Vinterföräldrar 2015-2016 #4

V säger faktiskt "Dä" nu. Och med lite god vilja lampa "mPA" nu ikväll med pekande.
Men inte pratar han mycket, inte. Ser fram emot att det ska börja komma men både jag och min pappa var sena så jag räknar nästan med att han kommer vara det också.

Han har lärt sig ställa sig upp själv (utan att ta stöd mot möbler alltså) nu i alla fall. Går om han håller i en hand men finns inget intresse av att gå på egen hand.

Jag håller fast i min teori att allt hans tid/intresse tas upp av finmotoriken. Stapla klossar, skruva, lägga saker i varandra, trycka på knappar osv osv. Han är jättepillig.
 
Det är så mycket bus i den här lilla tjejen.

17361982_10212518962868104_8256729418932730097_n.jpg


Vi har för var kväll som går allt svårare att lägga henne i spjälsängen så vi funderar på att byta upp oss. Men vill då ha en som vi kan lägga oss bredvid när vi nattar. Men velar mellan 90 och 120 säng. Tänker att det är smidigt att köpa en stor säng direkt istället för en växasäng. För att vi vuxna ska fåplats bredvid, kunna krypa ned när det krävs om nätterna osv. Men är lite delade, det känns så stort och hon blir stor så fort :p Hur tänker ni?
 
V säger faktiskt "Dä" nu. Och med lite god vilja lampa "mPA" nu ikväll med pekande.
Men inte pratar han mycket, inte. Ser fram emot att det ska börja komma men både jag och min pappa var sena så jag räknar nästan med att han kommer vara det också.

Han har lärt sig ställa sig upp själv (utan att ta stöd mot möbler alltså) nu i alla fall. Går om han håller i en hand men finns inget intresse av att gå på egen hand.

Jag håller fast i min teori att allt hans tid/intresse tas upp av finmotoriken. Stapla klossar, skruva, lägga saker i varandra, trycka på knappar osv osv. Han är jättepillig.

Vi gick inte så tidigt vi heller. Barn går när tiden kommer :) Hon började inte krypa fören vid 10-11 månaders ålder :p Ålade fram till det.
Vi har utvecklats massor i ätandet istället :)
Nu springer hon dock runt överallt och det är nästan så man ångrade att man längtade tills hon skulle börja gå själv :p

17498493_10212611023769569_8862007128684669583_n.jpg
 
Det är så mycket bus i den här lilla tjejen.

17361982_10212518962868104_8256729418932730097_n.jpg


Vi har för var kväll som går allt svårare att lägga henne i spjälsängen så vi funderar på att byta upp oss. Men vill då ha en som vi kan lägga oss bredvid när vi nattar. Men velar mellan 90 och 120 säng. Tänker att det är smidigt att köpa en stor säng direkt istället för en växasäng. För att vi vuxna ska fåplats bredvid, kunna krypa ned när det krävs om nätterna osv. Men är lite delade, det känns så stort och hon blir stor så fort :p Hur tänker ni?
Vi flyttade i förra veckan och då fick sonen eget rum. Vi har en 120 madrass på golvet och jag tycker att det är riktigt gött! Visst, det tar mycket golvyta men vi pratade om det senast ikväll att vi nog väntar med vidare inredning när det kommer till möbler. Jag hade planer på att sätta en vägghylla lågt så att man kunde ha en pall till och få ett litet "skrivbord" men vi insåg att han kommer ju bara att klättra upp där. Och det vill vi inte ifall han vaknar pigg och busig på natten och inte gör så mycket väsen av sig (det har hänt). Vi snackar grabben som klättrar upp i fönster och dylikt om det finns ens en liten möjlighet. Trappen tar han i princip på egen hand upp och ner:nailbiting: klättra är liksom hans grej.
Men jag hade inte velat ha mindre än 120 om jag ska ligga bredvid eftersom han är som en propeller och vissa nätter får vi ligga där i alla fall halva natten. Då har vi avlånga kuddar in mot väggen för annars vaknar man av ett himla dunkande :grin:

Visst kändes det pluttigt när vi gick från spjälsängen till 120madrassen som vi hade i vardagsrummet i lägenheten men allt blev så mycket enklare då! Fyll på med täcke, kuddar i olika storlekar, några gosedjur och lite filtar. Hon kommer älska det!:laugh:
 
Vi flyttade i förra veckan och då fick sonen eget rum. Vi har en 120 madrass på golvet och jag tycker att det är riktigt gött! Visst, det tar mycket golvyta men vi pratade om det senast ikväll att vi nog väntar med vidare inredning när det kommer till möbler. Jag hade planer på att sätta en vägghylla lågt så att man kunde ha en pall till och få ett litet "skrivbord" men vi insåg att han kommer ju bara att klättra upp där. Och det vill vi inte ifall han vaknar pigg och busig på natten och inte gör så mycket väsen av sig (det har hänt). Vi snackar grabben som klättrar upp i fönster och dylikt om det finns ens en liten möjlighet. Trappen tar han i princip på egen hand upp och ner:nailbiting: klättra är liksom hans grej.
Men jag hade inte velat ha mindre än 120 om jag ska ligga bredvid eftersom han är som en propeller och vissa nätter får vi ligga där i alla fall halva natten. Då har vi avlånga kuddar in mot väggen för annars vaknar man av ett himla dunkande :grin:

Visst kändes det pluttigt när vi gick från spjälsängen till 120madrassen som vi hade i vardagsrummet i lägenheten men allt blev så mycket enklare då! Fyll på med täcke, kuddar i olika storlekar, några gosedjur och lite filtar. Hon kommer älska det!:laugh:

Det känns så stort att bära upp 120 sängen :p Men det är kanske värt att testa det. Om inte annat är det billigare tills vi ser vad som funkar, har en som bara står ute i verkstaden.
Smart att ha avlånga kuddar mot väggen! Det ska absolut tänkas på :D

Här klättrar vi upp för trappan själv, men vågar inte alls gå ned. Byggde en egen grind att ha nere i trappan, men har man glömt den får man ofta hämta henne på övervåningen... Nedåt vågar hon dock inte gå än. Så det känns ganska bra :p

Känner att som det ser ut i dagsläget så krävs det en lång stund på kvällen bredvid henne. Nästan så hon får panik i spjälsängen, vaknar ofta pga att benen är halvvägs utanför och även då i "panikskrik". Så något måste göras.
 
Hur gör ni andra med sömn på dagarna?
Får barnen sova när de somnar eller håller ni dem vakna? Jag tänker främst på i bil/barnvagn, där somnar grabben plättlätt om han har varit vaken ett par-tre timmar.

Vi har försökt jobba oss mot bara en sovning per dag men det går inte när han går upp vid 05. Så nu försöker vi lägga första sovningen så tidigt som möjligt och sen blir den andra en efter lunchen sovning.
 
Hur gör ni andra med sömn på dagarna?
Får barnen sova när de somnar eller håller ni dem vakna? Jag tänker främst på i bil/barnvagn, där somnar grabben plättlätt om han har varit vaken ett par-tre timmar.

Vi har försökt jobba oss mot bara en sovning per dag men det går inte när han går upp vid 05. Så nu försöker vi lägga första sovningen så tidigt som möjligt och sen blir den andra en efter lunchen sovning.

Vi låter nog honom sova när han är trött för det mesta. Men ibland håller vi honom vaken. Inte så lätt, eller kul, eftersom han blir supergnällig förstås. I vanliga fall sover han en gång per dag hemma. På dagis sover han en stund på fm när han börjat tidigt (kommer dit mellan 7-7.30 och sover nån halvtimme runt nio), sen sover han så länge han vill efter lunch. Oftast ca 1,5 timme.
 
Hur gör ni andra med sömn på dagarna?
Får barnen sova när de somnar eller håller ni dem vakna? Jag tänker främst på i bil/barnvagn, där somnar grabben plättlätt om han har varit vaken ett par-tre timmar.

Vi har försökt jobba oss mot bara en sovning per dag men det går inte när han går upp vid 05. Så nu försöker vi lägga första sovningen så tidigt som möjligt och sen blir den andra en efter lunchen sovning.
Vi försöker hålla förskolans tider även på helgerna om det är möjligt. Det innebär sovstund vid 12 ca. Ibland är det tvunget att gå med vagnen tidigare på fm och då är risken stor att hon somnar och då får hon göra det.
 
Vi låter nog honom sova när han är trött för det mesta. Men ibland håller vi honom vaken. Inte så lätt, eller kul, eftersom han blir supergnällig förstås. I vanliga fall sover han en gång per dag hemma. På dagis sover han en stund på fm när han börjat tidigt (kommer dit mellan 7-7.30 och sover nån halvtimme runt nio), sen sover han så länge han vill efter lunch. Oftast ca 1,5 timme.
Nej det är ju inte alls kul att hålla dem vakna om de vill sova, speciellt inte i bil eller vagn eftersom det är värsta sömnpillret hos oss.

Vi höll en sovstund per dag i två veckors tid för att rutinen skulle "sätta sig" efter att så många påpekat att det var för att han hade två sovstumder per dag som han gick upp tidigt. Det resulterade i två (ännu mer) slutkörda föräldrar och gnällig unge. Som fortfarande gick upp senast kl 05.10:meh:

Han har ju alltid haft löjligt lätt att sova i vagn/bil på dagarna och det är två moment som ingår i vår vardag så det är svårt att undvika. Jag har varit rädd för att det blivit en ond cirkel med att sova halvkassa nätter med tidiga morgnar och sen ta igen det på dagtid men det verkade ju inte vara fallet.
 
Vi försöker hålla förskolans tider även på helgerna om det är möjligt. Det innebär sovstund vid 12 ca. Ibland är det tvunget att gå med vagnen tidigare på fm och då är risken stor att hon somnar och då får hon göra det.
Hur länge sover de på förskolan?
 
Min lilla har sovit en gång per dag sen hon var 7 månader ca. Hon sover ca 2h per dag och så sover hon rätt länge på morgonen (8-8:30) vilket jag antar påverkar stt hon inte behöver sova innan lunch. Hon är 14 månader, idag faktiskt :)
 
V sover oftast en gång per dag, 1-2 timmar. Får sova så länge han vill. Blir han trött så det behövs en andra sovstund får han oftast sova men väcks efter 30 min om klockan är efter 16 typ. Är han sovtrött funkar ingenting (sjukt gnällig pojk med noll stubin och ingen balans så han ramlar och slår sig). I bilen får han sova.
Nattetid sover han ca 20-7,30.
 
Här är det oftast två sovstunder på dagen, en vid lunch och så en vid 18-tiden. Sover 1-2 timmar per tillfälle. Somnar fortfarande sent på kvällarna (igår var han vaken till 23.30...) och vaknar runt 8 på morgonen. Ibland händer det att han skjuter på lunchsömnen så att han inte somnar innan 14-15 och då räcker det oftast med att sova en gång.
 
Tack för svaren!:)

Jag inser att det inte finns någon anledning att jämföra egentligen, alla är de ju olika och har olika rutiner.

Grabben vaknar oftast vid 05 och då försöker jag få in en sovning så tidigt som möjligt, annars blir allt förskjutet och det blir knasigt på kvällen. Lyckas det sover han ett par timmar från 12 eller något senare och sen somnar han för natten mellan 19 och 20.
Idag tog han en av sina ovanliga sovmorgnar fram till 05.45:p och då är det inga problem att vara vaken fram till 12 så att vi hinner äta lunch innan han somnar.
 
Tack för svaren!:)

Jag inser att det inte finns någon anledning att jämföra egentligen, alla är de ju olika och har olika rutiner.

Grabben vaknar oftast vid 05 och då försöker jag få in en sovning så tidigt som möjligt, annars blir allt förskjutet och det blir knasigt på kvällen. Lyckas det sover han ett par timmar från 12 eller något senare och sen somnar han för natten mellan 19 och 20.
Idag tog han en av sina ovanliga sovmorgnar fram till 05.45:p och då är det inga problem att vara vaken fram till 12 så att vi hinner äta lunch innan han somnar.
Sovmorgon is da' shit! Tyvärr infaller de oftare mitt i veckan när vi vuxna ändå måste gå upp och till slut väcka liten. Fast i helgen fick vi faktiskt sova ända till 7.15, lyx:)
 
Min flicka är 1,5 och varierar mellan 1-2 sovpass på dagen. Jag väcker henne alltid vid sjutiden på vardagarna. På helgen vaknar hon oftast ungefär samma tid av vana. Somnar vid 20 på kvällen (vintertid 19). Då hon är så stabil med sin nattsömn (sovit hela nätterna sedan 3 mån) ser jag ingen anledning att försöka påverka hennes sovtider. Kanske kommer jag resonera annorlunda när hon sen börjar på dagis.

Men överlag tror jag att det är jättesvårt att rubba invanda sovmönster genom att väcka/hålla vaken. Det enda som jag sett påverkar vår flicka är medsovare resp frånvaro av medsovare samt vem som lägger henne. På henne är det olika beroende på vilket sovpass det gäller men mönstret är detsamma över tiden (tex så sover hon längre på fm om ngn sover med henne medan hon sover längst om hon får sova själv på em).
 
Min flicka är 1,5 och varierar mellan 1-2 sovpass på dagen. Jag väcker henne alltid vid sjutiden på vardagarna. På helgen vaknar hon oftast ungefär samma tid av vana. Somnar vid 20 på kvällen (vintertid 19). Då hon är så stabil med sin nattsömn (sovit hela nätterna sedan 3 mån) ser jag ingen anledning att försöka påverka hennes sovtider. Kanske kommer jag resonera annorlunda när hon sen börjar på dagis.

Men överlag tror jag att det är jättesvårt att rubba invanda sovmönster genom att väcka/hålla vaken. Det enda som jag sett påverkar vår flicka är medsovare resp frånvaro av medsovare samt vem som lägger henne. På henne är det olika beroende på vilket sovpass det gäller men mönstret är detsamma över tiden (tex så sover hon längre på fm om ngn sover med henne medan hon sover längst om hon får sova själv på em).
Ja att det är svårt att ändra sovmönster håller jag med om! Jag får tyvärr erkänna att jag blivit väldigt påverkad av andra som tjatat/uppmanat oss om att "ta itu" med dagssömnen för att få ordning på struliga nätter/tidiga morgnar. Men det är skönt att få såna här svar för då släpper jag helt enkelt den pressen, vi har ju ändå inget att anpasa oss efter. Förskola är aktuellt tidigast till höstterminen och tills dess hinner mycket hända. Moroten i det hela har väl varit just att få senare morgnar/bättre nätter men det blir ju ingen skillnad.

Jag har också märkt skillnad ifall man sover med eller inte. Nu när han sover i egen stor säng så är det lättast att få honom att somna om vid uppvak att lägga sig bredvid bara och då är det lätt hänt att man själv somnar också och det är de gångerna som jag ligger bredvid som vi kan få 40-60 minuters sovmorgon :D
 
Så himla mammigt det blivit nu. Vill sitta i knät och äta, helst bli matad och ska bäras avigt och rätt. En annan gång blir hon jättearg för att hon "kan själv" och inte vill ha hjälp. Inte helt lätt att göra rätt nu...

Någon mer som har överfulla blöjor på natten? Händer inte varje natt men då och då. Bytte till storleken större för att vi trodde att det var det som var problemet. Men nu inatt var blöjan full vid 3-tiden och både pyjamas och säng blev blöta.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 480
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
19 153
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
20 258
Senast: Rie
·
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
110 529
Senast: lillebill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp