Vinterföräldrar 2015-2016 #4

Här är böcker senaste favoriten. Mamma mu och kråkan kan han typ utantill :p
Pussla är han riktigt duktig på, bilar och traktorer hänger kvar som en stor favorit. Vi har hunnit med tre dop senaste månaden och han är jättegullig med bebisarna. Känns ju bra även om jag förväntar mig en del svartsjuka när syskonet kommer. Han är rätt söt med min mage också i och för sig.
 
När man slutat gå efter klocka utan kör "vi klär på oss efter musses klubbhus"...

Vi har precis skola in på förskola, vi lämnade ju dagmamma efter lite dispyter.

Vad gör ni om dagarna när ni är hemma? Vi bakar mycket osv. Men behöver lite nya pysselideer.
När vi bakar har vi märkt måtten med symboler. Så mycket smidigare att be henne ta fram hjärtat istället för msk osv.
IMG_20180310_161708_2.jpg
 
När man slutat gå efter klocka utan kör "vi klär på oss efter musses klubbhus"...

Vi har precis skola in på förskola, vi lämnade ju dagmamma efter lite dispyter.

Vad gör ni om dagarna när ni är hemma? Vi bakar mycket osv. Men behöver lite nya pysselideer.
När vi bakar har vi märkt måtten med symboler. Så mycket smidigare att be henne ta fram hjärtat istället för msk osv. Visa bifogad fil 12222
Baka är en sån sak som låter så mysigt men som mest slutar i frustration här än så länge. Lera, måla och rita gillar han dock! Och "pärlplattor" med lite större pluppar samt pussel.

Hemmadagar här spenderas mest med böcker, fri lek med bilar och lite skogsutflykter. Och lite för mycket slappande (iaf från den höggravida mammans sida).
 
Baka är en sån sak som låter så mysigt men som mest slutar i frustration här än så länge. Lera, måla och rita gillar han dock! Och "pärlplattor" med lite större pluppar samt pussel.

Hemmadagar här spenderas mest med böcker, fri lek med bilar och lite skogsutflykter. Och lite för mycket slappande (iaf från den höggravida mammans sida).
Vi har slappat massor, men nu är den här mamman äntligen på benen efter en tung graviditet. Lillasyster är 5v i morgon och jag hade gjort allt för att få ut och springa redan nu. Men får vänta lite till.

Vi har fastnat mycket framför tvn sista tiden, nu är det dock tv och slapp efter fsk men veckan har fler dagar än 3.

Måla, lera och sådant för vi mycket med. För några dagar sedan byggde vi ett garage/stall till bilarna och djuren.
IMG_20180302_160207.jpg
 
Har inte varit inne på evigheter. Grattis till er som redan har fått eller väntar småsyskon. :)

Här har det såklart hänt massor sen jag var inne sist. Men det största är väl att Es sovrum äntligen blev färdigt efter nyår så nu sover han i sitt eget rum! Oerhört skönt! Han älskar sitt rum, så det blir en hel del tid där uppe om dagarna när man är hemma.

Favoriter här är definitivt traktorer och bollar. I alla storlekar och utföranden. Sen älskar han att "spela" på "sin" telefon. Har installerat en massa lek-å-lär-appar som han tycker är jätteroligt att pyssla med. Jag är väl mindre road av att han redan nu tycker att en skärm är så rolig... Men samtidigt är den en väldigt bra "barnvakt" om man tex måste laga mat eller duscha.

Prat är typ lika med noll. Han pratar nästan ingenting. Han säger mamma, pappa, traktor, boll, juice och härmar lite olika djur. Men annars säger han bara "nana" eller "da" till allt.

Dagis funkar jättebra, både barn och vi föräldrar trivs kanonbra. Lagom less på andra föräldrar som inte fattar hur man vabbar men annars så. Ikväll är det ett extrainsatt föräldramöte i just det ämnet, får väl se om det går upp några ljus där. :meh:
 
Har inte varit inne på evigheter. Grattis till er som redan har fått eller väntar småsyskon. :)

Här har det såklart hänt massor sen jag var inne sist. Men det största är väl att Es sovrum äntligen blev färdigt efter nyår så nu sover han i sitt eget rum! Oerhört skönt! Han älskar sitt rum, så det blir en hel del tid där uppe om dagarna när man är hemma.

Favoriter här är definitivt traktorer och bollar. I alla storlekar och utföranden. Sen älskar han att "spela" på "sin" telefon. Har installerat en massa lek-å-lär-appar som han tycker är jätteroligt att pyssla med. Jag är väl mindre road av att han redan nu tycker att en skärm är så rolig... Men samtidigt är den en väldigt bra "barnvakt" om man tex måste laga mat eller duscha.

Prat är typ lika med noll. Han pratar nästan ingenting. Han säger mamma, pappa, traktor, boll, juice och härmar lite olika djur. Men annars säger han bara "nana" eller "da" till allt.

Dagis funkar jättebra, både barn och vi föräldrar trivs kanonbra. Lagom less på andra föräldrar som inte fattar hur man vabbar men annars så. Ikväll är det ett extrainsatt föräldramöte i just det ämnet, får väl se om det går upp några ljus där. :meh:

Jag fubdfund också på det där med skärm/telefon/platta då och då. Han har ju nästan pinsamt bra koll på hur den funkar men samtidigt så är det ju sån generation/tidsålder nu. Just nu får den funka som nödlösning när (höggravida) mamman har för dålig ork. Tror inte det är skadligt på länge de gör annat större delen av tiden.
 
Vi har också skaffat lek och lär appar nu då vi gav med oss och köpte en iPad. Tycker faktiskt att det har varit nyttigt för sonen, har har lärt sig mycket på kort tid och riktiga pussel som varit knepiga för honom går hur lätt som helst nu.
Men såklart ser vi till att han inte spelar 24/7 :p
Vatten, böcker, bollar och lilla köket är fortfarande storfavoriter. Och att dansa :D
 
Jo det märks att han fått mycket finmotorik med att spela på telefonen. Pussel osv. :)

Vatten här är lite problem... Han kan båda lugnt och tycka att det är kul. Men när man ska duscha och tvätta håret blir han smått hysterisk. :( Han hatar verkligen när han får vatten i ansiktet.
 
Jo det märks att han fått mycket finmotorik med att spela på telefonen. Pussel osv. :)

Vatten här är lite problem... Han kan båda lugnt och tycka att det är kul. Men när man ska duscha och tvätta håret blir han smått hysterisk. :( Han hatar verkligen när han får vatten i ansiktet.

"Titta på (tak) lampan" kör jag med, V harar också vatten i ögonen men gillar att bada.
 
Här pratas det mycket och mest hela tiden. Ganska nyinskolad på förskolan (istället för dagmamman) och även dom säger att man glömmer att hon bara är 2år.

Här älskar vi allt som har med vatten att göra. Igår knäckte hon koden hur man låser upp ytterdörren. Lagom förvånad när jag stod i köket i telefon med sambon som var på g hem och ytterdörren öppnas... Då har hon lyckats låsa upp altandörren, gått runt huset (nybadad, i pjamas och barfota)... och in genom ytterdörren...
 
Har inte heller skrivit på länge, men vi har också haft trassel att tvätta håret eftersom det varit så otäckt med vatten i ansiktet. Nu går det dock jättebra sen vi lärde honom att hålla för ögonen med händerna. Han är fascinerad över allt han kan så det blev både en kul lek och underlättar dusch. Före jul pratade han heller inte mycket alls, sen lossnade det helt plötsligt och nu snubblar han över allt han ska förklara och berätta om.
 
Så kul att se intressen nu. Bussar, traktorer, lastbilar, ambulanser... Jag kommer få lov att bli bilnörd också ;) (han har ärvt det av sin far).
 
Jo det märks att han fått mycket finmotorik med att spela på telefonen. Pussel osv. :)

Vatten här är lite problem... Han kan båda lugnt och tycka att det är kul. Men när man ska duscha och tvätta håret blir han smått hysterisk. :( Han hatar verkligen när han får vatten i ansiktet.

Här badas det inte längre. Han leker med vatten i diskhon, låtsas diska osv.

Vet inte varför men det var flera månader sedan nu som han glatt badade sist. Han blir hysterisk vid både dusch och bad redan när man sätter på vattnet och han inser att det är dusch/bad på gång. Han som verkligen älskade att bada och vägrade gå ur baljan :(
 
Här badas det inte längre. Han leker med vatten i diskhon, låtsas diska osv.

Vet inte varför men det var flera månader sedan nu som han glatt badade sist. Han blir hysterisk vid både dusch och bad redan när man sätter på vattnet och han inser att det är dusch/bad på gång. Han som verkligen älskade att bada och vägrade gå ur baljan :(

Åh lite samma här! Förut var vi med på babysim vilket vad helt okej, han hade jätteroligt på badhuset också. Och han älskade att bada i sin balja hemma.. Men nu kan han visst bada en stund, men startar man duschen för att skölja av tvål och tvätta håret så blir han hysterisk :(
 
Mysigt vårpyssel som gick perfekt att göra med tvååring :) det ska läras i tid var mat kommer ifrån också tänker jag ;)
 

Bifogade filer

  • IMG_20180326_154220389.jpg
    IMG_20180326_154220389.jpg
    278 KB · Visningar: 33
Hämtade hem Vincents nya stora säng igårkväll. Tyvärr har vi inte hunnit fixa iordning den, lite synd när han var helt inställd på att sova där (enbart madrass, i hallen) ikväll. Men känns lovande i alla fall.
 
Så häftigt, barn och sambo var iväg på utflykt i förmiddags och sen lyckas faktiskt sonen berätta vad de gjort/varit utan att jag hade nån aning. :D
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 466
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
19 150
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
20 249
Senast: Rie
·
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
110 520
Senast: lillebill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp