Vinterföräldrartråden 2017/18

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag ligger och väntar på den där delen av graviditeten där man blir pigg, snygg och mår fantastiskt :cautious:. Den skulle ju komma nu! Istället fortsatt trött och illamående till och från, främst på kvällarna.

Jag går in i v 21 imorgon och är tröttare än nånsin :p Kan i och för sig bero på att jag har varit hemma själv med sonen på dagarna i en månad snart, och det är ganska intensivt att jaga ettåring... han är aldrig still... men nu har sambon semester äntligen. :bow:
Hoppas illamåendet går över snart. Jag var lyckligt lottad att knappt ha något alls :)
 
Den väntar jag också på! :angel:O_o

Hälsningar från v 23:p
Jag går in i v 21 imorgon och är tröttare än nånsin :p Kan i och för sig bero på att jag har varit hemma själv med sonen på dagarna i en månad snart, och det är ganska intensivt att jaga ettåring... han är aldrig still... men nu har sambon semester äntligen. :bow:
Hoppas illamåendet går över snart. Jag var lyckligt lottad att knappt ha något alls :)

Ta mig inte ur min fina dröm här nu, jag har minsann läst att man ska bli pigg! :bump:
 
Jag passar på att sova middag samtidigt som dottern. Att jaga en 1.5åring som är mer vild än tam, det tar på krafterna.
På fredag ska jag på inskrivning och då även bli bokad på första utökade RUL som jag får redan i vecka 12.
Idag har jag inga planer, sambon jobbar hela helgen och dottern och jag vet inte alls vad vi ska hitta på. Jag har börjat få ont i rumpan/höfterna, vet inte om det har med graviditeten att göra alls. men än då.

Det här med att brösten växer, under förra grav växte de en hel del, tror jag gick upp 3 strl. Denna gång får vi se vad dt slutar, men ömma är dom. Lever i sport bh. På måndag ska jag börja jobba igen, vi får se hur det går. 4v innan 4v semester. Efter semestern går jag troligtvis ned och jobbar 80% istället.

Fick köpa mammabyxor i veckan, då jag bara har ett par lundhags som jag kan knäppa om magen just nu :p Försöker få lite nya arbetsbyxor av chefen med, men problemet är att jag fick min ranson i Maj. så jag lär inte få några i år :p
 
Jag är i v. 16 (15+5) och min mage har verkligen poppat fram denna vecka, riktig gravidmage :-) Har dock gått upp massor med, 5-6 kg redan vilket känns lite mycket men ett par av dem är säkert rena semesterkilon också. Får väl bli lite mindre glass och saft :angel:
Har ni andra gått upp redan och hur mycket ungefär?
 
Aj. Har målat hela allrummet på övervåningen idag, det känns i kroppen såhär i efterhand. Fogarna värker så blir att spendera resten av kvällen i soffan.

Vad snabbt allting går den här gången. Redan mer än halvvägs... :eek:

Jag vet inte hur mycket jag gått upp faktiskt. Har ingen fungerande våg hemma :angel: Men gick upp över 20 kg med sonen och allt det var inte borta innan jag blev gravid igen.
 
Jag har gått upp 2 kg (v13), nästan förvånad att det inte är mer med tanke på hur mycket jag äter och hur lite jag rör på mig. Magen är större, men inte någon tydlig gravidmage utan ser mest ut att ha ätit lite extra bullar den senaste tiden :p

Köpte faktiskt mina första gravidbyxor igår, har bara två par vanliga byxor som funkar fortfarande.
 
Jag har börjat ta de där vitaminerna på kvällen för att slippa illamåendet jag får av dom, om magen är tom. Funkar kanon!

Inskrivning på fredag, ska bli spännande att få börja vara gravid "på riktigt". Känns aldrig på riktigt innan inskrivningen (tycker jag).

Vi har börjat fundera på det här med vagn, dubbelvagn eller inte. Dottern fyller 2 i december och går helst själv, men åker gärna vagn när hon är trött. Vi bor inte så vi är ute med vagn dagligen utan blir ganska lata och håller oss ofta hemikring. Speciellt då en 1.5åring inte får ut så mycket av att göra saker. Annat än att vi självklart stimulerar henne och träffar självklart andra barn och så. Men för at vi ens ska kunna ta en promenad och slippa gå längs den vältrafikerade 70 väg (läs autobahn) så behöver vi kasta in hund och barn i bilen och köra ca 2km för att kunna att kunna ta en lugn promenad utan att bli omkörda i 200.

Vi funderar även på det här med bil och börjar allt mer bli inne på en Fiat Freemount. Då vi kommit fram till att en 7 sitsig är smidigast för att få plats med både hund (kommer bli 2 hund inom kort) och barnvagn. Samt att vi kör ganska mycket bil med hela familjen och pendlar ofta till öland, kristianstad, uppsala, växjö, jönköping osv, för att träffa släktingar och vänner.
 
Jag har börjat ta de där vitaminerna på kvällen för att slippa illamåendet jag får av dom, om magen är tom. Funkar kanon!

Inskrivning på fredag, ska bli spännande att få börja vara gravid "på riktigt". Känns aldrig på riktigt innan inskrivningen (tycker jag).

Vi har börjat fundera på det här med vagn, dubbelvagn eller inte. Dottern fyller 2 i december och går helst själv, men åker gärna vagn när hon är trött. Vi bor inte så vi är ute med vagn dagligen utan blir ganska lata och håller oss ofta hemikring. Speciellt då en 1.5åring inte får ut så mycket av att göra saker. Annat än att vi självklart stimulerar henne och träffar självklart andra barn och så. Men för at vi ens ska kunna ta en promenad och slippa gå längs den vältrafikerade 70 väg (läs autobahn) så behöver vi kasta in hund och barn i bilen och köra ca 2km för att kunna att kunna ta en lugn promenad utan att bli omkörda i 200.

Vi funderar även på det här med bil och börjar allt mer bli inne på en Fiat Freemount. Då vi kommit fram till att en 7 sitsig är smidigast för att få plats med både hund (kommer bli 2 hund inom kort) och barnvagn. Samt att vi kör ganska mycket bil med hela familjen och pendlar ofta till öland, kristianstad, uppsala, växjö, jönköping osv, för att träffa släktingar och vänner.
Jag har för mig att jag läst att du använt sjal en del? Jag har valt att skippa syskonvagn eftersom det är dyrt och bökigt och siktar istället på bärsjal och bärsele för ena barnet. Vi har bärdon så att både stor (fyller snart tre) och liten (bf 10/8) kan få åka. Sen har vi sålt den tidigare vagnen och köpt en ny som passar både för bebisar och större vagnåkare (den vi hade tidigare var urvuxen av stora). Skulle vi känna senare att jo vi behöver faktiskt en syskonvagn, då ordnar vi det då.
 
Jag har för mig att jag läst att du använt sjal en del? Jag har valt att skippa syskonvagn eftersom det är dyrt och bökigt och siktar istället på bärsjal och bärsele för ena barnet. Vi har bärdon så att både stor (fyller snart tre) och liten (bf 10/8) kan få åka. Sen har vi sålt den tidigare vagnen och köpt en ny som passar både för bebisar och större vagnåkare (den vi hade tidigare var urvuxen av stora). Skulle vi känna senare att jo vi behöver faktiskt en syskonvagn, då ordnar vi det då.
Så tänkte jag också att vi skulle lösa det så jag ser fram emot en rapport!:) sen är det ju lite skillnad, sonen är precis 2 vid bf men jag hoppas att det ska funka ändå.
Får jag fråga vad ni skaffade för vagn som ska passa båda barnen?
 
Här kommer sonen vara 21-22 månader när bebis kommer, så jag har också funderat på det där med syskonvagn. Eventuellt köper vi en begagnad donkey, en sån som går att göra om till ensitsig vagn.
 
Så tänkte jag också att vi skulle lösa det så jag ser fram emot en rapport!:) sen är det ju lite skillnad, sonen är precis 2 vid bf men jag hoppas att det ska funka ändå.
Får jag fråga vad ni skaffade för vagn som ska passa båda barnen?
Easywalker Mosey+, med liggdel till bebisen :)
 
Jag har för mig att jag läst att du använt sjal en del? Jag har valt att skippa syskonvagn eftersom det är dyrt och bökigt och siktar istället på bärsjal och bärsele för ena barnet. Vi har bärdon så att både stor (fyller snart tre) och liten (bf 10/8) kan få åka. Sen har vi sålt den tidigare vagnen och köpt en ny som passar både för bebisar och större vagnåkare (den vi hade tidigare var urvuxen av stora). Skulle vi känna senare att jo vi behöver faktiskt en syskonvagn, då ordnar vi det då.

Har burit en hel del, dock går det inte att bära dottern längre. Den dagen hon lärde sig att gå vägrade hon allt vad sele och sjal hette. Vagn funkar endast när hon är trött, annars kan man glömma det med. hon har mycket vilja den där

Men ska testa bära igen, vet ju inte alls vad det är för individ som kommer
 
Har burit en hel del, dock går det inte att bära dottern längre. Den dagen hon lärde sig att gå vägrade hon allt vad sele och sjal hette. Vagn funkar endast när hon är trött, annars kan man glömma det med. hon har mycket vilja den där

Men ska testa bära igen, vet ju inte alls vad det är för individ som kommer

Min svägerska skaffade en liten stol det större syskonet kan åka på bak. Typ ståbräda fast barnet sitter :) de är jättenöjda, storasyskonet gillar nämligen inte att sitta i vagn och hen är typ i samma ålder som Havanna :)
 
Easywalker Mosey+, med liggdel till bebisen :)
En sån har vi och det är verkligen en toppenvagn!:up: Funkar dock inte på grusvägarna hemma men överallt annars är det favoriten.
Är det en sån liggdel som blir helt platt när man fäller ihop den? Behövs den där distansen som man kan köpa till?
 
En sån har vi och det är verkligen en toppenvagn!:up: Funkar dock inte på grusvägarna hemma men överallt annars är det favoriten.
Är det en sån liggdel som blir helt platt när man fäller ihop den? Behövs den där distansen som man kan köpa till?
Vår vagn funkar på grusväg men ej när det är stora stenar och rötter. Ja liggdelen går att göra platt. Vi fick distansen med i köpet men den är än så länge oanvänd. Den behövs nog till liggdelen för vagnen är ganska låg.
 
Min svägerska skaffade en liten stol det större syskonet kan åka på bak. Typ ståbräda fast barnet sitter :) de är jättenöjda, storasyskonet gillar nämligen inte att sitta i vagn och hen är typ i samma ålder som Havanna :)

Vi funderar på något sådant, men vi är delade
 
@YaHilweh jag tänker att man kanske ska ha lite is i magen och se vilka behoven blir? Affärerna/blocket finns ju kvar även efter att bebis är född:) och så är ju de små barnen ett halvår äldre och saker och ting kan vara helt annorlunda.

Men även jag har svårt att förhålla mig till det tankesättet då och då, man vill ju ha allt fixat!;)
 
Vår vagn funkar på grusväg men ej när det är stora stenar och rötter. Ja liggdelen går att göra platt. Vi fick distansen med i köpet men den är än så länge oanvänd. Den behövs nog till liggdelen för vagnen är ganska låg.
Jo den funkar på grusväg men när jag jämför med vår vagn med fyra fasta stora lufthjul och dressinfjädring låter man helst bli:p
 
@YaHilweh jag tänker att man kanske ska ha lite is i magen och se vilka behoven blir? Affärerna/blocket finns ju kvar även efter att bebis är född:) och så är ju de små barnen ett halvår äldre och saker och ting kan vara helt annorlunda.

Men även jag har svårt att förhålla mig till det tankesättet då och då, man vill ju ha allt fixat!;)

Vi har absolut ingen panik med att lösa det. Utan tittar mest runt på alternativ och möjligheter .
Vi kommer dock byta bil i höst, så där är något vi måste tänka på innan. Vi är inne på en 7-sitsig för att hundar, barn och barnvagn ska kunna följa med. Vi kommer skaffa en hund till i höst för att den vi har behöver sällskap och blir för stressad ensam. Men är lugn så fort hon har sällskap.

Det är mycket som ska tänkas på.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det var Hanna Hellquist som skrivit flera krönikor om hur hon kämpar med ofrivillig barnlöshet, IVF, infrysta ägg och missfall, senaste...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
9 724
Senast: Praefatio
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 090
Senast: Zpunk
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
747
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 828
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp