Vinterföräldrar 2015-2016 #4

Är det genomförbart om man har en liten bebis att ta hand om med? Eller måste man vara på ständig vakt?
Funderar på att köpa boken men kan inte ägna all tid på dagen till detta. Så då är det kanske meningslöst. Sen går han inte ens på pottan än.. Sätter jag honom där när jag ser att han behöver bajsa så börjar han skrika och gråta och håller emot. Sen bajsar han i blöjan senare istället :meh: eller så blir det en jobbig natt pga att han behöver bajsa men inte kan då han är för trött.
Funderar på att skaffa en sån där potta som ser ut som en toalett och spelar musik när barnet kissar och bajsar :angel: kanske underlättar. För vi måste få iordning på detta snart då bajsblöjor börjar bli ett större projekt med en snart två-åring. Ibland slutar det med duschen..

För oss funkar det toppen. Mitt tips är att läs boken först och begrunda deras tänk.
Första dagarna är det ett jäkla passande. Men det släpper fort. Vi passade på att ta det nu innan lillasyster kommer.
Hon säger fortfarande inte alltid till, men kissar och bajsar 19/20 på toaletten. Vi kör med Ikeas toaring då hon totalvägrar potta, har vart mycket lättare med den. Ibland när vi vet att bajs är på g, hon är än så länge som en klocka. Alltid inom samma tidsram, 1 gång/dag. Då har hon fått sitta med paddan en stund, för att då kopplar hon av och sitter kvar. Annars läser vi allt möjligt, just nu läser vi en bok om alfabetet och sjunger alfabetet.

Vet att många använder en potette (tror jag den heter) den kan användas både som toaring och potta.

Men det viktiga för oss har vart att när vi bestämde att nu kör vi, då kommer inte blöjan tillbaks dagtid. Olyckor kommer och går. Första dagarna är det mycket passande, för oss släppte det ga ska fort och nu portar vi fortfarande på rutin om vi märker att det var länge sedan. Vi har som mål just nu att ungefär var 3e timme, antingen kommer hon själv eller så frågar vi och då vill hon kissa.
 
Tips på bra vantar?? Vill ha tjocka tumvantar, varma och någorlunda vattentäta. Som inte glider ner, ramlar av, är hopplösa att få på eller tummen smiter...
 
Tips på bra vantar?? Vill ha tjocka tumvantar, varma och någorlunda vattentäta. Som inte glider ner, ramlar av, är hopplösa att få på eller tummen smiter...
Gör om gör rätt...

Här funkar tunna tummevantar. De med snöre, vi har köpt på gekås. Men man får ha många par och byta ofta.
 
Tips på bra vantar?? Vill ha tjocka tumvantar, varma och någorlunda vattentäta. Som inte glider ner, ramlar av, är hopplösa att få på eller tummen smiter...

Jag gillar Didrikssons vantar med dragkedja. Varma, vädertåliga och dragkedjan förenklar påklädningen enormt. Lite klumpiga, som alla andra varma barnvantar, men tunna är helt uteslutet här då barnet fryser lätt.
 
Jag gillar Didrikssons vantar med dragkedja. Varma, vädertåliga och dragkedjan förenklar påklädningen enormt. Lite klumpiga, som alla andra varma barnvantar, men tunna är helt uteslutet här då barnet fryser lätt.

De med kardborrband runt också? Kanske håller uppe de bättre.
 
De med kardborrband runt också? Kanske håller uppe de bättre.
Vi har inte fått några att sitta bra alls. Annat än de tunna.
De som sitter bäst är dock ett par man kan öppna med kardborre hela vägen, lägga i handen och sedan stänga. Men även de trillar av.
 
Dottern har egentligen växt ur badbaljan vi har. Har samma som vid födsel, vi har inget badkar och hon älskar att bada men duschar helst inte.

Jag funderar på att gå på typ jula och köpa en enorm balja bara. Men vet ni om det finns en större balja med propp att få tag i? Som helst inte kostar 2000:-
 
Fick hem julpyssel från dagmamman idag. Lite kul :)

Och jag fortsätter fascineras över hans utveckling. Det kommer nya ord var och varannan dag och idag sorterade han bestick när vi plockade ur diskmaskinen.
 
Senast ändrad:
Herregud vad det pratas nu- hela tiden! Kom på 20 ord häromdagen (finns nog fler) och han börjar lite smått med tvåordsmeningar.

Vi har en stor bil- och tågbanefantast här hemma som fortfarande är riktigt pillig, ska pussla ihop och sortera osv. Och en väldigt mysig kille!

Nu den här veckan har han plötsligt börjat vinka när jag lämnar hos dagmamman också.
 
Länge sedan jag skrev. Hektor fortsätter att vara extremt tidig med det språkliga och har med hjälp av en tvåspråkig äldre kompis och youtube börjat lära sig engelska nu också. Jag var lite tveksam i början och tänkte att det skulle röra till det, men han är själv väldigt drivande och frågar vad olika saker heter på engelska så varför inte? Det handlar än så länge bara om enstaka ord, fraser och sånger. Han har också börjat experimentera med pinnar och kritor för att forma bokstäver. Fast det blir nästan baraH, X och O när han ska göra det själv.

Något han är sen på är dock det där med att sluta amma. Vi håller på fortfarande. Jag börjar bli rejält trött på det och tänkte sluta nu innan han fyller 2 år sista februari. Men det ät lite ångest. Han kommer bli så ledsen!
 
Länge sedan jag skrev. Hektor fortsätter att vara extremt tidig med det språkliga och har med hjälp av en tvåspråkig äldre kompis och youtube börjat lära sig engelska nu också. Jag var lite tveksam i början och tänkte att det skulle röra till det, men han är själv väldigt drivande och frågar vad olika saker heter på engelska så varför inte? Det handlar än så länge bara om enstaka ord, fraser och sånger. Han har också börjat experimentera med pinnar och kritor för att forma bokstäver. Fast det blir nästan baraH, X och O när han ska göra det själv.

Något han är sen på är dock det där med att sluta amma. Vi håller på fortfarande. Jag börjar bli rejält trött på det och tänkte sluta nu innan han fyller 2 år sista februari. Men det ät lite ångest. Han kommer bli så ledsen!

Vad häftigt med bokstäverna. Vi har en bok om abc som vi alltid läser på kvällen vid sista toabesöket. Och vissa delar av bokstäverna börjar fastna. Tycker detta är en otroligt häftig ålder.

I em ska vi på 2 års kontroll. Det ska bli mycket spännande och äntligen är även pappa ledig så vi kan båda följa med.
Vi bytte BVC i somras, så detta är 2a besöket där.
 
Länge sedan jag skrev. Hektor fortsätter att vara extremt tidig med det språkliga och har med hjälp av en tvåspråkig äldre kompis och youtube börjat lära sig engelska nu också. Jag var lite tveksam i början och tänkte att det skulle röra till det, men han är själv väldigt drivande och frågar vad olika saker heter på engelska så varför inte? Det handlar än så länge bara om enstaka ord, fraser och sånger. Han har också börjat experimentera med pinnar och kritor för att forma bokstäver. Fast det blir nästan baraH, X och O när han ska göra det själv.

Något han är sen på är dock det där med att sluta amma. Vi håller på fortfarande. Jag börjar bli rejält trött på det och tänkte sluta nu innan han fyller 2 år sista februari. Men det ät lite ångest. Han kommer bli så ledsen!
Det är fascinerande. Dels att han är såpass tidig då, men också hur olika alla barn är i intressen och vad de prioriterar att lära sig.
 
Vad häftigt med bokstäverna. Vi har en bok om abc som vi alltid läser på kvällen vid sista toabesöket. Och vissa delar av bokstäverna börjar fastna. Tycker detta är en otroligt häftig ålder.

I em ska vi på 2 års kontroll. Det ska bli mycket spännande och äntligen är även pappa ledig så vi kan båda följa med.
Vi bytte BVC i somras, så detta är 2a besöket där.
Jag ser också fram emot 2års-kontroll. Har inte fått kallelsen än dock.
 
I em ska vi på 2 års kontroll. Det ska bli mycket spännande och äntligen är även pappa ledig så vi kan båda följa med.
Vi bytte BVC i somras, så detta är 2a besöket där.

Jag ser också fram emot 2års-kontroll. Har inte fått kallelsen än dock.

Aldrig hört om någon som varit på 2 års-kontroll, måste bero på var man bor. Vad gör man på en sådan? Här (Stockholm) är det utvecklingsbedömning och vaccination vid 18 månader och sedan utvecklingsbedömning vid 3 år.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 542
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
19 181
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
20 286
Senast: Rie
·
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
110 593
Senast: lillebill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Drop-in-vigsel

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp