va helt grå som A håller på. Längtar till Juli när vi ska till Sverige och barnpassning 24/7 :D jag tänkte rymma några dagar och vila upp mej antingen på stadsfest eller bara vara :up:
Låter fantastiskt med barnpassning! Jag är avis! Vi var på 40 års fest i förra veckan och det var första gången vi var barnfria på 2,5 år :eek:

Och min färgning av håret är en månad gammal så här syns de grå igen :cautious: Eller så har de förökat sig :D

Mvh Miks
 
Låter fantastiskt med barnpassning! Jag är avis! Vi var på 40 års fest i förra veckan och det var första gången vi var barnfria på 2,5 år :eek:

Och min färgning av håret är en månad gammal så här syns de grå igen :cautious: Eller så har de förökat sig :D

Mvh Miks

Enda gången jag får va barnfri typ, vill helst inte lämna henne med farmor och farfar längre och mer än nån timme funkar inte ändå. Men jag fick mej en utekväll i fredags, 7 morsor på vift i Leeds :banana::D
 
Hur går det för er allihopa?
Här har det påbörjats Projekt Få Ungen Blöjfri :D vi slutade tvärt med blöjan lördag morgon ( han har givetvis använt pottan många många gånger sen han var ca 6-7 mån och vi har nu sett flera tecken på att han är mogen att sluta med blöjan nu så vi tyckte det va dags) och lördagen gick asbra!! Inte en enda olycka och vi satte honom på pottan en gång i timmen och han kissade snällt (vi har kört med att inte tjata/fråga så mycket utan mer sätta honom på pottan och säga typ "nu är det dags att kissa" nu första dagarna och det verkar funka bra på honom) Vi vågade oss tom på ett besök hos Farmor och det gick lika bra där! :banana:
Även igår förmiddag gick bra, sen skulle vi på bio och min mamma skulle ta hand om kidsen. Då kissade han på golvet sex gånger när vi va borta!!! :o:arghh: Även nr 2 hamnade på golvet när vi kom hem:yuck:. Så det blev ett smärre bakslag!
Nu är jag på jobbet och mannen är hemma med barnen, men J kissade snällt i pottan i morse så jag hoppas det går bättre idag. Peppade mannen massor så hoppas han ska fixa dagen bra även om det blir en och annan olycka.
Hur går det för er med pottan och vad har ni kört för taktik för att få barnen blöjfria?
 
Tillägg att vi fortfarande har blöja nattetid men det brukar inte komma nåt i den och vi är snabba av med den på morgonen så morgonkisset hamnar i pottan:):D
Vi kör även med att ha honom naken så mycket som möjligt nu i början för att han tydligt ska märka att blöjan inte är på och förhoppningsvis komma ihåg att det är pottan som gäller.
 
Hur går det för er allihopa?
Här har det påbörjats Projekt Få Ungen Blöjfri :D vi slutade tvärt med blöjan lördag morgon ( han har givetvis använt pottan många många gånger sen han var ca 6-7 mån och vi har nu sett flera tecken på att han är mogen att sluta med blöjan nu så vi tyckte det va dags) och lördagen gick asbra!! Inte en enda olycka och vi satte honom på pottan en gång i timmen och han kissade snällt (vi har kört med att inte tjata/fråga så mycket utan mer sätta honom på pottan och säga typ "nu är det dags att kissa" nu första dagarna och det verkar funka bra på honom) Vi vågade oss tom på ett besök hos Farmor och det gick lika bra där! :banana:
Även igår förmiddag gick bra, sen skulle vi på bio och min mamma skulle ta hand om kidsen. Då kissade han på golvet sex gånger när vi va borta!!! :o:arghh: Även nr 2 hamnade på golvet när vi kom hem:yuck:. Så det blev ett smärre bakslag!
Nu är jag på jobbet och mannen är hemma med barnen, men J kissade snällt i pottan i morse så jag hoppas det går bättre idag. Peppade mannen massor så hoppas han ska fixa dagen bra även om det blir en och annan olycka.
Hur går det för er med pottan och vad har ni kört för taktik för att få barnen blöjfria?

Vi har också påbörjat projekt RUMSREN sedan ett par veckor tillbaka. Och det går fint. Han kissar gärna ute i trädgården, inomhus ska han prompt sköta allt helt själv. (Klä av sig, kissa, tömma pottan, spola toaletten osv.)

Däremot tycker han att det är helt vidrigt med bajs, så till den milda grad att han ofta kräks :o Vi klurar lite på hur vi ska lösa det...

Han brukar få välja om han ska ha blöja eller inte, och det är ungefär 50/50.
 
Vi har också påbörjat projekt RUMSREN sedan ett par veckor tillbaka. Och det går fint. Han kissar gärna ute i trädgården, inomhus ska han prompt sköta allt helt själv. (Klä av sig, kissa, tömma pottan, spola toaletten osv.)

Däremot tycker han att det är helt vidrigt med bajs, så till den milda grad att han ofta kräks :o Vi klurar lite på hur vi ska lösa det...

Han brukar få välja om han ska ha blöja eller inte, och det är ungefär 50/50.

Vår unge har också mycket svårare med nr 2, men det funkar om man har evigt tålamod och väntar ett tag med honom. Kommer ihåg att det tog lite längre tid för storasyrran också än kisset! Men att han kräks låter värre!! Jobbigt! :eek:
 
A vet vad man gör på pottan, men det är lite hit and miss med att använda den, hon är så upptagen med allt annat och väldigt bestämd när hon inte vill sitta på pottan. Ska nog köpa en toasitts.
Vi gör nog ett mer seriöst försök efter vi varit ute och flugit.


A är numera en storfiskare, hon ska bestämt ha ett eget spö på båten och är väldigt stolt över att få napp. I söndags ville hon se större fiskar än makrill och vände sej till pappa och så bestämt "shark Daddy shark"
Vi fick dessutom träna på svenska i helgen för av alla platser att träffa andra svenskar är där vi har båten, A väljer dock helst engelska fådå vi pratar det mest.
 
A vet vad man gör på pottan, men det är lite hit and miss med att använda den, hon är så upptagen med allt annat och väldigt bestämd när hon inte vill sitta på pottan. Ska nog köpa en toasitts.
Vi gör nog ett mer seriöst försök efter vi varit ute och flugit.


A är numera en storfiskare, hon ska bestämt ha ett eget spö på båten och är väldigt stolt över att få napp. I söndags ville hon se större fiskar än makrill och vände sej till pappa och så bestämt "shark Daddy shark"
Vi fick dessutom träna på svenska i helgen för av alla platser att träffa andra svenskar är där vi har båten, A väljer dock helst engelska fådå vi pratar det mest.

Hehe J är också galen i att fiska och åka båt! Han vill dock köra båten själv (heeelt själv) :cool: vilket inte är så lyckat och brukar resultera i ett och annat bråk!

Det går fortsatt bra med Projekt Potträning här! Idag två olyckor men desto fler som hamnade rätt i pottan!! :banana: Är superimponerad av min man som är båtvakt två nätter i rad och med grav sömnbrist pottränar sonen när jag jobbar! :bow:
 
Hehe J är också galen i att fiska och åka båt! Han vill dock köra båten själv (heeelt själv) :cool: vilket inte är så lyckat och brukar resultera i ett och annat bråk!

Det går fortsatt bra med Projekt Potträning här! Idag två olyckor men desto fler som hamnade rätt i pottan!! :banana: Är superimponerad av min man som är båtvakt två nätter i rad och med grav sömnbrist pottränar sonen när jag jobbar! :bow:

A kör inte än men hon har snott min stol på båten :mad::D är väldigt bestämda åsikter om var hon ska sitta och var mamma inte ska sitta, det gäller iofs allt just nu :meh:
 
V är blöjfri sedan i februari, även nattetid. Men har ÄNTLIGEN börjat tycka det är ok att gå på toa på dagis efter sovet, han tyckte länge att det var läskigt på förskolan.
Nu vill han göra allt själv och man får vakta ifall han går på toa, han går in själv och klättrar upp...säger inte till om det ät bajs. Då det blir en del jakt med toapappret i högsta hugg!!

I övrigt så skolar vi in på nattis i augusti och till min glädje älskar han att rida och leka i stallet :)
Själv är jag sliten efter att vi båda har haft influensa, jag har samtidigt börjat mitt nya jobb och ordnat magistern. Blöh!

Snart semester, hemma i lugn och ro. Vandring och utelek är planen
 
Åå stackare, har ni haft influensa nu?? Men skönt att det funkar bättre med pottan på förskolan! Vad duktig han är som blivit blöjfri så tidigt!! :)

Här går det också fortsatt superbra med Projekt Potträning!! Olyckorna blir färre och färre, Max någon enstaka per dag (även om mannen var i lite lätt upplösningstillstånd igår efter att J kissat ner ruchkanan på Burger King :o:o ) !
Ungen är såå stolt över sig själv :love:

Alltså vad UNDERBART att ta sig ur blöjträsket!!! :banana::banana: Ska slänga bort blöjhinken från badrummet så fort jag får chansen!
 
Det här med att vi har försökt söva vårt barn i 2,5 år nu...

Han somnade för 7 minuter sedan. Strax efter 22.30. Inga konstigheter, inga ovanligheter. Jag blir KNÄPP av det.

Han är inte ens övertrött. Han är bara pigg och glad och busig. Vill inte somna, har inte tid.

Jag: :arghh:
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 615
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
42 657
Senast: BusBarro
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
25 880
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
110 736
Senast: lillebill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp