Vinterföräldrar 2015-2016 #4

jag vet. jag använde mest hemligt nick för att folk jag känner inte skulle klicka in på mina inlägg :p
@Riru mfl
Grattis alla gravida! Kul med syskon.
Jag är inte alls peppad på en till förlossning, men vill inte snitt heller. Stork tack?
(Är inte gravid, men vi vill ha ett till så småningom).
 
Har haft en riktig mamma-Vincent helg :)
Idag 4h gård i x antal timmar tillsammans med hans gudmor. Jag är helt slut, men vi har haft jättemysigt. Kan ju återigen konstatera att han inte är direkt blyg av sig, bjudit främlingar på sand och försökt få gubben bredvid på tåget att läsa saga :laugh:
 
@Riru mfl
Grattis alla gravida! Kul med syskon.
Jag är inte alls peppad på en till förlossning, men vill inte snitt heller. Stork tack?
(Är inte gravid, men vi vill ha ett till så småningom).
Och jag avskyr att vara gravid men ser fram emot förlossning!
Nu minns jag inte om du hade en komplicerad förlossning men om det är så och det är det som hänger kvar så kanske det kan vara bra att prata med någon om det? Jag har flera bekanta som fått stor hjälp av samtal med aurorabarnmorskor!
 
Och jag avskyr att vara gravid men ser fram emot förlossning!
Nu minns jag inte om du hade en komplicerad förlossning men om det är så och det är det som hänger kvar så kanske det kan vara bra att prata med någon om det? Jag har flera bekanta som fått stor hjälp av samtal med aurorabarnmorskor!

Ja det var tanken, blev erbjuden och tackade ja redan på BB men då blev vår otrevliga barnmorska till synes anti och sköt på det så rann det ut i sanden. För ja, jag upplevde min förlossning som traumatisk i alla fall, även om det kanske inte var nån fara så sett. Tänker att det får bli när/om jag blir gravid .
 
Ja det var tanken, blev erbjuden och tackade ja redan på BB men då blev vår otrevliga barnmorska till synes anti och sköt på det så rann det ut i sanden. För ja, jag upplevde min förlossning som traumatisk i alla fall, även om det kanske inte var nån fara så sett. Tänker att det får bli när/om jag blir gravid .
Det är ju upplevelsen som spelar roll, inte vad som står i journalen. Jag uttryckte mig klumpigt med "komplicerad förlossning".
Så tråkigt att barnmorskan inte såg till att du fick prata igenom det medan det var färskt istället för att gå och grubbla på det inför en ev. kommande förlossning :down:
 
Hur har alla det med sina små? Hos oss är det full fart! Jag går på semester på fredag o det ska bli roligt, men i denna åldern är det ingen vila att ha semester. Vila får man göra på jobbet :)

Jag ser faktiskt fram emot att mannen ska börja arbeta i augusti, ska bli spännande o se hur livet fungerar när det är dags för förskola o skola för barnen plus heltidsjobb för oss vuxna. Det blir definitivt en ny fas i livet som börjar.

Ser att det är en del i tråden som väntar syskon.
Hur tänker ni andra kring det?
Vi längtar efter en nr3 men jag velar fram o tillbaka om när i tiden det ska ske. Jag börjar känna att jag faktiskt vill ha denna tiden, som är väldigt intensiv, avklarad samtidigt som jag också vill kunna njuta av varje barn.
Hemma hos oss skriver vi plus- och minuslistor :D Sen är det ju så att man inte alltid kan bestämma heller, lillasyster tog lång tid på sig att bli till.
 
Hur har alla det med sina små? Hos oss är det full fart! Jag går på semester på fredag o det ska bli roligt, men i denna åldern är det ingen vila att ha semester. Vila får man göra på jobbet :)

Jag ser faktiskt fram emot att mannen ska börja arbeta i augusti, ska bli spännande o se hur livet fungerar när det är dags för förskola o skola för barnen plus heltidsjobb för oss vuxna. Det blir definitivt en ny fas i livet som börjar.

Ser att det är en del i tråden som väntar syskon.
Hur tänker ni andra kring det?
Vi längtar efter en nr3 men jag velar fram o tillbaka om när i tiden det ska ske. Jag börjar känna att jag faktiskt vill ha denna tiden, som är väldigt intensiv, avklarad samtidigt som jag också vill kunna njuta av varje barn.
Hemma hos oss skriver vi plus- och minuslistor :D Sen är det ju så att man inte alltid kan bestämma heller, lillasyster tog lång tid på sig att bli till.


Här är det full fart och massor med egen vilja!
Det rimmar väldigt illa med att bebis nr 2 bakas och jag är tröttare än tröttast, har otroligt dåligt samvete för att vi ofta fastnar i soffan framför tvn just nu. Men jag somnar seriöst nästan stående annars.

Vi har semester från dagis i 3v nu ska sedan in på dagis i 4 v sedan ledigt i 5v till. Vi saknar dagis ganska mycket, Havanna bara älskar att vara där. Men kommer gå ned till 15h senare i höst tror jag, då jag allt som troligtvis kommer bli sjukskriven tidigt, även denna gång.

Här hann vi knappt planera innan det blev en ny :rofl: Tanken var att vi skulle börja försöka efter nästa helg. Men så blev det inte :p
 
Även här är det full fart. Han tycker det är jättekul att springa och de små benen går som trumpinnar. Det gäller att hänga med! Han är enormt fascinerad av myror och har ätit ett helt gäng. "Nej" är alltså inte helt befäst :p

Språkligt känns han som ett större barn, han är jätteduktig på att säga orden och säger ofta två-treordsmeningar. Men att bygga torn är inte alls hans grej. Om man tjatar så kan han sätta två klossar på varandra men sen tröttnar han.

Han har också börjat få lite humör! Från att ha varit världens beskedligaste bebis så har han börjat protestera ordentligt när det inte passar... Kan också ha och göra med att 6 nya tänder är på g. Precis som förra gången (då han fick 8 st samtidigt) så kommer det många på en gång. 2 kindtänder i överkäken har precis brutit igenom och de två hörntänderna bredvid kommer nog vilken dag som helst. Hoppas det är över snart!
 
Även här är det full fart. Han tycker det är jättekul att springa och de små benen går som trumpinnar. Det gäller att hänga med! Han är enormt fascinerad av myror och har ätit ett helt gäng. "Nej" är alltså inte helt befäst :p

Språkligt känns han som ett större barn, han är jätteduktig på att säga orden och säger ofta två-treordsmeningar. Men att bygga torn är inte alls hans grej. Om man tjatar så kan han sätta två klossar på varandra men sen tröttnar han.

Han har också börjat få lite humör! Från att ha varit världens beskedligaste bebis så har han börjat protestera ordentligt när det inte passar... Kan också ha och göra med att 6 nya tänder är på g. Precis som förra gången (då han fick 8 st samtidigt) så kommer det många på en gång. 2 kindtänder i överkäken har precis brutit igenom och de två hörntänderna bredvid kommer nog vilken dag som helst. Hoppas det är över snart!

Uuh! Inte kul med så många tänder på en o samma gång. Men man får trösta sig med att det är gjort sen. M har inte fått några nya sedan i julas. Inväntar hörntänderna, men vi får se när de behagar dyka upp.

Vår tjej säger inte alls mycket, vi såg filmklipp med storasyrran när hon var i samma ålder o hon satte också ihop två ordsmeningar vid denna åldern. Lillasyster förstår väldigt mycket men håller sig mest till mamma, pappa och en del illtjut när man inte förstår vad det är hon vill ha :)
Tror språket kommer sätta fart till hösten när det är dags för förskola.
 
Här har vi inga meningar, men det kommer allt fler ord hela tiden. Hon pratar på sitt sätt, tänk er de videor man sett med tvillingar som pratar sitt egna språk. Så ungefär låter hon.
Hon tjattrar mest hela tiden, mycket av det börjar vi förstå, men långt ifrån allt.

Igår gick jag in i en vänja av välling på natten period. Jag kommer säkert ångra detta många gånger, men hon har senaste nätterna vaknat 1 gång i timmen och somnar inte om fören hon fått välling. Hon äter inte för att hon är hungrig, utan det är en snuttefilt för henne.
Men nu börjar kampen, sambon och jag är lediga i 2v och ska dra till Öland om 2h. Jag ska nu försöka panikstäda vårt hem så det är redo att komma hem till. Samt att kattvakten inte ska känna avsky när hon går ini huset :p
 
Här har vi inga meningar, men det kommer allt fler ord hela tiden. Hon pratar på sitt sätt, tänk er de videor man sett med tvillingar som pratar sitt egna språk. Så ungefär låter hon.
Hon tjattrar mest hela tiden, mycket av det börjar vi förstå, men långt ifrån allt.

Igår gick jag in i en vänja av välling på natten period. Jag kommer säkert ångra detta många gånger, men hon har senaste nätterna vaknat 1 gång i timmen och somnar inte om fören hon fått välling. Hon äter inte för att hon är hungrig, utan det är en snuttefilt för henne.
Men nu börjar kampen, sambon och jag är lediga i 2v och ska dra till Öland om 2h. Jag ska nu försöka panikstäda vårt hem så det är redo att komma hem till. Samt att kattvakten inte ska känna avsky när hon går ini huset :p
Oj vad jobbigt det låter med välling på natten. Dessutom 1 gång i timman! Hur mår magen på henne?
Vår har inte ätit något på natten sen jag slutade amma vid 11 månaders ålder. Pappa har fixat den biten med båda barnen, så skönt!
Jag förstår minst sagt att du är sliten som är uppe på nätterna plus nygravid!
 
Oj vad jobbigt det låter med välling på natten. Dessutom 1 gång i timman! Hur mår magen på henne?
Vår har inte ätit något på natten sen jag slutade amma vid 11 månaders ålder. Pappa har fixat den biten med båda barnen, så skönt!
Jag förstår minst sagt att du är sliten som är uppe på nätterna plus nygravid!

Hon brukar vakna en gång vid 2 tiden och sedan en gång vid 5. Så det brukar vara ganska ska lugnt, tror hon kommit in i en riktig separationsfas nu och att det ställer till problem. Är ännu jobbigare när bara en av oss är hemma.
Men hon behöver inte välling på natten, och det har vi mest gett för att det vart bekvämt. Så vi får skylla oss själva lite.
 
Fart är det här också och en otroligt rolig period, det händer nya saker hela tiden och han kommunicerar på ett helt annat sätt nu. Och förstår. Pratar gör han massor men bara ett par ord som är förståeliga. Och ett gäng djurljud, det senaste stora intresset. Räcker att se en leksak eller bild på ko (eller från bilen) för att han ska börja "muuu".
(Han skulle bara veta att hans mamma är ute i kohagar titt som tätt på jobbet haha).

Igår skulle han följa med mig ut med hundarna när jag kom hem. Gick och tog på sig skorna så fort han såg mig. Idag har det varit facetime med mormor med massa slängkyssar och självklart ska han hjälpa till att plocka ur diskmaskinen dagligen.
 
Hundpromenader är något av favoriten hos farmor här. Vår hund kan hon inte hålla i, men deras går så snällt. Hon håller i hundbajspåsen som hänger på kopplet, supernöjd när hon får hålla själv.
 
Här är det mycket humör för tillfället. Kan själv-perioden har börjat och frustrationen när vi inte förstår vad hon vill eller respekterar det. Att det inte är lämpligt att gå till förskolan iklädd endast solhatt och gummistövlar spelar liksom ingen roll, hon vill gå NU.

Pratar tvåordsmeningar ibland, vill gärna att vi ska upprepa det hon säger så att vi säkert förstått. Att kissa på pottan är kul, bajsa är däremot lite läskigt.

Hon börjar bli jobbig att ha med sig nu, älskar att springa iväg så att man får jaga henne och reser sig upp i både kundvagnen och sin egen vagn. Att hon sedan slänger sig på marken och protestvrålar underlättar inte:/

På det hela taget är hon väldigt lätt att ha med att göra, sedan kommer undantagen och då tar hon i ordentligt :D

Vi har inte pratat klart om syskon. En vill, den andra tvekar. Blir det bara ett barn finns ju större möjlighet att ha egen häst igen...
 
Hur har alla det med sina små? Hos oss är det full fart! Jag går på semester på fredag o det ska bli roligt, men i denna åldern är det ingen vila att ha semester. Vila får man göra på jobbet :)

Jag ser faktiskt fram emot att mannen ska börja arbeta i augusti, ska bli spännande o se hur livet fungerar när det är dags för förskola o skola för barnen plus heltidsjobb för oss vuxna. Det blir definitivt en ny fas i livet som börjar.

Ser att det är en del i tråden som väntar syskon.
Hur tänker ni andra kring det?
Vi längtar efter en nr3 men jag velar fram o tillbaka om när i tiden det ska ske. Jag börjar känna att jag faktiskt vill ha denna tiden, som är väldigt intensiv, avklarad samtidigt som jag också vill kunna njuta av varje barn.
Hemma hos oss skriver vi plus- och minuslistor :D Sen är det ju så att man inte alltid kan bestämma heller, lillasyster tog lång tid på sig att bli till.

Börjar bli sugen på nr 2 :) känns rätt lagom tidsmässigt.
 
Hemma och vabbar för första gången idag. Pappan var hemma igår. Det finns en första gång för allt.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 554
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
19 182
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
20 289
Senast: Rie
·
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
110 596
Senast: lillebill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp