Vinterföräldrar 2015-2016 #4

Var uppe och hämtade soppåsen på övervåningen. Kommer ned och "någon" står med båda fötterna i hundens vattenskål...

:banghead::banghead:
 
Var uppe och hämtade soppåsen på övervåningen. Kommer ned och "någon" står med båda fötterna i hundens vattenskål...

:banghead::banghead:
Josephine brukar "bada" valfritt tygstycke i vattenskålen innan hon häller vattnet meallan vatten och matskålen när hon får tillfälle. Hundarna har sedan länge fått vänja sig vid att vattnet inte alltid strå framme...
 
Josephine brukar "bada" valfritt tygstycke i vattenskålen innan hon häller vattnet meallan vatten och matskålen när hon får tillfälle. Hundarna har sedan länge fått vänja sig vid att vattnet inte alltid strå framme...

Det var samma här innan, men hon lärde sig att man inte får bära runt på vattenskålen (vi använder en gryta som vattenskål). Så nu har vi haft den nere utan större problem ett tag, men nu plockar hon istället skedar ur besticklådan och dricker av hundvattnet och tydligen har hon börjat bada i det :banghead:

Tycker lite synd om hunden som vi sedan lätt glömmer att ställa ned vattnet till. :oMen katterna kommer åt det, vart vi än ställer det :p
 
Det händer så mycket med den lille mannen precis hela tiden!
Nu har det börjat komma några riktiga ord. Bro var först ut (på bred halländska :laugh:) och som nummer två var det skog. Pappa säger han fortfarande inte till pappans stora besvikelse utan där är det "BA" :rofl: (mamma kom väldigt tidigt).

Han är en känslig och tänkande individ men de som inte känner honom så väl märker det oftast inte eftersom han är så framåt rent fysiskt. Just nu är han inne i en extra bekymrad period med mycket "oa" och "ajajaj". Tycker inte om att bli smutsig. Försöker förklara att det är okej och att det är därför man har gummistövlar/ytterkläder, för att man ska kunna bli smutsig.

Han gillar att läsa böcker, vara ute på äventyr med hundarna i skogen, hästar (både riktiga och sina leksakshästar), saker med motor, bygga med duplo, måla med vattenfärg/whiteboard och hjälpa till i köket. (+en massa annat såklart med det är det vi gör mest)

Nätterna skiftar, ibland sover han hela natten utan uppvak men oftast vaknar han en eller två gånger. En period på 2-3 veckor vaknade han strax efter 06 men nu är vi tillbaka på 05 igen. Det var när jag började jobba efter semestern som han började vakna tidigt igen men då är det inte för att vi går upp tidigare utan förmodligen för att han blev extra mammig när jag började vara borta mer. Pappa funkar inte på nätterna när jag är hemma nu heller utan han ska bara in till mig och pilla mig i ansiktet tills han somnar igen:cautious:

Om ett par veckor är det dags för förskola för vår del, det ska bli spännande. Jag tycker att det känns alldeles rätt i tiden för hans del.

Så det var en liten uppdatering från oss:)
 
Även här badas det i hundarnas vattenskål och han äter både hundmat och kattmat om han får chansen :yuck:. Inskolningen gick bra tills han insåg att han inte var där på frivillig basis, då fick han separationsångest ett tag. Men nu går det bra igen.

Nyaste i utvecklingen är att han har börjat sjunga med mer melodi, så himla gulligt! :love:
https://www.facebook.com/story.php?...96183&notif_t=close_friend_activity&ref=notif

Hoppas att länken funkar!
 
Nu skickades Havanna till dagmamma utan blöja. Har gått bra i helgen, igår endast en olycka och det var för att pappa inte vart uppmärksam när de hade vart ute och lekt. Utan istället för att sätta henne på toaletten direkt så gick han ut igen och hämtade något.

Men nu kämpar vi för en blöjfri vardag!
 
Jul och födelsedagar närmar sig.
Hur tänker ni där?

Dom fyller 2år, jag känner att hon kommer överösas med paket. Men hon förstår inte varför, det är hon lite för liten för. Sedan 2v senare kommer julafton och det blir samma även där.
Vid jul kan vi enkelt dra gränsen, max 1 paket från var familj. Det blir för mycket annars. Det är för många barn.
Havanna är 1:a kusinen, lillasyster som ligger i min mage är 4:e på väldigt kort tid (dryga 2år).

Haha, vilket rörigt inlägg. men kort och gott, hur tänker ni kring födelsedag/jul?!
 
Jul och födelsedagar närmar sig.
Hur tänker ni där?

Dom fyller 2år, jag känner att hon kommer överösas med paket. Men hon förstår inte varför, det är hon lite för liten för. Sedan 2v senare kommer julafton och det blir samma även där.
Vid jul kan vi enkelt dra gränsen, max 1 paket från var familj. Det blir för mycket annars. Det är för många barn.
Havanna är 1:a kusinen, lillasyster som ligger i min mage är 4:e på väldigt kort tid (dryga 2år).

Haha, vilket rörigt inlägg. men kort och gott, hur tänker ni kring födelsedag/jul?!

Har inte tänkt något speciellt på det. Firar bara som vanligt och alla får ge vad de vill :p
 
Har inte tänkt något speciellt på det. Firar bara som vanligt och alla får ge vad de vill :p

Anledningen till att jag tänker på det är nog mest för att alla kusiner fyller år med 2 månaders mellanrum, däremellan fyller en pappa och en farfar år samt jul... :p
 
Även här badas det i hundarnas vattenskål och han äter både hundmat och kattmat om han får chansen :yuck:. Inskolningen gick bra tills han insåg att han inte var där på frivillig basis, då fick han separationsångest ett tag. Men nu går det bra igen.

Nyaste i utvecklingen är att han har börjat sjunga med mer melodi, så himla gulligt! :love:
https://www.facebook.com/story.php?...96183&notif_t=close_friend_activity&ref=notif

Hoppas att länken funkar!
Det är ju helt fantastiskt!! Både att kunna så mga ord, att komma ihåg texten och dessutom med så pass mkt melodi! Så otroligt duktigt!! :eek: :bow::love:
 
Jul och födelsedagar närmar sig.
Hur tänker ni där?

Dom fyller 2år, jag känner att hon kommer överösas med paket. Men hon förstår inte varför, det är hon lite för liten för. Sedan 2v senare kommer julafton och det blir samma även där.
Vid jul kan vi enkelt dra gränsen, max 1 paket från var familj. Det blir för mycket annars. Det är för många barn.
Havanna är 1:a kusinen, lillasyster som ligger i min mage är 4:e på väldigt kort tid (dryga 2år).

Haha, vilket rörigt inlägg. men kort och gott, hur tänker ni kring födelsedag/jul?!
Inte tänkt mer än på bra presenter. Folk få ge vad (och hur mycket/lite) de vill.

Kl
Hur har ni andra det med vilja/trots/testande? Och ev potträning?

Här är det MYCKET vilja. Och katastrof om han inte får som han vill, även om det rätt snabbt går över. Även mycket testande av gränser och regler. Gärna att han verkligen står och väntar tills vi tittar på honom.
Tålamodsprövande men i övrigt fortsätter jag njuta av att han blir mer och mer medveten och kommunicerar mer, även om det fortfarande inte är så många ord.
 
Inte tänkt mer än på bra presenter. Folk få ge vad (och hur mycket/lite) de vill.

Kl
Hur har ni andra det med vilja/trots/testande? Och ev potträning?

Här är det MYCKET vilja. Och katastrof om han inte får som han vill, även om det rätt snabbt går över. Även mycket testande av gränser och regler. Gärna att han verkligen står och väntar tills vi tittar på honom.
Tålamodsprövande men i övrigt fortsätter jag njuta av att han blir mer och mer medveten och kommunicerar mer, även om det fortfarande inte är så många ord.

Vi kör helt blöjfritt om dagarna. Det är verkligen tålamodsprövande. Men det går bättre och bättre, vi målar/ritar när vi sitter på toaringen. Hittade bästa saken när jag var på Gekås sist. Det är som kartonskrivor, färdigtryckta men vita. Pennan fyller man med vatten och målar på och färgen/mönstret under kommer fram. När dessa torkar blir de vita igen och går att använda Hur många gånger som helst.

Ibland när det handlar om att sitta lite längre så har vi "mutat"med paddan.
 
Vi kör helt blöjfritt om dagarna. Det är verkligen tålamodsprövande. Men det går bättre och bättre, vi målar/ritar när vi sitter på toaringen. Hittade bästa saken när jag var på Gekås sist. Det är som kartonskrivor, färdigtryckta men vita. Pennan fyller man med vatten och målar på och färgen/mönstret under kommer fram. När dessa torkar blir de vita igen och går att använda Hur många gånger som helst.

Ibland när det handlar om att sitta lite längre så har vi "mutat"med paddan.

Det är vi inte i närheten av. Däremot gillar han att sitta på pottan och har börjat kommentera när det är/kommer något, vare sig det är med eller utan blöja. Så jag tänker att han börjar bli mogen för det, sätter honom på pottan ibland men har inte lagt ner nån större ansträngning. Vet inte riktigt hur man bäst går tillväga (såg länken i din andra tråd dock, ska titta).
 
Det är vi inte i närheten av. Däremot gillar han att sitta på pottan och har börjat kommentera när det är/kommer något, vare sig det är med eller utan blöja. Så jag tänker att han börjar bli mogen för det, sätter honom på pottan ibland men har inte lagt ner nån större ansträngning. Vet inte riktigt hur man bäst går tillväga (såg länken i din andra tråd dock, ska titta).

Vi är väldigt nöjda och tror på blöjfri . Se koncept. Dett funkar väldigt bra för oss om jag bara får med dagis på det.
Går ut på att man lyssnar på barnet och dess signaler.
 
Har ni klippt håret på era småttingar än?
Funderar på om det skulle behövas på sonen men han skulle aldrig acceptera trimmer, och skulle jag ta fram en sax skulle han bara fokusera på att få tag i den och bli vrång och grinig när han inte får. Så det känns lite hopplöst :p
Knep?
 
Har ni klippt håret på era småttingar än?
Funderar på om det skulle behövas på sonen men han skulle aldrig acceptera trimmer, och skulle jag ta fram en sax skulle han bara fokusera på att få tag i den och bli vrång och grinig när han inte får. Så det känns lite hopplöst :p
Knep?

Vi toppade några gånger, satte henne i matstolen med typ babblarna framför.
Nu har vi dock det på utväxt för att rätts till frisyren lite men det ser för jäkligt ut, värsta hockeyfrillan med en lugg som börjar typ i nacken. Hennes hår vägrar att lägga sig i en bena?!?! När får man till en bena egentligen?
 
Har ni klippt håret på era småttingar än?
Funderar på om det skulle behövas på sonen men han skulle aldrig acceptera trimmer, och skulle jag ta fram en sax skulle han bara fokusera på att få tag i den och bli vrång och grinig när han inte får. Så det känns lite hopplöst :p
Knep?

Nej. Nu hade iof inte Vincent nåt hår första året och är väldigt lockig men det börjar se lite långt ut de "värsta" dagarna nu. Tänker väl klippa med sax så småningom, men fördelen med lockarna är att längdskillnader/ojämnheter inte syns :angel: kanske kan ta lite i taget då också.
 
Har ni klippt håret på era småttingar än?
Funderar på om det skulle behövas på sonen men han skulle aldrig acceptera trimmer, och skulle jag ta fram en sax skulle han bara fokusera på att få tag i den och bli vrång och grinig när han inte får. Så det känns lite hopplöst :p
Knep?

Jag har oxå funderat på det där. Vi har inte klippt något utan sätter upp i tofsar, men börjar fundera på om det inte är dags för att klippa till det lite. Men vet inte hur, hon har ingen bena åt något håll och luggen vägrar stanna bakom öronen, längden hade stannat men håret är lite ostyrigt :p
 
Vi har oxå en dam med otroligt mycket vilja där hemma. Men det är en så häftig tid att uppleva. Det händer sånågot mycket.
Här är favoritklippet på yt den amerikanska "Daddy finger" där hon börjar sjunga med. Hade inte det klippet så jag kunde dela. Hoppas dock de andra länkarna funkar

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10214680603947780&substory_index=0&id=1203909445

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10214586474274597&substory_index=0&id=1203909445
Jag kan inte se klippen men min unge sjunger också gärna den där sången. Och så får mamma skämmas för att han har tittar för mycket på youtube (ett ord som han också använder flitigt... )
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 168
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
19 007
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
20 102
Senast: Rie
·
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
110 189
Senast: lillebill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp