Vinterföräldrar 2015-2016 #4

Inte tänkt mer än på bra presenter. Folk få ge vad (och hur mycket/lite) de vill.

Kl
Hur har ni andra det med vilja/trots/testande? Och ev potträning?

Här är det MYCKET vilja. Och katastrof om han inte får som han vill, även om det rätt snabbt går över. Även mycket testande av gränser och regler. Gärna att han verkligen står och väntar tills vi tittar på honom.
Tålamodsprövande men i övrigt fortsätter jag njuta av att han blir mer och mer medveten och kommunicerar mer, även om det fortfarande inte är så många ord.
Vi sitter på pottan varje dag men det kommer inte en droppe... Så det lär dröja.

Min är ju väldigt pratig och har börjat försöka manipulera för att få sin vilja igenom. Men det är inte odelat positivt att han kan prata så mycket för omedvetet ställer man krav på honom att han ska kunna förklara varför han är sur. Men en 1,5-åring kanske inte ens själv vet varför hen är arg, det kanske bara inte känns bra...
 
Har ni klippt håret på era småttingar än?
Funderar på om det skulle behövas på sonen men han skulle aldrig acceptera trimmer, och skulle jag ta fram en sax skulle han bara fokusera på att få tag i den och bli vrång och grinig när han inte får. Så det känns lite hopplöst :p
Knep?
Min är ju typ skallig fortfarande så nej ;). Tror det dröjer något år innan det är dags...
 
Och jag sitter och tjurar över att allt vi ville köpa i julklapp är slutsålt pga denna dumma black friday helgen... Hoppas det hinner komma in på lager igen innan det blir för sent att beställa.
 
Och jag sitter och tjurar över att allt vi ville köpa i julklapp är slutsålt pga denna dumma black friday helgen... Hoppas det hinner komma in på lager igen innan det blir för sent att beställa.

Ja det har jag kallt räknat med att det gör :nailbiting:
 
@Jenka jag kom ju på nu att du efterfågade en flygplansbyggsats i trä som även jag blev sugen på i någon annan tråd.. Jag bildgooglade och fann en från plantoys som stämde in på beskrivningen:)
 
Havanna får en radiostyrd bil nu när hon fyller år. Vet inte alls vad vi ska ge i julklapp. Kanske lite kläder men det kommer hon få ändå, vi är på väg upp i 98 nu. Så har KI tips? Till en riktig liten tjej. Gillar rosa, glittrigt, dockor och hästar.

Även tåg/bilar och duplo.
 
Havanna får en radiostyrd bil nu när hon fyller år. Vet inte alls vad vi ska ge i julklapp. Kanske lite kläder men det kommer hon få ändå, vi är på väg upp i 98 nu. Så har KI tips? Till en riktig liten tjej. Gillar rosa, glittrigt, dockor och hästar.

Även tåg/bilar och duplo.

Vincent får biotågbana av oss i julklapp. Andra idéer jag har till önskelista och födelsedag är Duplo, dockkläder, småbilar, böcker mm. Leksakskök (och dammsugare) vore nog också uppskattat om vi hade haft plats.
 
Vi hade planerat elbil i julklapp men den var slutsåld.. Får se om den kommer in i lager igen.
Förutom det så har vi köpt ett leksakskök, kökstillbehör, ritmatta, kylskåpsmagneter(bokstäver), vattenset och en fåtölj. Hade velat ha ett Kidkraft lekbord också med det var slutsålt det med.
 
Jag hade tänkt ge lite kritor :laugh:. Nej men min julklappskassa är rätt skral, vi åker till Thailand nästa vecka och kommer hem precis innan jul. Så han har nog fått tillräckligt av mig då. Pappan kommer helt säkert att ge massor med paket så han får öppna så mycket han vill. Tror han kommer tröttna efter ett par paket.
 
Jag hade tänkt ge lite kritor :laugh:. Nej men min julklappskassa är rätt skral, vi åker till Thailand nästa vecka och kommer hem precis innan jul. Så han har nog fått tillräckligt av mig då. Pappan kommer helt säkert att ge massor med paket så han får öppna så mycket han vill. Tror han kommer tröttna efter ett par paket.

Det känns här som att pappret och snöret fortfarande är det roliga. Och som du säger, att hon kommer tröttna fort.
Vi har ingen ekonomi till dyra saker. Hon får en radiostyrdbil när hon fyller år om 2v funderar sedan på att köpa ett nytt lager tyllkjolar till julklapp. För här matchas alla outfits med tyllkjol. Även pyjamas, morgonrock och gärna overall om möjligt.
 
Köpte och skumläste lite ur boken. Låter bra men ihh så tråkigt för mig som mamma :o sitta inne och vänta på kiss i ett par dagar. kommer få krupp!
 
Köpte boken men vad är rimligt? att ta en långhelg på 4 dgr och sen få hjälp av dagis eller måste man vara hemma en vecka?

Vi körde en långhelg. Hon är fortfarande dålig på att säga till, men det funkar toppen och har vart blöjfri dagtid i 2 månader nu. Om natten är det torrt väldigt ofta så den ryker snart den med.
Det blev (för oss) mycket olyckor första dagen, lite andra men tredje släppte det verkligen. Dock funkar inte potta för oss men Ikeas toaring funkar väldigt bra. I boken finns även så man kan lämna papper på hur metoden går till, till förskolan. Jag tyckte att den var väldigt informativ och bra. Vår dotter verkar trivas som bäst utan blöja och bara vi påminner henne om toaletten så går det toppenbra.
 
V har lärt sig blåsa ut ljus. Det betyder även att inga ljus får vara tända och han försöker även blåsa ut de elektriska julljusstakarna :)

Försökte baka pepparkakor igår. V åt mest deg och blev sur för att jag kavlade på fel (?) Sätt.
Dockan ska numera både borsta tänderna och sitta på pottan och V själv jobbar hårt på att klä på sig både skor, strumpor och blöja själv.
 
V har lärt sig blåsa ut ljus. Det betyder även att inga ljus får vara tända och han försöker även blåsa ut de elektriska julljusstakarna :)

Försökte baka pepparkakor igår. V åt mest deg och blev sur för att jag kavlade på fel (?) Sätt.
Dockan ska numera både borsta tänderna och sitta på pottan och V själv jobbar hårt på att klä på sig både skor, strumpor och blöja själv.

Här har vi samma dilemma med ljusen.. Vilket innebär att vi ofta sitter i bäckmörker och äter middag. Från början var det ändå lagom mysbelysning med ljus....
 
Det är en bok som heter blöjfri på 3 dagar. Deras hemsida är blöjfri.se

Är det genomförbart om man har en liten bebis att ta hand om med? Eller måste man vara på ständig vakt?
Funderar på att köpa boken men kan inte ägna all tid på dagen till detta. Så då är det kanske meningslöst. Sen går han inte ens på pottan än.. Sätter jag honom där när jag ser att han behöver bajsa så börjar han skrika och gråta och håller emot. Sen bajsar han i blöjan senare istället :meh: eller så blir det en jobbig natt pga att han behöver bajsa men inte kan då han är för trött.
Funderar på att skaffa en sån där potta som ser ut som en toalett och spelar musik när barnet kissar och bajsar :angel: kanske underlättar. För vi måste få iordning på detta snart då bajsblöjor börjar bli ett större projekt med en snart två-åring. Ibland slutar det med duschen..
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 174
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
19 013
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
20 108
Senast: Rie
·
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
110 208
Senast: lillebill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp