Vinterföräldrar 2015-2016 #4

Hur äter era barn förresten? Hektor vill absolut äta själv men hälften av maten hamnar (mer eller mindre medvetet) på golvet. Hemma gör det inget för hundarna städar mer än gärna men det är ju lite svårt när man är iväg. Jag bor dessutom rätt ofta hos mamma och hon ska jämt hålla på och fostra (annars blir det jobbigt när han börjar dagis säger hon) och då blir det enklare att jag matar när vi äter med mamma. För tvärtemot henne så tycker jag egentligen att det är jättebra att leka med maten. Men hennes hus = hennes regler...

V äter själv, främst med händerna.
 
Innan A började förskolan matade vi mest, hade försökt äta själv med sked några gånger men var inte så intresserad utan slängde mest omkring maten. När han började förskolan snappade han snabbt upp hur de andra gjorde och började äta själv både med sked och plocka upp själv på gaffel. Lite hamnar fortfarande på golvet men mer och mer åker in i munnen. Lite beroende på vad det är för mat också. Och är han mätt så kastas det vilt omkring istället...
Tror jag läst nånstans också att barn som får leka med maten får en bra inställning till mat. De känner sig inte tvingade utan lär sig att mat är något trevligt, och det ger utdelning längre fram. Har för mig att jag läste att de i större utsträckning vågar smaka ny mat osv. Men minns inte var jag läste det.
 
Här äter liten mestadels själv. Är hon för hungrig får man tvinga i henne de första skedarna för då låser det sig. Ibland vill hon ha hjälp med olika saker, tex blåsa på maten.
 
Josephine äter mestadels själv och har så gjort i ett halvår. Kan ibland få hjälpa henne få upp maten på gaffeln och någon enstaka gång accepterar hon att bli matad.
Hon är en riktig klätterapa där hon härmar storebror som nu är dryga 3 år. Hon är vrålstark och kan dra sig upp på en stol med nästan bara händerna om hon inte får bra grepp med knäna. Första gången hon tog sig upp på köksbänken själv var i vintras någon gång.

Vi var på 18-månaders kontroll idag. Hon gjorde allt hon skulle och lite till. Lillstumpan var 13,8 kg och 84,5 cm lång. Lika lång som brorsan var vid samma tid men nästan ett kg tyngre. När hon fått vaccinet var hon ledsen en kort stund men sansade sig fort och vinkade och sa hej då till sköterskan som tecken på att iaf Josephine var färdig med besöket där. :)
 
Nu har Hektor haft sin första inskolningsvecka. Han har haft det superskoj så det bådar gott :). Nästa vecka ska han börja vara där själv också (här kör vi snigeltempo. Tror det rör sig om 20 min i slutet på veckan)
 
Nu har Hektor haft sin första inskolningsvecka. Han har haft det superskoj så det bådar gott :). Nästa vecka ska han börja vara där själv också (här kör vi snigeltempo. Tror det rör sig om 20 min i slutet på veckan)
Har ni varit med hela veckan?
Jag tyckte att vi också körde snigeltempo.. men vi fick iaf lämna två timmar i fredags.
Jag har dock pratat med pedagogerna om att vi önskar en snabbare inskolning så på måndag ska hon få prova sova där också.
För vår lilla tjej så har det också gått jättebra. Hon tycker det är superspännande! Det svåra tror jag blir just sovandet. De sover redan vid 11:30-tiden o så tidigt brukar hon aldrig somna.
 
Har ni varit med hela veckan?
Jag tyckte att vi också körde snigeltempo.. men vi fick iaf lämna två timmar i fredags.
Jag har dock pratat med pedagogerna om att vi önskar en snabbare inskolning så på måndag ska hon få prova sova där också.
För vår lilla tjej så har det också gått jättebra. Hon tycker det är superspännande! Det svåra tror jag blir just sovandet. De sover redan vid 11:30-tiden o så tidigt brukar hon aldrig somna.
Ja vi har varit där hela tiden! Det svåra för oss är att jag måste väcka Hektor kl 6 på morgonen när jag börjar kl 8 och då är han jättetrött redan vid 11... På vår förskola sover de vid 12.30 så han kommer nog vara lite gnällig och känslig innan dess.

Lillen är på akuten nu. Han slog ansiktet rakt in i TV-bänken och slog upp ett jack vid ögat. Vi hoppas att det inte behöver sys men lika bra att sjukvårdspersonal gör den bedömningen.
 
Ja vi har varit där hela tiden! Det svåra för oss är att jag måste väcka Hektor kl 6 på morgonen när jag börjar kl 8 och då är han jättetrött redan vid 11... På vår förskola sover de vid 12.30 så han kommer nog vara lite gnällig och känslig innan dess.

Lillen är på akuten nu. Han slog ansiktet rakt in i TV-bänken och slog upp ett jack vid ögat. Vi hoppas att det inte behöver sys men lika bra att sjukvårdspersonal gör den bedömningen.

Vincent var med om liknande olycka. Tejpades men syddes inte. Dock ett litet ärr nu.
 
18mån kontroll i onsdags. 81 cm och ca 11,5 kg. Funderar om vi känt av nån reaktion på vaccin idag, mycket som varit fel.
 
Ja vi har varit där hela tiden! Det svåra för oss är att jag måste väcka Hektor kl 6 på morgonen när jag börjar kl 8 och då är han jättetrött redan vid 11... På vår förskola sover de vid 12.30 så han kommer nog vara lite gnällig och känslig innan dess.

Lillen är på akuten nu. Han slog ansiktet rakt in i TV-bänken och slog upp ett jack vid ögat. Vi hoppas att det inte behöver sys men lika bra att sjukvårdspersonal gör den bedömningen.
Jag tänker att de rättar till dygnet rätt snabbt, dvs de kommer att somna tidigare på kvällen. M är van vid att sova till 9 på morgonen så här är det en stor omställning.

Vår lilla har också trillat mot tv-bänken men klarade sig med en blåtira. Hoppas det har gått bra för Hector!
 
Då har vi en liten sjukling här hemma, men ta det lugnt tänker man minsann inte göra :cautious: Han som borde vara dödstrött efter en jobbig natt, men verkar som det bara är jag och maken som har slut på energi :p. Jag kunde inte sova pga liten i magen som hade boxningsturnering till runt 4 imorse, och maken fick bära runt på sonen under natten som var väldigt besvärad av snorig och täppt näsa.

När är det "ok" för barn att använda vanliga kuddar? Tänkte på det där med platthuvud men den tiden är kanske över för längesedan?
För inatt så kunde sonen inte sova förrns han fick lägga sig på ett par stora kuddar så han kom upp ordentligt (vilket iofs är självklart, jag själv kan inte sova platt när jag är sjuk). Och han vill gärna annars också sova på min eller makens kudde.
Vad använder ni för kuddar nu till barnen? :)
 
Då har vi en liten sjukling här hemma, men ta det lugnt tänker man minsann inte göra :cautious: Han som borde vara dödstrött efter en jobbig natt, men verkar som det bara är jag och maken som har slut på energi :p. Jag kunde inte sova pga liten i magen som hade boxningsturnering till runt 4 imorse, och maken fick bära runt på sonen under natten som var väldigt besvärad av snorig och täppt näsa.

När är det "ok" för barn att använda vanliga kuddar? Tänkte på det där med platthuvud men den tiden är kanske över för längesedan?
För inatt så kunde sonen inte sova förrns han fick lägga sig på ett par stora kuddar så han kom upp ordentligt (vilket iofs är självklart, jag själv kan inte sova platt när jag är sjuk). Och han vill gärna annars också sova på min eller makens kudde.
Vad använder ni för kuddar nu till barnen? :)

Vi har en tunn spjälsängskudde i sonens säng som han oftast sover på. Men det händer ju såklart att han rycker väck den eller snurrar så att han ligger utan. De få gånger han sover i vår söng får han en av mina dunkuddar som nästan blir lika tjnn som hans egen kudde. Det märks tydligt att han gärna lägger sig med kudde.

Krya på er!
 
Då har vi en liten sjukling här hemma, men ta det lugnt tänker man minsann inte göra :cautious: Han som borde vara dödstrött efter en jobbig natt, men verkar som det bara är jag och maken som har slut på energi :p. Jag kunde inte sova pga liten i magen som hade boxningsturnering till runt 4 imorse, och maken fick bära runt på sonen under natten som var väldigt besvärad av snorig och täppt näsa.

När är det "ok" för barn att använda vanliga kuddar? Tänkte på det där med platthuvud men den tiden är kanske över för längesedan?
För inatt så kunde sonen inte sova förrns han fick lägga sig på ett par stora kuddar så han kom upp ordentligt (vilket iofs är självklart, jag själv kan inte sova platt när jag är sjuk). Och han vill gärna annars också sova på min eller makens kudde.
Vad använder ni för kuddar nu till barnen? :)
Hoppas hon kryar på sig fort!

Jag har inte ens tänkt på det där med kudde. Hektor sover i min säng och han sover lite hur som helst. Ibland på kudden, ibland på min arm eller min mage, ibland med fötterna på kudden och oftast utan både kudde och täcke. Det känns som helt omöjligt att styra...
 
Vi har en tunn spjälsängskudde i sonens säng som han oftast sover på. Men det händer ju såklart att han rycker väck den eller snurrar så att han ligger utan. De få gånger han sover i vår söng får han en av mina dunkuddar som nästan blir lika tjnn som hans egen kudde. Det märks tydligt att han gärna lägger sig med kudde.

Krya på er!

Ja vi använder fortfarande hans egna platta spjälsängskudde men det är inte alltid det duger utan han vill ligga högre upp.
Inatt var en tuff natt, förkylningen utvecklades till feber, hosta och troligtvis halsont. Fick ligga på en fluffig kudde i nästan halvsittande ställning eller i min famn för att underlätta. :(
Inte lätt att vara liten och sjuk. Åt knappt något igår heller förutom lite yoghurt och fruktsmoothies. Dricker mycket vatten dock som tur är.

Hoppas hon kryar på sig fort!

Jag har inte ens tänkt på det där med kudde. Hektor sover i min säng och han sover lite hur som helst. Ibland på kudden, ibland på min arm eller min mage, ibland med fötterna på kudden och oftast utan både kudde och täcke. Det känns som helt omöjligt att styra...

Jag med, det här är inte roligt. Vi har haft väldig tur med sjukdomar hittills, tror han bara varit dålig i samband med vaccinationer :o
Ja det känns rätt omöjligt här med men han får väl fortsätta som han gör, han ligger ju inte på våra kuddar hela tiden så det bör ju inte skada :)
 
Vincent lägger sig gärna på en kudde eller min arm när han ska somna men rullar av så fort han somnat. Vägrar täcke också.
 
Då har vi en liten sjukling här hemma, men ta det lugnt tänker man minsann inte göra :cautious: Han som borde vara dödstrött efter en jobbig natt, men verkar som det bara är jag och maken som har slut på energi :p. Jag kunde inte sova pga liten i magen som hade boxningsturnering till runt 4 imorse, och maken fick bära runt på sonen under natten som var väldigt besvärad av snorig och täppt näsa.

När är det "ok" för barn att använda vanliga kuddar? Tänkte på det där med platthuvud men den tiden är kanske över för längesedan?
För inatt så kunde sonen inte sova förrns han fick lägga sig på ett par stora kuddar så han kom upp ordentligt (vilket iofs är självklart, jag själv kan inte sova platt när jag är sjuk). Och han vill gärna annars också sova på min eller makens kudde.
Vad använder ni för kuddar nu till barnen? :)

Utan att egentligen veta så antar jag att den risken med platta huvuden är över när de börjar röra på sig och inte ligger ner större delen av dagarna.
Men påverkas verkligen det negativt av kudde? Hade för mig att det var pga kvävningsrisk (vilket jag tänker också är mindre nu när de rör sig själva obehindrat).
 
Utan att egentligen veta så antar jag att den risken med platta huvuden är över när de börjar röra på sig och inte ligger ner större delen av dagarna.
Men påverkas verkligen det negativt av kudde? Hade för mig att det var pga kvävningsrisk (vilket jag tänker också är mindre nu när de rör sig själva obehindrat).

Ah ja så kanske det är.
Jag vet inte alls hur det där med platthuvud och kuddar fungerar, men när vi har köpt kuddar så har det stått i en del beskrivningar att den är sydd på ett visst sätt för att förhindra platthuvud. Så det är därifrån jag fått det.
 
Vår dotter vill ha kudde, skulle den av någon anledning försvinna i allt snurrande i sängen så vänder hon dig om, knölar till täcket och lägger det som kudde.
 
Vi har 2 dagar kvar på mallis, vart en trevlig resa. Havanna är mer vild än tam, är helt galen i både poolen och havet. Kastar sig ned för kanten, hundsimmar, och bara älskar det.
Vi köpte skruttenringar innan vi åkte och jag bara älskar dom. Hon flyter väldigt bra i dom och tar sig fram själv. Med en vuxen nära hela tiden så klart.

Men jag blir rädd och förundrad när jag ser en del av de andra barnen och deras föräldrar. Igår kom en tjej i 6-7års åldern fram och spottade min man i ansiktet tre gånger. Föräldrarna ser detta men säger inte ifrån, vi säger ifrån när vi inser att dom inte bryr sig. Då får vi istället onda blickar av föräldrarna.
Barn får bete sig som de vill, det viktigaste för de vuxna verkar vara att få dricka öl och sola.
Vi tänkte att charter känns tryggt på havannas första resa, men vi kommer nog inte åka charter så många gånger till. Så fort vi hyrde bil och kom utanför turistorten blev det så mycket trevligare.
 
Vi har 2 dagar kvar på mallis, vart en trevlig resa. Havanna är mer vild än tam, är helt galen i både poolen och havet. Kastar sig ned för kanten, hundsimmar, och bara älskar det.
Vi köpte skruttenringar innan vi åkte och jag bara älskar dom. Hon flyter väldigt bra i dom och tar sig fram själv. Med en vuxen nära hela tiden så klart.

Men jag blir rädd och förundrad när jag ser en del av de andra barnen och deras föräldrar. Igår kom en tjej i 6-7års åldern fram och spottade min man i ansiktet tre gånger. Föräldrarna ser detta men säger inte ifrån, vi säger ifrån när vi inser att dom inte bryr sig. Då får vi istället onda blickar av föräldrarna.
Barn får bete sig som de vill, det viktigaste för de vuxna verkar vara att få dricka öl och sola.
Vi tänkte att charter känns tryggt på havannas första resa, men vi kommer nog inte åka charter så många gånger till. Så fort vi hyrde bil och kom utanför turistorten blev det så mycket trevligare.
Jag fick uppleva något liknande på Kolmården. De har någon sorts kombinerad vuxenbar och barndisco. Jag tycker själv att jag är mycket liberal när det gäller vuxnas alkoholintag i barns närhet men alltså där gick gränsen. Det var för mycket köttmarknad och fyllefnitter och barnen verkade bortglömda. Mitt sällskap stannade bara några minuter och jag fick ont i magen :(. Varför ta med sitt barn om man inte vill umgås med honom/henne?
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 624
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
19 226
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
20 307
Senast: Rie
·
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
110 749
Senast: lillebill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp