Vinterföräldrar 2016/2017 del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fick äntligen tag på bvc och fick komma in på en snabb kontroll med läkare som kunde titta på lillemans utslag som blivit värre de två senaste veckorna. Jag har ju själv dragits med eksem sen jag var ett halvår men tycker inte alls att hans liknar mina, samt att han inte är torr i huden som jag är. Utslagen är röda med små blåsor som är gula men läkaren ville i ett första skede att jag skulle utesluta mjölkprotein. SÅ för en mjölkjunkie om mig kommer iaf första veckan bli jobbig. Har ni några tips? @malumbub visst åt du proteinfritt ett tag? Har du några tips? Jag är ju en stor smörälskare tex... Margarin går alltså fetbort.
 
Fick äntligen tag på bvc och fick komma in på en snabb kontroll med läkare som kunde titta på lillemans utslag som blivit värre de två senaste veckorna. Jag har ju själv dragits med eksem sen jag var ett halvår men tycker inte alls att hans liknar mina, samt att han inte är torr i huden som jag är. Utslagen är röda med små blåsor som är gula men läkaren ville i ett första skede att jag skulle utesluta mjölkprotein. SÅ för en mjölkjunkie om mig kommer iaf första veckan bli jobbig. Har ni några tips? @malumbub visst åt du proteinfritt ett tag? Har du några tips? Jag är ju en stor smörälskare tex... Margarin går alltså fetbort.
Jag kör ju proteinfritt pga min egen mage och kan tipsa om PåMacka för något krämigt pålägg. Finns också leverpastej utan mjölk, tror den var ugnsbakad. Kolla alla pålägg, även de du bara tror är kött, för det är verkligen mjölk i allt.
Alla smörsubstitut på macka är dock skräp, jag har lärt mig leva utan. För att steka mat är Milda culinesse superb.
 
Jag kör ju proteinfritt pga min egen mage och kan tipsa om PåMacka för något krämigt pålägg. Finns också leverpastej utan mjölk, tror den var ugnsbakad. Kolla alla pålägg, även de du bara tror är kött, för det är verkligen mjölk i allt.
Alla smörsubstitut på macka är dock skräp, jag har lärt mig leva utan. För att steka mat är Milda culinesse superb.

Tack för tips!
Var tvungen att kolla på leverpastejen vi har hemma, men kan inte hitta något om mjölk i innehållsförteckningen. Blir en vända till affären och apoteket när sambon kommer hem.
 
Tack för tips!
Var tvungen att kolla på leverpastejen vi har hemma, men kan inte hitta något om mjölk i innehållsförteckningen. Blir en vända till affären och apoteket när sambon kommer hem.
Nu kan jag fortsätta mitt inlägg, var tvungen att göra en akut snorsugning. ;)
Istället för grädde i mat så finns det en superbra grädde från Oatly, de har även en riktigt bra fake-creme fraiche som dock separerar sig om den blir fryst.
För vispad grädde är det soja som gäller, att tänka på är att den redan är sötad så man inte häller på strösocker av ren vana.
Ofta går det att ersätta smör i mjuka kakor ( typ kladdkaka) med solrosolja, annars fungerar smörfritt margarin ( ja, man måste kolla fast det heter margarin) ypperligt. :)
 
Tummen upp för oatleys cf :D

Tyvärr hittade jag inte påmackan men ska leta lite mer nästa gång, barnen var ganska trötta och inte så medgörliga. När jag betalade inne på apoteket frågade kvinnan bakom disken om det var en flicka. Nä en påg säger jag och då frågar hon varför han har rosa på sig :banghead: han hade en vit pyjamas med rosa, orangea och gråa katter på.
 
Tummen upp för oatleys cf :D

Tyvärr hittade jag inte påmackan men ska leta lite mer nästa gång, barnen var ganska trötta och inte så medgörliga. När jag betalade inne på apoteket frågade kvinnan bakom disken om det var en flicka. Nä en påg säger jag och då frågar hon varför han har rosa på sig :banghead: han hade en vit pyjamas med rosa, orangea och gråa katter på.
:cautious::meh:
 
Jag är ju tillbaka till att nolla mjölk. Matapatiskheten är inte lika illa nu, men visst låser sig hjärnan när jag inte får ha mjölk i teet eller äta naanbröd eller mätta med ost när jag blir akuthungrig.

Har Flora mjölkfri på mackan. Leverpastej, skinka, finsk medvurst, gurka, tonfisk, makrill eller inget annat ovanpå.
Steker i Milda culiness.
Lever på Oatlys chokladhavredryck kväll, natt, morgon.
Oatlys iMat ("grädde") funkar, men kokar ur mycket snabbare. Därför har jag dubbel mängd jämfört med grädde.
CF-varianten är besk, så jag har slutat med den nu. Funkar bättre uppvärmd än kall (som till tacos).
Potatissallad är ett bra alternativ när man äter grillat.
Mangodressing ersätter kebabsåsen. Funkar ju ibland även med bearnaisesås.
Har slutat dricka te eftersom jag vill ha mjölk i. Har provat iKaffe och andra alternativ, men det smakar jättefel.
Säger man till på restaurangen kan de, oftast, lösa mat åt en.
Kokosmjölk är en bra grej. T ex istället för vispad grädde blir den jättegod med färska bär.
Kolla upp hur brödet är bakat. Eller baka själv.
Har helt slutat med snacks, förutom salta jordnötter. Allt innehåller mjölkpulver eller spår av det. Dippar inte heller, eftersom beskheten i Oatlys fraiche tar över dippen, hur jag än gör.
Kolla så att sorben är korrekt gjord. Då är den ett jättegott alternativ till glass.
 
Igår blev det :banana: igen.
Hämtade upp en vän vid tåget som sen fick vara med Knoddrick under tiden som kiropraktorn petade (aaaj) och knäckte (:heart). Sen åkte vi och överraskade en annan vän som fyllde 40. Knoddrick var på strålande humör men vägrade sova 12-16.45. Stenslocknade i bilen, sov en dryg timme. Vi åkte hem och plockade upp maken under tiden, som körde sig själv och Knoddrick tillbaka till vännens gård efter att ha lämnat mig i stan. Sen var de där och roade sig under tiden som vi tjejer åt mat och cruisade runt i limo, d v s i nästan 4 timmar. :D Och inga problem. :banana::banana::banana:
Kvällsmat, åka hem (sov i bilen), amma&bus i sängen en timme, sen somnade hon för natten. Och nu har hon nyligen somnat om efter blöjbyte och amning.

Så stolt över hur duktig hon är! Och lättad över hur bra det gick. :bump:
 
Tummen upp för oatleys cf :D

Tyvärr hittade jag inte påmackan men ska leta lite mer nästa gång, barnen var ganska trötta och inte så medgörliga. När jag betalade inne på apoteket frågade kvinnan bakom disken om det var en flicka. Nä en påg säger jag och då frågar hon varför han har rosa på sig :banghead: han hade en vit pyjamas med rosa, orangea och gråa katter på.
Du vet väl att om pojken har rosa på kläderna så trillar ju snoppen hans av. :nailbiting: :meh: :rofl:
 
Ja herregud han blir helt vilsen om vem han är om han har rosa... :grin: För ens identitet sitter ju i färgen på ens kläder...:banghead:
Så sant så! :D :rofl:
I blir ofta kallad gossen/pojken/grabben av försäljare när hon har blått på sig, det verkar anses vara en "trygg" färg då folk brukar försöka skänka manligt beröm till bebisen av nån orsak. :confused: Vi ids inte korrigera dem, orkar inte bry oss.
När hon har vitt och grått, vilket är oftast, slipper vi oftast könsinriktat beröm. :up: Tror I anses lite svår för människor som måste köna alla de möter, då hennes utseende naturligt inte är varken starkt flickigt eller pojkigt. Det verkar stressa vissa. :confused:
 
Så sant så! :D :rofl:
I blir ofta kallad gossen/pojken/grabben av försäljare när hon har blått på sig, det verkar anses vara en "trygg" färg då folk brukar försöka skänka manligt beröm till bebisen av nån orsak. :confused: Vi ids inte korrigera dem, orkar inte bry oss.
När hon har vitt och grått, vilket är oftast, slipper vi oftast könsinriktat beröm. :up: Tror I anses lite svår för människor som måste köna alla de möter, då hennes utseende naturligt inte är varken starkt flickigt eller pojkigt. Det verkar stressa vissa. :confused:

Folk verkar ha svårt att sätta kön på cornelis också, kanske inte när han bär blått. Men ofta bär han grönt och har dessutom mkt hår, tror håret gör att folk blir osäkra när han dessutom bär grönt!
 
Så sant så! :D :rofl:
I blir ofta kallad gossen/pojken/grabben av försäljare när hon har blått på sig, det verkar anses vara en "trygg" färg då folk brukar försöka skänka manligt beröm till bebisen av nån orsak. :confused: Vi ids inte korrigera dem, orkar inte bry oss.
När hon har vitt och grått, vilket är oftast, slipper vi oftast könsinriktat beröm. :up: Tror I anses lite svår för människor som måste köna alla de möter, då hennes utseende naturligt inte är varken starkt flickigt eller pojkigt. Det verkar stressa vissa. :confused:

När min dotter var under året blev hon också ofta kallad eller tilltalad som pojke. Orkade inte bry oss till slut.
 
Tummen upp för oatleys cf :D

Tyvärr hittade jag inte påmackan men ska leta lite mer nästa gång, barnen var ganska trötta och inte så medgörliga. När jag betalade inne på apoteket frågade kvinnan bakom disken om det var en flicka. Nä en påg säger jag och då frågar hon varför han har rosa på sig :banghead: han hade en vit pyjamas med rosa, orangea och gråa katter på.
På vårt Ica finns kikärtspastej, antingen på vegetariska hyllan eller på leverpastejhyllan. Är rätt säker på att den är vegansk så då borde den ju funka för dig. Den är supergod alltså.
 
E har mycket blått och grönt. Har fått lite kommentarer att hon faktiskt är en flicka och ska kläs som en :mad:

Med tanke på att hon är sju månader så vet hon inte om att hon är en flicka. Att sätta färg på kön är inte min grej.

Men jag har inget problem med att klä henne i rosa heller. Det är dock inget jag gör för att hon är flicka utan för att rosa är en fin färg :)
 
Hehe jag älskar rosa, det är min favoritfärg. Allt är liksom finare i rosa. :D Så här har vi en rosa unge. Jag tänker att hon är förliten för att fatta ändå vilken färg som är vad. Det vägs upp lite av att jag ärvt kläder av kusinerna som är mycket blått och grönt och jag köpte faktiskt ett par svarta byxor med vita ormar på. :sneaky:
 
På tal om mat igen.

Ungen äter allt och då menar jag ALLT! Det verkar inte ens finnas något stopp ibland. Dock är hon antagligen allergisk mot ägg, blir röd runt munnen när hon fått smaka av mig frukost. Synd då hon blir skitarg numer när jag äter mina ägg och hon inte får smaka :arghh:

Ger vi inte henne något att tugga på medans vi äter frukost blir det ett himla liv så hon får en bit hårt bröd med smör på samt en majskrok.

Intresset för all sorters mat kom över en dag :D
 
Havremjölk var ju ingen höjdare, eftersmaken är :yuck: och gick inte ens att dölja med O'boy. Jag vill minnas att chokladdrycken är godare så testar den nästa gång. Rismjölk ska tydligen också vara helt ok. Jobbigt när man aldrig behövt bry sig och nu ska titta på ALLT! :arghh:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Jag och maken har börjat diskutera hur vi vill dela vår FL när lillebror kommer i vår. Med dottern gjorde vi en överlappning: först var...
2 3
Svar
46
· Visningar
1 919
Hundavel & Ras I en annan tråd länkade @hundtant till en artikel gällande en ny studie om hundrasers livslängd i UK - tack för det förresten! Här finns...
Svar
11
· Visningar
903
Senast: co-SMAD4
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 449
Senast: orkide
·
  • Artikel
Hästnyheter Under torsdagen tog 4- och 5-åringarna plats på banan i Ermelo, Nederländerna, under den första dagen av fyra på unghäst-VM. För...
Svar
0
· Visningar
229
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp