Vinterföräldrar 2015-2016 #4

Alltså det här med språkutveckling är ju spännande. Rätt vad det är kommer det ett gäng nya ord på en gång. Idag tex rabblar hon namnet på flera ur förskolepersonalen. Alla utom ett har vi lyckats tyda;)

Hon pratar massor, men det är inte alltid helt lätt att förstå vad hon menar. Mormor, morfar, mamma, pappa, sitt eget och djurens namn brukar rabblas upp några gånger varje dag. Ö, o och y verkar svårt.
 
Alltså det här med språkutveckling är ju spännande. Rätt vad det är kommer det ett gäng nya ord på en gång. Idag tex rabblar hon namnet på flera ur förskolepersonalen. Alla utom ett har vi lyckats tyda;)

Hon pratar massor, men det är inte alltid helt lätt att förstå vad hon menar. Mormor, morfar, mamma, pappa, sitt eget och djurens namn brukar rabblas upp några gånger varje dag. Ö, o och y verkar svårt.

Visst är det häftigt. här kommer det inte ås många namn, annat än hundens, och katternas. Sitt vill hon inte ens försöka med :p
Men näsa, navel, öga, "jag älskar dig", mat, kiss, bajs är några vi har snappat upp :D
 
Jag uppfattar inte så många ord alls . Mamma, ibland pappa. Där, Nä och Tack tack.
Men hon är väldigt duktig på att bli förstådd ändå. Hon visar tydligt vad hon vill, även om det inte kommer så många tydliga ord. Hennes storebror sa heller inte så många ord i den här åldern så det kommer väl hos henne också så småningom
 
Visst är det häftigt. här kommer det inte ås många namn, annat än hundens, och katternas. Sitt vill hon inte ens försöka med :p
Men näsa, navel, öga, "jag älskar dig", mat, kiss, bajs är några vi har snappat upp :D
Haha, ja neesa, ooga, oora, mon har vi här också. Det är kul vad många saker de kan och vet även om de inte kan säga det. Kroppsdelar på framsidan kan hon de flesta, men rygg och rumpa är svårt. Snippan är rumpa än så länge när man ber henne peka.

Idag kom ett helt gäng nya namn, nu på förskolekamrater. Som tur var medan vi var kvar på förskolan så hon kunde peka på barnet och säga namnet. Annars hade jag varit chanslös på alla utom ett namn:D
 
Hur går/gick inskolningen @Jenka?
Det går bra! Dagmamman är helt fascinerad över hur nöjd han är. Han promenerar in där som ingenting (och har gjort från början), har knappt tid att säga hejdå, äter och sover och är lugn när han hämtas. Går till 15 tre dagar i veckan nu, resterande tid är sambon fortfarande ledig.

Tejpat ögonbryn efter närkontakt med tv-bänken här hemma i fredags kväll dock.
 
Jag uppfattar inte så många ord alls . Mamma, ibland pappa. Där, Nä och Tack tack.
Men hon är väldigt duktig på att bli förstådd ändå. Hon visar tydligt vad hon vill, även om det inte kommer så många tydliga ord. Hennes storebror sa heller inte så många ord i den här åldern så det kommer väl hos henne också så småningom

Samma här, inte många ord men massa pratande och kommunikation på annat sätt.

Och så har han börjat pussas :love:
 
Vilken explosionsartad utveckling det är just nu! Från att ha sagt enstaka ord så kommer det nu jättemånga ord och namn på personer och djur. Han har dessutom börjat sätta ihop orden till två även om han inte säger så avancerande saker (mer mat, mamma titta, pappa kram, vad är det/vaede). Han har också börjat säga "kom" och ta en i handen och visa när han vill ha hjälp eller undrar vad något föremål heter. Så häftigt! :love:

Nästa stora grej är att jag har sovit utan honom för allra första gången. Jag gjorde en grej av det och åkte till köpenhamn, åt på restaurang och sov på hotell. Jag sov väl inte särskilt bra men Hektor verkade inte ha saknat mig alls utan han sov gott hela natten.

Igår fick han sitt första stygn :cry:. Han föll olyckligt på en sten så läppen sprack. Normalt sett så ger man lugnande medicin för att kunna bedöva och sy, det är ju så känsligt just runt läpparna. Men vi provade utan och han grät typ 5 sekunder när han fick bedövningssprutan och knappt alls när de sydde. Han är rätt smärttålig... Som bonus fick han äta isglass för första gången igår för att lindra smärtan och hålla nere svullnaden. Det var en stor succé :D
18882246_10155594426267150_1826248018348965980_n.jpg
 
Visst är det häftigt @Milosari! Det går fort och de är så himla medvetna om grejer. Jag var tex i badrummet när liten gick iväg och jag hörde ett brak (utan skrik eller gråt). Ropade såklart på henne, gick ut ur badrummet och frågade vad som hände. Hon pekade på diskhon och sa "hände". Hon hade lyckats välta ner en diskad leksak i diskhon när hon skulle plocka ner den från diskbänken. Idag kom också den första gången hon sade "X puppa, kissa" (X pottan, kissa). Mycket riktigt satte hon sig och kissade rejält på pottan.
 
Roligt att läsa om alla ord!
Det pratas mycket hemma men inga riktiga ord. Mamma är det enda man kan tyda och "ba" eller "baba" för pappa. Härmar några olika djur lite då och då. Han fastnade för nåt sköldpadde-läte som han gör hela tiden :rofl:

Men han förstår förvånansvärt mycket och vill hjälpa till med en massa olika saker. Städprylar är det bästa han vet och han gnor på nästan lika bra som sin far :D
 
Roligt att läsa om alla ord!
Det pratas mycket hemma men inga riktiga ord. Mamma är det enda man kan tyda och "ba" eller "baba" för pappa. Härmar några olika djur lite då och då. Han fastnade för nåt sköldpadde-läte som han gör hela tiden :rofl:

Men han förstår förvånansvärt mycket och vill hjälpa till med en massa olika saker. Städprylar är det bästa han vet och han gnor på nästan lika bra som sin far :D

Hur låter en sköldpadda? :o
 
Hur låter en sköldpadda? :o
Haha jag försökte hitta nåt bra på youtube men där var det mest lite gällare parninsljud :laugh:
Det är som att man blåser lift genom munnen med läpparna ihoppressade till en pussmun. Han har fått det ifrån någon "peka och lär"-app med djurljud på ipaden.

(Och nej, jag visste inte heller hur de lät innan :p)
 
Haha jag försökte hitta nåt bra på youtube men där var det mest lite gällare parninsljud :laugh:
Det är som att man blåser lift genom munnen med läpparna ihoppressade till en pussmun. Han har fått det ifrån någon "peka och lär"-app med djurljud på ipaden.

(Och nej, jag visste inte heller hur de lät innan :p)

det måste kollas upp. haha, jag visste knappt att de lät :p
 
18952549_10213398273850329_2566707553821807244_n.jpg

Idag har vi gjort ett försök med vattenfärg. Vi kan lugnt säga att detta är lugnet före stormen och att det slutade med mer färg på barn än på papper...


18767693_10213350115326396_6943467796591942130_n.jpg


Vad gör ni för att aktivera när det är riktigt tråkigt inomhusväder. Visst, hon älskar att vara ute, i alla väder. Men gummistövlarna är på dagis och jag äger ännu inga. Vi har försökt film (det funkar när hon är på humör för det, eller trött). Vi leker tittut och kurragömma, jagar varandra och bygger med klossar. Vi försöker läsa, men hon sliter mest boken ur händerna på dig och läser själv :p Hon roar sig bra själv och det låter vi henne göra när hon vill, men de gånger hon inte vill roa sig själv, måste vi ha något att göra. alla tips är välkomna!
 
18952549_10213398273850329_2566707553821807244_n.jpg

Idag har vi gjort ett försök med vattenfärg. Vi kan lugnt säga att detta är lugnet före stormen och att det slutade med mer färg på barn än på papper...


18767693_10213350115326396_6943467796591942130_n.jpg


Vad gör ni för att aktivera när det är riktigt tråkigt inomhusväder. Visst, hon älskar att vara ute, i alla väder. Men gummistövlarna är på dagis och jag äger ännu inga. Vi har försökt film (det funkar när hon är på humör för det, eller trött). Vi leker tittut och kurragömma, jagar varandra och bygger med klossar. Vi försöker läsa, men hon sliter mest boken ur händerna på dig och läser själv :p Hon roar sig bra själv och det låter vi henne göra när hon vill, men de gånger hon inte vill roa sig själv, måste vi ha något att göra. alla tips är välkomna!
Åh, vattenfärg! Det måste införskaffas! Vi har testat kritor, whiteboard, fingerfärg och "snälla" tuschpennor. Brukar få samma resultat:laugh: tur att det finns dusch.

När det är regnigt ute försöker jag ofta komma iväg för annars klättrar han på väggarna om det är flera dagar i sträck. Vi är ute ändå men inte typ 5 h/dag som vi annars är. Icke hemmaaktiviteter vi kan roa oss med:
Öppna förskolan
badhuset
hälsa på någon
Vi bor nära ett köpcenter med en liten lekhörna så har jag något ärende så kanske vi pasar på att göra det och leka lite
Inomhusträning med hunden (agilityhall)

Är vi hemma så försöker jag se till att hålla oss sysselsatta men då krävs det väldigt mycket engagemang från min sida. Rita, leklera, se på något på ipaden osv är bara några få minuter han har fokus nog till.
Men vi leker med hunden, bygger koja, åker filt(han sitter/ligger på filten och jag får dra runt. Mycket underhållande tycker han:p), gömmer saker som han får leta efter, övar på hushållssysslor, badar balja/badkar (brukar se till att han får grisa ner sig med nåt innan typ baka något eller måla så man har två aktiviteter), övar på något moment han fastnat för för tillfället (t.ex sätta nyckel i nyckelhål, öppna krånglig burk osv).
Sen har vi ett par rum som alltid är stängda än så länga pga brötigt värre. Kräver han något alldeles extra så öppnar jag en av de dörrarna och han är i paradiset ;) obs kräver mycket vaktande pga brötigheten:D
 
18952549_10213398273850329_2566707553821807244_n.jpg

Idag har vi gjort ett försök med vattenfärg. Vi kan lugnt säga att detta är lugnet före stormen och att det slutade med mer färg på barn än på papper...


18767693_10213350115326396_6943467796591942130_n.jpg


Vad gör ni för att aktivera när det är riktigt tråkigt inomhusväder. Visst, hon älskar att vara ute, i alla väder. Men gummistövlarna är på dagis och jag äger ännu inga. Vi har försökt film (det funkar när hon är på humör för det, eller trött). Vi leker tittut och kurragömma, jagar varandra och bygger med klossar. Vi försöker läsa, men hon sliter mest boken ur händerna på dig och läser själv :p Hon roar sig bra själv och det låter vi henne göra när hon vill, men de gånger hon inte vill roa sig själv, måste vi ha något att göra. alla tips är välkomna!
Rita, leka med Babblarna och djuren på hennes bondgård, kasta/rulla bollar, läsa böcker, sjunga, åka till någon och hälsa på, bada i badhuset eller i baljan hemma är väl det vi gör mest inomhus. "Hjälper" även till att städa, baka och laga mat ibland. Leka ute när det regnar är ändå bäst. Vattenpölar är kul:up:
 
@Balahé @Positron
Tack för alla tips!!

Vi har svårt för att ta oss iväg till stan för att hitta på saker hela tiden. Har 3.5 mil till stan, bor även så det är svårt med ba promenadvägar. Måste gå längs 70väg (läs autobahn) eller ta bilen för ett bra ställe att gå på.
 
@Balahé @Positron
Tack för alla tips!!

Vi har svårt för att ta oss iväg till stan för att hitta på saker hela tiden. Har 3.5 mil till stan, bor även så det är svårt med ba promenadvägar. Måste gå längs 70väg (läs autobahn) eller ta bilen för ett bra ställe att gå på.
Just det nu kom jag ihåg vilken håla du bor i. Jag vet precis hur det ser ut runtomkring och ja, 3.5 mil är drygt bara för lite aktivitet.
Hos oss är kojor en stor hit! Vi har några olika lampor/ficklampor man kan ta med sig in och greja med. Och så finns det ju saker som kan attackera utifrån(händer och gpsedjur). Gärna genom kojtyget för det är superkul att försöka fånga tycker han!
 
Just det nu kom jag ihåg vilken håla du bor i. Jag vet precis hur det ser ut runtomkring och ja, 3.5 mil är drygt bara för lite aktivitet.
Hos oss är kojor en stor hit! Vi har några olika lampor/ficklampor man kan ta med sig in och greja med. Och så finns det ju saker som kan attackera utifrån(händer och gpsedjur). Gärna genom kojtyget för det är superkul att försöka fånga tycker han!

Tack! det ska vi se om det finns något intresse av, kojor har vi knappt försökt med. Vi har ett lektält, det sover mest hunden i :p
Såpbubblor kom vi fram till i helgen att det är kul!
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 484
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
19 154
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
20 260
Senast: Rie
·
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
110 541
Senast: lillebill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp